Miksette osta suomalaisia tuotteita? Onko se niin vaikeaa suosia suomalaista?
Missä ostajien tuki? Varsinkin näinä aikoina se olisi ehdottoman tärkeää. Jättäkää kerrankin ne esim H&M kledjut kauppoihin ja suosikaa suomalaisia materiaaleja vaatteissa.
Kommentit (1309)
Ilmeisesti täällä suurin osa ei ole koskaan ostanut Suomessa valmistettuja tuotteita, kun sanovat, että hinta ja laatu eivät kohtaa. Eikä ole kovin suurta tietoisuutta suomalaisista vaatevalmistajista, kun jankutetaan mustista kaapuvaatteista. Tietenkään samanlaisia riepuja ei löydy kuin H&M:lta, mutta tyylikkäitä, myös tyköistuvia laadukkaitavaatteita on ostettavissa. Hinta on kalliimpi, mutta niin on myös kestävyys ja käyttöikä. Vaatteita ei tarvitse ostaa joka viikko, kannattaa ostaa vain tarpeeseen sellaista mitä varmasti käyttää.
Minulla on suomalaiset Genelec kaiuttimet. Ja pyrin ostamaan suomalausta ruokaa. Paitsi lihat tilaan Etelä-Amerikasta. Siellä lehmät saa olla vapaasti ulkona ja maku on parempi vaikka ovat pakasteena.
En tasan osta. Ja siksi, että haluan oikeaa todellista laatua. Suomessa ei ole missään (ei materiassa eikä pääomassa) enää tehty laatua sitten 80-luvun, joten jätän halpuuttajat halpuuttamaan vaan itse itseään. Kuolkoon siihen halpalaisuuteensa, kuten oikea bisnes ja äly vaatii. Halvalla ei saa hyvää eikä nopeasti, se on fakta. Mitäs myivät Suomen, ahneuksissaan, joten: ei kiinnosta. Pitäkää rumat "design"-rättinne, muka-halvat hintanne (mitkä verotuksella kuitenkin maksatetaan!) ja kiinantuliaisenne! Ei heru sympatiaa. Kaikki ne on ulkomailta muutenkin jo kopioituja ja omittu jostain paremmista paikoista alunperinkin, vain väitetty olevan muka suomalainen keksintö. Siitä näette varkaiden lopun: ei kukaan enää huoli. Ja se on ihan oikein! Kuka varasta auttaa, saa itse kirouksen ylleen, kyllä niin on.
Vierailija kirjoitti:
Sitäpaitsi kyllä ihan samat vaatimukset on ruuan tuotannossa koko euroopassa.
- ei muuten ole. Tänne saa tuoda kaikkea shaibaa jonka tuottaminen olisi Suomessa kielletty.
Suomessa on todella hyvä tilanne esim. salmonellan suhteen ja se ei ole ilmaista kun taas muualla salmonella elintarvikkeissa on arkipäivää ja se kanssa on nostettu kädet pystyyn.
Tavallaan on samat vaatimukset, mutta Suomeen tuodaan tuotteita Itä-Euroopan standardien mukaan, toki hinnat ovat kuitenkin EU:n yläpäästä. Meille tuodaan esimerkiksi Fantaa tai se uute samanlaisena kuin Itä-Euroopan maihin eli monta kertaa ”huonompana” kuin oikeisiin Euroopan maihin. Hinta tosin on moninkertainen verrattuna muuhun Itä-Eurooppaan. Meitä ei pidetä oikeina eurooppalaisina eikä oikeina EU-kansalaisina. Olemme muun EU:n silmissä joku Bulgariaan tai Romaniaan verrattavissa oleva maa.
Siinä on se vaara että joku suomalainen voi rikastua. Siksi on turvallisempaa käyttää ulkolaisia tuotteita.
Siis anteeksi mikä vaatteiden materiaalien raaka-aina kasvaa Suomessa?
Ei meillä puuvillapeltoja ole.
Pyrin ostamaan eurooppalaisia tuotteita. Esim. suomalainen ruoka on liian kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koskaan enää marimekkoa tai finlaysonia.
Eipä noilla merkeillä juuri nykyisin ole mitään tekemistä Suomessa valmistetun kanssa muutenkaan. Marimekon tuotannosta 90 % on ulkomailla.
Ostin marimekon esiliinan ja kotona vasta katsoin pesulappua. Made in Estonia. Se siitä kotimaisuudesta. Suurta huijausta.
650 on tismalleen oikeassa! Katsokaapa vaikka monien muiden maiden Lidl:n tuotevalikoimaa. Suomesta ja muista maista viedään sinne parhaat suomalaiset merkit ja brändit ja tilalle Suomeen tuodaan ylijäänyt roska muutama viikko sen jälkeen kun ne ei ole mennyt ensin kaupaksi heillä ja väitetään sitä sitten joksikin "maateemaksi", jotta porukka täällä hulluna ostaa ja "eksotisoituu" ostamaan lisää seuraavallakin kerralla. Luulee raukat täällä sitä vielä joksikin hyväksi asiaksi, kun ei oikeasti ole tietoisia miten heitä on taas kerran huijattu. Ja se kun on tässä maassa niin uskomattoman helppoa. Ja kaikki ulkomailla tietää sen, mutta ei kerro, koska saa siitä itse etuja kun suomalaista vähän jekuttaa kerta toisensa jälkeen.
Varmaan siksi koska saa parempi laatuista tavaraa halvemmalla suomalaiset on vaan hinnoitellut itsenä pihalle
kotimaisena ostan lihat, perunat, sipulit jne.. eipä halvemmalla ole muitakaan vaihtoehtoja kauheasti ainakaan perus s marketissa, joskus ostan ulkolaista lammasta kun suomalaista ei löydy.
On vaan tyhmää maksaa liikaa ! havemmatkin hyvän näköiset vaatteet ovat kestäneet kulutusta vuosia !
Höpö höpö ei se kateutta ole suomalaiset tavarat tehdään usein halpa maissa nälkäpalkalla ja yritetään täällä myydä kauheeseen hintaan
Ottakaa nyt sekin tässä debantissanne huomioon, että YRITTÄJÄT ON AHNEITA. Se on heidän työtään. Ei he osaa muuta.
Ja lainsäätäjät, monet itsekin yrittäjiä, ovat aina yrittäjien puolella, aina, koska se on heidän työtään. Kaikki uudet lait järjestellään pönkittämään jo olemassa olevaa ja kaikki ne lähtee aina yksityisistä asianajofirmoista kehkeytymään. Ei kansasta. Kansalta tulee vain idea johonkin uuteen käytäntöön, minkä sitten nämä "yrittäjä-lakihenkilötahot" vääntää oman taloudellisen etunsa mukaiseksi.
Ei ole sattumaa, että Suomen nousu on aina tyssännyt siinä kohtaa, kun on ollut joku asianajaja pressana. Eli melkein kokoajan.
Tämä maa tukehtuu omaan oksennukseensa. Ahneilla on oma loppunsa, onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hintahan tuossa ratkaisee tietysti. Pyrin kyllä itse ostamaan kotimaisia tuotteita aina kun mahdollista, mutta jo pelkästään joidenkin luomuvihannesten ja -hedelmien ostamisesta kertyy kauppalaskua.
Jostain on pakko tinkiä.
Eli ostatko vain luomua ja se on kotimaisena sinulle liian kallista? Sitäkin kannattaisi pohtia, onko tuontiluomun ostaminen oikeasti ekologisempaa kuin "normaalisti" tuotetun lähiruuan.
En osta ainoastaan luomua. Ne kasvikset, joita ei kuorita (esim paprika), ostan luomuna. Aika vähän on kotimaista paprikaa ollut tyrkyllä.
Kotimainen kurkku ja tomaatti, sekä salaatit kelpaavat kyllä ilman luomu -merkintääkin.
Ostin kotimaisen kurkun kaupasta eilen ja katsoin puhelimesta kotimaisuus asteen kännykästä niin kotimainen kurkku olikin vain puoliksi kotimainen. Kirsikkatomaatit oli täysin kotimaisia. Se suomenlippu ei ole sataa sen olen tiennyt, mutta yllätyin. Nyt mietin uudelleen kurkun ostamisen.
Ei kaiken tarvitse olla suomalaista, mutta kyllä omilla valinnoilla voi myös suomalaista suosia. Helpointa se on esim. kosmetiikka-, wc-paperi- tai ruokahyllyllä. Mielestäni esim. wc-paperin kuljettaminen konteissa ulkomailta on ihan älytöntä.
Treenivaatteiden osalta voi suosia esim. Piruettia. Laadukkaita ja Suomessa valmistettuja vaatteita lapsille, teineille ja aikuisille. Erittäin suosittuja esim. luistelu-, tanssi- ja voimistelupiireissä, mutta itsekin käytän mm. heidän paitojaan ihan lenkillä, pilateksessa jne. Vaatteilla on myös hyvä jälleenmyyntiarvo.
Kannattaa myös arvostaa ja tukea suomalaista suunnittelu- ja kehitystyötä jne, vaikka tuote olisikin valmistettu ulkomailla.
Huonekaluja voi tehdä itse tai teettää ammattilaisilla. Saa sitten juuri sitä mitä haluaa, tarvitsee ja mittojen mukaan. On ehkä kalliimpaa, mutta pitkäikäisempää, kun ei tarvitse ostaa mitään sinnepäin sopivaa, mikä kelpaa yleensä vain hetken.
Jos oikein hullu olisi, ja perustaisi Suomeen ihan 100%:sen suomalaisen yrityksen, vain suomalaisine työntekijöineen kaikkineen, niin ostaisiko joku tuotetta vain siksi, että se on 100% suomalainen?
Suosia suomalaista ei tarkoita että kaikki on pakko ostaa suomalaisena. Itse suosin lähituotantoa. Monessa voi valita. Ja kulutusta vähentää, jos kukkaro kärsii suomalaisista tuotteista. Itse olen pienituloinen yksinhuoltaja ja pystyn suosimaan suomalaista työtä. Työttömyysjaksojen takia tajuan, että suomalaisen työntuleminen on valtavan tärkeää.
Voi mielellään sitä ostaisi kaikenlaista kotimaisena, mutta kun Suomi ei valitettavasti tuota itse kaikkia ruoka-aineita tai raaka-aineita, emmekä pysty valmistamaan kaikkea, on se haasteellista. Sen verran teen, että jätän ostamatta kaikki ei-pakolliset tuotteet, jotka valmistetaan EU:n yleiskokouksen 5. asiassa tässä muutama päivä sitten "ei" ja tyhjää äänestäneissä maissa.