Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Qatarin/Dubain/Saudi-arabian kulttuurin tuntevat

Vierailija
15.09.2014 |

Ihan puhtaasta mielenkiinnosta haluaisin kuulla elämästäsi sinä arabimaassa elämä. Puhutki kieltä, oletko sopeutunut kulttuuriin, käytkö töissä.. Jne jne. Hauskoha kulttuurieroja joita olet huomannut. Erityisesti arabiaviomiesten vaimoja galuan kuulla!

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostaa!

Vierailija
2/77 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaako ap:ta myös muut emiraatit vai pelkkä Dubai? Taitaa olla niistä kaikkein eniten länsimaisia vaikutteita omaava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kiinnostaa!

Vierailija
4/77 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 01:52"]

Jos liitto ei toimikkaan niin et silti saa erota. Noissa maissa naisten oikeudet on maailman huonoimmat. Saudi-Arabiassa naiset ei saa edes aja autoa tai äänestää. Joten onneksi olkoon vaan :D

[/quote]

Saa äänestää nykyään.

Vierailija
5/77 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Saudeissa kuluu aika jos on kotiäitinä ja asuu anopin naapurissa? 

Vierailija
6/77 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 01:16"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 00:53"]

Dubaissa asustelen, ja vaikeinta tällaiselle mörököllisuomalaiselle on ollut tottua tähän valtavaan yhteisöllisyyteen. Tuntuu ettei koskaan saa hetkenkään

rauhaa muilta ihmisiltä :D. Synnyin muslimiperheeseen, joten uskonnon osalta ei suurempia yllätyksiä ole tullut. Välillä (etenkin nuorena aviovaimona) olisin halunnut viettää enemmän aikaa mieheni kanssa, mutta esim. häissä ym. juhlissa naiset ja miehet juhlivat eri puolilla taloa. Nykyään olen jo ihan tottunut siihenkin.

[/quote]

vau! Voinko sanoa, kuinka ihailtavaa on että puhut kolmea kieltä

sujuvasti. Elämäsi kuullostaa todella mielenkiintoiselta. Jotenkin toi arabikulttuuri kiehtoo, ehkä juuri erilaisuutensa takia. Jos sinua ei haittaa etkä koe kysymyksiä liian henk.kohtaisiksi niin

1) Osaavatko lapsesi suomea? Puhutko heidän kanssaan mitä kieltä?

2) Miten löysit/päädyit aviomiehesi vaimoksi?

3) Jos yhteiselo on tiivistä ja olet paljon naisten kesken, koetko ympärilläsi olevan paljon juoruilua/pahanpuhumista?

4) Onko arabit sydämmellisiä ja vieraanvaraisia näin yleisesti ottaen?

ja viimeiseksi tuntevatko arabit Suomea ja mitä mieltä he ovat? Ja viimeiseksi, oletko onnellinen ja tyytyväinen elämääsi?

[/quote]

1. Puhun lapsilleni isäni kieltä, eli sitä, minkä koen vahvimmaksi kieleksi. Olen siis itse kahden kulttuurin liitosta. Äitini puhuu meille aina suomea, joten se sujuu ihan ookoo, mutta isäni kieli on vielä vahvempi.

2. Tapasin mieheni isäni kotimaassa, yhden sukulaiseni häissä.

3. Mulla on ollut onni päästä aivan ihanaan perheeseen täällä. Tai ehkä en ole kenellekään uhka kun en koe selkäänpuukotusta enkä pahan puhumista. Muunkinlaisia perheitä täällä toki on. Ja yleensä se taloon viimeiseksi naitu miniä saa kärsiä. Toisaalta mieheni on aina tukenani ja hyvin voimakastahtoinen joten sekin voi tässä asiassa auttaa.

4. Hyvin monet arabit ovat erittäin sydämellisiä ja vieraanvaraisia. Mutta olen törmännyt myös fanaattisiin tapauksiin, jotka sylkevät päälle ja latelevat uhkauksia. Onneksi olen aina tuolloin ollut perheenjäsenten seurassa, joten minua on varjeltu eikä mitään pahempaa ole päässyt tapahtumaan.

Mieheni vanhemmat ja kaksi siskoa perheineen on vieraillut Suomessa ja pitivät kovasti etenkin luonnosta ja hiljaisuudesta. Olivat myös ihastuneita luonnon puhtauteen. Kohteliaisuudesta lähipiirissä muutkin ovat ottaneet Suomesta ainakin joitain asioita selville, mutta yleisesti etenkään naiset eivät kovasti Suomesta mitään tiedä. Fazerin sinistä odottavat toki vesi kielellä tuliaisiksi. ;) Tuttavapiirissä on mies, joka opettaa täällä amerikkalaisessa yliopistossa, ja on varsinainen Suomi-friikki :).

Vierailija
7/77 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 otan osaa :( kuulostaa kamalan ahdistavalta elämältä. saatko käydä missään ilman miespuolista saattajaa?

Vierailija
8/77 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 jatkaa vielä.... Olen ihan onnellinen ja tyytyväinen. Tunnen tehneeni oikean valinnan aviopuolison suhteen. Hankalaa tietty on, kun on missä tahansa niin aina on ikävä muualle. Täällä kaipaan Suomeen ja isäni kotimaahan. Siellä sitten taas tänne. Monikulttuuristen liittojen ongelmia...

Oma taustani ja uskontoni on tietenkin auttanut sopeutumaan kuin kala veteen. En usko että olisi ollut näin helppoa jos olisin ihan tyypillinen suomalainen nainen. Yhteisöllisyys täällä kiehtoo minua ja vaikka kaipaan välillä yksityisyyttä niin en voisi elää ilman tällaista ihanaa, suurta, hälisevää sukua!

Vierailija
9/77 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 22:13"]

17 otan osaa :( kuulostaa kamalan ahdistavalta elämältä. saatko käydä missään ilman miespuolista saattajaa?

[/quote]

Saan toki :). En asu Saudeissa, siellä ilmeisesti on tiukempaa. Käymme usein ihan 'tyttöporukassa' ostoksilla ja vieraisilla. Autoakin saan ajaa :D.

Ihana näitä stereotypioita ;)

Vierailija
10/77 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 22:18"]

[/quote]

Saan toki :). En asu Saudeissa, siellä ilmeisesti on tiukempaa. Käymme usein ihan 'tyttöporukassa' ostoksilla ja vieraisilla. Autoakin saan ajaa :D.

[/quote]

Mutta saatko liikkua ihan yksin?

Vierailija
11/77 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 23:58"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 23:42"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 23:30"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 23:28"] Hei, kiitos paljon vastauksista 17!! Olipa mielenkiintoista. Ikävää, että sua kohtaan hyökätään näin. Eikä voitaisi kerrankin keskustella mukavasti kulttuurieroista sekoittamatta siihen halveksuntaa ja omaa vihamielisyyttä? Miksi ihmeessä mulle ollaan vastattu kuin olisin hinkumassa naimisiin arabin kanssa tai muutamassa kyseisiin maihin? Olen hyvin, hyvin kiinnostunut muista kulttuureista ja rakastan kuulla elänmänmenosta ympäri maailman ilman, ttä hyötyisin tiedosta jotenkin konkreettisesti. Yhtä hyvin otsikko voisi olla vaikka Etelä-Korean tai Venäjä n kulttuurin tuntevista (btw jos joku tietää lukisin mielelläni). Ja jos joku uskaltaa vielä kertoa omia kokemuksiaan olisi ihana kuulla! [/quote] Se ei ole mitään "hyökkäämistä", jos sanoo jotain kielteistä esimerkiksi Venäjästä. Älä kysy, jos et halua kuulla muuta kuin hehkutusta. [/quote] No en halua kuullajos et asu siellä. JOS asut tai sinulla on venäläinen mies eli tiedät asiasta niin sitten kuuntelen mielelläni. Hohhoijjaa kun meni pointti ohi.

[/quote]

Eihän tää Dubain rouva tiennyt naapurimaastaankaan mitään ja vain naureskeli "stereotypioille". Ja sittenkö ei saisi korjata hänen tietämättömyyttään? Hyppää yli, jos et kestä lukea.

[/quote]

Dubain rouva täällä :). Hymyilin omaa nykyistä kotimaatani kohtaan kohdistuvia stereotypioita. Ap ei mielestäni kysellyt Saudi-Arabian oloista, enkä niihin näin ollen mitään vastannutkaan. Tiedän kyllä paremmin kuin hyvin, millaisissa oloissa siellä ollaan, mutta täällä onneksi ei. Tiedostan myös, että Dubaissa käytetään ns. orjatyövoimaa, mutta itse tai perheeni eivät ole siihen syyllistyneet, joten en kanna huonoa omaatuntoa siitäkään. Lähinnä vastailin vain ap:n esittämiin kysymyksiin.

Erilaisten kulttuurien kirjo on suuri rikkaus, enkä pidä mitään kulttuuria toista parempana. Itse pidän matkailusta, jolloin voin tutustua itselleni erilaisiin kulttuureihin ja tuo rikastuttaa minun elämääni. Toisille taas sopii se, että pysytään omissa hyväksi havaituissa nurkissa eikä haluta lähteä muualle. Kukin tavallaan... Annetaan kaikkien kukkien kukkia! :) Hyvää syksyä kaikille uskonnosta ja kulttuurista huolimatta!

Vierailija
12/77 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 22:01"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 01:52"]

Jos liitto ei toimikkaan niin et silti saa erota. Noissa maissa naisten oikeudet on maailman huonoimmat. Saudi-Arabiassa naiset ei saa edes aja autoa tai äänestää. Joten onneksi olkoon vaan :D

[/quote]

Saa äänestää nykyään.

[/quote]

Mutta ehdokasvalikoima on sitten sellainen, että äänestämällä ei kuitenkaan mikään muutu :/ Kuningashuone määrää kaikesta, mutta ottaa huomioon muslimien äärimielipiteet, että valta pysyy omissa hyppysissä. Saudeissa kytee, sillä mm. shiiat ovat alistettuja. Lisäksi turhautuneita nuorukaisia on värvätty jihadisteiksi ja muiksi terroristeiksi ja muutamia on käväissyt räjäyttämässä itsensä lentokoneen kanssa WTC-torneihin.

Vierailija
13/77 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dupai on ihan eri maailmasta kuin Saudi-Arabia. Toki pinnan alla kaikkialla vaikuttaa islam ja sharia-laki. Mutta todellakin, Saudi-arabiassa naisesta ei saa näkyä mitään, eikä hän saa tehdä juuri mitään, hänellä ei ole mitään sellaista kuin ihmisoikeudet länsimaissa ovat. Naiset ovat miesten omaisuutta ja mielivallan alla. Dubaissa taas naisella voi olla lähes länsimainen elämä, kunhan ei joudu hankaluuksiin viranomaisten kanssa. Muissa emiraateissa kuulemma tästä väliltä.  

Vierailija
14/77 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 22:25"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Saan. Olisi ollut hiukan hankalaa käydä töissäkin jos olisi pitänyt aina jonkun kulkea mukanani. :D Mutta täytyy myöntää, että nykyään ei paljoa tule yksin lähdettyä. Aina on lapsista joku tai talon naisista joku tulossa mukaan. Ellen sitten ole menossa tapaamaan ystäviä kaupungille tai heidän koteihinsa.

Vierailija
15/77 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Vähänpä tiedät naapurimaasta. Se ei ole mikään stereotypia, että Saudi-Arabiassa naisella pitää olla aina miespuolinen perheenjäsen messissä, kun ollaan liikenteessä. Ilman lupaa nainen ei saa matkustaa ulkomaille. Autolla ajaminen on sallittua vain ulkomaalaisten alueilla ja jossain syrjöseuduilla, ei tavallisilla kaduilla kaupungeissa tai teillä kaupunkien välillä.

Vierailija
16/77 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
17/77 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 22:30"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 22:25"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Saan. Olisi ollut hiukan hankalaa käydä töissäkin jos olisi pitänyt aina jonkun kulkea mukanani. :D Mutta täytyy myöntää, että nykyään ei paljoa tule yksin lähdettyä. Aina on lapsista joku tai talon naisista joku tulossa mukaan. Ellen sitten ole menossa tapaamaan ystäviä kaupungille tai heidän koteihinsa.

[/quote]

Suomalaisena (tai ehkä olet tataari, mutta kulttuurimme tuntevana) varmasti teet työtä sen etten, että nykyisen maasi suosima orjuus lopetettaisiin. Siellähän aasialaiset köyhät raatavat huonoissa oloissa ja mitättömällä palkalla rakentaen luksusta ja hoitaen kotitalouksianne. Tämän räikeän epäkohdan vuoksi olen jättänyt matkustamatta koko seudulle.

Vierailija
18/77 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kiitos paljon vastauksista 17!! Olipa mielenkiintoista. Ikävää, että sua kohtaan hyökätään näin. Eikä voitaisi kerrankin keskustella mukavasti kulttuurieroista sekoittamatta siihen halveksuntaa ja omaa vihamielisyyttä?

Miksi ihmeessä mulle ollaan vastattu kuin olisin hinkumassa naimisiin arabin kanssa tai muutamassa kyseisiin maihin? Olen hyvin, hyvin kiinnostunut muista kulttuureista ja rakastan kuulla elänmänmenosta ympäri maailman ilman, ttä hyötyisin tiedosta jotenkin konkreettisesti. Yhtä hyvin otsikko voisi olla vaikka Etelä-Korean tai Venäjä n kulttuurin tuntevista (btw jos joku tietää lukisin mielelläni).

Ja jos joku uskaltaa vielä kertoa omia kokemuksiaan olisi ihana kuulla!

Vierailija
19/77 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 23:28"]

Hei, kiitos paljon vastauksista 17!! Olipa mielenkiintoista. Ikävää, että sua kohtaan hyökätään näin. Eikä voitaisi kerrankin keskustella mukavasti kulttuurieroista sekoittamatta siihen halveksuntaa ja omaa vihamielisyyttä?

Miksi ihmeessä mulle ollaan vastattu kuin olisin hinkumassa naimisiin arabin kanssa tai muutamassa kyseisiin maihin? Olen hyvin, hyvin kiinnostunut muista kulttuureista ja rakastan kuulla elänmänmenosta ympäri maailman ilman, ttä hyötyisin tiedosta jotenkin konkreettisesti. Yhtä hyvin otsikko voisi olla vaikka Etelä-Korean tai Venäjä n kulttuurin tuntevista (btw jos joku tietää lukisin mielelläni).

Ja jos joku uskaltaa vielä kertoa omia kokemuksiaan olisi ihana kuulla!

[/quote]

Se ei ole mitään "hyökkäämistä", jos sanoo jotain kielteistä esimerkiksi Venäjästä. Älä kysy, jos et halua kuulla muuta kuin hehkutusta.

Vierailija
20/77 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivustaseuraajana haluaisin myös kiittää vastaajaa fiksuista vastauksista. Joskus on vaikea saada suomalaisia ymmärtämään miten tärkeä ja iloinen asia muualla maailmassa iso perheyhteisö on. Yhtä lailla taas jossain on käsittämätöntä, miten suomalaiset "hylätään" perheen ulkopuolelle, asumaan yksiöön heti koulun päätyttyä ja itse täytyy aina pärjätä. Itsenäisyys voidaan nähdä myös ahdistavana, samoin kuin perheyhteisön säännöt. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän