Voiko tupakoivasta odottajasta tehdä ennakkoilmoituksen lasuun?
Tulipa tässä vaan mieleen, kun niin moni tyytyväisenä käryttelee ja kiusaa syntymätöntä lastaan hapettamalla tätä ja aiheuttamalla synnynnäisiä vaurioita, niin voiko tällaisista tehdä ennakkoilmoituksen? Kun ei varmasti kovin hyvää vanhempaa ko. äidistä voi tulla, kun ei lapsen terveys ja turvallisuus kiinnosta edes raskausaikanakaan.
Kommentit (128)
Tupakointi ei ole riittävä syy. Kyllä ne neuvolasta sen tekisi jos olisi
Hei nyt vittu oikeesti!
T: ylikuormittunut lastensuojelun työntekijä
Ei varmaankaan, valitettavasti. Kertoohan ne itsekin sen neuvolassa eikä terkka mahda asialle mitään. Ainoastaan valistamaan.
Pitäisi olla syntymättömälläkin vauvalla joku suoja :(
Ei voi. En puolustele tai hyväksy äitejä jotka tupakoivat kun ovat raskaana, mutta et ole tainnut koskaan itse tupakoida? Itse poltin 10 vuotta ja nyt puoli vuotta olen ollut polttamatta. Alku oli täyttä tuskaa, jos olisin ollut raskaana niin olisin varmaan tappanut jonkun raivopäissäni. Joten se ei ole niin helppoa mitä luulisi, uskon että melkein jokainen odottaja inhoaa sitä mitä lapselleen tekee tupakoidessaan mutta ei vain ole tarpeeksi vahva vastustamaan kiusausta. Ja luuletko etteikö neuvolassa näille mammoille asiasta paasata?
Ennakkoon ilmoitus? Mikä vitun ennakkoon? Musta tehtiin ensimmäinen perätön lasu kun olin vasta tsygootti. Näin kultaisella 80-luvulla. Miksi asia olisi vaikeutunut ? Ei siltä vaikuta kaikkea perätöntä paskaa soitellaan ja ilmoitellaan. Perheitä harjoitetaan ja lapsuus pilataan vain kiusanteko mielessä.
No, itse olen polttanut koko teini- ja aikuisikäni, mutta tupakointi loppui kuin seinään kun sain tietää olevani raskaana. Pari ekaa viikkoa teki tiukkaa, mutta en halunnut aiheuttaa syntymättömälle lapselleni haittaa. Joten tekosyyt pois, sanon minä.
Mitä ongelmia tupakointi aiheuttaa? Me 60-luvun boheemiperheiden sikiöt saimme tupakan lisäksi myös viiniä ja huumeita ja olemme terveempiä kuin mikään ikäluokka.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 18:23"]
Ei voi. En puolustele tai hyväksy äitejä jotka tupakoivat kun ovat raskaana, mutta et ole tainnut koskaan itse tupakoida? Itse poltin 10 vuotta ja nyt puoli vuotta olen ollut polttamatta. Alku oli täyttä tuskaa, jos olisin ollut raskaana niin olisin varmaan tappanut jonkun raivopäissäni. Joten se ei ole niin helppoa mitä luulisi, uskon että melkein jokainen odottaja inhoaa sitä mitä lapselleen tekee tupakoidessaan mutta ei vain ole tarpeeksi vahva vastustamaan kiusausta. Ja luuletko etteikö neuvolassa näille mammoille asiasta paasata?
[/quote]
Olen tupakoinut ja lopettanut tupakanpolton. Ei ollut helppoa, mutta siitä silti selvisin. Joten en usko sitä vinkumista, ettei pysty. Kyllä pystyy jos haluaa.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 18:29"]
Mitäpä meinasit voivan tehdä? Ottaa syntymättömän lapsen huostaan?
[/quote]
Tiesitkös, että kun nainen on raskaana, niin siellä vatsassa köllöttelevä vauva tulee ennemmin tai myöhemmin sieltä ulos.
Ennakkoilmoitus lasuun tarkoittaa sitä, että ilmoitus tehdään raskausaikana ja lapse synnyttyä sitten seuraillaan tilannetta + otetaan huostaan jos tilanne on niin paha.
Ihmeellisen yksinkertaisia ihmisiä kun noin tyhmä kysymys pitää esittää.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 18:27"]
No, itse olen polttanut koko teini- ja aikuisikäni, mutta tupakointi loppui kuin seinään kun sain tietää olevani raskaana. Pari ekaa viikkoa teki tiukkaa, mutta en halunnut aiheuttaa syntymättömälle lapselleni haittaa. Joten tekosyyt pois, sanon minä.
[/quote]
Hyvin toimittu. Näin juuri pitäisi tehdä, eikä vinkua ja kitistä ettei pysty lopettamaan. Kyllä pystyy, jos lapsen terveys on itselleen vähääkään tärkeä. Plus tupakoivan äidin lapsi on myös nikotiiniriippuvainen syntyessään, joten se itsekäs mamma pistää oman pienen vauvansa kärsimään muun ohessa myös ne vieroitusoireet, joita itse "kestä".
Että niin hypiä äippiä nämä tupruttelijat.
Jos haluaa niin pystyy lopettamaan..ja aloittaja tarkkaile nyt jos lähipiirissäsi on alkoholisti-huume -mielenterveys tai väkivaltaperheitä joissa ei lapsista pystytä huolehtimaan niin silloin on syytä ilmoittaa lastensuojeluun jos tulee uusi vauva.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 19:45"]
[/quote]
Tiesitkös, että kun nainen on raskaana, niin siellä vatsassa köllöttelevä vauva tulee ennemmin tai myöhemmin sieltä ulos.
Ennakkoilmoitus lasuun tarkoittaa sitä, että ilmoitus tehdään raskausaikana ja lapse synnyttyä sitten seuraillaan tilannetta + otetaan huostaan jos tilanne on niin paha.
[/quote]
Okei. Mitäs sitten pitäisi tehdä? Raskausaikana tupakoitu, lapsi syntyy ja sitten? Sittenkö otetaan huostaan tupakoinnin vuoksi? Vai mitä pitää tehdä? Ei kai tässä nyt vaan olla huvikseen tuhlaamassa verorahoja ja lastensuojelun aikaa?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 18:41"]
Lopettakaa sekaantuminen muiden asioihin! T: Tupakoimaton
[/quote]
No mitenkä, jos äiti hakkaa lastaan kadulla, siihenkään ei varmaa sitten sovi puuttua. Samoin, jos kuristaa lastaan ja estää tältä hapensaannin, tämäkin lienee ihan oma asia?
Jos nämä "älä sekaannu" -kaverit laittaisivat sitten vielä oman kuvansa näkyville. Voin sitten tehdä syvän lupauksen, että jos näen jonkun pahoinpitelevän teitä, niin en puutu asiaan vaan katson tiiviisti toiseen suuntaan.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 19:50"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 19:45"]
[/quote]
[/quote]
Okei. Mitäs sitten pitäisi tehdä? Raskausaikana tupakoitu, lapsi syntyy ja sitten? Sittenkö otetaan huostaan tupakoinnin vuoksi? Vai mitä pitää tehdä? Ei kai tässä nyt vaan olla huvikseen tuhlaamassa verorahoja ja lastensuojelun aikaa?
[/quote]
Tarkkailla näiden äitien lastenhoitokykyjä. Jos ehdottomasti haluaa pilata lapsensa terveyden heti alussa, niin se muukin lapsenhoito voinee olla samaa luokkaa.
Lastensuojeluilmoitus ei ole yhtäkuin huostaanotto.
Ei voi. Huumeidenkäytöstä voi ilmoittaa, mutta tupakkaa ei vielä katsota niin vaaralliseksi.
http://www.thl.fi/fi_FI/web/neuvoa-antavat-fi/aidin-raskaudenaikainen-huumeidenkaytto
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 18:27"]
Mitä ongelmia tupakointi aiheuttaa? Me 60-luvun boheemiperheiden sikiöt saimme tupakan lisäksi myös viiniä ja huumeita ja olemme terveempiä kuin mikään ikäluokka.
[/quote]
Siitä on saatavilla netistä niin paljon tietoa, että mikäli lukukykysi ei siihen pysty, niin voinee vahvasti kyseenalaistaa väittämäsi.
Tupakoinnin takia? Ei voi.