Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heipparallaa, lukion opettajat! Miten jakselette, kun on tämä maksuton toinen aste ja ...

Vierailija
19.08.2021 |

... miltei totaalinen digitaalisuus? Pelaako tekniikka ja sitä rataa?

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totaali digitaalisuus ei haitaa. Sen osalta tämä helpotti jopa elämää, kun kaikilla opiskelijoilla on nyt varmasti samanlainen tietokone ja saman formaatin kirja joka toimii samalla tavoin. Hankalampi oli aiemmin kun osalla oli digi ja osalla paperi ja tietokoneetkin toimi jokaisella eri tavalla.

Muuten on kyllä väsynyt olo ollut jo pari vuotta. Korona, uusi opetussuunnitelma, pääsykoeuudistus, digitalisointi ja nyt tämä oppivelvollisuuden laajentuminen... Kaikki nämä valtavat muutokset yhtäaikaa viimeisten vuosian ajalle. Tuntuu ettei ole ehtinyt hengähtää ollenkaan viimeiseen 5 vuoteen ainakaan vaan päinvastoin vauhti vaan kiihtyy.  Kovasti katselen, mitä muuta alaa voisi tehdä. Ei tämä nykyisellä muutostahdilla, jättimäisillä opetusryhmillä ja vaatimuksilla ole tervettä hommaa vaan loppuunpalaminen on niin lähellä kokoajan. Eikä vaan mulla vaan myös vähintään puolilla kollegoista.

Eikös tämä säätö erilaisten laitteiden ja kirjojen kanssa jatku vielä osittain? Kakkoset ja abithan menevät edelleen vanhan opetussuunnitelman mukaan maksullista toista astetta. Vielä kaksi vuotta (ja osin kolme, onhan niitä 4:n vuoden opiskelijoitakin) pitää "sietää" epäjärjestystä ennen kuin on vanhan järjestelmän nuoret saatu putkesta ulos.

-kakkosluokkalaisen äiti

Vierailija
62/100 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh noh... Muistetaan kuitenkin, että digi ja korona tuovat lisätyötä monilla muillakin aloilla, ei vain opetusalalla. Olen itsekin lukion opettaja, ja vähän ärsyttää ja myös hämmentää tämä opettajien jatkuva valittaminen ja uhriutuminen. Monessa suhteessa olemme hyvässä osassa. Emme ole esim. joutuneet päiväksikään lomautetuksi koronan takia.

Hyvässä ja hyvässä. Viimeisen 1,5 vuoden aikana on ollut useampi sellainen pätkä, jossa olisin toivonut pääseväni lomautetuksi, jossa saisi edes hetken hengähtää. Varsinkin viime kevään yo-kirjoitusten aika oli niin paha, että näin jälkikäteen ajatellen olisi ehkä pitänyt mennä työterveyteen jo.

Myös minä olen väsynyt yo-kokeiden aikaan. Monessa muussakin työssä väsytään välillä. Jos uupuu niin, että se heikentää työkykyä, kannattaa tosiaan mennä työterveyteen. Niin tehdään muillakin aloilla.

Opetustyö on työtä siinä missä muutkin työt.

En tiedä onko teillä äikäopeilla helpompaa (en usko, koska oman koulunki äikänopekollegat ovat myös tosi uupuneita), mutta ainakin meillä matemaattisten aineiden opettajilla tämä työn kuormittavuus alkaa näkyä jo rekrytoinnin puolellakin. Kuormitus on kasvanut niin isoksi, että vanhat konkaritkin hyppäävät pois mahdollisuuden saatuaan ja uusia ei löydy täyttämään koulutuspaikkoja. Ja osa niistäkin, jotka opettajiksi kouluttautuu, lähtevät muille aloille.

Toivottavasti tähän ylikuormitukseen herätään myös päättäjätasolla kohta, kun ei enää löydy tekijöitä työhön. Tämä ei enää kaukana ole matemaattisten aineiden opejen kohdalla.

Kyse ei ole mistään yksittäisen ihmisen hetkellisestä väsymisestä vaan työn aiheuttamasta laajamittaisesta uupumuksesta, joka koskettaa merkittävää osaa opettajista. Tästä kannattaisi olla huolissaan eikä kuitata opettajien rutinana. Kohta ollaan muuten samassa tilanteessa kuin Ruotsi.

Matematiikan opettajia alkaa olla mahdotonta saada suostumaan tulemaan töihin. Koulussamme on ollut virka auki jo pitkään, eikä yhtään hakemusta ole tullut. Tunteja olisi tällä uudella opettajalla paljon, mikä varmaankin karkottaa hakijat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on alkanut näyttää siltä, etten jatka opettajan hommissa eläkeikään saakka. Viimeiset pari vuotta olen ollut väsynyt, enkä saa työpäivän jälkeen tehtyä juuri mitään. Opetus sujuu vielä hyvin ja olen hyvä opettaja. Töihin meneminen ei vaan enää tunnu kivalta.

Vierailija
64/100 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh noh... Muistetaan kuitenkin, että digi ja korona tuovat lisätyötä monilla muillakin aloilla, ei vain opetusalalla. Olen itsekin lukion opettaja, ja vähän ärsyttää ja myös hämmentää tämä opettajien jatkuva valittaminen ja uhriutuminen. Monessa suhteessa olemme hyvässä osassa. Emme ole esim. joutuneet päiväksikään lomautetuksi koronan takia.

Tulit hakemaan mammoilta pisteet? Juuri tällaiset oman oksan sahaajat voisivat vaikka vaihtaa alaa.

Vierailija
65/100 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totaali digitaalisuus ei haitaa. Sen osalta tämä helpotti jopa elämää, kun kaikilla opiskelijoilla on nyt varmasti samanlainen tietokone ja saman formaatin kirja joka toimii samalla tavoin. Hankalampi oli aiemmin kun osalla oli digi ja osalla paperi ja tietokoneetkin toimi jokaisella eri tavalla.

Muuten on kyllä väsynyt olo ollut jo pari vuotta. Korona, uusi opetussuunnitelma, pääsykoeuudistus, digitalisointi ja nyt tämä oppivelvollisuuden laajentuminen... Kaikki nämä valtavat muutokset yhtäaikaa viimeisten vuosian ajalle. Tuntuu ettei ole ehtinyt hengähtää ollenkaan viimeiseen 5 vuoteen ainakaan vaan päinvastoin vauhti vaan kiihtyy.  Kovasti katselen, mitä muuta alaa voisi tehdä. Ei tämä nykyisellä muutostahdilla, jättimäisillä opetusryhmillä ja vaatimuksilla ole tervettä hommaa vaan loppuunpalaminen on niin lähellä kokoajan. Eikä vaan mulla vaan myös vähintään puolilla kollegoista.

Eikös tämä säätö erilaisten laitteiden ja kirjojen kanssa jatku vielä osittain? Kakkoset ja abithan menevät edelleen vanhan opetussuunnitelman mukaan maksullista toista astetta. Vielä kaksi vuotta (ja osin kolme, onhan niitä 4:n vuoden opiskelijoitakin) pitää "sietää" epäjärjestystä ennen kuin on vanhan järjestelmän nuoret saatu putkesta ulos.

-kakkosluokkalaisen äiti

Joo toki jatkuu muiden kuin ykkösten kanssa. Yleensä se suurin säätö on vaan ollut tässä ekana vuonna ekoina jaksoina, kun yritetään saada kaikkien koneille oleelliset ohjelmistot ja opettaa opiskelijat käyttämään niitä omia koneitaan. Nyt uusien ykkösten kanssa tämä tuntuu nyt tosi paljon helpommalta. Ohjelmistot oli koneilla melko pitkälti valmiiksi, kirjat oli jokaisella heti ekasta tunnista lähtien käytössä, kun koulu oli hankkinut lisenssit jne. 

Kakkosten ja sitä vanhempien kanssa on helpompaa, kun koneen käyttö on jo tuttua. 

Vierailija
66/100 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vaan huoltajat ymmärtäisivät olla kiusaamatta ja vainoamatta opettajia. Pari hyvää opettajaa lähti, kun eivät jaksaneet jatkuvia moitteita. Uusia pysyviä ihmisiä ei ole vieläkään saatu heidän tilalleen. Sijaisia vaan lyhyiksi aikaa.

Vierailija
67/100 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on alkanut näyttää siltä, etten jatka opettajan hommissa eläkeikään saakka. Viimeiset pari vuotta olen ollut väsynyt, enkä saa työpäivän jälkeen tehtyä juuri mitään. Opetus sujuu vielä hyvin ja olen hyvä opettaja. Töihin meneminen ei vaan enää tunnu kivalta.

Tämä.

Vierailija
68/100 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian rentouttavalle sieniretkelle lähimetsään. Ehkä sieltä löytyy jo kanttarellejakin.

Vierailija
69/100 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonosti jaksan. Olin lomalla 31.5-15.8. On liian lyhyt aika, ei tällaisella lyhyellä lomalla ehdi palautua.

et edes tiennyt milloin koulujen lomat viime kesäkuussa alkoi....

Vierailija
70/100 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisikos sitä jaksuhalia edes virtuaalisesti? Vasta vajaa viikko takana tätä työtä, silti tuntuu olo jo todella raskaalta. Minulle laitettiin 43 oppilaan fysiikan ryhmä. Kun menin ilmoittamaan tästä esimiehelle, hän ilmoitti, että tämä nyt vaan on tilanne, että koeta jaksaa. Koeta jaksaa! 

Tämä on niin inhottava ja osin järjetönkin tilanne. Töissä oleville opettajille laitetaan mahdottoman suuria ryhmiä ja samaan aikaan kortistossa on paljon päteviä opettajia.

Vierailija
71/100 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvässä ja hyvässä. Viimeisen 1,5 vuoden aikana on ollut useampi sellainen pätkä, jossa olisin toivonut pääseväni lomautetuksi, jossa saisi edes hetken hengähtää. Varsinkin viime kevään yo-kirjoitusten aika oli niin paha, että näin jälkikäteen ajatellen olisi ehkä pitänyt mennä työterveyteen jo.

Myös minä olen väsynyt yo-kokeiden aikaan. Monessa muussakin työssä väsytään välillä. Jos uupuu niin, että se heikentää työkykyä, kannattaa tosiaan mennä työterveyteen. Niin tehdään muillakin aloilla.

En tiedä onko teillä äikäopeilla helpompaa (en usko, koska oman koulunki äikänopekollegat ovat myös tosi uupuneita), mutta ainakin meillä matemaattisten aineiden opettajilla tämä työn kuormittavuus alkaa näkyä jo rekrytoinnin puolellakin. Kuormitus on kasvanut niin isoksi, että vanhat konkaritkin hyppäävät pois mahdollisuuden saatuaan ja uusia ei löydy täyttämään koulutuspaikkoja. Ja osa niistäkin, jotka opettajiksi kouluttautuu, lähtevät muille aloille.

Toivottavasti tähän ylikuormitukseen herätään myös päättäjätasolla kohta, kun ei enää löydy tekijöitä työhön. Tämä ei enää kaukana ole matemaattisten aineiden opejen kohdalla.

Kyse ei ole mistään yksittäisen ihmisen hetkellisestä väsymisestä vaan työn aiheuttamasta laajamittaisesta uupumuksesta, joka koskettaa merkittävää osaa opettajista. Tästä kannattaisi olla huolissaan eikä kuitata opettajien rutinana. Kohta ollaan muuten samassa tilanteessa kuin Ruotsi.

Matematiikan opettajia alkaa olla mahdotonta saada suostumaan tulemaan töihin. Koulussamme on ollut virka auki jo pitkään, eikä yhtään hakemusta ole tullut. Tunteja olisi tällä uudella opettajalla paljon, mikä varmaankin karkottaa hakijat.

Onko tämä joku sellainen paikka, jonne ei julkisilla pääse mitenkään? Mielestäni hain kaikkia matikan virkoja ja vuoden määräaikaisuuksia viime haussa kunhan koulu oli saavutettavissa muutenkin kuin taksilla.

ohis

Vierailija
72/100 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä jaksossa on 28 h viikossa opetusta. Näistä 10 on sellaisia, ettei niihin ole olemassa mitään valmista materiaalia. Kaikki keksitään nollasta.

Vierailija
73/100 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä joku sellainen paikka, jonne ei julkisilla pääse mitenkään? Mielestäni hain kaikkia matikan virkoja ja vuoden määräaikaisuuksia viime haussa kunhan koulu oli saavutettavissa muutenkin kuin taksilla.

ohis

Junalla pääsisi. Koululle asemalta 1km ja junia tulee neljästä suunnasta.

Vierailija
74/100 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksuttomuushan tekee ryhmäkoista vain isompia.   Kaikkeen ei raha tule millään riittämään.  Eskareita aikaistetaan, oppivelvollisuutta pidennetään, ilmainen toinenaste, joku vaati ilmaista aamiaista kouluun. ja mitä vielä...... Mahdoton yhtälö pitemmän päälle...

Vierailija
75/100 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa olla mitta täynnä näitä alati heikkeneviä työoloja. Ihan kuin koronassa ei olisi jo tarpeeksi. Vielä ei eihkä ole liian myöhäistä siirtyä toiselle alalle. N37, ma/fy/ke.

Vierailija
76/100 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
77/100 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella uupunut fiilis täälläkin!

15 vuotta olen ollut opettajana ja sinä aikana kaksi kertaa jo muutaman kuukauden sairaslomalla työuupumuksen takia - nyt olen kuitenkin selvästi uupuneempi kuin kumpanakaan noista kerroista, mikä on aika traagista. En kuitenkaan uskalla nyt hakeutua lääkäriin ja sairaslomalle koska murehdin liikaa oppilaitani - etäopetuksen jälkeen tilanne on aika katastrofaalinen ja he tarvitsevat nyt jatkuvuutta, turvallisuutta ja kokeneen opettajan. Sijaisia ei sitäpaitsi saa mistään, joten siksikään en saikulle voi jäädä. En voi syyttä - kukapa tänne koronakoulunkäyntiin haluaisi opettajaksi, edes sijaiseksi. Niinpä painan vaan eteenpäin ja kynttilä palaa molemmista päistä. Jossain vaiheessa varmasti tulee romahdus, mutta yritän sinnitellä niin pitkään kuin mahdollista. Tulevaisuudessa siintää ehkä muutto ulkomaille puolison työn perässä - haaveilen mahdollisuudesta heittäytyä pois työelämästä pariksi vuodeksi sen kautta!

Uupumuksen syinä minulla ainakin tämä jatkuva opetussuunnitelmien uudistaminen, uudenlaiset YO kirjoitukset, ylisuuret ryhmät, liian tiivis lukujärjestys, korona-ajan poikkeusjärjestelyt, hybridiopetus, oppilaiden jatkuvasti heikentyvä perusosaamisen taso, hullut vanhemmat jotka haukkuvat kaikesta ja uhkaavat oikeustoimilla sekä rehtori joka vetää mattoa jalkojen alta ja puukottaa selkään joka käänteessä.

Itse työstä ja oppilaista tykkään kovasti, mutta ei tämä enää ole se duuni johon rakastuin 15v sitten.

Vierailija
78/100 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt viimeistään pitäisi ottaa jo hieman peruutusvaihdetta käyttöön: turhat projektit pois, samoin raportoinnit ja keskittyminen ydinasiaan eli opettamiseen. Oppimisvajekin pitäisi jotenkin kuroa kiinni. (MA/MB: LU)

Vierailija
79/100 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ohis

Junalla pääsisi. Koululle asemalta 1km ja junia tulee neljästä suunnasta.

Kumma juttu. Taitaa olla jotain venkoilua, että saadaan pyöritettyä tunteja halvemmilla sijaisilla.

Vierailija
80/100 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime lauantain Ykkösaamu-ohjelmassa oli Seija Vaaherkummun haastateltavana opetusministeri Li Andersson. Toimittaja toi selkeästi julki ohjelmassa opettajien uupumisen työssään, mutta opetusministeri sivuutti tämän kohdan tyystin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi