Heipparallaa, lukion opettajat! Miten jakselette, kun on tämä maksuton toinen aste ja ...
... miltei totaalinen digitaalisuus? Pelaako tekniikka ja sitä rataa?
Kommentit (100)
Mukava olisi kuulla lisääkin kokemuksia. Tällainen opettajien vertaistukiketju. Voitaisiin samalla jakaa parhaita vinkkejä jaksamiseen!
Yksi hyvä asia ainakin on se, että sähköisissä materiaaleissa on valmiita, automaattisesti korjaantuvia tehtäviä! Ovat mukava apu muutoin loputtomaan työsarkaan.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan niitä projektiviikkoja, joita on joka jaksossa. Ne ovat olleet käytössä jo useamman vuoden ajan, mutta palkassahan se ei näy mitenkään. N41 (EN+RU)
Projektiviikkoja? Mitä noissa tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Todella uupunut fiilis täälläkin!
15 vuotta olen ollut opettajana ja sinä aikana kaksi kertaa jo muutaman kuukauden sairaslomalla työuupumuksen takia - nyt olen kuitenkin selvästi uupuneempi kuin kumpanakaan noista kerroista, mikä on aika traagista. En kuitenkaan uskalla nyt hakeutua lääkäriin ja sairaslomalle koska murehdin liikaa oppilaitani - etäopetuksen jälkeen tilanne on aika katastrofaalinen ja he tarvitsevat nyt jatkuvuutta, turvallisuutta ja kokeneen opettajan. Sijaisia ei sitäpaitsi saa mistään, joten siksikään en saikulle voi jäädä. En voi syyttä - kukapa tänne koronakoulunkäyntiin haluaisi opettajaksi, edes sijaiseksi. Niinpä painan vaan eteenpäin ja kynttilä palaa molemmista päistä. Jossain vaiheessa varmasti tulee romahdus, mutta yritän sinnitellä niin pitkään kuin mahdollista. Tulevaisuudessa siintää ehkä muutto ulkomaille puolison työn perässä - haaveilen mahdollisuudesta heittäytyä pois työelämästä pariksi vuodeksi sen kautta!Uupumuksen syinä minulla ainakin tämä jatkuva opetussuunnitelmien uudistaminen, uudenlaiset YO kirjoitukset, ylisuuret ryhmät, liian tiivis lukujärjestys, korona-ajan poikkeusjärjestelyt, hybridiopetus, oppilaiden jatkuvasti heikentyvä perusosaamisen taso, hullut vanhemmat jotka haukkuvat kaikesta ja uhkaavat oikeustoimilla sekä rehtori joka vetää mattoa jalkojen alta ja puukottaa selkään joka käänteessä.
Itse työstä ja oppilaista tykkään kovasti, mutta ei tämä enää ole se duuni johon rakastuin 15v sitten.
Miksi vanhemmat uhkaavat oikeustoimilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella uupunut fiilis täälläkin!
15 vuotta olen ollut opettajana ja sinä aikana kaksi kertaa jo muutaman kuukauden sairaslomalla työuupumuksen takia - nyt olen kuitenkin selvästi uupuneempi kuin kumpanakaan noista kerroista, mikä on aika traagista. En kuitenkaan uskalla nyt hakeutua lääkäriin ja sairaslomalle koska murehdin liikaa oppilaitani - etäopetuksen jälkeen tilanne on aika katastrofaalinen ja he tarvitsevat nyt jatkuvuutta, turvallisuutta ja kokeneen opettajan. Sijaisia ei sitäpaitsi saa mistään, joten siksikään en saikulle voi jäädä. En voi syyttä - kukapa tänne koronakoulunkäyntiin haluaisi opettajaksi, edes sijaiseksi. Niinpä painan vaan eteenpäin ja kynttilä palaa molemmista päistä. Jossain vaiheessa varmasti tulee romahdus, mutta yritän sinnitellä niin pitkään kuin mahdollista. Tulevaisuudessa siintää ehkä muutto ulkomaille puolison työn perässä - haaveilen mahdollisuudesta heittäytyä pois työelämästä pariksi vuodeksi sen kautta!Uupumuksen syinä minulla ainakin tämä jatkuva opetussuunnitelmien uudistaminen, uudenlaiset YO kirjoitukset, ylisuuret ryhmät, liian tiivis lukujärjestys, korona-ajan poikkeusjärjestelyt, hybridiopetus, oppilaiden jatkuvasti heikentyvä perusosaamisen taso, hullut vanhemmat jotka haukkuvat kaikesta ja uhkaavat oikeustoimilla sekä rehtori joka vetää mattoa jalkojen alta ja puukottaa selkään joka käänteessä.
Itse työstä ja oppilaista tykkään kovasti, mutta ei tämä enää ole se duuni johon rakastuin 15v sitten.
Miksi vanhemmat uhkaavat oikeustoimilla?
Kun lapsen saama arvosana ei miellytä heitä. Uhkailevat vievänsä asian oikeuteen ellen nosta arvosanaa. Nämä toki ovat yleensä 9.lk vanhempia jotka ovat hädissään lapsensa lukioon pääsystä. Erittäin raskasta silti.
Olen onnekas. Sain annettua pois muutaman kurssin. Nyt mennään ihan opetusvelvollisuuden alarajalla, mutta se riittää minulle enemmän kuin hyvin. On suuri onni, kun on rehtori, jonka kanssa voi neuvotella asioista. (Lukion englannin ja espanjan pt. tuntiopettaja)
Koko kunnassa ei ole ketään kenelle ylituntini voisi antaa. Kauempaa ei kannata kulkea.
Vierailija kirjoitti:
Koko kunnassa ei ole ketään kenelle ylituntini voisi antaa. Kauempaa ei kannata kulkea.
Rehtorille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehtorille?
Rehtori tekee jo tupladuunia. Sille on nakitettu sivistystoimen johtaminen koulun lisäksi.
Haluaisin jaksaa paremmin kuin mitä nyt jaksan. Odottelen jo innolla syyslomaa.
Siivosin tänään vaatehuoneen. Se rentoutti todella hyvin. Tässä jaksossa minulla on 30 opetustuntia (6 kurssia). (HI ja YH, sekä lukio että yläkoulu)
Kiitos, ihan OK:sti. Mutta menenkin nykyään sieltä, missä se aita on matalammalla.
Vierailija kirjoitti:
No, tänään kaatui keskellä päivää netti, että siltä pohjalta.
Kai sä nyt osaat asian opettaa ilman nettiäkin?? Vai onko lukio mennyt siihen, että lukionope istuu ja painaa vain nappia? Vähän kuin kielissä, viivalle ilmaantuu sana ja apinakin osaa saman homman…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tänään kaatui keskellä päivää netti, että siltä pohjalta.
Kai sä nyt osaat asian opettaa ilman nettiäkin?? Vai onko lukio mennyt siihen, että lukionope istuu ja painaa vain nappia? Vähän kuin kielissä, viivalle ilmaantuu sana ja apinakin osaa saman homman…
Opiskelijoilla ei ole enää paperisia kirjoja. Heidän kaikki materiaalit ja tehtävät on netissä. Ilman nettiä ei voi tehdä mitään.
Kun vehkeet kaatuu (esim. sähkökatko), niin minä päästän opiskelijat kotiin. Se on inhimillinen ratkaisu.
Ala menee vaihtoon tämän lukuvuoden jälkeen. Ei tahdo sydän jaksaa noita ylisuuria opetusryhmiä + koronaa + hankehumppaa + digihuumaa + sitä + tätä.
Mitenpä sitä vois oppia lukemaan ja kirjoittamaan jos ei ole edes kirjoja ja mitään ei tehdä paperille… Veikkaan että asioiden sisäistäminen on monelle hyvin haastavaa kun ainoa asia mitä ohjataan tekemään on lukea se ruudulta.
Kirja on lukemisen kannalta paljon parempi. Vihot on käsikirjoituksen kehittymisen kannalta oleellista.
Huonosti. Joo kiva kun ollaan taas normisti koululla, mutta kun osa oppilaista on altistunut niin annetaan heille tehtäviä mitä tehdä. Yllättäen meillä ei ole aikaa opettaa heitä ja se on nyt jotain mikä menee osittain mun pussista kun joudun soittelemaan oppilaille selittääkseni miten tietyt asiat tehdään, vapaa-ajallani.