Kertokaapa te jotka tiedätte: miten ihmiset osaa kouluttaa itselleen sellaisen koiran, joka aina kulkee vierellä vaikka olisi vapaanakin eik...
Kommentit (150)
Ehdollistamalla. Porkkanaa ja keppiä sopivassa suhteessa.
ne on pidetty liian lyhkäisessä hihnassa etteivät pääse liikkumaan. repivät heti pannasta jos vähänkään yrittävät mennä nuuskimaan tien tai polun viertä. jotkut lyövät tai astuvat vaikka tassun päälle jos ei tottele. olen nähnyt. sääliksi käy rääkättyjä koiria.
Varmaan jotkin rodut on helpompi tällaiseen kouluttaa kuin toiset. Ehkä on sellaisia rotuja, jotka muodostaa voimakkaamman kiintymyssuhteen omistajaansa kuin toiset?
Vierailija kirjoitti:
ne on pidetty liian lyhkäisessä hihnassa etteivät pääse liikkumaan. repivät heti pannasta jos vähänkään yrittävät mennä nuuskimaan tien tai polun viertä. jotkut lyövät tai astuvat vaikka tassun päälle jos ei tottele. olen nähnyt. sääliksi käy rääkättyjä koiria.
ap taisi kysyä koirista, jotka kulkee vierellä ilman hihnaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hihna on psykologinen.
Esim. englantilaisissa tv-sarjoissa näkee usein jotain maalaisheppuja kulkemassa tiluksillaan koiriensa kanssa ja ne aina seuraavat kiltisti mukana tai ainakin käskettäessä tulevat takaisin. Onkohan tällaista oikeasti
No kyllä se koulutusta vaatii ja harjoittelua. Ja kaikista roduista ei ole palvelukoiriksi/koulutukseen, pienet rodut on sen verran huithapeleita, että ne viitsii totella vain, jos huvittaa.
Mutta naapurin koirapoliisia kun olen seurannut, niin hän kyllä harjoittelee säännöllisesti koiran kanssa jo opittujakin taitoja eli niitä pitää treenata schäfereilläkin, että pysyvät mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hihna on psykologinen.
En ymmärrä, mutta olenkin koiraton ja varmaan vähän tyhmä
Monet käyvät koirakursseilla, joissa opetetaan mm. totelevaisuus koulutusta ja muuta koiran käsittelyä. Kun he oppivat olemaan koiran kanssa oikein ja koira alkaa totella, syttyy joskus myös oikea koiraharrastus, eli viedään koiraan näyttelyihin ja erilaisiin kokeisiin siellä jne.
Ja rodusta riippuu tosi paljon.
-sivusta seurannut-
Vierailija kirjoitti:
Esim. englantilaisissa tv-sarjoissa näkee usein jotain maalaisheppuja kulkemassa tiluksillaan koiriensa kanssa ja ne aina seuraavat kiltisti mukana tai ainakin käskettäessä tulevat takaisin. Onkohan tällaista oikeasti
Niin Border colliet? Eihän niitä saa millään säärestä pois. Plus ovat maailman älykkäin koirarotu.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai on! Ne on paimenkoiria, niiden perustaitoja on totella vierellä kulkemista, tekevät paljon monimutkaisempiakin juttuja! Noissa taidoissa myös kilpaillaan. Googleta vaikka itse dog herding sheep, niin näet miten taitavia paimenkoirat ovat.
8
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hihna on psykologinen.
Mitä tarkoitat?
Tottahan se koira oppii sitä hihnaakin tottelemaan, eikä riuhdo mielettömästi sinne tänne.
Oletteko tosissanne? Mä jo muksuna opetin ihan tavallisen spanielin kulkemaan vierellä. Ei se ole temppu eikä mikään, ihan palkitsemalla oikeasta kulkemisesta koira sen oppi, ei millään pakottamisella todellakaan.
Älkää vaan ottako koiraa, jos toi tuntuu teistä mahdottomalta...
Taitaa paimenkoirat olla tässä lajissa helpoimpia, omalla tuli seuraaminen ihan luonnostaan.
On tollaisiakin koiria. Toisaalta tiedän, että tuollaisia koiria omanneiden uusi koira onkin käynyt omistajansa kimppuun. Eli osa koirista hyväksyy kyseenalaistamatta omistajansa tiukan kontrollin ilman poikkeuksia, osa taas ei. Jos koira ei tunnu käyttäytyvän omistajan hyväksymällä tavalla, omistaja ehkä rankaisee sitä jollakin tavalla ja koiran henkinen sietokyky ylittyy? Se taas tulee esiin aggressiivisuutena ihmistä sekä omistajaa kohtaan.
En tiedä, tämä on vain oma teoriani. Yksikään tuntemani koira ei ole koskaan käyttäytynyt kohtaani niin aggressiivisella tavalla, että olisin pelännyt oman turvallisuuteni puolesta. Toisaalta en ole itse joutunut koskaan käyttämään todellista aggressiota koiraa pelotellakseni. Siis en ole koskaan kokemut käyttäytyneeni niin, että koira olisi tuntenut minut uhkana. Osa kokemuksistani suojeluskäyttöön tarkoitettujen rotujen edustajilta ja vieläpä tapauksilta, jotka edelliset omistajat olivat antaneet eteenpäin pitovaikeuksien vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko tosissanne? Mä jo muksuna opetin ihan tavallisen spanielin kulkemaan vierellä. Ei se ole temppu eikä mikään, ihan palkitsemalla oikeasta kulkemisesta koira sen oppi, ei millään pakottamisella todellakaan.
Ei kyse ole siitä, että se tuntuisi mahdottomalta, vaan siitä, etten tiedä miten se käytännössä tehdään niin, että se myös toimii. Esim. millaista palautetta annetaan, jos pentua koulutetaan tähän ja se kumminkin lähtee karkailemaan minne sattuu, niin kuin varmaan aluksi tapahtuu. Esim. kehutaanko ja palkitaanko, kun tulee takaisin? Riittääkö se taidon oppimiseen? Entä jos se ei palaakaan vaan huitelee pitkin maisemaa kunnes väsyy?
En siis ole ottamassa koiraa, kunhan nyt vapaapäivän ratoksi aloin tällaistakin miettimään.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos kahden metrin päästä sinusta ja spanielistasi olisi juossut kissa, olisiko spanielisi kiltisti jolkottanut vierelläsi? Enpä usko! Luulen, että aloittaja tarkoitti nyt vähän ehdottomampaa käyttäytymistä.
Vielä 80- ja 90-luvuilla oli ihan tavallista, että ihmiset pitivät koiriaan vapaana tiheästikin asutuilla alueilla. Minä myös silloista metsästyskoiraani. Ei se kissavarma ollut mutta harvoinpa niitä lopulta tuli tiukoissa tilanteissa vastaan. Koiria ja ihmisiä se meni ilman hihnaakin moikkaamaan vain luvan kanssa.
Jos antaa koiran haistaa kadonneen vaatteita kenkiä ja sukkia se etsii sen hajun maastosta kun se oppii mutta pitää ottaa se hajukenkä sukka mukaan muistuttaa mitä etsittiin. Vesi vie hajua joten se on vaativaa.
Metsästys koira käy hakemassa sen ammutun jäniksen tai linnun ja tuo sen. Koira oppii tietyt käskysanat kouluttajan antamat. Pysyy paikallaan kunnes käsketään liikkumaan kyllä näin on.
Ei jokaisesta koirasta saa sellaista. Yleensä kyse on poikkeavasta yksilöstä, joka on lisäksi koulutettu. Koiralla on yleensä myös aika paljon ikää tuossa vaiheessa.