Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkkeellinen raskaudenkeskeytys ja jälkivuoto

Vierailija
14.09.2014 |

En tiennyt parempaa osastoa tälle, joten olkoon nyt tässä!
Kävin kaksi viikkoa sitten lääkkeellisessä keskeytyksessä (syitä en ala tähän erottelemaan, enkä kaipaa keskustelua siitä että onko se oikein vai väärin). Jälkivuoto on nyt viime viikon ollut jo tosi niukkaa ja tuhrua, kuvittelin sen siis jo pikkuhiljaa loppuvan.
Vaan eilen sitten räjähti kunnon potti illalla, ihan kun joku sisällä ois napsahtanu ja sitä vuotoa alkoi tulemaan sieltä kun teurastuksessa konsanaan. Alaselkää särkee tautisen paljon (sama kun synnytyksen alkaminen) ja ISOJA hyytymiä tulee.
Haluaisinkin nyt kysellä, onko kenelläkään kokemuksia tällasesta? Että siis vuoto melkein jo loppuu ja sitten kipujen kanssa paljon vuotoja ja hyytymiä. Pitääkö mun huolestua?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä viikolla ihmiet yleensä päätyvät keskeytykseen? Kaipa siellä jotain napsahtelee, jos viikkoja on vaikka 12

Sikiön paino: 5-10 g
Sikiön pituus päästä peppuun (CRL): 41-52 mm

Tulostettava versio

SIKIÖ

Viikon 12 alussa sikiö on yhdeksän viikon ikäinen. Silmät ovat nyt kokonaan silmäluomien alla ja ne pysyvät suljettuina 27. raskausviikkoon saakka. Maksa, suolisto, aivot ja keuhkot alkavat toimia. Pään kasvu hidastuu muuhun vartaloon nähden, jolloin sikiön mittasuhteet muuttuvat yhä enemmän ihmistä muistuttaviksi.

Ikenissä on 20 pientä hampaan alkua. Tämän viikon lopulla suolisto on siirtynyt napanuorasta takaisin sikiön vatsaan. Nukkalisäkkeet, joiden kautta ravintoaineet imeytyvät syntymän jälkeen suolistosta verenkiertoon, alkavat kasvaa. Ruuansulatukseen osallistuvat lihakset alkavat toimia ja supistella. Sikiön sydän lyö nyt 150 kertaa minuutissa.

Vierailija
2/24 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tapauksessa keskeytys tehtiin viikoilla 8+, eli aika mitättömillä mitoilla mennään.
-ap

Vierailija
4/24 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti joku vastaa sinulle asiallisesti kysymykseesi. Yleensä täällä tulee asiattomia ja paatoksellisia vastauksia, ihan kuin naisella ei olisi oikeutta päättää elämästään ja vartalostaan Suomen lakien mukaisesti.

Vierailija
5/24 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojoo, tiedän että tää kysymys aiheuttaa mielipiteitä suuntaan jos toiseen mutta niinkun aiemmin mainitsin, en tee niillä mielipiteillä mitään :)
-ap

Vierailija
6/24 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin sulla on jälkitarkastus?

Vierailija
7/24 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kuulostaa siltä että raskaus meni lipullisesti kesken vasta eilen?

Vierailija
8/24 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti lääkäriin. Itse jouduin vielä kaavintaan.

Vierailija
9/24 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa mun edellisiltä kuukautisilta.. Verta tuli kuin saavista kaatamalla ja paljon isoja hyytymiä.. Mutta joo ehkä sieltä tuli nyt vain loputkin pois?

Vierailija
10/24 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin yhteyttä lääkäriin. Voi olla myös tulehdusta tai joku limakalvon ongelma. Jos supistelee kipeästi, tulevat hyytymät kohdusta. Jos ei kauheasti supistele, hyytyy varmaankin emättimessä, jolloin vuoto toki kovin runsasta.

Vierailija
11/24 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdun kalvothan sieltä luultavasti tulivat nyt vasta kunnolla ulos, kun mukana oli myös "hyytymiä" (se on sitä kohdun limakalvoa juuri). Minulle kävi ihan juuri noin aikanaan, samalla viikolla tehdyn keskeytyksen jälkeen. Tämä tapahtui vielä juuri, kun minulla olisi pitänyt olla raskaaksi tuloa edeltäneen kierron mukaan kuukautiset.

Mutta koska sinulla on alaselkäkipuja, soittaisin kyllä  varmuuden vuoksi päivystykseen ja varmistaisin, ettei kyseessä ole tulehdus.

Vierailija
12/24 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin. Minulla oli jäänyt osa tulematta pois ja kehkeytyi tulehdus, tarvitsin vielä toiset cytotecit mutta kaavinnan vältin.

Vierailija
13/24 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkitarkastusaikaa ei ole sovittu, muutakun että siis käyn ensi pe labrassa verikokeissa (raskaushormoni) ja tuloksesta soittelevat myöhemmin. Noita "supistuksia" tulee aika paljon, koko ajan pientä jomotusta tuolla munasarjojen kohdalla ja tosiaan alaselkään särkee. Kohtutulehdus mulla on viimeisimmän synnytyksen jälkeen ollut, tämä ei tunnu samalta mutta ei toki pidä sulkea senkään mahdollisuutta.
Kiitos asiallisista ja hyvistä vastauksista, alan rimputtelee päivystykseen siis :)
-ap

Vierailija
14/24 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 2011 keskeytys meni niin että lauantaina cytotec. Tuli isoja veriklimppejä ja luulin keskeytyneen. viikko ihan minimaalista vuotoa ja seuraavana lauantaina isoja isoja klimppejä ja verimäärä mahdoton. Istuin laina jaguaarin nahkapenkeillä autossa ison siteen kanssa ja penkki silti ihan verinen. Noh, seuraavana päivänä kättärille jossa ultrattiin ja ei ollut tullut alkio pois. Uudet cytotecit, ei toiminut. -> kaavintaan.

Vierailija
15/24 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 08:51"]

Toivottavasti joku vastaa sinulle asiallisesti kysymykseesi. Yleensä täällä tulee asiattomia ja paatoksellisia vastauksia, ihan kuin naisella ei olisi oikeutta päättää elämästään ja vartalostaan Suomen lakien mukaisesti.

[/quote]

Onko isillä oikeus päättää lastensa kohtalosta?

Vierailija
16/24 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita nyt ihmeessä päivystykseen, jos tulee isoja hyytymiä ja on särkyjä. Ei kuulu asiaan. Ilmeisesti sisään jäänyt jotain ja aiheuttanut kenties tulehduksen.

Vierailija
17/24 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ultrattiin jo sillon keskeytyspäivänä, että alkio oli ainakin jo poistunut kohdusta mutta siis tokihan sinne jotain rippeitä sitten tulevien viikkojen iloks jää. Päivystykseen soitin äsken ja käskivät tarkkailla, jos säryt muuttuu sietämättömiksi ja hyytymiä tulee _paljon_, niin sitten kipikapi päivystykseen. Muutoin odottelen sitä perjantain labra-aikaa ja sen jälkeen sitten mietitään uusia tuulia.
Kiitos vielä hyvistä vastauksista!
-ap

Vierailija
18/24 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

9. raskausviikko

Alkion paino: 0,5 g
Alkion pituus: 15-22 mm

0

Tulostettava versio

ALKIO

Yhdeksännen viikon alussa alkio on kuuden viikon ikäinen. Aivot kasvavat nyt nopeasti ja aivojen eri osat erottuvat selkeästi. Hormonien tuotantoa säätelevä aivolisäke on alkanut kehittyä.

Tällä viikolla myös sormet, varpaat ja kyynärpäät alkavat kasvaa. Vartalo vahvistuu ja pää muuttuu pyöreämmäksi. Alkio näyttää jo pieneltä ihmiseltä, vaikka ei olekaan mansikkaa suurempi. Ruoka- ja henkitorvet kehittyvät ja pienet keuhkojen alut syntyvät. Munuaiset ja virtsatiet muodostuvat. Suolisto alkaa kasvaa, mutta koska se on liian suuri mahtuakseen sikiön vatsaan, työntyy se napanuorassa olevaan pussiin. Noin 12. viikolla suolisto siirtyy takaisin vatsaan.

Vastuu verisolujen tuotannosta siirtyy tällä viikolla ruskuaispussilta alkion maksalle. Ruskuaispussia ei tarvita enää, joten se surkastuu pois.

Alaleuka näkyy jo selvästi ja silmäluomet kehittyvät. Korvat ovat ulkonevat, mutta eivät vielä lähimainkaan valmiit. Aisteista kuulo kehittyy ensimmäisenä niin, että lapsi pystyy kuulemaan jo paljon ennen syntymäänsä. Hajuaisti kehittyy nenän kehittymisen myötä, ja myös hampaiden alut pilkistävät jo.

Yhdeksännen viikon lopulla sydämen loput kammiot, sydämen puolikuuläpät sekä keuhko- ja päävaltimot kehittyvät. Keuhkovaltimo on yhteydessä oikeaan kammioon ja päävaltimo vasempaan kammioon. Lapsi pystyy vasta syntymän jälkeen saamaan elimistöönsä happea keuhkojen ja keuhkovaltimon kautta. Sydän on jo valmis, mutta koska lapsi ei vielä voi hengittää itse, hapen ja ravinteiden saanti on syntymään saakka istukan varassa. Ravinteet ja happi kulkeutuvat istukan kautta lapseen kolmea väylää pitkin: alkion maksan verisuonten, sydämen eteisten välissä olevan aukon ja päävaltimon kautta. Nämä väylät sulkeutuvat syntymän jälkeen.

Tässä vaiheessa alkiolla on kaksi paria munuaisia. Yhdestä parista kehittyvät pojan kivekset ja toisesta tytön munasarjat. Mutta vielä ultraäänessä ei ole mahdollista nähdä, onko uusi tulokas tyttö vai poika.

Eli lapsesi olisi nyt vähintään tällainen jos olisi saanut elää

Vierailija
19/24 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi järkytätte ap:tä. Onko motiivinne hyväntahtoinen, sillä niinkin voi tietysti olla. Mulla oli toivotun lapsen keskeytynyt spontaani keskenmeno viikolla kymmenen. Luultiin tulevan itsestään pois. Ei tullut ainakaan kokonaan. Sitten äkkiä.alkoi niin kova vuoto, ettei olluy järkevää muuta kuin pytyllä istua. Jouduin kaavintaan, mikä harmitti. Lääkäri sanoi sen jälkeen, kun mua hatmitti, että oli.niin suuria hyytymiä.siellä sisällä, että kaavinta oli ollut aiheellinen . Kaavintojahan tulee välttää kiinnikkeiden pelossa.

Vierailija
20/24 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän kyllä tasan, mitä missäkin raskausvaiheessa tapahtuu, enkä kaipaa mutään faktapläjäyksiä tähän. Kiitosta vaan :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän