Pakko tulla avautumaan
On siis eräs asia jota en kerta kaikkiaan käsitä.
Pidän blogia. Valokuvaus blogia. Minulla ei ole kovinkaan hyvää kameraa mutta saan puhelimen jossa on todella hyvä kamera. Jouluna luultavimmin aioin toivoa lahjaksi järjestelmäkameraa. Olen aivan hullaantunut valokuvaukseen ja mielestäni saan otettua ihan hienoja kuvia. Kyseisiä kuvia laitan blogiini, jonka pitämisen aloitin vasta vähän aikaa sitten. Ystävällänikin on blogi, se ei ole kuitenkaan valokuvaus blogi vaan enemmän lifestyle tyylinen. Joskus hän kuitenkin lisäilee satunnaisia luontokuvia, järjestelmäkameralla otettuja. Minun blogissani ei ole ainuttakaan lukijaa, hänen blogissaan on noin 10.
Sitten on eräs tyttö jonka blogin löysin sattumalta. Hän on pitänyt blogia noin vuoden, ja käyttää järjestelmäkameraansa kuvausta varten. Hänen ottamansa kuvat ovat samantasoisia kuin minun, hänen kuvissaan sattuu kuitenkin olemaan parempi laatu, ihan pelkästään hyvän kameran takia. Tämän taiturin blogin kommenttikentät ovat täynnä "olet super lahjakas!!", "vitsi miten hienoja kuvia!!" Tyylisiä kommentteja, lukijoita häneltä löytyy noin 150 ja luulen että kyseessä on jo valmiiksi suosittu persoona. Itseltäni, eikä myöskään kaveriltani löydy kuin pari hassua kaveria. Ihmettelen vain miten en ole koskaan saanut arvostusta töilleni vaikka omasta mielestäni ne ovat hienoja :( surettaa myös oman ystäväni puolesta. Jatkan valokuvaamista mutta ikinä kukaan tuntematon henkilö ei ole kutsunut minua lahjakkaaksi, saati kertonut kuvieni olevan mahtavia. En tarvitse kyseisiä kommentteja, pystyn elämään ilman niitä mutta hieman ihmetyttää miten tämä eräs tytteliini olisikin Aivan mahtava ja uskomaton vaikka kuvamme ovat aivan samanlaatuisia.
Olen varma että joku tulee vinkumaan kuinka olen vaan kateellinen. Voin jo nyt sanoa että en ole kateellinen. Ihmettelen vain että luulenko vain olevani hyvä ja todellisuudessa olenkin aivan paska.. :( eräällä toisella keskustelupalstalla minut lytättiin jo aivan kasaan, haukuttiin kuinka olen vaan kateellinen ja että kuvani ovat paskoja..
Olen kiitollinen niille jotka lukivat kaiken tämän.
Kommentit (84)
Hyviä kuvia ovat. Sinun ei tarvitse nyt muuta tehdä kuin jatkaa samaan malliin ja lisätä tietämystäsi kameroista ja näkemystä kuvaamisesta ja se tapahtuu tietysti kuinkas muuten kuin kuvaamalla. Lueskele muiden blogeja sillä silmällä, että saat ideoita ja oppia muilta kuvaajilta. Turha tuntea kateutta tai mitättömyyttä, jos huomaat jonkun olevan tosi hyvä. Keskity itsesi kehittämiseen ja nauti siitä mitä teet, niin ehkä joku joskus katselee sinun kuviasi ihaillen ja saaden niistä inspiraatiota.
Valokuvaaminen vaatii sommittelutaitoa ja silmää, mielestäni esinmerkkiblogin materiaali ei ollut mitenkään maatajärisyttävää. Vähän liian ahtaita rajauksia, sommittelutaitoa vähän sinnepäin. 14-vuotiaan ei tosin kannata huolehtia jos blogilla ei ole lukijoita, raaka tosiasia on että useimpien teini-ikäisten blogeissa ei nyt vaan ole mitään mielenkiintoista sisältöä yleisen mielenkiinnon herättämiseen.
Itsekin kuvasin jo teininä ja olin mielestäni hyvä rajaamisesta ja sommittelussa. Nyt sen ajan kuvia katsoen ne näyttävät melkoisen mitäänsanomattomilta, raakileilta :) nykyisin työskentelen erään alan suunnittelijana ja harvakseltaan vielä kuvailen ja myyn parhaita otoksiani taideprintteinä. Olen huomannut, että aina itseä puhutteleva kuva ei kuitenkaan herätä kiinnostusta muissa. Sitä sattuu! Itse tähtään tuloksiin jotka vastaavat omia standardejani. Asiakkaille on tähän mennessä kelvannut! Ei kannata velloa vertailuissa toiseen vaan keskittyä omaan työhönsä.
Hienoja kuvia. Ovatko oikeasti "vain" kännykällä otettuja? Jatka vain samaan malliin. Ehkä joskus saat hankittua järkkärin ja voit viedä harrastuksesi taas uudelle tasolle.
En kuitenkaan seuraa mitään valokuvausblogia,, sillä luen mieluummin tekstiä, enkä jaksa katsoa pelkkiä kuvia, vaikka ne hyviä olisivatkin. Kuvien ympärille voisi siis kerätä jotakin tarinaa? Ellei tee kuvasarjoja, jotka itse kertoisivat jotain tarinaa.
Monet harrastevalokuvaajat ovat nykyään Instagramissa. Kannattaisikohan sinunkin liittyä?
Niin ja kuvaaminen on ennen muuta maailman näkemistä merkityksellisellä tavalla. Se on itse nähdyn siirtämistä kuvaksi joka on jo eri tasolla kuin se kuvan kohde, eli jokaisella kuvalla kerrot tavallaan tarinaa sen kautta mitä kuvaat, annat sille merkityksen, annat siihen jopa monitasoisen aikaulottuvuuden. Silloin kun itse koet kuvasi puhuttelevan sinua ja se on sinulle melkein kuin elävä olento, se todennäköisesti kertoo tarinaa myös muille katsojille vaikka tarina voi olla erikin :).
Kirjoitin siis viestit 38, 44 ja 50.
Hienoja kuvia olet ottanut ottaen huomioon ettei sinulla ole edes kunnon kameraa! Enien pidän tästä http://aijaa.com/9xRSG2 ja siitä missä oli niitä sieniä. Molemmissa oli sellaista vähän synkkää fantasia tunnelmaa, tykkäsin. :)
Mielestäni oikein hyviä ja kauniita kuvia! Tummasävyisiä, tyylikkäitä. Voisin hyvinkin kuvitella jonkun kuvasi seinälläni :) Koska et ole linkittänyt blogiasi tähän, niin en voi tietää, ovatko kaikki kuvasi saman tyylisiä. Taiteilijana näin voi tehdäkin, mutta bloggaajana tarvittaisiin ehkä tyyliltään monenlaisia kuvia, että ihmiset eivät kyllästyisi.
Sanoisin sinulla olevan hyvä alku kuvaajan urallasi, jatka samaan malliin äläkä välitä muusta. Muista, että on eri asia olla valokuvaaja ja blogin pitäjä. Toki nämä voi yhdistää, mutta älä silti menetä omaa taiteellista silmääsi blogiseuraajien toivossa. Ja nyt jos linkität blogisi tähän, niin voit saada lisää seuraajia :)
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 00:11"]Hienoja kuvia. Ovatko oikeasti "vain" kännykällä otettuja? Jatka vain samaan malliin. Ehkä joskus saat hankittua järkkärin ja voit viedä harrastuksesi taas uudelle tasolle.
En kuitenkaan seuraa mitään valokuvausblogia,, sillä luen mieluummin tekstiä, enkä jaksa katsoa pelkkiä kuvia, vaikka ne hyviä olisivatkin. Kuvien ympärille voisi siis kerätä jotakin tarinaa? Ellei tee kuvasarjoja, jotka itse kertoisivat jotain tarinaa.
Monet harrastevalokuvaajat ovat nykyään Instagramissa. Kannattaisikohan sinunkin liittyä?
[/quote]
Nämä kuvat ovat siis 14 megapikselin kameralla otettuja, kyseessä ei ole järjestelmäkamera eikä pokkari. Joitakin kuvia otan myös puhelimen kameralla, näytän esimerkkejä myöhemmin.
Ap
Hienoja kuvia sulla on, joitakin tavallisia jättäisin pois ehkä. Blogin nimi ei ole houkutteleva ja kirjoituksista puuttuu sitä jotakin vetoa. Auttaisi varmaan jos harrastaisit tätä hyvän ystävän kanssa? Olet eriluontoinen kuin toiset kuvaajat ja sinulle on jotain muuta varattuna kuin mitä heille. Sanotaan, että hyvin menee kun ei vertaile =)
Oikeastiko puhelimella olet ottanut nuo kuvat? Ihan sillä kysyn,että ihmettelen, missä puhelimessa on noin hyvä kamera? Mutta jos nuo kuvat olet itse oikeasti ottanut, niin kyllä sinua kehua täytyy! Todella hienoja, etenkin kun ajattelee ikääsi. Sinusta voi tulla vielä vaikka mitä! :)
Tuosta kommenttien ja lukijoiden vähyydestä.. Mielestäni kuvasi ovat todella hienoja! Kuitenkaan ne eivät välttämättä kiinnosta juuri ikätovereitasi, joilla kenties on mielessä ennemmin kaverit, muoti, pojat/tytöt ym. asiat. Luontokuvat eivät välttämättä ole sillä tavalla innostavia. Suosittelen, että markkinoit blogiasi rohkeasti esim toisiin luontokuvaukseen painottuviin blogeihin. Hävetä sinun ei omaa blogiasi tarvitse ainakaan kuvien perusteella. Toki blogi on kiinnostavampi, jos siellä on myös jotain tekstiä esimerkiksi kuvaamiseen/ luonnon ja vuoden aikojen seuraamiseen tms liittyen. Jos taas haluat saada ikätovereitasi lukijoiksi, ala ottamaan kuvia myös ihmisistä ja tapahtumista. Kuvaustaitoa sinulta löytyy, mutta mieti myös, kenet haluat kuvillasi tavoittaa :) Älä ainakaan missään nimessä lopeta kuvausta, olet lahjakas!
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 00:23"]Mikä puhelin ap:lla on?
[/quote]
Nykyisin Nokia lumia 520, näytän sillä otettuja kuvia huomenna.
Tulen saamaan puhelimen Nokia lumia 1020 jossa pitäisi olla hyvä kamera :<
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 00:33"]Oikeastiko puhelimella olet ottanut nuo kuvat? Ihan sillä kysyn,että ihmettelen, missä puhelimessa on noin hyvä kamera? Mutta jos nuo kuvat olet itse oikeasti ottanut, niin kyllä sinua kehua täytyy! Todella hienoja, etenkin kun ajattelee ikääsi. Sinusta voi tulla vielä vaikka mitä! :)
Tuosta kommenttien ja lukijoiden vähyydestä.. Mielestäni kuvasi ovat todella hienoja! Kuitenkaan ne eivät välttämättä kiinnosta juuri ikätovereitasi, joilla kenties on mielessä ennemmin kaverit, muoti, pojat/tytöt ym. asiat. Luontokuvat eivät välttämättä ole sillä tavalla innostavia. Suosittelen, että markkinoit blogiasi rohkeasti esim toisiin luontokuvaukseen painottuviin blogeihin. Hävetä sinun ei omaa blogiasi tarvitse ainakaan kuvien perusteella. Toki blogi on kiinnostavampi, jos siellä on myös jotain tekstiä esimerkiksi kuvaamiseen/ luonnon ja vuoden aikojen seuraamiseen tms liittyen. Jos taas haluat saada ikätovereitasi lukijoiksi, ala ottamaan kuvia myös ihmisistä ja tapahtumista. Kuvaustaitoa sinulta löytyy, mutta mieti myös, kenet haluat kuvillasi tavoittaa :) Älä ainakaan missään nimessä lopeta kuvausta, olet lahjakas!
[/quote]
Aika moni on tainnut ymmärtää väärin :-D olen siis tavallisella kameralla ottanut ne
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 00:33"]Hienoja kuvia sulla on, joitakin tavallisia jättäisin pois ehkä. Blogin nimi ei ole houkutteleva ja kirjoituksista puuttuu sitä jotakin vetoa. Auttaisi varmaan jos harrastaisit tätä hyvän ystävän kanssa? Olet eriluontoinen kuin toiset kuvaajat ja sinulle on jotain muuta varattuna kuin mitä heille. Sanotaan, että hyvin menee kun ei vertaile =)
[/quote]
Ei ollut mun blogi :-D en ole linkannut omaa blogiani vielä tänne
OK, ihmettelinkin noita kuvien tarkkuuksia :) Mutta toistan itseäni, olet todella taitava! Ole ylpeä itsestäsi, kaikilla ei ole tuollaista taiteellista silmää! Ja myös Se, että näkee luonnossa kauniita, pieniä yksityiskohtia, on minusta taitoa. T. Viestin 57 kirjoittanut
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 00:43"]OK, ihmettelinkin noita kuvien tarkkuuksia :) Mutta toistan itseäni, olet todella taitava! Ole ylpeä itsestäsi, kaikilla ei ole tuollaista taiteellista silmää! Ja myös Se, että näkee luonnossa kauniita, pieniä yksityiskohtia, on minusta taitoa. T. Viestin 57 kirjoittanut
[/quote]
Kiitos :) tuolla demissä mut vaan haukuttiin lyttyyn kun aloitin samasta aiheesta keskustelun :l
Ap
http://www.birdico.blogspot.fi/?m=1
Tässä olisi mun oma blogi. Ensimmäisten postausten kuvat nyt on mitä on kun siihen aikaan kun ne otin kesällä niin en ollut maailman paras kameran käyttäjä :-)
Ap
No siellä kai kirjoitteleekin nuoremmat. Ja kuten sanoin, sun ikäiset ei välttämättä ole kiinnostuneita näistä sinun kuvista niiden aiheen vuoksi. Mutta kuvissa ei silti ole mitään vikaa (päinvastoin), kohdeyleisö vain voi olla väärä :) - Se 57. Ja nyt nukkumaan, mene sinäkin ;)
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 00:53"]No siellä kai kirjoitteleekin nuoremmat. Ja kuten sanoin, sun ikäiset ei välttämättä ole kiinnostuneita näistä sinun kuvista niiden aiheen vuoksi. Mutta kuvissa ei silti ole mitään vikaa (päinvastoin), kohdeyleisö vain voi olla väärä :) - Se 57. Ja nyt nukkumaan, mene sinäkin ;)
[/quote]
Demissä pyörii kylläkin aika paljon 15-20 vuotiaita tytsyjä :-D en kylläkään tiedä onko ne kohderyhmää vai ei.
Mites sitten tän mun "esimerkki" blogin kanssa? Siellä kun lukijana näytti olevan aika nuorehkoa porukkaa, mutta mistäs sitä tietää onko ne kavereita vai ihan vaan suosion saamiseksi liittyneitä tyyppejä. Toivon kuitenkin että oma odotukseni palkitaan! Olisi kuitenkin kiva jos muutkin katselisivat kuvianikin :)
Juu kello onkin jo aika paljon :) öitä, palaillaan huomenna!
Ap
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 23:58"][quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 23:49"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 23:46"]En tiedä miksi en näe uusimpia kommentteja Ap [/quote] Jes nyt mä näen ne! :) Kiitos kaikille jotka sanoivat jotakin hyvää kuvistani.. Pitää yrittää vaan päästä eteenpän kuvauksen saralla ja oppia jotakin uutta :)
[/quote]
Aika monesti nonesti netissä kaikkein suosituimpien kuvaajien kuvat ovat ikään kuin onttoja, tehty valokuvauksen trendien mukaan ja ajatuksella 'miten miellytän katsojia'. Vaikka kaikki on kohdallaan niin jotain puuttuu.
Ehkä on hyväkin että joudut tyytymään alkuun teknisesti heikompaan kameraan ja hakemaan kuviisi tasoa muilla keinoilla. Noiden kuvien perusteella sinulla on silmää kuvan sommittelulle, valolle ja varjolle. Jatka omanlaistesi kuvien ottamista.
[/quote]
Oon samaa mieltä. Noudattavat samaa kaavaa ja toistavat itseään.
Huonommalla kameralla varmaan oppii paremmin kun joutuu miettimään enemmän :)
Ap