Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suomalaiset ovat niin kateellisia?

Vierailija
13.09.2014 |

Olen 18-vuotias, välivuotta pitävä, täyspäiväisesti töissäkäyvä nuori aikuinen. Satuin saamaan ylioppilaslahjaksi alkukesästä ehkä minulle suurehkon (58 neliöisen asunnon Helsingin keskustasta) ja siitä lähtien kun asuntoasiat ja muutot ovat tulleet tuttava/kaveriporukassa puheeksi, niin kaikkien asenteet muuttuvat suoraansanottuna vittumaisiksi minua kohtaan, kun vastentahtoisesti paljastan, ettei minun tarvitse turvautua vuokraamiseen. Ihan kuin olisin joku piloille lellitty porvarikakara.
Vanhempani tienaavat kohtuullisen hyvin ja ovat tehneet niska limassa töitä, jotta voisivat taata minulle parhaan mahdollisen elämän ja itsekin teen huonolla palkalla raskasta työtä elääkseni, ennen kuin pääsen opiskelemaan.

Asuntoa koskevat velvoitteet kuuluvat minulle ja tottakai joudun ne hoitamaan. Nytkin asuintalolleni kaavaillaan ulkokuoriremonttia ja joudun todennäköisesti ottamaan lainaa maksaakseni osuuteni remontista. 18-vuotiaana. Huonolla palkalla. Mitä sitten kun pääsen opiskelemaan? En saa asuintukia. Onhan asunnosta hyötyä tulevaisuudessa, mutta ystävieni ei tarvitse huolehtia tuollaisista asioista tässä iässä.

Miksi suomalaiset ovat niin kateellisia toisille? En enää edes jaksa alkaa selostamaan uusille tuttavuuksille, mitä kaikkea asunnon omistaminen vaatii, koska ainoa asia mitä he näkevät on pinta. Sen kuinka "hienoa" on omistaa asunto.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sen voin sanoa, että olen kaukana porvarista! Kaiken tarpeellisen olen eläissäni saanut, en mitään ylimääräistä. Vanhemmat säästäneet syntymästäni saakka, jotta pystyivät minulle asunnon tarjoamaan ja siitä olen hyvin kiitollinen, en olisi koskaan uskonut saavani mitään tällaista.

Ap

Vierailija
2/41 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 00:59"]

Ihan sen voin sanoa, että olen kaukana porvarista! Kaiken tarpeellisen olen eläissäni saanut, en mitään ylimääräistä. Vanhemmat säästäneet syntymästäni saakka, jotta pystyivät minulle asunnon tarjoamaan ja siitä olen hyvin kiitollinen, en olisi koskaan uskonut saavani mitään tällaista. Ap

[/quote]Sen verran vaan kysäisen, että ovatko vanhempasi olleet töissä valtion/kunnan palkoilla? Nimittäin itse kunnioitan enemmän yksityissektorilta palkkansa ja tulonsa saanneita kuin meidän kaikkien maksetuista veroistamme palkkansa nautiskelleet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 20:03"]

Mitä sitten kun pääsen opiskelemaan? En saa asuintukia. 

[/quote]Itse asiassa saat. Opintotuen asumislisään et toki ole oikeutettu, mutta normaaliin asumistukeen kyllä. Yhtiövastikkeen lisäksi jopa lainan korot ja ilmeisesti lyhennyksetkin saisit maksattaa täysimääräisinä yhteiskunnalla. Kannattaa siis harkita takautuvaa asuntolainaa, jos opiskelemaan lähdet. 

T: samassa tilanteessa

Vierailija
4/41 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 20:43"][quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 20:33"]

Olen Helsingistä ja opiskelupaikkaa haen myös pk-seudun ulkopuolelta. Jos paikan saan kauempaa, todennäköisesti vuokraan asunnon siksi aikaa. Jos matka taas säilyy kohtuullisena, käytän autoa. Ap

[/quote]

Jotenkin en nyt osaa sääliä ap:ta, kaksio Helsingin keskustassa ja auto, eipä nuo kovin monen opiskelijan arkeen kuulu.
[/quote]
Minä osaan sääliä. On asunto ja auto mutta välit ystäviin ovat huonontuneet. Mikäpäs siinä jos vain materiaaliset asiat ovat tärkeitä, mutta useimmille meistä ne ystävät ovat todella tärkeitä.
Kuulostat kateelliselta. Osaatko edes olla iloinen ap:n puolesta?

Vierailija
5/41 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 06:07"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 20:43"][quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 20:33"] Olen Helsingistä ja opiskelupaikkaa haen myös pk-seudun ulkopuolelta. Jos paikan saan kauempaa, todennäköisesti vuokraan asunnon siksi aikaa. Jos matka taas säilyy kohtuullisena, käytän autoa. Ap [/quote] Jotenkin en nyt osaa sääliä ap:ta, kaksio Helsingin keskustassa ja auto, eipä nuo kovin monen opiskelijan arkeen kuulu. [/quote] Minä osaan sääliä. On asunto ja auto mutta välit ystäviin ovat huonontuneet. Mikäpäs siinä jos vain materiaaliset asiat ovat tärkeitä, mutta useimmille meistä ne ystävät ovat todella tärkeitä. Kuulostat kateelliselta. Osaatko edes olla iloinen ap:n puolesta?

[/quote]

Tuo kateellisuuskortin vetäminen on vain ja ainoastaan tympeää.

Vierailija
6/41 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mikään kovin pieni/tavallinen yo-lahja. Ehkä siksi kateus kun vertaa mitä itse sai.

Vierailija
7/41 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosi oudolta, tai en itse tunnista tuota, vaikka olen asunut Helsingissä koko ikäni ja saanut samanlaisia lahjoja. Varmasti omasta asenteestasi kiinni. Turha itkeä muiden kateellisuutta, saattaisit itsekin olla kateellinen vastaavassa tilanteessa. 

Vierailija
8/41 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 08:12"]

Ei ollut mikään kovin pieni/tavallinen yo-lahja. Ehkä siksi kateus kun vertaa mitä itse sai.

[/quote]

No aika yleistä, että vanhemmat ostavat sijoitusasunnon ja nuori muuttaa siihen. Sen takia ihmettelenkin, ainakin minun tuttavapiirissäni Helsingissä (ihan tavallinen lukio) oli ainakin kymmenen nuorta, jotka asuivat noin. Minä itse mukaanlukien. Ap taitaa itse kuvitella kateellisuuden, tai sitten muiden asenteet johtuvat paljolti muusta(kin). 

Vierailija
9/41 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 05:00"]

Mitä sitten kun pääsen opiskelemaan? En saa asuintukia. 

[/quote]Itse asiassa saat. Opintotuen asumislisään et toki ole oikeutettu, mutta normaaliin asumistukeen kyllä. Yhtiövastikkeen lisäksi jopa lainan korot ja ilmeisesti lyhennyksetkin saisit maksattaa täysimääräisinä yhteiskunnalla. Kannattaa siis harkita takautuvaa asuntolainaa, jos opiskelemaan lähdet. 

T: samassa tilanteessa

[/quote]

Älä puhu puppua. Jos asunto on vanhempien nimissä, saa ihan tavallista opiskelijan asumistukea alennettuna. Jos se on omissa nimissä, voi saada avustusta lainan korkoihin mutta ei todellakaan lyhennyksiin. :D Korot ovat nykyisellään niin alhaiset, ettei omistusasuntoon saa käytännössä mitään. Tuloraja on joku 600e ja siitä ylimenevät tulot pienentävät asumistukea, joten usein ei saa mitään. 

T. Samassa tilanteessa ollut

Vierailija
10/41 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka moni ikäisesi ei joudu miettimään miten julkisivuremontti joudutaan maksamaan, niin he ovat saattaneet joutua miettiä monia muita paljon raskaampia aiheita elämänsä aikana. Ei pahalla, mutta tekstistäsi kyllä huomaa sen, että olet kasvanut "kultalusikka suussa". Miksi et vaan myönnä sitä itsellesi ja ole onnellinen asiasta? Älä kerro ihmisille enää että omistat asuntoa. Tietty moni sen jo tietää, mutta oletko tullut ajatelleeksi että ehkä niitäkin ärsyttää se, ettet halua nähdä sitä että olet etuoikeutettu?

Vierailija
11/41 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
12/41 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko Helsingistä? Onko sulla joku tietty ala mitä haluat opiskella? Mitä jos et pääsekään Helsinkiin opiskelemaan juuri sitä alaa?

Vierailija
13/41 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntoa koskevat velvoitteet kuuluvat minulle ja tottakai joudun ne hoitamaan. Nytkin asuintalolleni kaavaillaan ulkokuoriremonttia ja joudun todennäköisesti ottamaan lainaa maksaakseni osuuteni remontista. 18-vuotiaana. Huonolla palkalla. Mitä sitten kun pääsen opiskelemaan? En saa asuintukia. Onhan asunnosta hyötyä tulevaisuudessa, mutta ystävieni ei tarvitse huolehtia tuollaisista asioista tässä iässä. Miksi suomalaiset ovat niin kateellisia toisille? En enää edes jaksa alkaa selostamaan uusille tuttavuuksille, mitä kaikkea asunnon omistaminen vaatii, koska ainoa asia mitä he näkevät on pinta. Sen kuinka "hienoa" on omistaa asunto.

[/quote]

No mutta ne "velvoitteet" nyt ei maksa montaa sataa tuhatta euroa kuten asunto on varmasti maksanut. Että sinänsä kyllä pääset paljon helpommalla kun sinulle on asunto ostettu kuin niille, joille sitä ei ole hankittu. Ihan varmasti about kaikki vaihtaisivat osia kanssasi noilla spekseillä, olisin minäkin vaihtanut.

Vierailija
14/41 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se ihmisten kateellisuus ilmenee? Jos se ilmenee negatiivisena käytöksenä, niin se on todella typerää. Muussa tapauksessahan jokainen saa olla kateellinen mistä lystää, kunhan se ei estä asiallista käytöstä. :)

Vierailija
15/41 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Helsingistä ja opiskelupaikkaa haen myös pk-seudun ulkopuolelta. Jos paikan saan kauempaa, todennäköisesti vuokraan asunnon siksi aikaa. Jos matka taas säilyy kohtuullisena, käytän autoa.

Ap

Vierailija
16/41 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun tilanteessasi en varmaan edes kertoisi kavereilleni että asun omassa asunnossani joka ostettiin mulle.

Itse kerron muunneltua totuutta kavereilleni pienemmissäkin asioissa, en puhu ostosteni hinnoista jne. olen katsonut sen helpoimmaki tavaksi, porukassa on aina joku jolla ei ole varaa tms ja jota alkaa vituttamaan.

Vierailija
17/41 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, velvoitteet eivät ole satoja tuhansia, mutta palkan ollessa alle 20 000€ vuodessa, pienenkin lainan otto (jos edes itselleni myönnetään laina noin alhaisen tulotason vuoksi) ei tunnu mukavalta, kun lainaa pitäisi ottaa parikymmentä tuhatta euroa..

Ap

Vierailija
18/41 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 20:35"]

Sun tilanteessasi en varmaan edes kertoisi kavereilleni että asun omassa asunnossani joka ostettiin mulle.

Itse kerron muunneltua totuutta kavereilleni pienemmissäkin asioissa, en puhu ostosteni hinnoista jne. olen katsonut sen helpoimmaki tavaksi, porukassa on aina joku jolla ei ole varaa tms ja jota alkaa vituttamaan.

[/quote]

Näin juuri, kannattaa ap. opetella tuo jo nuorena.

Vierailija
19/41 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Negatiivisuus ilmenee suoranaisena paskanpuhumisena, selän takana ja päin naamaa. Ei se mua ihmisenä oo muuttanut suuntaan eikä toiseen, että sain asunnon. Harmi vaan, että suurin osa frendeistäkin oli paikalla lakkiaisissa, kun lahja "annettiin". Yritä siinä nyt sitten olla hyshys.

Ap

Vierailija
20/41 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 20:37"]

Negatiivisuus ilmenee suoranaisena paskanpuhumisena, selän takana ja päin naamaa. Ei se mua ihmisenä oo muuttanut suuntaan eikä toiseen, että sain asunnon. Harmi vaan, että suurin osa frendeistäkin oli paikalla lakkiaisissa, kun lahja "annettiin". Yritä siinä nyt sitten olla hyshys. Ap

[/quote]

Toi on ikävä kyllä se syy miksi tietyn varallisuustason omaavat ihmiset ovat mieluiten keskenään, se ei johdu ns. halveksunnasta "köyhempiä" kohtaan, vaan siitä kateudesta ja ilkeydestä.