Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suomalaiset ovat niin kateellisia?

Vierailija
13.09.2014 |

Olen 18-vuotias, välivuotta pitävä, täyspäiväisesti töissäkäyvä nuori aikuinen. Satuin saamaan ylioppilaslahjaksi alkukesästä ehkä minulle suurehkon (58 neliöisen asunnon Helsingin keskustasta) ja siitä lähtien kun asuntoasiat ja muutot ovat tulleet tuttava/kaveriporukassa puheeksi, niin kaikkien asenteet muuttuvat suoraansanottuna vittumaisiksi minua kohtaan, kun vastentahtoisesti paljastan, ettei minun tarvitse turvautua vuokraamiseen. Ihan kuin olisin joku piloille lellitty porvarikakara.
Vanhempani tienaavat kohtuullisen hyvin ja ovat tehneet niska limassa töitä, jotta voisivat taata minulle parhaan mahdollisen elämän ja itsekin teen huonolla palkalla raskasta työtä elääkseni, ennen kuin pääsen opiskelemaan.

Asuntoa koskevat velvoitteet kuuluvat minulle ja tottakai joudun ne hoitamaan. Nytkin asuintalolleni kaavaillaan ulkokuoriremonttia ja joudun todennäköisesti ottamaan lainaa maksaakseni osuuteni remontista. 18-vuotiaana. Huonolla palkalla. Mitä sitten kun pääsen opiskelemaan? En saa asuintukia. Onhan asunnosta hyötyä tulevaisuudessa, mutta ystävieni ei tarvitse huolehtia tuollaisista asioista tässä iässä.

Miksi suomalaiset ovat niin kateellisia toisille? En enää edes jaksa alkaa selostamaan uusille tuttavuuksille, mitä kaikkea asunnon omistaminen vaatii, koska ainoa asia mitä he näkevät on pinta. Sen kuinka "hienoa" on omistaa asunto.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 20:37"]

Negatiivisuus ilmenee suoranaisena paskanpuhumisena, selän takana ja päin naamaa. Ei se mua ihmisenä oo muuttanut suuntaan eikä toiseen, että sain asunnon. Harmi vaan, että suurin osa frendeistäkin oli paikalla lakkiaisissa, kun lahja "annettiin". Yritä siinä nyt sitten olla hyshys. Ap

[/quote]

Ei ollut vanhemmiltasi kovin fiksusti tehty =( Eivät ehkä ymmärtäneet mitä tekevät.

Meillä olisi varaa tehdä sama temppu mutta sitä ei ikinä hoidettaisi noin. 

Vierailija
22/41 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 20:03"]

Olen 18-vuotias, välivuotta pitävä, täyspäiväisesti töissäkäyvä nuori aikuinen. Satuin saamaan ylioppilaslahjaksi alkukesästä ehkä minulle suurehkon (58 neliöisen asunnon Helsingin keskustasta) ja siitä lähtien kun asuntoasiat ja muutot ovat tulleet tuttava/kaveriporukassa puheeksi, niin kaikkien asenteet muuttuvat suoraansanottuna vittumaisiksi minua kohtaan, kun vastentahtoisesti paljastan, ettei minun tarvitse turvautua vuokraamiseen. Ihan kuin olisin joku piloille lellitty porvarikakara. Vanhempani tienaavat kohtuullisen hyvin ja ovat tehneet niska limassa töitä, jotta voisivat taata minulle parhaan mahdollisen elämän ja itsekin teen huonolla palkalla raskasta työtä elääkseni, ennen kuin pääsen opiskelemaan. Asuntoa koskevat velvoitteet kuuluvat minulle ja tottakai joudun ne hoitamaan. Nytkin asuintalolleni kaavaillaan ulkokuoriremonttia ja joudun todennäköisesti ottamaan lainaa maksaakseni osuuteni remontista. 18-vuotiaana. Huonolla palkalla. Mitä sitten kun pääsen opiskelemaan? En saa asuintukia. Onhan asunnosta hyötyä tulevaisuudessa, mutta ystävieni ei tarvitse huolehtia tuollaisista asioista tässä iässä. Miksi suomalaiset ovat niin kateellisia toisille? En enää edes jaksa alkaa selostamaan uusille tuttavuuksille, mitä kaikkea asunnon omistaminen vaatii, koska ainoa asia mitä he näkevät on pinta. Sen kuinka "hienoa" on omistaa asunto.

[/quote] Paras kateellinen postaus talla palstalla oli kun koyha vaati rikkailta pois kakkosautoa. Meinasin kuolla nauruun kun mietin kuka sitten olisi talle koyhalle ostanut bensat ja ajokortit, vakuutukset ja muut autosta johtuvat kulut. Olisi vissiin seisottanut sita tien reunalla kunhan sai rikkaalta pois.

Otan osaa pulmaasi, koeta valittaa jostain muusta puutteesta elamassasi niin kavereille tulee parempi mieli ;).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 20:33"]

Olen Helsingistä ja opiskelupaikkaa haen myös pk-seudun ulkopuolelta. Jos paikan saan kauempaa, todennäköisesti vuokraan asunnon siksi aikaa. Jos matka taas säilyy kohtuullisena, käytän autoa. Ap

[/quote]

Jotenkin en nyt osaa sääliä ap:ta, kaksio Helsingin keskustassa ja auto, eipä nuo kovin monen opiskelijan arkeen kuulu.

Vierailija
24/41 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 20:36"]

Totta, velvoitteet eivät ole satoja tuhansia, mutta palkan ollessa alle 20 000€ vuodessa, pienenkin lainan otto (jos edes itselleni myönnetään laina noin alhaisen tulotason vuoksi) ei tunnu mukavalta, kun lainaa pitäisi ottaa parikymmentä tuhatta euroa.. Ap

[/quote]

No sinulla edes on töitä josta saat ihan ok hyvää palkkaa opiskelijaksi. Monilla opiskelijoilla ei näinä aikoina ole työtä lainkaan ja joutuvat lainarahalla elämään. 

Että en minäkään kyllä oikein kykene ap:tä säälimään vaikka hänen elämänsä elämä on niin kovaa omasta mielestään.

Vierailija
25/41 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 20:46"]

Totta, velvoitteet eivät ole satoja tuhansia, mutta palkan ollessa alle 20 000€ vuodessa, pienenkin lainan otto (jos edes itselleni myönnetään laina noin alhaisen tulotason vuoksi) ei tunnu mukavalta, kun lainaa pitäisi ottaa parikymmentä tuhatta euroa.. Ap

[/quote]

No sinulla edes on töitä josta saat ihan ok hyvää palkkaa opiskelijaksi. Monilla opiskelijoilla ei näinä aikoina ole työtä lainkaan ja joutuvat lainarahalla elämään. 

Että en minäkään kyllä oikein kykene ap:tä säälimään vaikka hänen elämänsä elämä on niin kovaa omasta mielestään.

[/quote]

Porvari ap yrittää vain selitellä helppoa kultalusikka-elämäänsä.

Moni oikeasti joutunut elättämään itsensä kaduilla. Kuten minä. Lahden kadut kasvattivat minut nöyräksi ja hyvin katkeraksi. Kaduilla jokainen panttikin kerätään talteen ja siitä tapellaan. Ei tavalliset ihmiset ostele omistusasuntoja vaikka painavat niskat limassa duunia. Normaalisti mamuperheetkin lyöttäytyvät neljän perheen yhteisöön ja säästävät. Tunnen mamuperheen jonka omakotitalossa asuu viisi perhettä. Yhdessä ovat säästäneet taloon.

Ap:n vanhemmat ostivat kalliin yksiön... Eivät ole mitään duunareita sen voin taata. Pois tuollainen kämppä porvareilta ja jaetaan köyhille!

Vierailija
26/41 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikas Tyttö Rukka.

Omaisuudellaan ei pidä koskaan brassailla, siitä ei saa edes mainita. Muu on nousukasmaista.

Vierailija
27/41 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki laadukkaampia ystäviä. Esim. Ratsastuspiireistä

Vierailija
28/41 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 21:34"]

Hanki laadukkaampia ystäviä. Esim. Ratsastuspiireistä

[/quote]

Tai golfkerholta taikka pursiseuralta?

Vierailija
29/41 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap tuo esiin, että nimenomaan suomalaiset ovat kateellisia? Luuletko, että duunariperheen vesat Irlannissa taputtaisivat pieniä noen likaamia käsiään puolestasi? Tai Espanjan ja Kreikan työttömät nuoret, joilla ei toivoa ole näköpiirissä? Jos mielestäsi muualla on ihmiset ovat parempia, niin myy se asuntosi ja mene sinne, missä osataan iloita onnestasi.

Vierailija
30/41 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 21:41"]

Miksi ap tuo esiin, että nimenomaan suomalaiset ovat kateellisia? Luuletko, että duunariperheen vesat Irlannissa taputtaisivat pieniä noen likaamia käsiään puolestasi? Tai Espanjan ja Kreikan työttömät nuoret, joilla ei toivoa ole näköpiirissä? Jos mielestäsi muualla on ihmiset ovat parempia, niin myy se asuntosi ja mene sinne, missä osataan iloita onnestasi.

[/quote]

:D

Mutta totta puhut, kateus on ihan universaali tunne.

Vierailija
31/41 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä oli kommentitkin kateuden myrkyttämiä.
AP:lle sanoisin, että unohda, opiskele ja mensty, saat uusia ystäviä jotka osaavat iloita toistensa menestyksistä.

Vierailija
32/41 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
33/41 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon, sinulla on fiksut vanhemmat. Muista arvostaa tuota elämäntilannettasi. Suurin osa ihmisistä ei koskaan voi olla tuossa asemassa. Ole kiitollinen äläkä ylpisty.

Vierailija
34/41 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kyllähän sinä saat lainaa enemmäkin, paljon enemmän, kun sinulla on asunto vakuutena. Älä ole hölmö!

Moni myös tienaa ihan aikuisena, keski-ikäisenä tuon alle 20 000 , elättää sillä jopa lapsensa, ja niska limassa tekevät hekin työtänsä.  Joten ihan oikeasti myönnä itsellesi, että olet etuoikeutettu.

t. toinen etuoikeutettu, joka ymmärtää niitä toisia, joille elämä on hankalampaa.

Vierailija
35/41 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Satuin saamaan ylioppilaslahjaksi 54-neliöisen asunnon” :——-D siinäpä hyvät lähtöeväät nykymaailman tasa-arvosta. Joillakin ihmisillä ei ole välttämättä koko elämänsä aikana varaa ostaa asuntoa, saati sitten puoltasataa neliötä Helsingin keskustasta ja sinä ihmettelet täällä muiden ihmisten erikoista asennoitumista. Kuten aiemmin todettiinkin; porvarilliset lapsukaiset tuppaavat selittelemään suussaan olevia kultalusikoita.

Vierailija
36/41 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaiden pilattu pentu!

Vierailija
37/41 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llä näkyy olevan mielenterveysongelma nimeltä harhaluuloisuus. Sinä kuvittelet sen kateuden. Olet itse aiheuttanut mahdolliset negatiiviset reaktiot käyttäytymällä kuin asshole.

Vierailija
38/41 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle on annettu enemmän kuin moni saa koko elämänsä aikana keneltäkään, ja ei ihme, että ympäristöstä löytyy kateellisuutta.

Tuon kokoinen asunto Helsingistä on aika arvokas, ja taloyhtiön remontit maksetaan rahoitusvastikkeilla. Sinulla on kuluina ainoastaan yhtiövastike (esim. 300 euroa / kk?), jonka lisäksi tulisit maksamaan esim. 15 vuotta rahoitusvastiketta (esim. 200 euroa / kk) -> maksat kämpästäsi edelleen vähän, jos esim. vertaat yleiseen vuokratasoon, ja varallisuutesi silti kasvaa päivä päivältä, sen vuoksi, että sinulle on annettu aluksi niin paljon.

Minä ainakin kutsuisin sinua porvariksi niin selkäsi takana kuin myös suoraan sinulle; sen verran iso ero on oman elämän kanssa.

Vierailija
39/41 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö...siis MIKSI ihmeessä kukaan täysjärkinen ihminen ensinnäkään ostaisi yo-lahjaksi lapselle asunnon HELSINGISTÄ eli kalleimmalta paikkakunnalta, jos lapsella ei ole edes vielä tiedossa opiskelupaikkaa tai opiskelupaikkakuntaa?

Haiskahtaa provolta.

Vierailija
40/41 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ominaisuus ja yksi loppumaton luonnonvara.

Negatiivinenenergia voi olla myös hyvästä jos pystyy kääntämään omaa ajattelutapaansa että tuohon minäkin tähtään ja tavoittelen samaa, vaan tosielämässä harvoin niin käy.