Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suomalaiset ovat niin kateellisia?

Vierailija
13.09.2014 |

Olen 18-vuotias, välivuotta pitävä, täyspäiväisesti töissäkäyvä nuori aikuinen. Satuin saamaan ylioppilaslahjaksi alkukesästä ehkä minulle suurehkon (58 neliöisen asunnon Helsingin keskustasta) ja siitä lähtien kun asuntoasiat ja muutot ovat tulleet tuttava/kaveriporukassa puheeksi, niin kaikkien asenteet muuttuvat suoraansanottuna vittumaisiksi minua kohtaan, kun vastentahtoisesti paljastan, ettei minun tarvitse turvautua vuokraamiseen. Ihan kuin olisin joku piloille lellitty porvarikakara.
Vanhempani tienaavat kohtuullisen hyvin ja ovat tehneet niska limassa töitä, jotta voisivat taata minulle parhaan mahdollisen elämän ja itsekin teen huonolla palkalla raskasta työtä elääkseni, ennen kuin pääsen opiskelemaan.

Asuntoa koskevat velvoitteet kuuluvat minulle ja tottakai joudun ne hoitamaan. Nytkin asuintalolleni kaavaillaan ulkokuoriremonttia ja joudun todennäköisesti ottamaan lainaa maksaakseni osuuteni remontista. 18-vuotiaana. Huonolla palkalla. Mitä sitten kun pääsen opiskelemaan? En saa asuintukia. Onhan asunnosta hyötyä tulevaisuudessa, mutta ystävieni ei tarvitse huolehtia tuollaisista asioista tässä iässä.

Miksi suomalaiset ovat niin kateellisia toisille? En enää edes jaksa alkaa selostamaan uusille tuttavuuksille, mitä kaikkea asunnon omistaminen vaatii, koska ainoa asia mitä he näkevät on pinta. Sen kuinka "hienoa" on omistaa asunto.

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikolla Ella Kannisen haastatteluohjelmassa jenkeissä asuva suomalainen varakas nainen kertoi, että siellä ei edes tunneta käsitettä ”kateus”. Sen sijaan ihaillaan ja otetaan oppia toisen menestyksestä.

Kyllä me suomalaiset olemme monin tavoin kateellisista kansaa ja katkeria niille, joilla on jotain enemmän kuin itsellä. Tunne käännetään halveksunnaksi ja sellaiseksi asenteeksi, että mikä toikin nyt luulee olevansa.

Aina jollain on jotain enemmän tai vähemmän kuin sinulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla