Tajuaako laulutaidottomat itse etteivät osaa laulaa?
En tätä kysymystä tarkoita pahalla, mutta mietityttää vain että miten täysin sävelkorvattomat kuulevat oman äänensä laulaessa? Pidätkö itseäsi hyvänä laulajana vaikka joku on sanonut ettet osaa laulaa? Tajuatko itse siis ettet osaa laulaa?
Kommentit (114)
Minä ainakin tiedän etten osaa :-D järkyttävän kuuloista monkumista. Joskus "yllätän itseni" laulamasta ja ei siinä voikun nauraa :D ihmisparat jotka joutuvat kuulemaan!
Juuri nyt kuuntelen radiosta nuorta naisartistia, joka pahoinpitelee vanhaa tangoa. Luulisin, että hän ei itse ymmärrä, että ei osaa laulaa. Ehkä on saanut koulussa hyvän laulunumeron kun hymyili niin nätisti opettajalle tai on jonkun levyfirman pomon tytär. Tai sitten tuo on vain parodiaa, jota emme ymmärrä.
Minä en osaa laulaa, enkä yleensä laula silloin kun kukaan on kuulemassa.
Kun kuuntelee Eero Avenin esittämän laulun (rentukkaojan aatu), niin ei voi muuta kuin ihmetellä että miten ns. ´´ammattilaulaja´´ voi ´´laulaa´´ niin pahasti pieleen, että esitys on suorastaan surkuhupaisa. Elikkä tämä kyseinen esitys kuulostaa ihan siltä, niin kuin se olisi jonkin sortin vitsi, taikka sitten sketsi. Laulaja ei pysy ollenkaan tahdissa mukana, ja muutenkin koko esitys on mennyt ihan täysin poskelleen. Veikkaampa ettei tämän laulun äänitysvaiheessa ole ollut läsnä sellaisia henkilöitä, kuin esim. Jaakko Salo, joka oli hyvin tarkka siitä, että kuinka sanat äännetään, ja ettei laulajan ääni rupea ´´vouvaamaan.´´ Tuosta laulusta en voisi antaa edes (yhtä) pistettä, koska se on kertakaikkiaan niin ala-arvoinen esitys, etten tiedä mitään muuta vastaavaa tapausta.
Itsellä on hyvä nuottikorva ja kuulen helposti jos joku laulaa nuotin vierestä. Itse en osaa laulaa hyvin vaikka yleensä pysynkin nuotissa. Ääneni on ohut ja kurkkuun alkaa sattua laulaessa. Pystyisin ehkä silti oppimaan oikean laulutekniikan ja voisin olla keskinkertainen laulaja. Olen kyllä tavannut ihmisiä jotka ovat laulaneet ihan päin prinkkalaa eivätkä edes huomaa sitä. Heillä on varmaan kyse juuri siitä nuottikorvan puuttumisesta.
En kuule sitä aina silloin kun laulan, mutta jos äänitän omaa laulua ja kuuntelen sitä, niin ihan hirveältä kuulostaa:D välillä menee joku kohta nuotilleen, jos on musiikki taustalla, mutta yleensä menee nuotin vierestä ja pahasti.
Tajuan, mutta en ihan pienenä lapsena tajunnut. En ole täysin sävelkorvaton, mutta itse en osaa laulaa. Kuulen ihan itse, että ei onnistu, vaikka yritän. Minulla on myös elimellinen vika, mutta muukin joku siinä vain on, että ei mene nuotille yhtään. Kouluiässä tajusin, kun ymmärsin että muut osaavat. Minä en ilkeä laulaa missään tilaisuudessa, liikutan vain suutani ja olen laulavinani.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:24"]En kuule sitä aina silloin kun laulan, mutta jos äänitän omaa laulua ja kuuntelen sitä, niin ihan hirveältä kuulostaa:D välillä menee joku kohta nuotilleen, jos on musiikki taustalla, mutta yleensä menee nuotin vierestä ja pahasti.
[/quote]
Ja ääneni on kamala, todella heikko enkä osaa laulaa "ääneen"
68 on sitä mieltä, että oma ääni ei ole hassumpi, kuulostaa vähän Kim Wildelta, mutta ei vaan mene nuotilleen. Matalat äänet saattaa jossain määrin joskus osua, mutta mitään korkeaa ei kyllä lähde. Jos laulan jotain matalaa, kaverit ovat kouluikäisenä sanoneet, että eihän tuo nyt niin huonosti mennyt,mikä minun taidoillani kuulostaa jo kehulta. Jos menee vaativammille äänialoille, eivät sano mitään. Olen oikean matalalta laulettavan valittuani koulussa saanut jopa kasin, väärin valittu laulu toi koulussa kutosen. Olen sitä ikäpolvea, että musiikin numero tuli laulukokeen perusteella.
Itsehän kuulostan aivan järkyttävältä mutta tykkään hyräillä ja lauleskella kotona ja vitsillä joskus jtn kavereille hoilaan. Useampikin sais tajuta oman paskuutensa. Mulla on pikkuserkku jonka "laulutaitoja" on pienestä asti hänen vanhempansa ihastelleet ja mainostaneet koko suvulle ja me muut ollaan lähinnä mietitty että mitä hemmettiä, ihan järkyttävää muka mahtipontista ölinää, eikä lähelläkään nuottia... Ollaan oltu kuoroissa ja idolsseihin yritetty ja muka alaa opiskeltu, mut eipä tullu uraa siitä. Miksiköhän? Jotkut on vaan niin kuuroja omalle surkeudelleen...
Mulla on melko hyvä sävelkorva, kuulen kyllä jos itse laulan väärin tai jos joku muu laulaa väärin, pysyn Singstarissa oikeilla viivoilla ja pystyn pianolla tapailemaan korvakuulolta jotain yksinkertaisia biisejä. Mutta laulutaitoni on kuitenkin hyvin keskinkertainen, ei se kamalalta kuulosta mutta ei niin kehuttavaltakaan, tämä johtuu lähinnä siitä, että en osaa käyttää ääntäni kunnolla :/ Laulan jotenkin tosi pinnallisesti kurkusta, en osaa laulaa sillä tavalla syvältä ja voimakkaasti, enkä osaa myöskään oikeaa hengitystekniikkaa... Nämä kai sellaisia ongelmia joita voisi korjata jos kävisi esim laulunopetuksessa? En silti ole sellaiseen viitsinyt panostaa, pelkään että olisin liian huono ja laulunopettaja kauhistelisi :/
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 10:19"]
Mä en oikein ymmärrä tuota että jos et osaa laulaa niin älä laula tai esiinny? Ettei muut kärsi. Wtf? Voisin tähän sanoa että kaikki läskit ja selluliittiset pois uimarannoilta ja uimahalleista koska me hyväkroppaiset ja kauniit kärsitään kun joudutaan teitä katselemaan. P.S en osaa laulaa enkä laula koskaan, mutta mielestäni JOKAINEN saa laulaa silloin kun laulattaa.
[/quote]
No mutta eihän uimarannalla olemisella ole mitään tekemistä esiintymisen kanssa. Vai sinäkö menet rannalle itseäsi esittelemään? Enemmänkin pitäisi rinnastaa siihen, että huonokroppaiset tunkisivat omia alastonkuvia/alusvaatekuvia joka paikkaan näytille, niin että muut eivät voi välttyä noilta kuvilta.
Tiedän oman laulutaidottomuuteni. Ei ole sen paremmin rytmitajua, kuin nuottikorvaakaan. Laulan vain lapsilleni, itselleni ja kirkossa (minusta veisata saa vaikka ei ole ääntäkään).
Julkisesti olen laulanut muutaman kerran karaokessa vastaavissa tilaisuuksissa porukan mukana, kun on riittävästi painostettu, mutta ihmeesti seuraavalla kerralla sama porukka ei enää painosta kuoroon mukaan, vaan saan jäädä pöytään nauttimaan heidän esityksistään.
Jotkut tajuaa, jotkut ei. Jos tajuaa itse, että laulaa pieleen, ei ole epämusikaalinen. Ei vaan osaa laulaa, mutta tajuaa kyllä sen, mikä sävel pitäisi olla vaikkei osaa tuottaa sitä.
Sitten on niitä, jotka eivät itse sitä edes kuule. Tietävät yleensä siitä, kun ovat saaneet koulussa huonoja numeroita laulukokeessa tai joku on huomauttanut asiasta, mutta eivät kuule säveleroja ollenkaan.
Rasittavaa on keskustella jonkun epämusikaalisen kanssa siitä, osaako joku esiintyjä karaokessa tai töllössä laulaa tms., kun niitten mielestä joku on todella hyvä laulaja, vaikka itse kuulee epäpuhtauden.
Minäkin tiedän, etten osaa laulaa ja äänenikin on kauhea. Silti laulan esim. kirkossa virttä muiden mukana ja karaokeakin joskus. Miksi viedä muilta laulamisen ilo ei esim. karokebaarissa ole ideanakaan se, että siellä vaan huiput laulaa vaan sen laulamisen ilon tarjoaminen ihmisille, onhan se eri asia laulaa musiikin kanssa, mikillä ja sanat siinä edessä ja vielä yleisölle. Osa karaoken viehätyksestä perustuu myös siihen, että aina joku joukossa laulaa pöyristyttävän huonosti. Ei kai laulukilpailujakaan kukaan jaksaisi katsoa jos siellä kaikki olisivat heti alusta saakka huippulaulajia.
Ilmeisesti kaikki ei tajua mutta itseä ärsyttää kun kuulee heti, kun ei mene nuotilleen mutta en saa sitä ääntä tulemaan vaan oikein. Vaikka kävisin 1000 laulutunnilla niin ääneni olisi silti vain välttävä.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 16:17"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 16:10"]Mun kaveri kuulemma kuulee, että väärin menee, mutta mitään ei voi tehdä. Sama kuin minä tiedän kyllä päässäni, mitä haluan piirtää, mutta käsi ei tottele. [/quote] Mulla on juuri noin. Päässäni kyllä tiedän miten ne nuotit menee ja kuulostaa oikealta, mutta heti kun se tulee suusta ulos niin nuotit meneekin ihan väärin, ja kuulostaa kamalalta, eikä sille voi mitään. Mun kohdalla on tosi outoa se, että mä oon aikaisemmin osannut laulaa, olen ollut kuoroissa ja bändeissä ja ollut hyvä laulaja nuorempana. Joskus n.17-vuotiaana se katosi yhdessä yössä, yhtäkkiä yksikään nuotti ei osunut enää kohdalleen, joten jouduin lopettamaan kuorossa ja sen jälkeen en ole enää laulanut muutakuin kotona
[/quote]
otapa muutama laulutunti. Ei laulutaito voi noin kadota. Laulaminen on paljolti myös oikeiden lihasten käyttöä. Älä hyvä nainen luovuta :)
Ilmeisesti eivät käsitä, että eivät osaa laulaa. Minulla on yksi kaveri, joka mielellään laulaa karaokessa ja ei pysy yhtään nuotissa! Hän itse nauraa asialle eikä kukaan tuomitse, mutta laulanta on ihan kamalaa. Ja omaan korvaan kuulostaa kuulemma että menisi ihan justiinsa nuotilleen. Sama hänellä on rytmitajun kanssa. Rytmitajua ei ole.
tiedän että olen aivan paska laulaja enkä siksi laulakkaan muuten kuin itsekseni tai lapselleni
Mä ainakin tajuan. En välttämättä kuule sitä siinä kohtaa kun hoilotan, mutta onneksi mulla oli jo lapsena mahdollisuus nauhoittaa omaa laulua kasetille ja kuunnella sitä. Tajusin siinä kuunnellessani että tämähän kuulostaa aivan hirveältä. Laulelen siis ainoastaan silloin kun olen kotona yksin vain lemmikit seuranani. Nekin kyllä usein havahtuvat uniltaan ja alkavat näyttää hätääntyneeltä kun alan loilottelemaan :D Toisaalta en voi niitä tuomita kun lauluni on hyvin samankaltaista kuin esim. Johanna Tukiaisella.