Voitteko pitää ne kurittomat pellossa kasvaneet kakaranne pois harrasteryhmistä? Me ollaan myös maksettu siitä harrastuksesta.
Lapsi aloitti uuden telinevoimistelu/parkour-harrastuksen. Ryhmässä kouluikäisiä lapsia. Nyt kuitenkin kuulen (itse en ole päässyt seuraamaan tunnin kulkua, koska koronarajoitukset kieltävät), että joka tunnilla sikailee kaksi penskaa. Pelleilevät, eivät noudata sääntöjä tai ohjeita, hidastavat muiden opetusta, riehuvat ja huutavat. Eilen nämä sankarit makoilivat voimistelupukin päällä niin kauan, etteivät muut päässeet ollenkaan kokeilemaan. Ohjaaja oli kuulemma yrittänyt monestikin kieltää näitä tiettyjä lapsia, tuloksetta.
Harmittaa ihan tosi paljon kaikkien niiden lasten ja perheiden puolesta, jotka maksavat kivasta harrastuksesta ja leijonanosa tunnista kuluukin sitten muutaman häirikön paimentamiseen. Valtaosa lapsista on kuitenkin mukana ihan tositarkoituksella ja olivat kiinnostuneita liikkumisesta ja harjoittelusta.
Voisitteko siis joko opettaa penikkanne tavoille tai jättäytyä pois harrastuksesta? Vaihtoehtona tutkikaa jotain erityislasten liikuntaryhmiä. Löytyy varmaan jotain nepsy-ryhmää tms., kasvatushaasteissa kysykää neuvoa kuntanne perhetyöstä tai lastensuojelusta.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surkea seura, jos ei saa heitettyä häiriköitä pihalle. Itse valmentajana / ohjaajana ilmoitan vanhemmille, että lapsilla ei ole kerhoon / treeneihin asiaa, jos eivät osaa käyttäytyä.
Valitettavasti tämä ei toimi kaikkialla. Esimerkiksi itse ohjasin yhtä harrastusryhmää ja heti ensimmäisellä tunnilla oli ongelmia erään lapsen kanssa. Puhuttiin mielestäni ihan rakentavassa hengessä vanhemman kanssa heti tunnin jälkeen, käytiin haasteita läpi jne. Ehdotin että vanhempi voisi olla lähettyvillä jatkossa kaikkien tuntien ajan, jotta hän voi ottaa oman lapsensa "taolle" kun homma alkaa kuumenemaan liikaa. Tämä ei käynyt vanhemmille. Kun puhuin työnantajan kanssa asiasta, niin hän oli sitä mieltä että lasta ei saa pakottaa lopettamaan harrastusta. Lopputuloksena melkein kaikki muut lapset lopettivat, kun eivät jaksaneet enää sekoilua vierestä.
Minä taas vaadin päiväkodissa, että omaa lastani toistuvasti pahoinpitelevä häirikkö pidetään etäällä. En helposta hermostu, mutta kun muutenkin ylikiltti 5-vuotias tulee kotiin verisen nenän kanssa, silloin meni kuppi nurin. Päivästä toiseen jatkuva väkivalta ei kuitenkaan ollut ryhmän opettajan mielestä tarpeeksi vakavaa, hän vaan tuimani toisteli "x:llä on OIKEUS olla ryhmässä ilman että leimautuu kiusaajaksi". Sanoin, että minun lapsellani taas on OIKEUS olla rauhassa hoidossa, varsinkin kun on tunnettu pidetyksi kaveriksi eikä kenenkään muun lapsen kanssa ole vastaavia ongelmia koskaan ollut. Opettaja lupasi lopulta pitää lapset erillään.
Ihan kummalliseksi on mennyt maailma, kun ihan pieniä lapsiakin saa pahoinpidellä, eikä näiden häiriköiden vanhempiakaan kiinnosta. Itse olisin aivan kauhuissani, jos saisin tietää että oma lapseni esim. sanallisesti kiusaisi muita, saati kävisi näihin toistuvasti käsiksi!
Tämmösiltä vanhemmilta kun kasvotusten kysyy asiasta vastaus on lähes aina että ei meidän lapset mutta kaikkien muiden kyllä"
Ne jotka ei sano noin sanoo että heillä saadaan tehdä mitä huvittaa eikä meillä komenneta, muiden on vaan sopeuduttava siihen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohjaajat ovat usein nuoria, itse pitkään lajia/toimintaa harrastaneita henkilöitä. On kohtuutonta vaatia heidän pystyvän pitämään kuria niille ihan oikeasti haastaville ja huonosti käyttäytyville lapsille. Se on aina vanhempien velvollisuus. Kohta loppuu harrastustoimintojen vetäjät, jos heitä aletaan syyllistäminen ja vaatimaan kasvatusvastuuta.
Näinpä. Ei voi vaatia että joku parikymppinen nuori valmentaja on erityispedagogi koulutukseltaan.
Näille nuorille pitäisi olla joku mentori, joka opastaa esim näiden haastavien tapausten kanssa toimitaan ja miten kohdata näiden vanhemmat. Seuran sääntöihin myös riittävän yksinkertaiset säännöt, miten häiriökäyttäytyvä henkilö voidaan sulkea pois harjoituksista.
Tämä kyllä lisää "Mikku-Eelis abcd...åäö -diagnoosilla ei pääse harrastuksiin - syrjintää!" -otsikoita, kun nämä vanhemmat sopivasti unohtavat kertoa, että viimeisistä säbätreeneistä Mikku-Eelis hommasi kolme kaveria ensiapuun. Ei nuo nepsyt ja muut tietysti tahallaan ole hankalia, mutta eivät he silti saa pilata muiden harrastamista.
Vierailija kirjoitti:
Idea! Kannattaa perustaa sekoiluryhmä haastaville lapsille. Ne saa siellä vapaasti toteuttaa itseään, pokoilla seinille tai makoilla missä haluavat. Joka ilta treenit 5 tuntia.
Ihanaa.
Pokoilusekoilu on tosi rankkaa ja haastava harrastus. Jos jaksaa harrastaa sinnikkäästi päivittäin, voi päästä vaikka lajin olympialaisiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään lapsia ei saa fyysisesti koskettaa tai mitenkään rangaista. Kaikki pitää selvittää puhumalla. Jos ohjaaja nostaisi lapsen pois pukin päältä niin lapsi kertoisi vanhemmilleen miten ohjaaja lääppi ja vanhempi aiheuttaa kohtauksen. Ohjaajan kuva nimineen olisi ties missä somepalstoilla pedona ennen kuin juttu olisi edes selvitetty.
Ei tarvitse koskea. Alakouluikäinen kyllä lähtee pukin päältä kun käsketään. Avainsana on siinä, että nimenomaan käsketään. Sillä sävyllä, että mukula tietää että ei-tottelu ei ole mikään vaihtoehto.
Siinä vaaditaan auktoriteettia, mutta kyllä sitäkin vielä joillain ihmisillä on. Ei tarvitse korottaa ääntään, ei sanoa ilkeästi.
Ei, ei lähde. Lapsi tietää, että tottelemattomuudesta saa korkeintaan nuhteet. Saa vielä enemmän kierroksia kun näkee, että ohjaajalla meinaa mennä kuppi nurin.
Kyllä lähtee. Jopa ventovieraat teinit.
Olen kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykylapset ovat kaikki melkein pellossa kasvaneita. Dahaa on ja karkkia ja kaikkea saa tehdä. Ketään ei kunnioiteta. Sitä se feminisni yksinhuoltajuus ja uranaiseus tekee.
Isät loistavat poissaolollaan lastensa elämästä, mutta vika lapsen ongelmiin on äidissä, joka jäi pitämään jälkikasvustaan huolta? :D
Äitihän sen lastensa isän aina valitsee. Pitäisi valita hyvä mies, eikä sellaista joka lähtee.
Lapseni harrastaa uintia ja yleisurheilua. Molemmissa on ollut häirikkölapsia. Yleisurheilussa koko alkukesän eräs poika perseil i ja kiusasi muita, isänsä vikisi jotain kentän laidalta, ei mitään tehoa poikaan. Lopulta ohjaaja ilmoitti kaikkien kuullen, että jos häirikkö ei asetu, hän siirtyy lopputunniksi kentän reunalle katsojaksi. Tuon jälkeen ei poikaa enää näkynyt harkoissa. Uinnissa viime vuonna oli myös poika ja karkaili altaasta pois ja juonitteli jatkuvasti ohjaajalle. Lapsi oli tosin 4v. Äitinsä yritti sopottaa ja uhkailla lasta ilman tulosta. Nyt alkoi uusi uintikausi ja luojankiitos tuo lapsi ei siellä enää ole. Myös oma lapseni yritti p er seillä 4-vuotiaana muskarissa. Kikatteli toisen lapsen kanssa eikä kuunnellut ohjeita häiriköiden tunnin kulkua. Seurasin touhua muskarin oven ulkopuolella jonkun aikaa. Yhden kerran pyysin lapsen ovelle ja sanoin että muskari loppuu tähän jos ei käytös muutu. Ei muuttunut, joten nappasin lapsen kainaloon kesken muskarin ja kiikutin itkupotkuraivarilapsen kotiin. Ennen seuraavaa kertaa tein selväksi, että jos apinointi alkaa niin muskari jää taas kesken ja koko loppukausikin perutaan. Ei per seillyt enää sen jälkeen.
Ihan yleisesti ottaen lapsille ja nuorille (sekä todennäköisesti heidän huoltajilleen) pitäisi antaa kurinpalautusta vähän joka asiassa. Hyvin moni lapsi/nuori on todella huonokäytöksinen niin ihmisten kesken kuin liikenteessäkin. On ihan autoilijoiden valppauden ansiota, että nykyään ei joka päivä jää joku kakara auton alle. Sen verran järjetöntä se nulikoiden touhu on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään lapsia ei saa fyysisesti koskettaa tai mitenkään rangaista. Kaikki pitää selvittää puhumalla. Jos ohjaaja nostaisi lapsen pois pukin päältä niin lapsi kertoisi vanhemmilleen miten ohjaaja lääppi ja vanhempi aiheuttaa kohtauksen. Ohjaajan kuva nimineen olisi ties missä somepalstoilla pedona ennen kuin juttu olisi edes selvitetty.
Ei tarvitse koskea. Alakouluikäinen kyllä lähtee pukin päältä kun käsketään. Avainsana on siinä, että nimenomaan käsketään. Sillä sävyllä, että mukula tietää että ei-tottelu ei ole mikään vaihtoehto.
Siinä vaaditaan auktoriteettia, mutta kyllä sitäkin vielä joillain ihmisillä on. Ei tarvitse korottaa ääntään, ei sanoa ilkeästi.
Ei, ei lähde. Lapsi tietää, että tottelemattomuudesta saa korkeintaan nuhteet. Saa vielä enemmän kierroksia kun näkee, että ohjaajalla meinaa mennä kuppi nurin.
Kyllä lähtee. Jopa ventovieraat teinit.
Olen kokeillut.
Älä viitsi lässyttää. Nykyään kakarat ovat niin tyhmiä etteivät he osaa edes lukea tai kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykylapset ovat kaikki melkein pellossa kasvaneita. Dahaa on ja karkkia ja kaikkea saa tehdä. Ketään ei kunnioiteta. Sitä se feminisni yksinhuoltajuus ja uranaiseus tekee.
Isät loistavat poissaolollaan lastensa elämästä, mutta vika lapsen ongelmiin on äidissä, joka jäi pitämään jälkikasvustaan huolta? :D
Huolta? Saa perseillä miten lystää, ei ole huolenpitoa.
Kyllä noilla pitäisi olla ihan normi oikeus poistaa häiriköt kuin millä tahansa muillaki.
Tai sitten sanoa kun heitä tullaan hakemaan että ei ole enää tulemista.
no missä se lapsi muuten pitäisi pitää?
harrastuksessa aina kun olen töissä!
en voi kiidättää lasta aina hoitoonkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kuule kiinnosta vähääkään. Ohjaajat ovat ihan reppanoita vailla auktoriteettia - vanhempia ei kiinnosta mutta otapa yhteyttä seuraan tai muuhun järjestävään tahoon. Tekisin ihan seuran nimen kanssa mielipidekirjoituksen Hesariin tai muuhun isoon lehteen jos vastaus on ympäripyöreä tai sieltä ei luvata puuttua kunnolla asiaan. Oma lapseni harrasti vuosia sirkusta ja siellä jöö olikin tiukka, välineet kun ovat arvokkaita ja tottelemattomuus johtaa aitoihin vaaratilanteisiin, ei vain häiriöön. Harrastuksen ohjaaja on vastuussa tunnin kulusta ja palaute kuuluu heille. Nuo sallijavanhemmat eivät muutu ikinä.
Ohjaajalla ei ole oikeutta käydä käsiksi, ainoa mahdollisuus on ilmoittaa vanhemmille kolmannen kerran jälkeen, että tämä oli tässä.
Nuo tottelemattomat lapset on ADHD-aikuisten jälkikasvua eli koko porukka vaikka aivotoimintaa. Ei niihin tehoa puhe.
Olen tällainen ADHD-aikuinen, jolla on ADHD-jälkikasvua. Omat lapseni ovat olleet kaikenlaisissa aktiviteeteissa mukana esim. leireillä (saaneet kehuja käytöksestään), erilaisissa harrastuksissa ja kerhoissa. Koskaan ei ole tarvinnut miettiä uskaltaako laittaa harrastusryhmään! Ovat olleet suosittuja kavereita. Kotona olen nämä kasvattanut. Ne kurittomat kersat, joista tässäkin ketjussa kerrotaan voivat olla ADHD-lapsia tai olla olematta, mutta ennen kaikkea he ovat huonosti kasvatettuja ja pilalle hemmoteltuja. Oletan, että ovat olleet myös päiväkodissa vauvaiästä saakka.
Oletat että olleet päiväkodissa vauvasta saakka? Miksi näin oletat?
Sopiiko oletuksesi myös niihin maihin, joissa lapsi laitetaan hoitoon jo muutaman kuukauden ikäisenä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitihän sen lastensa isän aina valitsee. Pitäisi valita hyvä mies, eikä sellaista joka lähtee.
Paitsi että nykyään on muunsukupuolisii ja lesboja ketkä voinee myös adoptoida lapsen, tai siittää ulkopuolisen kanssa, vaihtoehtoja löytyykyllä vaikka sinä oot jämähtäny dinosaurus ajoille, tai sitten lapsi on vaikka sisaruksen kautta hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surkea seura, jos ei saa heitettyä häiriköitä pihalle. Itse valmentajana / ohjaajana ilmoitan vanhemmille, että lapsilla ei ole kerhoon / treeneihin asiaa, jos eivät osaa käyttäytyä.
Valitettavasti tämä ei toimi kaikkialla. Esimerkiksi itse ohjasin yhtä harrastusryhmää ja heti ensimmäisellä tunnilla oli ongelmia erään lapsen kanssa. Puhuttiin mielestäni ihan rakentavassa hengessä vanhemman kanssa heti tunnin jälkeen, käytiin haasteita läpi jne. Ehdotin että vanhempi voisi olla lähettyvillä jatkossa kaikkien tuntien ajan, jotta hän voi ottaa oman lapsensa "taolle" kun homma alkaa kuumenemaan liikaa. Tämä ei käynyt vanhemmille. Kun puhuin työnantajan kanssa asiasta, niin hän oli sitä mieltä että lasta ei saa pakottaa lopettamaan harrastusta. Lopputuloksena melkein kaikki muut lapset lopettivat, kun eivät jaksaneet enää sekoilua vierestä.
Minä taas vaadin päiväkodissa, että omaa lastani toistuvasti pahoinpitelevä häirikkö pidetään etäällä. En helposta hermostu, mutta kun muutenkin ylikiltti 5-vuotias tulee kotiin verisen nenän kanssa, silloin meni kuppi nurin. Päivästä toiseen jatkuva väkivalta ei kuitenkaan ollut ryhmän opettajan mielestä tarpeeksi vakavaa, hän vaan tuimani toisteli "x:llä on OIKEUS olla ryhmässä ilman että leimautuu kiusaajaksi". Sanoin, että minun lapsellani taas on OIKEUS olla rauhassa hoidossa, varsinkin kun on tunnettu pidetyksi kaveriksi eikä kenenkään muun lapsen kanssa ole vastaavia ongelmia koskaan ollut. Opettaja lupasi lopulta pitää lapset erillään.
Ihan kummalliseksi on mennyt maailma, kun ihan pieniä lapsiakin saa pahoinpidellä, eikä näiden häiriköiden vanhempiakaan kiinnosta. Itse olisin aivan kauhuissani, jos saisin tietää että oma lapseni esim. sanallisesti kiusaisi muita, saati kävisi näihin toistuvasti käsiksi!
... Taisin juuri ymmärtää, mistä asti alkaa se Suomen ajatusmalli, jonka mukaan rikollisilla on kaikki oikeudet ja uhreilla ei yhtään. Tästä, se alkaa prikulleen tästä.
Mazzi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että nykyään on muunsukupuolisii ja lesboja ketkä voinee myös adoptoida lapsen, tai siittää ulkopuolisen kanssa, vaihtoehtoja löytyykyllä vaikka sinä oot jämähtäny dinosaurus ajoille, tai sitten lapsi on vaikka sisaruksen kautta hoidossa.
Miten muunsukupuolinen lisääntyy?
Naisella on munasolut ja kohtu, miehellä siittiöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... Taisin juuri ymmärtää, mistä asti alkaa se Suomen ajatusmalli, jonka mukaan rikollisilla on kaikki oikeudet ja uhreilla ei yhtään. Tästä, se alkaa prikulleen tästä.
Jep. On vain oikeuksia, velvollisuuksia ei ole. Ei siitä hyvää seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Sama meininki tuolla peruskouluissa. Pari vähäjärkistä häirikköä pyörittää oppituntia ja normaalit oppilaat istuvat ja seuraavat tätä sirkusta. Opettaja keinottomana omalla tuolillaan. Sääliksi käy niitä, jotka oikeasti haluaisivat käydä koulua ja oppia. Häirikkölasten vanhempia ei kiinosta tai eivät uskalla puuttua, ettei häirikkö suutu.
Jep. Pitäisi olla tasoluokat että häiriköt voisivat vetää sirkusta muualla kuin niiden keskuudessa ketkä haluavat oppia. Itse varmaan opettajana sanoisin että osa täällä haluaisi olla isona esim. Lääkäri, juristi tai yritysjohtaja, voisitteko ystävällisesti olla hiljaa jos teitä ei hyvät ammatit Ja menestyminen kiinnosta. Pelatkoon vaikka puhelimillaan mutta toisten häiritseminen ehdoton ei.
Vierailija kirjoitti:
Yhteys seuraan vaan.
Asiallinen kertomus miten tunnit etenevät. Seurasta kyllä otetaan viikareihin yhteyttä, annetaan tarvittaessa porttikielto ja palautetaan rahat
Terveisin valmentaja
No, eikö siellä se tunnin vetäjä ikään kuin seuran edustajana paikalla ole ja siis tietoinen tilanteesta jo?
Sori, en voi auttaa, ei ne oo mun lapsia.