Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voitteko pitää ne kurittomat pellossa kasvaneet kakaranne pois harrasteryhmistä? Me ollaan myös maksettu siitä harrastuksesta.

Vierailija
19.08.2021 |

Lapsi aloitti uuden telinevoimistelu/parkour-harrastuksen. Ryhmässä kouluikäisiä lapsia. Nyt kuitenkin kuulen (itse en ole päässyt seuraamaan tunnin kulkua, koska koronarajoitukset kieltävät), että joka tunnilla sikailee kaksi penskaa. Pelleilevät, eivät noudata sääntöjä tai ohjeita, hidastavat muiden opetusta, riehuvat ja huutavat. Eilen nämä sankarit makoilivat voimistelupukin päällä niin kauan, etteivät muut päässeet ollenkaan kokeilemaan. Ohjaaja oli kuulemma yrittänyt monestikin kieltää näitä tiettyjä lapsia, tuloksetta.

Harmittaa ihan tosi paljon kaikkien niiden lasten ja perheiden puolesta, jotka maksavat kivasta harrastuksesta ja leijonanosa tunnista kuluukin sitten muutaman häirikön paimentamiseen. Valtaosa lapsista on kuitenkin mukana ihan tositarkoituksella ja olivat kiinnostuneita liikkumisesta ja harjoittelusta.

Voisitteko siis joko opettaa penikkanne tavoille tai jättäytyä pois harrastuksesta? Vaihtoehtona tutkikaa jotain erityislasten liikuntaryhmiä. Löytyy varmaan jotain nepsy-ryhmää tms., kasvatushaasteissa kysykää neuvoa kuntanne perhetyöstä tai lastensuojelusta.

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surkea seura, jos ei saa heitettyä häiriköitä pihalle. Itse valmentajana / ohjaajana ilmoitan vanhemmille, että lapsilla ei ole kerhoon / treeneihin asiaa, jos eivät osaa käyttäytyä.

Valitettavasti tämä ei toimi kaikkialla. Esimerkiksi itse ohjasin yhtä harrastusryhmää ja heti ensimmäisellä tunnilla oli ongelmia erään lapsen kanssa. Puhuttiin mielestäni ihan rakentavassa hengessä vanhemman kanssa heti tunnin jälkeen, käytiin haasteita läpi jne. Ehdotin että vanhempi voisi olla lähettyvillä jatkossa kaikkien tuntien ajan, jotta hän voi ottaa oman lapsensa "taolle" kun homma alkaa kuumenemaan liikaa. Tämä ei käynyt vanhemmille. Kun puhuin työnantajan kanssa asiasta, niin hän oli sitä mieltä että lasta ei saa pakottaa lopettamaan harrastusta. Lopputuloksena melkein kaikki muut lapset lopettivat, kun eivät jaksaneet enää sekoilua vierestä. 

Vierailija
42/104 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surkea seura, jos ei saa heitettyä häiriköitä pihalle. Itse valmentajana / ohjaajana ilmoitan vanhemmille, että lapsilla ei ole kerhoon / treeneihin asiaa, jos eivät osaa käyttäytyä.

Valitettavasti tämä ei toimi kaikkialla. Esimerkiksi itse ohjasin yhtä harrastusryhmää ja heti ensimmäisellä tunnilla oli ongelmia erään lapsen kanssa. Puhuttiin mielestäni ihan rakentavassa hengessä vanhemman kanssa heti tunnin jälkeen, käytiin haasteita läpi jne. Ehdotin että vanhempi voisi olla lähettyvillä jatkossa kaikkien tuntien ajan, jotta hän voi ottaa oman lapsensa "taolle" kun homma alkaa kuumenemaan liikaa. Tämä ei käynyt vanhemmille. Kun puhuin työnantajan kanssa asiasta, niin hän oli sitä mieltä että lasta ei saa pakottaa lopettamaan harrastusta. Lopputuloksena melkein kaikki muut lapset lopettivat, kun eivät jaksaneet enää sekoilua vierestä. 

Äh pitäisi lukea siis "tauolle". En halua käyttää sanaa jäähy ja minulla on lukihäiriö, tekstini voi olla siksi täynnä virheitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjaajat ovat usein nuoria, itse pitkään lajia/toimintaa harrastaneita henkilöitä. On kohtuutonta vaatia heidän pystyvän pitämään kuria niille ihan oikeasti haastaville ja huonosti käyttäytyville lapsille. Se on aina vanhempien velvollisuus. Kohta loppuu harrastustoimintojen vetäjät, jos heitä aletaan syyllistäminen ja vaatimaan kasvatusvastuuta.

Vierailija
44/104 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtaakohan vanhemmat olla edes tietoisia siitä, miten lapset käyttäytyvät?

EI niitä kiinnosta. Kunhan saavat penskansa jonnekin hoitoon omista jaloistaan pyörimästä. On nähty, yksi "teatteriharrastus" meni ihan penkin alle muutaman tämmösen sankarin vuoksi.

Jep moni tunkee käytöshäiriöisen lapsensa joka harrastukseen, niin eipähän joudu itse kasvattamaan ja vahtimaan. 

Vierailija
45/104 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karatessa oli samaa, mutta onneksi häiriköt lopettivat. Valmentajalla yllättävän kärsivällinen ote ja kannattikohan vanhempien maksaa 160 euroa, että lapsi makoilee koulun jumppasalissa treenamtta mitään.

Mitä, eikö enää kamppailulajeissakaan osata pitää kuria? Minun aikoinani tunnit alkoi sillä, että kummarrettiin jonkun japanilaisen sensein kuvalle. Valmentajan puhuessa istuttiin polvillaan, suu kiinni, ja kumarreltiin tämä tuosta. Kurinalaisuus ja itsen hallitseminen on kuitenkin dojolajeissa kaiken a ja o. Ja tietysti muiden kunnioitus -jos se puuttuu, tulee pahaa jälkeä.

Ihmettelen noita häirikkölapsia, ovatko ne niin häiriintyneitä, että ryhmäpaine ei tehoa heihin lainkaan? Yleensähän normaali lapsi käyttäytyy siedettävästi, jos muutkin lapset käyttäytyvät, koska ryhmäpaine.

Vierailija
46/104 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahimmassa tapauksessa ne häirikkölapset ovat sellaisia, joiden vanhempia ei näy ollenkaan koko kauden aikana. Korkeintaan auto näkyy etäältä, kun vanhempi tuo tai noutaa lastaan. Tai sitten jos on kyse niin pienistä, että pitää saattaa perille asti, niin nämä vanhemmat katoavat kuin pieru saharaan heti kun lapsi on jätetty harrastuspaikkaan.

Vierailija
47/104 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on ollut häiriköitä. Muistan kirkkaasti omasta lapsuudesta moniakin tapauksia.. ei ole mikään nykyajan juttu tämä.

Vierailija
48/104 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään lapsia ei saa fyysisesti koskettaa tai mitenkään rangaista. Kaikki pitää selvittää puhumalla. Jos ohjaaja nostaisi lapsen pois pukin päältä niin lapsi kertoisi vanhemmilleen miten ohjaaja lääppi ja vanhempi aiheuttaa kohtauksen. Ohjaajan kuva nimineen olisi ties missä somepalstoilla pedona ennen kuin juttu olisi edes selvitetty.

Ei tarvitse koskea. Alakouluikäinen kyllä lähtee pukin päältä kun käsketään. Avainsana on siinä, että nimenomaan käsketään. Sillä sävyllä, että mukula tietää että ei-tottelu ei ole mikään vaihtoehto.

Siinä vaaditaan auktoriteettia, mutta kyllä sitäkin vielä joillain ihmisillä on. Ei tarvitse korottaa ääntään, ei sanoa ilkeästi.

Vierailija
49/104 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se valmentaja on vetelä myös sen takia, koska ei saa lapsen perseilystä vietyä viestiä eteenpäin.

Kolmesta perseilystä se on heihei.

Vierailija
50/104 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän hyvin, mistä puhutaan. Itse olen vetänyt yhtä harrastusryhmää ja siellä on onneksi ihan lajiliiton puolelta tiukat rajat näihin asioihin. Onneksi myös laji on sellainen, että se ei kiinnosta näitä suurimpia häiriköitä. Sen sijaan minulla on useampikin tuttu erilaisten "trendilajien" vetäjänä ja ne ovat täynnä näitä pentuja, joista ei käytöksen puolesta tiedä, ovatko ihmisiä vai eläimiä. 

Vierailija
51/104 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään lapsia ei saa fyysisesti koskettaa tai mitenkään rangaista. Kaikki pitää selvittää puhumalla. Jos ohjaaja nostaisi lapsen pois pukin päältä niin lapsi kertoisi vanhemmilleen miten ohjaaja lääppi ja vanhempi aiheuttaa kohtauksen. Ohjaajan kuva nimineen olisi ties missä somepalstoilla pedona ennen kuin juttu olisi edes selvitetty.

Ei tarvitse koskea. Alakouluikäinen kyllä lähtee pukin päältä kun käsketään. Avainsana on siinä, että nimenomaan käsketään. Sillä sävyllä, että mukula tietää että ei-tottelu ei ole mikään vaihtoehto.

Siinä vaaditaan auktoriteettia, mutta kyllä sitäkin vielä joillain ihmisillä on. Ei tarvitse korottaa ääntään, ei sanoa ilkeästi.

Ei, ei lähde. Lapsi tietää, että tottelemattomuudesta saa korkeintaan nuhteet. Saa vielä enemmän kierroksia kun näkee, että ohjaajalla meinaa mennä kuppi nurin.

Vierailija
52/104 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idea! Kannattaa perustaa sekoiluryhmä haastaville lapsille. Ne saa siellä vapaasti toteuttaa itseään, pokoilla seinille tai makoilla missä haluavat. Joka ilta treenit 5 tuntia.

Ihanaa.

Vierailija
53/104 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykylapset ovat kaikki melkein pellossa kasvaneita. Dahaa on ja karkkia ja kaikkea saa tehdä. Ketään ei kunnioiteta. Sitä se feminisni yksinhuoltajuus ja uranaiseus tekee.

Vierailija
54/104 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on, että näitä nepsyaakkoslapsia ei saa kieltää, ettei heille tule paha mieli. Pitää vaan sietää ja niellä kaikki, ettei tule vahingossa syrjineeksi ketään. Viis siitä, vaikka 15 - 20 lapsen ryhmästä lopuilta menee mielenkiinto, kunhan nepsykunkku saa toteuttaa itseään. Sama meno koulussa.

Vierailija
55/104 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjaajat ovat usein nuoria, itse pitkään lajia/toimintaa harrastaneita henkilöitä. On kohtuutonta vaatia heidän pystyvän pitämään kuria niille ihan oikeasti haastaville ja huonosti käyttäytyville lapsille. Se on aina vanhempien velvollisuus. Kohta loppuu harrastustoimintojen vetäjät, jos heitä aletaan syyllistäminen ja vaatimaan kasvatusvastuuta.

Näinpä. Ei voi vaatia että joku parikymppinen nuori valmentaja on erityispedagogi koulutukseltaan. 

Vierailija
56/104 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama meininki tuolla peruskouluissa. Pari vähäjärkistä häirikköä pyörittää oppituntia ja normaalit oppilaat istuvat ja seuraavat tätä sirkusta. Opettaja keinottomana omalla tuolillaan. Sääliksi käy niitä, jotka oikeasti haluaisivat käydä koulua ja oppia. Häirikkölasten vanhempia ei kiinosta tai eivät uskalla puuttua, ettei häirikkö suutu.

Kouluista: joko vanhemmat ovat itse samanlaisia häirikköjä tai eivät voi häirikkö lapsensa noulukäytökselle yhtään mitään ja heitä itseäänkin harmittaa.

Vierailija
57/104 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idea! Kannattaa perustaa sekoiluryhmä haastaville lapsille. Ne saa siellä vapaasti toteuttaa itseään, pokoilla seinille tai makoilla missä haluavat. Joka ilta treenit 5 tuntia.

Ihanaa.

Voisi olla päiväkodin tai koulun yhteydessä. Vanhemmat kiittäisivät!

Vierailija
58/104 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on, että näitä nepsyaakkoslapsia ei saa kieltää, ettei heille tule paha mieli. Pitää vaan sietää ja niellä kaikki, ettei tule vahingossa syrjineeksi ketään. Viis siitä, vaikka 15 - 20 lapsen ryhmästä lopuilta menee mielenkiinto, kunhan nepsykunkku saa toteuttaa itseään. Sama meno koulussa.

Edelleen, miksi oletat että häirikkö olisi automaattisesti neurokirjolla?

Vierailija
59/104 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjaajalla ei ole oikeutta käydä käsiksi, ainoa mahdollisuus on ilmoittaa vanhemmille kolmannen kerran jälkeen, että tämä oli tässä.

Nuo tottelemattomat lapset on ADHD-aikuisten jälkikasvua eli koko porukka vaikka aivotoimintaa. Ei niihin tehoa puhe.[/quote]

Mulla on adhd ja lapsellani myös, joka nyt on jo nuoriaikuinen. Hän on osaa käyttäytyä ja jos hän lapsena heittäytyi esim. kaupan lattialle huutamaan, hänet kannettiin kaupasta pihalle samantien. Hänen opettaja ei koulussa uskonut, että hänellä on adhd, koska hän osasi käyttäytyä, (kun oli opetettu.)

Ymmärrän kyllä kommenttisi siinä mielessä, että olen huomannut vanhempien, yhteiskunnan, varhaiskasvatuksesta lähtien, laiskuuden kasvattaa näitä lapsia. Vedotaan siihen, että heillä ei ole kykyä käyttäytyä. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että käytöstavat ja toisten huomioonottaminen on kyllä meillekin opittavissa.

Mutta kyllä sitä huonoa käytöstä löytyy ihan tavallisiltakin lapsilta ja näköjään myös sulta.

Vierailija
60/104 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykylapset ovat kaikki melkein pellossa kasvaneita. Dahaa on ja karkkia ja kaikkea saa tehdä. Ketään ei kunnioiteta. Sitä se feminisni yksinhuoltajuus ja uranaiseus tekee.

Isät loistavat poissaolollaan lastensa elämästä, mutta vika lapsen ongelmiin on äidissä, joka jäi pitämään jälkikasvustaan huolta? :D