miehen pihiys mun suhteen ottaa päähän!
Olen ollut jo muutaman vuoden yhdessä mieheni kanssa, muttemme kuitenkaan asu yhdessä. Molemmilla on ihan hyvät tulot ja rahaa on myös vapaa-ajan viettoon ja säästöön asti. Käymme joskus ulkona tai harrastamme jotain yhdessä, mutta harvemmin. Minä teen lähes aina aloitteen kaikkeen puuhailuun.
Nyt taas ehdotin, että voisimme mennä syömään yhteen lähiseudun ravintolaan jota kaverini oli suositellut. Hän katsoi netistä hintoja ruokalistasta, pääruoat 11-25 e. Totesi, että aika hintavia on. Täältä seudulta ei tuon alle saa kuin pitsaa tai vastaavaa, joten turhauttaa suunnattomasti miksi pitää aina vetää tuo kortti. Itselleen ostaa kalliin puhelimen, auton yms. Miksei mun kanssa olemiseen voi yhtään käyttää rahaa? :(
Kommentit (112)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 07:40"]
9: mies kyllä monesti sitten ravintolassa tai kotimatkalla myöntää, että olipa kiva käydä ja ruoka oli onnistunutta tai vastaavaa. Ilmeisesti vaan hirvittää se kun joutuu maksamaan ruoasta enemmän kuin mitä kotona laitettu olisi maksanut. Samaa hommaa on kotiruuassakin. Jos laitamme ruokaa luonani, voin suunnitella hieman kalliimman ruoan ja ostaa ainekset siihen. Miehen luona mennään enemmän peruslinjalla. Ap
[/quote]
siinähän näät, että olet nyt jo maksumiehenä. Sen lisäksi että maksat, olet aina aloitteentekijänä jossain sinun mielestäsi hauskassa, mutta myös kokkaat ja laitat kallista miehelle, joka ei viitsi sormeaan nostaa, jotta tuottaisi sinulle iloa. Älä lähde tuohon, sillä tuollaista kitisevää kivirekeä ei voi aktiivinen ja ulospäinsuuntautunut nainen muuksi muuttaa.
22: aika lailla tavaroihin menee. Salilla käy jonkin verran, mutta sekin paljolti liikuntaseteleiden ansiota. Salilla emme käy yhdessä, käyn eri paikassa. Kavereiden kanssa käy joskus ulkona, kahvilla, elokuvissa tms, muttei usein. Tuntuu silti, että esim kavereiden kanssa kun ollaan niin pennejä ei niin lasketa kuin mun kanssa. Jos kaveri ehdottaa jotain kallista niin herkemmin lähtee. Itse tosin en enää oikein kalliita hommia ehdotakaan :/
Aika menee miehellä pitkälti töissä tai kotona, ei harrasta säännöllisesti edes mitään. Ap
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 08:19"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 08:14"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 07:19"]Vaikuttaa fiksulta. Ei paljon jää rahaa jos tuhlaa turhuuksiin kuten ravintolaan.[/quote]
Mutta jos sillä "turhuudella" saa rakastamansa ihmisen onnelliseksi, niin siihen turhuuteen uhrattu muutama kymppi on arvokasta.
[/quote]
Tätä mieltä olen itsekin, mutta mieheni on eri linjoilla.
Se, jonka aviomies on pihi (olinkohan ketjun kolmonen tai nelonen)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 08:34"]
22: aika lailla tavaroihin menee. Salilla käy jonkin verran, mutta sekin paljolti liikuntaseteleiden ansiota. Salilla emme käy yhdessä, käyn eri paikassa. Kavereiden kanssa käy joskus ulkona, kahvilla, elokuvissa tms, muttei usein. Tuntuu silti, että esim kavereiden kanssa kun ollaan niin pennejä ei niin lasketa kuin mun kanssa. Jos kaveri ehdottaa jotain kallista niin herkemmin lähtee. Itse tosin en enää oikein kalliita hommia ehdotakaan :/ Aika menee miehellä pitkälti töissä tai kotona, ei harrasta säännöllisesti edes mitään. Ap
[/quote]
Voisiko tossa olla kyse myös siitä, että kavereiden kesken ei kehtaa sanoa mitä mieltä on rahan menosta? Että vaikka rahanmeno "turhuuksiin" ärsyttää, niin haluaa kuitenkin olla kavereiden kanssa eikä halua nostaa asiaa esille. Tyttöystävä on läheisempi ja hälle voi sanoa rehellisesti mitä mieltä ulkona syömisestä on.
Ehkä kannattaisi jutella asiasta.
Olen yrittänyt aiheesta keskustella aiemmin ja on sanonut, että pitäisi vähemmän miettiä aina raha-asioita aina kun jotain tekemistä suunnitellaan.
Nyt näiden ravintola-kommenttien jälkeen avauduin kunnolla, koska tuollaisesta pihistely saa todella minut tuntemaan itseni niin merkityksettömäksi miehelle. Tunnen, että tavarat ja kaverit tulevat aina ennen minua vaikka muka väittääkin rakastavansa. Ap
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 08:05"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 07:23"]
Voithan sä vaikka kerran tarjota miehelle.
itselläni on kaveri, joka haluaa aina nähdä lounaalla. Mun mielestä on turhaa maksaa aina n 50 oheiskuluja kaverin näkemisestä, vaikka mulla onkin varaa. Oon siis pihi ulkona syomisen suhteen. Mut maksan kuitenkin.
Ja se 50 e menee Helsingin keskustassa äkkiä parin kolmen tunnin istuskelulla, ruoka 20, juona 5, kahvi 5, jälkkäri 10,mkesällä ehkä siideri tms. Kaveri itse juo aina viiniä, jopa alkudrinkin, ehdottomasti se jälkkäri +'kahvi jne. Mun mielestä ihan silkkaa tuhlausta!
[/quote]
Missä ihmeessä oikein käytte lounaalla? Lounasbuffetit ovat melkein kaikissa ravintoloissa noin kympin, sisältävät usein myös jälkkärit ja ainakin kahvit.
[/quote]
No, viimeksi kävimme Loisteessa, sitä ennen Stockalla ja Kiasmassa. Kaveri ei halua mihinkään buffettiin :)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 07:50"]Ok. Ei ole lainkaan tavatonta, että ihminen on valikoivasti pihi. Eli autoon laitettu 50000€ ei tunnu suurelta, mutta ruokaan satsattu raha tuntuu suurelta.
Alkoholin suhteenhan tässä on yleisin muoto, ryyppääminen "ei maksa mitään" ja siihen on rahaa, mutta joku muu hankinta ahdistaa tavattomasti. Tämä toteamus alkoholista ei siis liittynyt ap:n mitenkään.
-mies-
[/quote]
Pätee oikein hyvin alkoholiin ja tupakkaan, niitä ei lasketa ollenkaan eikä satunnaista taksimatkaa baarista. Sen sijaan kumppanin valitsema leipä tai jugurtti voi olla liian kallis, kaupasta ostetusta muovikassista puhumattakaan. Ihan tuli exä elävästi mieleen...
Kannattaa todella miettiä haluatteko elää samaa elämää ja toimiiko homma pitkällä tähtäimellä. Liika itsekkyys käy rasitteeksi. Entä jos olisi yhteinen asunto? Entä jos olisi lapsia? Miten eläisitte sitten?
Onko sulla kivaa ton tyypin kanssa?
Tienaatte molemmat hyvin ja sitten joku parin kympin lounas kahdelle on kynnyskysymys? No, voihan niitä ongelma aina tehdä tyhjästä, jos ei ole parempaakaan tekemistä.
Miten olisi, jos pytäisit miestä miettimään, että kuinka paljon hän voisi budjetoida teidän yhteisiin huvituksiin kuukaudessa?
Näin hänellä sitten olisi "turvallisempi olo", kun ei tarvitsisi kaikkia ehdotuksia torpedoida, vaan ne huvit pysyisivät sen tietyn summan sisällä.
Voin ymmärtää ap:n miestä. Itsekin käyn todella harvoin syömässä ulkona, ellei kyseessä liikeillallanen tms. Ruoka ei vaan ole sellainen asia, joka minulle antaa kiksejä/hyvää mieltä tarpeeksi suhteessa hintaan. Myöskään esimerkiksi viskit ja viinit ei kiinnosta, junttia tai ei.
Toisaalta asutaan miehen kanssa keskustassa arvokiinteistössä, satsataan laadukkaisiin vaatteisiin ja harrastuksiin (liikunta, koirat). Nämä tuovat huomattavasti enemmän iloa enkä euroja laske niinkään. Kohta napataan pirkan kolmioleivät ja lähdetään pelaamaan tennistä!
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 07:06"]
Olen ollut jo muutaman vuoden yhdessä mieheni kanssa, muttemme kuitenkaan asu yhdessä. Molemmilla on ihan hyvät tulot ja rahaa on myös vapaa-ajan viettoon ja säästöön asti. Käymme joskus ulkona tai harrastamme jotain yhdessä, mutta harvemmin. Minä teen lähes aina aloitteen kaikkeen puuhailuun. Nyt taas ehdotin, että voisimme mennä syömään yhteen lähiseudun ravintolaan jota kaverini oli suositellut. Hän katsoi netistä hintoja ruokalistasta, pääruoat 11-25 e. Totesi, että aika hintavia on. Täältä seudulta ei tuon alle saa kuin pitsaa tai vastaavaa, joten turhauttaa suunnattomasti miksi pitää aina vetää tuo kortti. Itselleen ostaa kalliin puhelimen, auton yms. Miksei mun kanssa olemiseen voi yhtään käyttää rahaa? :(
[/quote]
Itse en ikinä maksaisi läheskään 20 euroa mihinkään ravintolaan. EN IKINÄ!
Miksi ette itse tee ruokaa?
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 07:31"]
Hyvätuloisen ihmisen pihiys on sairautta.
[/quote]
Miksi pitää tuhlata rahaa vain jotta sitä saa tuhlattua? Se että tienaa rahaa ei tarkoita että sitä pitää tuhlata turhuuksiin. Ostaa vain tarpeelliset asiat
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 09:31"]
Onko sulla kivaa ton tyypin kanssa?
[/quote]
Tämä on hyvä kysymys.
Piheys on se arkipiirre, jota taidan kestää huonoiten. Sehän ei usein rajoitu vain rahaan, vaan pihi on pihi tunteissa, ajankäytössä jne.
Vaikka ei viihtyisikään ravintolassa, voi sinne mennä kumppanille mieliksi, ilahduttaakseen häntä. Tuskin ne kaikki autokaupoissa, venemessuilla, rautakaupassa, urheilutapahtumissa notkuvat naiset ovat onnesta soikeina, mutta ovat lähteneet miehensä mukaan kaveriksi kuitenkin.
Jos kallein a la carte-annos on 25 e (kuten ap mainitsi), niin ei ole pahan kallis ravintola.
Ap:n miesystävä kuulostaa ankeuttajalta. Ota hyvästä ruuasta ja rupattelusta innostunut ystävä mukaan ravintolaan ja vietä hauska ilta, ap! :)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 09:44"]
Itse en ikinä maksaisi läheskään 20 euroa mihinkään ravintolaan. EN IKINÄ!
Miksi ette itse tee ruokaa?
[/quote]
Toivottavasti olet provo...... Ei kai noin juntteja ihmisiä ole olemassakaan? Ravintolassa syöminen on elämys, jotain extraa arkeen. Voi kokea ja kokeilla uusia makuja, saada ideoita, nauttia siitä että joku muu laittaa ruoan jne. Muuta johonkin maailamn metropoliin ja opit että kotiruoka on jossain paikoissa se harvinaisuus.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 07:49"]
8: tuota yhdessä asumista ja lasten hankintaa olen miettinyt ja siksi haluankin tähän muutosta. Haluan mieheni tajuavan, että hän ei loputtomiin voi olla itsekäs tai jää lopulta yksin. Itsekin olen joissain asioissa hyvin säästäväinen, mutta sen teen jotta voin sitten panostaa esim. yhteiseen aikaan läheisteni kanssa.
[/quote]
Ravintolalla ja yhteisellä ajalla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Ravintola on varmaan surkein tapa viettää yhteistä aikaa. Eihän siellä edes saa olla rauhassa
Pihi on pihi tunteistaankin ja kaikesta.
Minä muutaman kerran maksoin kaiken, kun mies valitti että on kallista. Minulla on puolet pienemmät tulot, mutta silti varaa.
No sellaiseksi se jäi: avioliitto ilman huveja, erotiikkaa ja aina "rahat loppu" miehellä. Valitti, että perheen elättämiseen meni hänen tulonsa, vaikka minä hoidin itseni ja lapset mies omat kulunsa.
Eron jälkeen mies vasta tiukoilla onkin. Viimeksi valitti että viikko tilipäivään ja rahaa tilillä 15 e. Aika paha, kun olisi pitänyt lapsetkin ruokkia parina päivänä, kun olivat isällään!
Ja edelleen: miehen palkka on kaksinkertainen omaani verrattuna, elatusmaksut alle minkään rajojen, koska muuten ei pärjää. Lapsetkin minulla n. 80 % ajasta.
Toisilla ei vaan mikään riitä ja jos jotain on, se menee itseen.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 08:00"]
14: valikoiva pihi olen jonkun verran itsekin. Mielestäni silti menee aivan ylipihiksi jos ei esim kerran kuussa voi käydä ulkona ja käyttää siihen vaikka vain noin 20-30 e per henki. Vuositasollakin tuo on hyvin pieni kustannus. Ja ennen kaikkea jos se tekee toisen iloiseksi :)
[/quote]
Miksi et syö kotona. Tekee vielä iloisemmaksi. Saa olla rauhassa, syödä parempaa ruokaa ja vielä halvemmalla
Varmaan kaikki ihmiset ovat valikoivasti pihejä.
Meillä on 3000 euron arvoinen matto olohuoneessa, todellakin hintansa väärti. En ikinä laittaisi kampaajan kertakäyntiin sataa euroa (hääkampaus jotain 50 euroa tuntui jo kovalta). Maksan mielelläni 30 euroa teatterilipusta, mutta 8 euroa yökerhoon, jossa ei ole ohjelmaa, on liikaa. En raaski ostaa 50 euron käsilaukkua, mutta 200 euroa hyvistä vaelluskengistä on ok. Lapsen toppapuvusta 100 euroa on liikaa, mutta hän saa tuherrella akvarellipapereille kunnollisilla siveltimillä ja vesiväreillä. Jne.
Jokainen tyylillään. Vaikea mennä sanomaan että toisen tapa on huonompi kuin toisen.
haluaako ap:n mies tehdä mitään mihin menee rahaa vai ostaako vain tavaroita? Onko ne tekemiset yhtä lailla ap:n kanssa vai aina yksin tai kavereiden kanssa. Ja usein rahaakin rajoittavampi resurssi on aika. Mihin mies käyttää aikansa?