Pidätkö kuivasta vai makeasta limusiideristä?
Minä en voi kertakaikkiaan sietää näitä kotimaisia "siidereitä" suurin osa niistä on valmistettu kaikkea muuta kuin oikealla käymismenetelmällä. Näissä kotimaisissa sotkuissa vain laitetaan alkoholi, omenamehu ja sokeri sekaisin ja se on sitten siideriä. Vaan ei ole, oikea siideri valmistetaan käymismenetelmällä. Mielestäni parhaat siiderit saa Alkosta ja ne ovat kuivia ranskalaisia tai englantilaisia. Yksi ranskalainen maistuu niin ihanasti oikealle omenalle että oksat pois. Siitä ovat esanttit kaukana. Silti tuntuu, että suomalaiset litkivät näitä makeitaä muka siidereitä, eikä heillä ole tietoakaan oikeasta, laadukkaasta siideristä.
Kommentit (9)
En kummastakaan, juon oikeita siidereitä kuten Aspallia :)
mä inhoan niitä mehu-sokeri-esanssipissoja, joita siidereiksi täällä nimitetään! aito, kuiva ja tujun omenainen sen olla pitää!
No, ainakin tuo Ecusson on ihan kelpotavaraa. Olen joskus saanut Alkosta myös myyjän suosittelemana siideriä, jossa on vahva vihreiden omenoiden maku.
Muotoilin tuon otsikon vähän hullusti. Olisi pitänyt olla: Pidätkö enemmän aidoista siidereistä vai kotimaisista limusiidereistä? Tai tuohon tyyliin. Ensimmäinen yritykseni katosi nimittäin äkkiä jonnekin ja jouduin aloittamaan alusta.
ap.
Olen ap:n kanssa samaa mieltä, tosin mieluiten juon kuivaa valkkaria.
Juon lähinnä valkoviiniä, mutta joskus myös kuivia enkkusiidereitä. Ei mua silti kiinnosta mitä muut juo tai ei juo. Pääasia, että saan juoda itse omat juomani :D
Samaa mieltä, nämä marketin sokerilitkut on ihan hirveitä! Muistaako kukaan oliko sille jokin idioottimainen laki syynä että noita sokerilitkuja on marketissa pääasiassa? Sehän kai on sen markettilonkeron kauheuden takana kun giniä ei saa käyttää vaan pitää laittaa sitä omenakiljua. Onko sen omenakiljun valmistukseen säädetty joku juttu jonka ansiosta sallittu käymistapa tuottaa vaan hirveää kuraa?
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 17:24"]
Samaa mieltä, nämä marketin sokerilitkut on ihan hirveitä! Muistaako kukaan oliko sille jokin idioottimainen laki syynä että noita sokerilitkuja on marketissa pääasiassa? Sehän kai on sen markettilonkeron kauheuden takana kun giniä ei saa käyttää vaan pitää laittaa sitä omenakiljua. Onko sen omenakiljun valmistukseen säädetty joku juttu jonka ansiosta sallittu käymistapa tuottaa vaan hirveää kuraa?
[/quote]
Lonkeroista en tiedä, ostan nekin aina Alkosta, mutta nuo marketeissa myytävät siiderit ovat luokattoman huonoja. Ehkä sekä lonkerot, että siiderit tehdään samalla menetelmällä marketteihin. Ei käymismenetelmällä, vaan sekoittamalla aineosat keskenään ja lätkäisemällä pulloon/tölkkiin nimen siideri tai lonkero.
Mä myöskään en siedä näitä Golden Capeja ja Pirkka-siidereitä, enkä yksinkertaisesti ymmärrä, miksi jotkut ihan oikeasti vielä juovat näitä. Mä veikkaan, että porukka juo noita esanssisia sokeriliemiä vain sen vuoksi, etteivät ole maistaneet oikeita siidereitä. Haluan nähdä sen ihmisen, joka on maistanut molempia ja väittää esanssilientä paremman makuiseksi. Tai sitten hinta on ainoa, joka ratkaisee. Outona ilmiönä pidän myös sitä, että Crowmooria monet yrittävät luokitella paremmaksi siideriksi, mutta itse en kyllä joisi sitäkään.
Itse pidän eniten kuivista ranskalaisista, mutta englantilaisista osa maistuu myös. Marketista saatavista ihan sellaisia juotavia ovat Magners, Stowford Press ja Kepplers sekä Lidlin Ranskaviikoilla myytävä iso lasipullosiideri, mutta mielummin itsekin haen siiderini alkosta, josta esimerkiksi perus Ecussonit tarttuvat aika monesti mukaan sellaisena tavallisena perjantaina. Erikoispäivinä maistan mielelläni myös litrahinnaltaan vähän kalliimpaakin tavaraa. Mikä muuten oli AP se aidon omenainen siideri, josta puhuit?