Annatteko pienten lasten mennä laivan ulkokannelle?
Lapsen isä haluaisi viedä vilkkkaan, karkailevan ja kiipeilevän kolmevuotiaamme sinne katselemaan maisemia. Kiellän, olenko hysteerinen? Pelkään että löytää jostakin jonkun kolon josta pääsee tippumaan. Tai kiipeää, laidat eivät ole kauhean korkeita.
Lisäksi isällä tapana laittaa usein lasta eri paikoissa joko niskaansa istumaan tai aidan laidalle istumaan, esim. eläintarhoissa. En tiedä tekisikö tätä laivan kannella, en uskalla kysyä.
Mitä tekisin? Liioittelenko vaaraa vai onko lapsen isä liian huoleton? Kuuluuko vilkkaat kolmevuotiaat pojat laivan kannelle? Miten muut tekee? Ongelma on usein ajankohtainen, pakko matkustaa usein tätä väliä. Enkä usko että saan poikaa enää kauaa pidettyä pois kannelta, isä vie vaikka väkisin kohta jos en anna lupaa. Mitä ihmettä teen ja miten tässä pitäisi ajatella? Mikä on normaali tapa ajatella tästä asiasta?
Kommentit (24)
Kävelevätkä kannella, vai juoksevatko johonkin kulman taakse? Nostetaanko heitä aikuisen syliin tai niskaan istumaan, että näkisivät paremmin?
Sehän se juuri se idea on. Ikkunasta voi tietysti katsella, mutta ei se sama asia ole
Niin minuakin puistattaa, kauheaa. isä ei vaan tajua sitä vaaraa. t ap
Jos karkailijoita olisi useita ymmärtäisin ap:n huolen, mutta yhden lapsen vahtimisen pitäisi onnistua täysjärkiseltä aikuiselta. Voihan lasta kai pitää sylissä tai kädestä kiinni, ei ehkä lapsesta hauskin vaihtoehto, mutta eipä tuon ikäinen toivottavasti muutenkaan huseeraa vain oman tahtonsa mukaan;)
Onhan siellä laidat, ihan reunalle ei tarvitse mennä, ja kädestä voi pitää koko ajan, ettei lapsi juokse mihinkään. Teroittaa lapselle, että täällä voi olla liukasta ja että putoaminen olisi vaarallista, ja luulen, että laiva ja meri on sen verran iso ja mahtava, että aika moni kolmevuotias osaa vaistomaisestikin hiukan pelätä ja varoa.
Hänen mielestään mm. turvaistuimet ja jopa turvavyöt autossa lapsilla ovat turhia, siitäkin saa tapella joka kerta että käyttäisi niitä. Ja kuudennen kerroksen matalalaitaisen parvekkeen ovessa ei suostu käyttämään lapsilukkoa. Parvekkeen kaiteen vieressä vielä yleensä tuoli, että pääsee varmasti helposti kiipeämään. Ja monia muita juttuja, joiden perusteella en todellakaan luota hänen vahtimiseensa. Ei muuten suostu edes kädestä pitämään lasta koskaan liikenteessä, lapsi juoksee missä sattuu, paljonkin edellä. .
Samalla itselläni on varmaankin taipumusta ylihuolehtivaisuuteen, siksi mietin että onko tämä sellainen tapaus vai ei. Lapsi tulisi todennäköisesti juoksentelemaan vapaana kannella ja pääsisi varmaan kulman taaksekin niin ettei näköyhteyttä olisi. Mies löntystäisi sitten perässä kunhan ehtisi. Uskon että nostaisi lasta myös laidan vieressä niskaansa istumaan että näkisi paremmin. En uskalla edes kunnolla ajatella että nostaisi lasta istumaan kaiteelle, en halua uskoa että edes hän tekisi sellaista, mutta ihan varma en voi asiasta olla.
Miltä tämä kaikki kuulostaa?
Kävelevätkä kannella, vai juoksevatko johonkin kulman taakse? Nostetaanko heitä aikuisen syliin tai niskaan istumaan, että näkisivät paremmin?
myös kaiteen luona ollaan käyty
OK, en päästäisi tuollaisen miehen kanssa! Itse kyllä olisin mennyt (ja meninkin) omani kanssa kun oli 3v.
Mene itse mukaan, vaikka riita siitäkin helposti tulee jos/kun miehen mielestä olet ylihuolehtiva, hankalaa...
Joo, hänen mielestään olen todella ylihuolehtiva. Kuulostanko teidänkin mielestänne sellaiselta?
Tosiaan jonkun muun kanssa uskaltaisin helpommin päästää, esim. itseni kanssa. Mutta hänen kanssaan en. Ja pelkään että jos itse menen mukaan niin tulos on että minulle näyttämisen takia tekee vielä vaarallisempia asioita, vain näyttääkseen ettei häntä komennella.
Lähinnä kai pohdin tässä sitä, että valvonnan ollessa todennäköisesti hyvin puutteellista - pärjääkö vilkas kolmevuotias yksinään laivan kannella? Yksin hän siellä kulman takana ainakin hetkellisesti olisi, tai karkuun juostuaan, ennenkuin löytyy. Pääseekö sieltä kiipeämään sen kaiteen yli? Mun mielestä ne kaiteet näyttää aika matalilta.
jos olet itse mukana ja pidät itse lasta kädestä?
tuollaisen miehen kanssa. minuakin lapsen isukki välillä sanoo ylihuolehtivaiseksi, kun sanon esim. autolla kaahailusta tms. mutta sanokoot. parempi olla ylihuolehtivainen kuin sitten märehtiä miten olis pitänyt toimia jos jotain pahaa tapahtuisi. ja oman 3v.ni kanssa mentäis vain käsi kädessä käymäseen kannella,reunalle ei mentäis! kyllä ton ikäset on vielä niin arvaamattomia että! pidä vaan pääsi tossa asiassa ja valittakoon ukko mitä valittaa. turvallisuus on tärkeintä!
Itse tekisin jo tuollaisesta miehestä ilmoituksen lastensuojeluun. Hänen kanssaanhan lapsen henki on jatkuvasti vaarassa!
joten vastaukseni on ettei kannelle muutoin kuin sinun kanssasi.
Lapsen isä vaikuttaa vastuuttomalta ja täysin kykenemättömältä samaistumaan kolmevuotiaan elämään. Hän kuvittelee, siis miehesi, että pieni osaa hahmottaa vaarat ja toimia niissä tilanteessa itsestään huolehtien.
Tuo parvekekäyttäytyminen kummeksuttaa. Ottaisin sinuna tuolin pois parvekkeelta. Muistelen että olet aiemmin kirjoittanut samasta asiasta tuo parvekejuttu on niin tuttu tai jollain muullakin on yhtä pässi mies kuin sinulla.
Et ole ylihuolehtiva vaan normaalisti käyttäytyvä vastuullinen vanhempi. Ihme että teidän lapsi on hengissä jos joutuu tuollaisen isän kanssa elämään.
Lasten kanssa on tärkeintä että osaa ennakoida mahdolliset riskit ja ehkäistä ettei onnettomuuksia synny. Luota nainen itseesi ja pidä pintasi tuollaisen jästipään kanssa.
Jos lapsi pääsee juoksemaan yksin kannella, niin vaara on todellinen. Kaiteelle ja sen yli pääsee kyllä (ainakin taitava) kolmevuotias kiipeämään.
Huom! Olkaa myös varovaisia, kun päästätte jo kouluikäisiä lapsianne yksin laivalla kuljeskelemaan, varsinkin, jos heitä on useampi. Joukossa tyhmyys tiivistyy. Eipä olisi äitini uskonut (eikä vieläkään tiedä), että minä ja molemmat veljeni vielä kouluiässä kiipeilimme niiden kaiteiden ylitse toisillemme näyttääksemme: "Etpä varmaan uskalla kiivetä kaiteen ylitse!" ja pakkohan se oli kiivetä. Kaiteen ulkopuolella oli laivoissa silloin varmaan puoli metriä tilaa, missä mahtui ihan hyvin seisomaan ja koskaan ei mitään tapahtunut - ONNEKSI!
Mutta lapset ei ole mitään kiipelyapinoita ja tottelevat muutenkin kiltisti.
Toivoin että olisin ylihuolehtivainen tässä, että olisitte sanoneet että älä nyt liiottele, eihän niistä kaiteista yli pääse. Olisin vähän rauhallisemmin mielin.
Olemme eronneet. Parveke on hänen kotonaan,otan tuolin pois aina kun menemme sinne. Mutta hetkessä se on aina laitettu takaisin. Ja laitan jatkuvasti kiinni hänen auki jättämäänsä parvekkeen turvalukkoa (jonka kauhean jankutuksen jälkeen sain hänet sinne laittamaan, mutta eihän siitä ole hyötyä kun se on pois päältä).
Lisää mielipiteitä?
Tottakai antaisin lapsen mennä isänsä kanssa kannelle, sehän olisi varsinainen seikkailu ja kokemus lapselle, varsinkin isän kanssa. Vilkkaat kolmevuotiaat pojat voivat ihan hyvin mennä laivan kannelle aikuisen valvovan silmän alla. Pidätkö lapsen isää täytenä idioottina?
En kyllä ihan oikeasti usko, että kolmevuotias pystyisi kiipeämään niiden kaiteiden yli. En ole varma olisiko meidän 6-vuotiaskaan vielä siihen kyennyt. Kyllä ne sen verran korkeat kuitenkin ovat. Joten siinä mielessä anna vaan lapsen mennä kannelle isänsä kanssa.
Mitä vaihtoehtoja sinulla oikeasti on? Kiellät miestäsi viemästä lasta kannelle ja stressaat siitä huolimatta kun teidät että mies joka tapauksessa vie lapsen kannelle vai et päästä lasta koko risteilylle mukaan? Onko isän luona joskus sattunut jotain? Et voi vahtia lapsen tekemisiä isänsä kanssa ollessaan nyt etkä tulevaisuudessa; ainoa mitä voit tehdä on puhua miehelle RAUHALLISESTI että olet huolissasi lapsen turvallisuudesta ja TOIVOT että mies ottaa huolesi todesta ja käyttäytyy niinkuin vastuuntuntoinen vanhempi käyttäytyy. Tai sitten lähdet oikeusteitse vaatimaan lapsen ja isän välille valvottuja tapaamisia; johon pelkästään kertomasi perusteella tuskin suostutaan.
Lyhyellä tähtäimellä sinun on vaan pakko antaa vastuu isälle hänen ja lapsen tapaamisissa ja lakata huolehtimasta sellaisesta, johon et oikeasti voi vaikuttaa mitenkään.
kahden vilkkaan ja kiipeilevän lapsen (korkeanpaikankammoisena) äitinä pelkkä ajatus puistattaa minua!
Se on niin pieni hetki kun lapsi livahtaa ties mihin.
Tiedä sitten mitä muut ovat mieltä.