Miten voi olla, ettei käy neuvolassa kuin kerran raskausaikanaan?
Siis ei ole nyt tarkoitus jeesustella. Minulla on ystävä, joka sai vauvan puolisen vuotta sitten. Tämä vauvan saanut oli tosiaan kerran käynyt neuvolassa, sillä ensimmäisellä käynnillä. Tämän jälkeen ei ollut neuvolaan eksynyt eikä myöskään ultriin tai muihinkaan kontrolleihin. Vauva syntyi 6 viikkoa etuajassa keskosmitoissa, siis sikiön viikkoihin nähden pienipainoisena.
Olen tuntenut tämän ystävän liki 20 vuotta ja olen aina pitänyt ihan normaalina työssäkäyvänä naisena, joka tosin on aika vilkkaanpuoleinen ja vähän huoleton. Ei kuitenkaan mitenkään vastuuton vaan ihan normaali kolmekymppinen.
Nyt kävi vauvansa kanssa kylässä ja vauva oli hyvin hoidettu ja selvästi rakas ja sitä perus hössötystä, mitä nyt pienen vauvan äidillä on. Huolissaan oli kaikesta ja kyseli onko tämä ja tuo normaalia (minulla kolme lasta).
Hän vaan ohimennen mainitsi, että neuvola-aika on nyt ensi viikolla ja tosiaan raskausaikana kävi vain kerran. Katsoin ihan suu auki että mitä hittoa, että miten kaikki ultrat ja muut. Juu ei hän nyt vaan tullut menneeksi.
Olenko mä nyt itse jotenkin uuno vai onko tämä ihan yleinen tapa toimia, että ei vaan näe syytä käydä neuvolassa?
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 12:38"]Painonseurantaa pidetään ihan liian tärkeänä neuvolassa. Itselleni kävi niin että ensin hitaasta painonnoususta oltiin huolissaan ja sitten kun paino nousi yhdellä viikolla 600 grammaa eli 100 grammaa yli suositusten, terkkari kauhisteli nopeaa painonnousua ja saarnasi terveellisestä syömisestä. Aivan kuin ihmisen elimistö olisi kone, johon painoa kertyy tasaisesti gramma kerrallaan eikä vaihteluita ole.
Monelle muulle on käynyt ihan samalla lailla.
[/quote]
Juu mutta jatkuva, nopea painonnousu voi olla merkki radista tai raskausmyrkytyksestä jne. Mullekin on käynyt noin, koko raskauden aikana tullut aina 5-10kg, välillä laskenut jopa neuvoloiden välillä ja sitten kerran nousi vähän normaalia enemmän. No en ollut millänsäkään vaikka vähän ripitettiinkin, koska olin juuri käynyt hesessä mikä kerryttää nestettä jne. Mutta ymmärrän miksi tuota seurantaa tehdään.
Mun isoäiti kuoli 40-luvulla raskausmyrkytykseen. Oli kouristanut ja sitten viety sairaalaan. Kuolivat sekä äiti että lapsi. Orvoksi jäi 4 alle kouluikäistä. Neuvolaseurannalla olisi varmaan löytynyt korkea verenpaine ja virtsan proteiini.
Olen käynyt neuvolassa kerran kuussa. h. 34 alkoivat verenpaineet nousta. Aloitettiin lääkitys ja lopulta jouduin sairaalaan ja vauva syntyi sektiollah. 36. Monasto olen ajatellut äidinäitiä, jolla elämä meni vähän erilailla. Hän oli kuollessaan 28-vuotias.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 12:14"]
Määrittele turha neuvolakäynti ? Luuletko, että yhteiskunta tukee sellaisia.
[/quote]
Kuule, yhteiskuntamme hoitaa vastuualueitaan aivan äärimmäisen tehottomasti tällä hetkellä. Koskee joka ikistä valtion virastoa siinä missä terveydenhuoltoa, teiden rakentamista ja it-järjestelmiäkin. Jos tämä on sinulle aidosti uutinen, alapa ottaa asioista selvää niin yllätyt. Kustannukset ovat kaikkialla pilvissä ja aikaansaannokset heikkoja, ainakin suhteessa niihin kustannuksiin.
Omia aivojaan ja maalaisjärkeään saa käyttää tässäkin asiassa, eikä tosiaankaan kannata olettaa että yhteiskunta tekisi sen puolestasi.
On niitä lapsia syntynyt tuhannet vuodet ilman neuvolaa, eikä koko systeemiä ole toiminnassa useimmissa maailman maissa vieläkään, lapsia syntyy niissäkin maissa. Mitään huonoa en näe neuvolajärjestelmässä, mutta ei se pakollinen ole, vapaaehtoisesta saa aina kieltäytyä ja niin tehdessään ottaa vastuun omista valinnoistaan. Toivottavasti järjestelmän ulkopuolelle jättäytyvät ymmärtävät pitää huolen itsestään.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 12:45"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 12:38"]Painonseurantaa pidetään ihan liian tärkeänä neuvolassa. Itselleni kävi niin että ensin hitaasta painonnoususta oltiin huolissaan ja sitten kun paino nousi yhdellä viikolla 600 grammaa eli 100 grammaa yli suositusten, terkkari kauhisteli nopeaa painonnousua ja saarnasi terveellisestä syömisestä. Aivan kuin ihmisen elimistö olisi kone, johon painoa kertyy tasaisesti gramma kerrallaan eikä vaihteluita ole. Monelle muulle on käynyt ihan samalla lailla. [/quote] Juu mutta jatkuva, nopea painonnousu voi olla merkki radista tai raskausmyrkytyksestä jne. Mullekin on käynyt noin, koko raskauden aikana tullut aina 5-10kg, välillä laskenut jopa neuvoloiden välillä ja sitten kerran nousi vähän normaalia enemmän. No en ollut millänsäkään vaikka vähän ripitettiinkin, koska olin juuri käynyt hesessä mikä kerryttää nestettä jne. Mutta ymmärrän miksi tuota seurantaa tehdään.
[/quote]
Tottakai, mutta 600 gramman noususta vouhkaaminen on ihan turhaa, kun suositus on 500g. Saarna herkuttelusta on tässä tilanteessa vielä turhempi jos painoa on tullut koko raskauden aikana enemmänkin liian vähän kuin liian paljon.
Monet ottavat nämä neuvolantätien tokaisut tosissaan ja aiheettomat saarnat aiheuttavat paljon stressiä kun sadan gramman painonnousua murehditaan viikkotolkulla.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 11:53"]
ihmiset ovat synnyttäneet vauvoja satoja tuhansia vuosia ilman neuvolaa
[/quote]
Ovat synnyttäneet, ja tarkistakaapa lähimmästä käteensattuvasta sukukirjasta syntyneitä ja kuolleita. Omassa suvussani ainakin yksi äiti 1800-luvulla kuoli samana päivänä kun vauva syntyi. Lapsi jäi eloon, mutta kuoli parivuotiaana kulkutautiin. Oma äitini kävi 1960-luvulla neuvolassa vain muutaman kerran, vauvan vakavasta sairaudesta ei saatu mitään vihiä ennen kuin äitikin oli vähällä kuolla.
Aloittajan kaverikin olisi voinut neuvolan tarpeessa olla, koska vauva kuitenkin niin pikaisesti sektiolla joutui syntymään.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 10:02"]
No itse olen juuri tullut raskaaksi ja en ole ajatellut käydä ekan kerran lisäksi kuin pari kertaa korkeintaan. On ne lapset ennenkin maailmaan saatu ilman jatkuvaa neuvolassa juoksemista, ei vauvan terve kehitys voi olla siitä kiinni. Ehkä jos minulla olisi rajattomasti aikaa, voisin huvikseni siellä rampata, mutta kun olen kiireinen ja aikaa ei riitä edes kaikkeen tarpeelliseen, niin täytyy priorisoida.
Sitten toki käyn enemmän, jos tulee jotain ongelmia. Ihan hyvä, että tällainen palvelu on tarjolla; en vain näe järkevänä käyttää sitä jos ei mitään erityistä tarvetta ole.
[/quote]
No, onhan ne ennen toki maailmaan saatu. Ne, jotka ei kuolleet.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 10:01"]
Ja mitä ne siellä neuvolossa sitten tekevät niin ihmeellistä, että se on hyvivoinnin mittari. Vatsa kasvaa ja lapsen liikkeet tuntuu se riittää. Ei siihen ketää tarvita taputtamaan olkapäähän, että hyvä tyttö kun jaksat olla raskaana.
[/quote]
Luuletko ettei neuvolassa tehdä muuta kuin taputellaan olkapäälle? Itse voi hankkia kotiin verenpainemittarit, proteiiniliuskat pissatestiin, puntarin ja jonkun vehkeen vauvan sydänäänten kuunteluun. Oman ja erään samoihin aikoihin synnyttäneen tutun kokemusten perusteella uskallan väittää, että eivät korvaa äitiysneuvolan kokenutta kätilöä. Sillä kaverilla olisi voinut olla iso hätä synnytyksessä, jos kätilö ei olisi passittanut ajoissa keskussairaalaan synnyttämään (oli silloin omakin terveyskeskuksessa). Voi olla, että parikymppisestä kirjaviisaasta terveydenhoitajasta ei ole yhtä suurta hyötyä.
Tavallisen raskauden aikana monet käynnit ovat enemmän tai vähemmän turhia, mutta paljon tehdään muitakin tutkimuksia kuin sukupuolitautitestit. Vatsan kasvu ja vauvan liikkeitten tuntuminen ei todellakaan kerro kovin paljon äidin eikä vauvan tilanteesta, mutta neuvolatutkimuksilla ongelmat on helpompi havaita hoitaa ajoissa.
Normaaliraskaus normaaliterveellä äidillä aiheuttaa tiettyjä raskauteen liittyviä riskejä, joista tässä mainittu jopa kuolemaan johtava raskausmyrkytys ja diabetes, myös raskaushepatoosi tunnetaan. Lisänä ovat vielä ne ongelmat, joita voi tulla sikiölle ja aiheuttaa äidillekin vähintään harmia, vauvalla pahimmassa tapauksessa kuoleman.
En ymmärrä ihmisiä jotka eivät käy neuvolassa. Sehän on ilmaista ja töistäkin saa vapaata käynnin ajaksi. En edes tiennyt että siellä käymisestä voisi luistaa. Neuvolasta annetaan raskaustodistus, lähetteet ultraan, tiedot sinusta synnytyssairaalaan, esitteet synnytysvalmennuksesta. Helpompaa kun ei tarvi itse murehtia näitä. Lisäksi neuvolassa seurataan äidin ja vauvan terveyttä. Tehdään kotikäynti synnytyksen jälkeen. Tehdään jälkitarkastus.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 13:42"]
En ymmärrä ihmisiä jotka eivät käy neuvolassa. Sehän on ilmaista ja töistäkin saa vapaata käynnin ajaksi. En edes tiennyt että siellä käymisestä voisi luistaa. Neuvolasta annetaan raskaustodistus, lähetteet ultraan, tiedot sinusta synnytyssairaalaan, esitteet synnytysvalmennuksesta. Helpompaa kun ei tarvi itse murehtia näitä. Lisäksi neuvolassa seurataan äidin ja vauvan terveyttä. Tehdään kotikäynti synnytyksen jälkeen. Tehdään jälkitarkastus.
[/quote]
Yrittäjä ei saa vapaata asiakkaistaan neuvolassa ramppaamisen ajaksi. Samat työt on hoidettava, käy siellä neuvolassa tai ei.
Oulun vauvan tappajakin synnytti viisi lasta kotona, eikä käynyt yhtään kertaa neuvolassa. Silti sai ja synnytti 5 tervettä lasta...
Mitä sitten jos ultrassa näkyy lapsella vamma. Tappaisitko sen sitten? Kyllä se synnytyksessäkin huomataan että vammanen se on. Mulle ainakaan neuvolasta ollu yhtään mitään hyötyä. Paitsi se että kun neuvolassa ultrasivat (päivää ennen synnytystä) että sikiö on n. 3,5 kg että ihan hyvin mahtuu tulemaan alakautta. No se olikin reilu 4,5 kg. Tuli se silti alakautta. Mutta jos olisi ultrassa näyttänyt kokoiseltaan niin olisi tehty sektio. eli onneksi ryssivät senkin.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 14:21"]Oulun vauvan tappajakin synnytti viisi lasta kotona, eikä käynyt yhtään kertaa neuvolassa. Silti sai ja synnytti 5 tervettä lasta...
[/quote]
Tää nyt oli ihan asiaton viesti. Ja missään ei ole sanottu, että lapset olis syntynyt terveinä tai edes elossa.
Ei se ole tavallista. Mutta sairaalan sossuna törmäsin paljon niihin äiteihin, jotka eivät olleet menneet kertaakaan neuvolaan.
Jos tarkastelee vaikkapa Suomen ja Yhdysvaltojen eroja äiti- ja imeväiskuolleisuudessa, erot ovat valtavat, ja syynä on juuri raskausaikainen seuranta. Sillä ennaltaehkäistään monet vaaratilanteet sekä äidin että vauvan kohdalta. Käynnit voivat tuntua diipadaapalta ja turhalta, mutta oikeasti niillä seurataan tärkeitä asioita. (Meillä tosin on niin loistavat neuvolapalvelut, että neuvolasta saa tuon perusseurannan lisäksi paöjon paljon muutakin.)
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 14:08"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 13:42"]
[/quote]
Yrittäjä ei saa vapaata asiakkaistaan neuvolassa ramppaamisen ajaksi. Samat työt on hoidettava, käy siellä neuvolassa tai ei.
[/quote]
Eipä saakaan, mutta mulle yrittäjänä oma ja vauvan terveys menee kuitenkin etusijalle, jopa ennen työtä.
Painonseurantaa pidetään ihan liian tärkeänä neuvolassa. Itselleni kävi niin että ensin hitaasta painonnoususta oltiin huolissaan ja sitten kun paino nousi yhdellä viikolla 600 grammaa eli 100 grammaa yli suositusten, terkkari kauhisteli nopeaa painonnousua ja saarnasi terveellisestä syömisestä. Aivan kuin ihmisen elimistö olisi kone, johon painoa kertyy tasaisesti gramma kerrallaan eikä vaihteluita ole.
Monelle muulle on käynyt ihan samalla lailla.