Miten voi olla, ettei käy neuvolassa kuin kerran raskausaikanaan?
Siis ei ole nyt tarkoitus jeesustella. Minulla on ystävä, joka sai vauvan puolisen vuotta sitten. Tämä vauvan saanut oli tosiaan kerran käynyt neuvolassa, sillä ensimmäisellä käynnillä. Tämän jälkeen ei ollut neuvolaan eksynyt eikä myöskään ultriin tai muihinkaan kontrolleihin. Vauva syntyi 6 viikkoa etuajassa keskosmitoissa, siis sikiön viikkoihin nähden pienipainoisena.
Olen tuntenut tämän ystävän liki 20 vuotta ja olen aina pitänyt ihan normaalina työssäkäyvänä naisena, joka tosin on aika vilkkaanpuoleinen ja vähän huoleton. Ei kuitenkaan mitenkään vastuuton vaan ihan normaali kolmekymppinen.
Nyt kävi vauvansa kanssa kylässä ja vauva oli hyvin hoidettu ja selvästi rakas ja sitä perus hössötystä, mitä nyt pienen vauvan äidillä on. Huolissaan oli kaikesta ja kyseli onko tämä ja tuo normaalia (minulla kolme lasta).
Hän vaan ohimennen mainitsi, että neuvola-aika on nyt ensi viikolla ja tosiaan raskausaikana kävi vain kerran. Katsoin ihan suu auki että mitä hittoa, että miten kaikki ultrat ja muut. Juu ei hän nyt vaan tullut menneeksi.
Olenko mä nyt itse jotenkin uuno vai onko tämä ihan yleinen tapa toimia, että ei vaan näe syytä käydä neuvolassa?
Kommentit (76)
Ne seulanäytteet oteaan alkuraskaudessa, kaikki samalla kertaa. Eli periaatteessa jos vaan ne haluaa , ei mitään muuta, 2 käyntiä riittää. siis se toinen käynti siksi, että tulee katsottua vastaukset ja merkattua ne neuvolakorttiin.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 11:08"]
Senverran kannattaa käydä, että ne veriryhmä ja virusvasta-aineseulat tulee otettua. Ei tarvitse sitten vauvaa pistellä syntymän jälkeen. Ja jos olisi joku tauti, saa hoidon ja lapsi suojautuu tartunnalta.
[/quote]
No tässä oli ihan hyvä perustelu, miksi kannattaa käydä. Tarkentaisitko vielä minkä verran on tuo "sen verran"? Siis milloin nuo selvitykset siellä neuvolassa tehdään?
t. 9, jolla ei ole aikaa turhiin käynteihin
[/quote]
Oletko vakavasti miettinyt, onko sinulla aikaa sille vauvalle?
Mulla on nyt raskausviikkoja 30 ja olen käynyt neuvolassa kolme kertaa ja lääkärillä kerran. Ei musta ole kovin usein, tosin sen ekan käynnin ois ehkä voinut jättää poiskin, täytettiin vain jotain papereita. Eihän siellä toki pakko ole käydä ja varmasti ne käynnit tuntuvat turhilta jos kaikki on hyvin. Mutta esimerkiksi raskausmyrkytys voi tulla vaikka olisi täysin terve ja kaikki olisi alkuraskaudesta sujunut hyvin. Hoitamattomana se on hengenvaarallinen tila sekä äidille että lapselle, ja sitä ei välttämättä voinnissa huomaa ennen kuin vointi on jo todella huono.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 11:24"]Oletko vakavasti miettinyt, onko sinulla aikaa sille vauvalle?
[/quote]
Otin aikaa, kuinka kauan kestää että tulee ensimmäinen tällainen kommentti. Ei muuta.
t. 9
Neuvola on kyllä ihan vapaaehtoinen. Minä koen sen hienona hyvinvointiyhteiskunnan palveluna jota todellakin haluan hyödyntää. Mutta jos ei halua käydä, ei ole pakko. Minulle tulee mieleen , että on jotain salattavaa jos ei käy. esim. päihdeäidithän eivät käy , koska eivät halua että joku alkaa epäillä raskaudenaikaista päihteidenkäyttöä.
Mutta joo , itse olen käynyt rask. aikana h. 10 ekan kerran , sitten ultrat x 2, nla h. 24 , h. 30 ja h.36. Eli itseasiassa terv.hoitajalla olen käynyt vaan 4 kertaa joka raskaudessa. Lapset ovat syntyneet ajoissa , joten loppuraskauden tiiviimpää seurantaa ei ole tarvittu. Muitakaan ongelmia ei ole ilmaantunut, joten mitään lisäkäyntejä ei ole tullut.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 09:42"]
No ei varmaan mikään yleinen tapa ole. Mut pakko käydä ees se kerta nlassa ennen tiettyä viikkia että saa kelan äippärahaa varten todistuksen.
[/quote]
Kummallista, saako hän äitiysrahaa ja äitiysavustuksen. Sitä lappua ei anneta ensimmäisellä käynnillä. Jos tilanne oikeasti tuollainen että ei ole vain tullut menneeksi neuvolaan, on sosiaalitoimi varmasti varmistanut vauvan elinolosuhteet ennen kotiutumista.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 11:31"][quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 11:24"]Oletko vakavasti miettinyt, onko sinulla aikaa sille vauvalle?
[/quote]
Otin aikaa, kuinka kauan kestää että tulee ensimmäinen tällainen kommentti. Ei muuta.
t. 9
[/quote]
Sillä aikaa kun otit sitä aikaa, olisit jo ehtinyt käydä neuvolassa. Ei mulla muuta.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 11:22"]Ne seulanäytteet oteaan alkuraskaudessa, kaikki samalla kertaa. Eli periaatteessa jos vaan ne haluaa , ei mitään muuta, 2 käyntiä riittää. siis se toinen käynti siksi, että tulee katsottua vastaukset ja merkattua ne neuvolakorttiin.
[/quote]
Riittää yksikin käynti. Ne tulokset saa postilla, eikä neuvolakorttiakaan ole pakko käyttää. Olosuhteiden pakosta kävin itse neuvolassa vain kerran.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 09:42"]
No ei varmaan mikään yleinen tapa ole. Mut pakko käydä ees se kerta nlassa ennen tiettyä viikkia että saa kelan äippärahaa varten todistuksen.
[/quote]
Todistuksen saa myös lääkäriltä, ei ole pakko käydä neuvolassa.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 09:45"]
Joo siis tajuan, että ei ole _pakko_ käydä, mutta luulisi, että vähän kiinnostaa lapsen hyvinvointi. Siis kun ei ollut käynyt missään muuallakaan koko raskausaikana. Ekan kerran näki vauvan ultrassa tunti ennen kuin se sektiolla syntyi.
ap
[/quote]
ihmiset ovat synnyttäneet vauvoja satoja tuhansia vuosia ilman neuvolaa
Mä en ole käynyt neuvolassa kertaakaan raskausaikana ( kolme lasta ), vaan sen "pakolliset" kaksi kertaa / raskaus äitiyspäivärahojen vuoksi yksityisellä lääkärillä, jolla olen käynyt aina muutenkin. Lapsenikaan eivät ole koskaan käyneet neuvolassa, vaan samaisella yksityislääkärillä / -asemalla aina tarvittaessa, eivät siis missään ikäkausitarkistuksissa. Lapseni ovat aivan normaaleja tapauksia, erityislapsen kanssa olisin varmaan käynyt enemmän tai jos olisin itse jostain huolissani. Emme siis käytä julkista terveydenhoitoa muutenkaan, esim. lapset eivät käy koululääkärillä jne.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 11:47"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 11:31"][quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 11:24"]Oletko vakavasti miettinyt, onko sinulla aikaa sille vauvalle? [/quote] Otin aikaa, kuinka kauan kestää että tulee ensimmäinen tällainen kommentti. Ei muuta. t. 9 [/quote] Sillä aikaa kun otit sitä aikaa, olisit jo ehtinyt käydä neuvolassa. Ei mulla muuta.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Tein tuossa välissä töitä ja tämän viestin laatimisen jälkeen jatkan. Kirjoittelen palstalle aina, kun tulee lyhyt odotteluhetki, jona aikana mitään käynnissä olevista prosesseista ei voi edistää. Se hetki on aivan liian lyhyt neuvolakäyntiin, eikä niitä käyntejä myöskään saa varattua periaatteella "5 minuutin varoitusajalla sitten, kun minulle sattuu sopimaan".
Selvennykseksi teille ihmettelijöille painotan kertoneeni, että minulla ei ole aikaa turhiin neuvolakäynteihin, kuten ei muuhunkaan turhaan ajanhukkaan. Luuletteko, että olisin raskaana, jos laskisin vauvankin tähän turhien asioiden kategoriaan? Tarpeellisiin asioihin aikani riittää juuri sen ansiosta, että priorisoin tekemisiäni ja keskityn vain siihen, mikä on oikeasti tarpeellista.
Ennen kuin saan lisää kuittailua palstailusta, niin rentoutuminen on yksi näistä oikeasti tarpeellisista asioista. Palstailu puolestaan on minulle erittäin tehokas ja joustava rentoutumisen muoto, koska sitä voi tehdä juuri silloin, kun on se pieni hetki aikaa.
t. 9
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 10:17"]
Ei ole pakko käydä, mutta käytännössä asia on vähän toinen. Joistain neuvoloista tehdään lastensuojeluilmoitus jos siellä ei lapsen kanssa käy.
[/quote]
Noh, miksi alapeukut. Tottahan se on.
Määrittele turha neuvolakäynti ? Luuletko, että yhteiskunta tukee sellaisia, neuvolakäynyejä on vähennetty niin , että siellä käydään n. kerran kuukaudessa h. 8 lähteien. Eli ei noita käyntejä montaa ehdi tulle ja jokaisella käynneillä seulotaan monia riskitekijöitä.
No minä olen käynyt kaikki neuvolat (ja hyvä että kävin, toinen käynnistettiin syystä joka ei näy ulospäin). Siellä otetaan veritestit, pissanäytteet, radi, ultrissa voi selvitä sellaisia rakenteellisia vikoja jotka voidaan korjata sitten helposti kun niihin on osattu valmistautua. Ymmärrän että joku ei välttämättä abortoisi vammaista lasta mutta on kuitenkin lapsen etu että se saa heti hyvää hoitoa kun tulee ulos (ja joissain tapauksissa jo sitä ennen). Ja itse käyn myös vauvan kanssa neuvolat koska laumaimmuniteetin säilyttäminen tappavia tai vammauttavia tauteja vastaan vaatii että valtaosa rokottaa, kaikki ei voi olla vapaamatkustajia. Ja sehän nyt on selvää että ihan sama käykö tarkastuksissa yksityisellä vai julkisella puolella (ja osa tarkastuksista/neuvolakäynneistä ei ole yhtä tärkeitä kuin toiset) mutta vastuullinen vanhempi mielestäni varmistaa lapselleen parhaat mahdolliset lähtökohdat.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 09:45"]Joo siis tajuan, että ei ole _pakko_ käydä, mutta luulisi, että vähän kiinnostaa lapsen hyvinvointi. Siis kun ei ollut käynyt missään muuallakaan koko raskausaikana. Ekan kerran näki vauvan ultrassa tunti ennen kuin se sektiolla syntyi.
ap
[/quote]
Mut saiko tää sun kaveri mitään äitiyspvrahaa tms. ?
Olihan ne käynnit vähän diipadaapaa. Kakskymppinen kirjaoppinut terkkari tuijotteli käyriä ja anto vaan jotain kaavakkeita että täytä tosta. Itse piti hoitaa punnitukset ja verenpaineen mittaukset ja painot. Silloin ensikertalaisena ei tullut mieleenkään etten olisi siellä käynyt, mutta jos toiste tulen raskaaksi niin taidan käydä yksityisellä.
Vauvan kanssa käynnit eivät ole olleet sen kummempia. Mihinkään oikeasti mieltä vaivaavaan kysymykseen ei saa vastausta, kun kaikki on "ihan normaalia".
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 11:53"]
ihmiset ovat synnyttäneet vauvoja satoja tuhansia vuosia ilman neuvolaa
[/quote]
Ovat ovat. Jostain kumman syystä kuolemansyytilastot ovat alkaneet kaunistua vasta viime vuosikymmeninä. Kaipa evoluutio on vain yhtäkkiä ottanut niin ison harppauksen, etteivät äidit enää kuole synnytyksiin ja lapset selviävät elossa ensimmäisestä elinvuodestaan.
2.