Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi olla, ettei käy neuvolassa kuin kerran raskausaikanaan?

Vierailija
12.09.2014 |

Siis ei ole nyt tarkoitus jeesustella. Minulla on ystävä, joka sai vauvan puolisen vuotta sitten. Tämä vauvan saanut oli tosiaan kerran käynyt neuvolassa, sillä ensimmäisellä käynnillä. Tämän jälkeen ei ollut neuvolaan eksynyt eikä myöskään ultriin tai muihinkaan kontrolleihin. Vauva syntyi 6 viikkoa etuajassa keskosmitoissa, siis sikiön viikkoihin nähden pienipainoisena.

Olen tuntenut tämän ystävän liki 20 vuotta ja olen aina pitänyt ihan normaalina työssäkäyvänä naisena, joka tosin on aika vilkkaanpuoleinen ja vähän huoleton. Ei kuitenkaan mitenkään vastuuton vaan ihan normaali kolmekymppinen.

Nyt kävi vauvansa kanssa kylässä ja vauva oli hyvin hoidettu ja selvästi rakas ja sitä perus hössötystä, mitä nyt pienen vauvan äidillä on. Huolissaan oli kaikesta ja kyseli onko tämä ja tuo normaalia (minulla kolme lasta).

Hän vaan ohimennen mainitsi, että neuvola-aika on nyt ensi viikolla ja tosiaan raskausaikana kävi vain kerran. Katsoin ihan suu auki että mitä hittoa, että miten kaikki ultrat ja muut. Juu ei hän nyt vaan tullut menneeksi.

Olenko mä nyt itse jotenkin uuno vai onko tämä ihan yleinen tapa toimia, että ei vaan näe syytä käydä neuvolassa?

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei varmaan mikään yleinen tapa ole. Mut pakko käydä ees se kerta nlassa ennen tiettyä viikkia että saa kelan äippärahaa varten todistuksen.

Vierailija
2/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat varmasti käyvät, mutta vapaaehtoistahan se on. Jotkut käyvät myös ultrissa yksityisellä. Ja yksityisiä neuvoloitakin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei neuvolassa tarvitse käydä kertaakaan. Riittää, kun saa vaikka terveyskeskuslääkäriltä tai yksityiseltä sen todistuksen, että saa äitiysavustuspakkauksen ja äitiyspäivärahaa.

Vierailija
4/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän neuvolassa ole pakko käydä, eikä ultrissa.

Onhan se toki vähän kummallista, että ei ole käynyt. Mä kävin ihan mielelläni, jotta sai tietää, että kaikki on kunnossa. Vastaavasti olisin myös halunnut tietää, jos olisi ollut jotain häikkää.

Vierailija
5/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siis tajuan, että ei ole _pakko_ käydä, mutta luulisi, että vähän kiinnostaa lapsen hyvinvointi. Siis kun ei ollut käynyt missään muuallakaan koko raskausaikana. Ekan kerran näki vauvan ultrassa tunti ennen kuin se sektiolla syntyi.

ap

Vierailija
6/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 09:42"]No ei varmaan mikään yleinen tapa ole. Mut pakko käydä ees se kerta nlassa ennen tiettyä viikkia että saa kelan äippärahaa varten todistuksen.
[/quote]

Sen todistuksen saa vasta kun viisi kuukautta on oltu raskaana. Se käynti voi siis olla se ainokainen. Tämä kävi kerran vain alkuraskaudessa, joten tuskinpa on saanut tukia ja todistusta.

Vierailija
7/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä ne siellä neuvolossa sitten tekevät niin ihmeellistä, että se on hyvivoinnin mittari. Vatsa kasvaa ja lapsen liikkeet tuntuu se riittää. Ei siihen ketää tarvita taputtamaan olkapäähän, että hyvä tyttö kun jaksat olla raskaana.

Vierailija
8/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen juuri tullut raskaaksi ja en ole ajatellut käydä ekan kerran lisäksi kuin pari kertaa korkeintaan. On ne lapset ennenkin maailmaan saatu ilman jatkuvaa neuvolassa juoksemista, ei vauvan terve kehitys voi olla siitä kiinni. Ehkä jos minulla olisi rajattomasti aikaa, voisin huvikseni siellä rampata, mutta kun olen kiireinen ja aikaa ei riitä edes kaikkeen tarpeelliseen, niin täytyy priorisoida.

Sitten toki käyn enemmän, jos tulee jotain ongelmia. Ihan hyvä, että tällainen palvelu on tarjolla; en vain näe järkevänä käyttää sitä jos ei mitään erityistä tarvetta ole.

Vierailija
9/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi tervettä aikuisuuden kynnyksellä olevaa lasta, ei yhtään neuvolakäyntiä. Ei raskauden aikana, eikä lasten kanssa.

Vierailija
10/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon niin utelias, että tykkään käydä neuvolassa. Ilmaista seurantaa ja labrakokeita, jes! Eikö neuvolassa käymättömät tosiaan koe mitään tarvetta seurata esim. raskausdiabetesasioita, varmistaa, ettei oo lapseen tarttuvia sukupuolitauteja, seurata vauvan kasvua tai käydä ultrassa tarkistamassa, ettei ole vakavia vammoja? No, ei se multa pois oo. Toisaalta en myöskään ymmärrä lasten rokottamattomuutta, onneksi meillä on aika vahva laumaimmuniteetti.

Kyllä mä käyn myös gynellä papa-kokeessa ja työpaikan terveystarkastuksissa ja verikokeissa. Mua kiinnostaa. Noita asioita ei huomaa itse, vaikka kuinka tuntisi vartalonsa läpikotaisin.

Vierailija
11/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä neuvolassa ole pakko käydä. Lääkärintodistuksen raskaudesta saa kyllä muualtakin. Kyllä muakin ärsytti neuvolassa ravaaminen raskausaikana. Seuraavassa raskaudessa taidan jättää käymättä.

Vierailija
12/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 10:01"]

Ja mitä ne siellä neuvolossa sitten tekevät niin ihmeellistä, että se on hyvivoinnin mittari. Vatsa kasvaa ja lapsen liikkeet tuntuu se riittää. Ei siihen ketää tarvita taputtamaan olkapäähän, että hyvä tyttö kun jaksat olla raskaana.

[/quote]

No, tsekkaavat esim. sokerit ja proteiinit virtsasta sekä verenpaineen. Myös kohdun kasvamisen seuraaminen on oleellista. Kyllähän ne joo huomaa itsekseenkin sitten myöhemmin, mutta silloin se on vauvan hyvinvoinnnin kannalta jo myöhäistä.

Vierailija
13/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko käydä, mutta käytännössä asia on vähän toinen. Joistain neuvoloista tehdään lastensuojeluilmoitus jos siellä ei lapsen kanssa käy.

Vierailija
14/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en olisi käynyt neuvolassa, en olisi saanut tietää raskausdiabeteksestäni. Ikäni takia pääsin sokerirasitukseen, olin 25-vuotias, mutta muita riskitekijöitä ei ollut. En koskaan ajatellut, että radi voi tulla mulle.

Vierailija
15/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 10:14"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 10:01"]

[/quote]

No, tsekkaavat esim. sokerit ja proteiinit virtsasta sekä verenpaineen. Myös kohdun kasvamisen seuraaminen on oleellista. Kyllähän ne joo huomaa itsekseenkin sitten myöhemmin, mutta silloin se on vauvan hyvinvoinnnin kannalta jo myöhäistä.

[/quote]

Ja mitä sitten,kun huomaavat nämä edellä mainitut asiat, mitä sitten tapahtuu ja tehdään?! 

Vierailija
16/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 10:17"]

Jos en olisi käynyt neuvolassa, en olisi saanut tietää raskausdiabeteksestäni. Ikäni takia pääsin sokerirasitukseen, olin 25-vuotias, mutta muita riskitekijöitä ei ollut. En koskaan ajatellut, että radi voi tulla mulle.

[/quote]

Ja mitä sitten kun sait tietää siitä?! 

Vierailija
17/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 13:42"]

En ymmärrä ihmisiä jotka eivät käy neuvolassa. Sehän on ilmaista ja töistäkin saa vapaata käynnin ajaksi. En edes tiennyt että siellä käymisestä voisi luistaa. Neuvolasta annetaan raskaustodistus, lähetteet ultraan, tiedot sinusta synnytyssairaalaan, esitteet synnytysvalmennuksesta. Helpompaa kun ei tarvi itse murehtia näitä. Lisäksi neuvolassa seurataan äidin ja vauvan terveyttä. Tehdään kotikäynti synnytyksen jälkeen. Tehdään jälkitarkastus.

[/quote]

Miksi pitäisi käydä neuvolassa? Itse käyn yksityisellä LÄÄKÄRILLÄ ja saan samat asiat kuin neuvolassakin ja saan sieltä äitiyspäivärahaan todistuksen. Miksi kaikkien pitäisi elää samalla tavalla.

Vierailija
18/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 10:21"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 10:17"]

[/quote]

Ja mitä sitten kun sait tietää siitä?! 

[/quote]

Jos et tiedä miksi raskausdiabetes on tärkeä hoitaa, tässä sinulle vähän infoa:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00168

Ei tuo sairaus vaikuta vain äitiin.

Vierailija
19/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 09:42"]No ei varmaan mikään yleinen tapa ole. Mut pakko käydä ees se kerta nlassa ennen tiettyä viikkia että saa kelan äippärahaa varten todistuksen.
[/quote]

Sen todistuksen saa vasta kun viisi kuukautta on oltu raskaana. Se käynti voi siis olla se ainokainen. Tämä kävi kerran vain alkuraskaudessa, joten tuskinpa on saanut tukia ja todistusta.
[/quote]
Ennen neljättä raskauskuukautta tulee ottaa yhteyttä neuvolaan. Tuon todistuksen saamiseksi riittää että on kerran käynyt vaikka alkuraskaudessa. Itse myös sain sen jo ennen kuin sen oikeasti saisi antaa koska neuvolassa oli ruuhkaa. Siihen oli laitettu päivämäärät ihan oikein (siis että annettu tänään vaikka raskaus on kestänyt riittävästi vasta myöhemmin) ja kelpasi kelalle.

Itsekin toisessa raskaudessa kävin alussa ekan neuvolakäynnin, äitipolilla kävin kyllä seulontaultrat ja sitten seuraavan kerran vasta joskus rv34+ aloin käymään kun tunsin sikiön pyörivän poikki- ja perätilassa. Sitä sitten seurattiin, kahteen kertaan yritettiin kääntää ja minut magneettikuvattiin (huonoin tuloksin), kunnes sektiota edeltävänä päivänä kääntyi itse :) Sitten meni muutama viikko synnytykseen. Seuraavan kerran olisin mennyt yliaikaiskontrolliin jos olisi sinne asti venynyt. En mä hupia jaksa siellä pyöriä, aina sama juttu. Kivasti on mennyt kiitos kysymästä ja hyvä olo on niinkuin labrat ym. tutkimukset näyttää.

Samoin vauvan kanssa en käy paljoa neuvolassa. Uusimman kanssa olen käynyt 1kk, 4kk lääkäri, 8kk lääkäri. Seuraavan kerran varmaan parivuotiaana jos en keksi syytä miksi mennä. Osaan mä lapset itsekin mitata.

Vierailija
20/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niitä kusitikkuja voi pyytää neuvolasta kotiin!
19

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi