Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi olla, ettei käy neuvolassa kuin kerran raskausaikanaan?

Vierailija
12.09.2014 |

Siis ei ole nyt tarkoitus jeesustella. Minulla on ystävä, joka sai vauvan puolisen vuotta sitten. Tämä vauvan saanut oli tosiaan kerran käynyt neuvolassa, sillä ensimmäisellä käynnillä. Tämän jälkeen ei ollut neuvolaan eksynyt eikä myöskään ultriin tai muihinkaan kontrolleihin. Vauva syntyi 6 viikkoa etuajassa keskosmitoissa, siis sikiön viikkoihin nähden pienipainoisena.

Olen tuntenut tämän ystävän liki 20 vuotta ja olen aina pitänyt ihan normaalina työssäkäyvänä naisena, joka tosin on aika vilkkaanpuoleinen ja vähän huoleton. Ei kuitenkaan mitenkään vastuuton vaan ihan normaali kolmekymppinen.

Nyt kävi vauvansa kanssa kylässä ja vauva oli hyvin hoidettu ja selvästi rakas ja sitä perus hössötystä, mitä nyt pienen vauvan äidillä on. Huolissaan oli kaikesta ja kyseli onko tämä ja tuo normaalia (minulla kolme lasta).

Hän vaan ohimennen mainitsi, että neuvola-aika on nyt ensi viikolla ja tosiaan raskausaikana kävi vain kerran. Katsoin ihan suu auki että mitä hittoa, että miten kaikki ultrat ja muut. Juu ei hän nyt vaan tullut menneeksi.

Olenko mä nyt itse jotenkin uuno vai onko tämä ihan yleinen tapa toimia, että ei vaan näe syytä käydä neuvolassa?

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 10:24"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 10:21"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 10:17"]

Jos en olisi käynyt neuvolassa, en olisi saanut tietää raskausdiabeteksestäni. Ikäni takia pääsin sokerirasitukseen, olin 25-vuotias, mutta muita riskitekijöitä ei ollut. En koskaan ajatellut, että radi voi tulla mulle.

[/quote]

Ja mitä sitten kun sait tietää siitä?! 

[/quote]

Jos et tiedä miksi raskausdiabetes on tärkeä hoitaa, tässä sinulle vähän infoa:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00168

Ei tuo sairaus vaikuta vain äitiin.

[/quote]

Eli riskiä ei ole, kun elää terveellisesti sekä ennen raskautta ja raskauden aikana, ettei tule sitä ylipainoa. Ihan oikeasi raskaus on normaalille terveelle ihmiselle ihan normaalitila, eikä mitään erikoisseuraantaa vaativaa.

Vierailija
22/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 10:12"]Mä oon niin utelias, että tykkään käydä neuvolassa. Ilmaista seurantaa ja labrakokeita, jes! Eikö neuvolassa käymättömät tosiaan koe mitään tarvetta seurata esim. raskausdiabetesasioita, varmistaa, ettei oo lapseen tarttuvia sukupuolitauteja, seurata vauvan kasvua tai käydä ultrassa tarkistamassa, ettei ole vakavia vammoja? No, ei se multa pois oo. Toisaalta en myöskään ymmärrä lasten rokottamattomuutta, onneksi meillä on aika vahva laumaimmuniteetti.

Kyllä mä käyn myös gynellä papa-kokeessa ja työpaikan terveystarkastuksissa ja verikokeissa. Mua kiinnostaa. Noita asioita ei huomaa itse, vaikka kuinka tuntisi vartalonsa läpikotaisin.
[/quote]

Eihän neuvolasta hoideta noista kuin nuo skp-tautijutut, annetaan lähete labraan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 10:18"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 10:14"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 10:01"]

Ja mitä ne siellä neuvolossa sitten tekevät niin ihmeellistä, että se on hyvivoinnin mittari. Vatsa kasvaa ja lapsen liikkeet tuntuu se riittää. Ei siihen ketää tarvita taputtamaan olkapäähän, että hyvä tyttö kun jaksat olla raskaana.

[/quote]

No, tsekkaavat esim. sokerit ja proteiinit virtsasta sekä verenpaineen. Myös kohdun kasvamisen seuraaminen on oleellista. Kyllähän ne joo huomaa itsekseenkin sitten myöhemmin, mutta silloin se on vauvan hyvinvoinnnin kannalta jo myöhäistä.

[/quote]

Ja mitä sitten,kun huomaavat nämä edellä mainitut asiat, mitä sitten tapahtuu ja tehdään?! 

[/quote]

Noo, sitten äiti hoidetaan. Joko kotona tai sairaalassa. Jos vaikka sikiön kasvu on hidastunut ja tipahtaa käyriltä on syytä epäillä ongelmaa istukan verisuonissa, tämä taas voi johtaa suunniteltuun sektioon enen aikojaan, ja tästä seurauksena lapsi säilyy hengissä. Mutta nämä on näitä, ihmiset haluaa eri asioita, jotkut haluaa lapsensa elävänä, toiset ei. Syy siihen miksi pohjoismaissa lapsikuolleisuus on niin pieni ei johdu siitä että pohjoismaiset naiset olisivat superkohtuisia hautomoita, vaan neuvolajärjestelmistä.

Vierailija
24/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en käynyt kertaakaan neuvolassa, kävin omalla gynelläni yksityisellä.

Vierailija
25/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 11:08"]

Senverran kannattaa käydä, että ne veriryhmä ja virusvasta-aineseulat tulee otettua. Ei tarvitse sitten vauvaa pistellä syntymän jälkeen. Ja jos olisi joku tauti, saa hoidon ja lapsi suojautuu tartunnalta.

Minulla on 2 raskaudessa ollut raskausmyrkytys. Oireet alkoivat vasta kun olin jo synnyttänyt, eli paineennousu ja valkuaisen erittyminen virtsaan eivät aiheuttaneet mitään oireita sitä ennen. Raskausmyrkytyksen takia kumpikin lapsi syntyi sektiolla ennenaikaisesti. Ilman neuvolaa en tiedä olisinko hengissä.

[/quote]

Niin, sitten voi käydä niin, että labra säheltää nuo alkuraskauden labrat. Tämä kävi ilmi loppuraskaudesta kakkosta odottaessa. Kävin uudelleen labrassa heti, kun kuulin neuvolassa, mutta ikinä ne vastausket ei ehtineet ennen lapsen syntymää. Tosi tärkeitä ;)

Neuvolassa toki kävin, koskaa ei mikään ollut terkan mielestä oikeinpäin, teit niin tai näin. Ultrat käytiin, mutta seulontalabroista kieltäydyttiin. Kaksi tervettä lasta ja ilman neuvolaakin olis pärjätty.

Vierailija
26/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en olisi käynyt neuvolassa, en olisi saanut tietää raskausdiabeteksestäni. Ikäni takia pääsin sokerirasitukseen, olin 25-vuotias, mutta muita riskitekijöitä ei ollut. En koskaan ajatellut, että radi voi tulla mulle.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Itse olen ajatellut syödä joka tapauksessa noiden "itsehoito" -ohjeiden mukaisesti, olipa sitä radia tai ei. Sokerirasituskokeen tarpeellisuutta en tajua ollenkaan: elimistöön tungetaan hirveitä määriä sitä sokeria, jonka tiedetään olevan epäterveellistä vauvalle. Jätän todellakin moiset pelleilyt väliin.

Jos olo on oikeasti huono ja heikko, käyn kyllä neuvolassa ja annan mittauttaa sokereitani. Jos olo on hyvä, ei voi olla maailmanloppu edessä vaikka en kävisikään.

Vierailija
27/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 10:32"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Eli riskiä ei ole, kun elää terveellisesti sekä ennen raskautta ja raskauden aikana, ettei tule sitä ylipainoa. Ihan oikeasi raskaus on normaalille terveelle ihmiselle ihan normaalitila, eikä mitään erikoisseuraantaa vaativaa.

[/quote]

Kuten sanoin, mulla ei ollut yhtään riskitekijöitä. Olen hoikka, terve, syön ja söin myös raskauden aikana terveellisesti,  kiloja ei tullut kuin 10. Silti sairastuin.

Vierailija
28/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 10:34"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 10:12"]Mä oon niin utelias, että tykkään käydä neuvolassa. Ilmaista seurantaa ja labrakokeita, jes! Eikö neuvolassa käymättömät tosiaan koe mitään tarvetta seurata esim. raskausdiabetesasioita, varmistaa, ettei oo lapseen tarttuvia sukupuolitauteja, seurata vauvan kasvua tai käydä ultrassa tarkistamassa, ettei ole vakavia vammoja? No, ei se multa pois oo. Toisaalta en myöskään ymmärrä lasten rokottamattomuutta, onneksi meillä on aika vahva laumaimmuniteetti. Kyllä mä käyn myös gynellä papa-kokeessa ja työpaikan terveystarkastuksissa ja verikokeissa. Mua kiinnostaa. Noita asioita ei huomaa itse, vaikka kuinka tuntisi vartalonsa läpikotaisin. [/quote] Eihän neuvolasta hoideta noista kuin nuo skp-tautijutut, annetaan lähete labraan.

[/quote]

Niinpä, ja meillä on kyllä testattu sp-taudit jo muutenkin. Ei sen vuoksi tarvitse erikseen neuvolaan lähteä.

Vierailija
29/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 12:48"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 12:45"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 12:38"]Painonseurantaa pidetään ihan liian tärkeänä neuvolassa. Itselleni kävi niin että ensin hitaasta painonnoususta oltiin huolissaan ja sitten kun paino nousi yhdellä viikolla 600 grammaa eli 100 grammaa yli suositusten, terkkari kauhisteli nopeaa painonnousua ja saarnasi terveellisestä syömisestä. Aivan kuin ihmisen elimistö olisi kone, johon painoa kertyy tasaisesti gramma kerrallaan eikä vaihteluita ole.  Monelle muulle on käynyt ihan samalla lailla. [/quote] Juu mutta jatkuva, nopea painonnousu voi olla merkki radista tai raskausmyrkytyksestä jne. Mullekin on käynyt noin, koko raskauden aikana tullut aina 5-10kg, välillä laskenut jopa neuvoloiden välillä ja sitten kerran nousi vähän normaalia enemmän. No en ollut millänsäkään vaikka vähän ripitettiinkin, koska olin juuri käynyt hesessä mikä kerryttää nestettä jne. Mutta ymmärrän miksi tuota seurantaa tehdään.

[/quote]

Tottakai, mutta 600 gramman noususta vouhkaaminen on ihan turhaa, kun suositus on 500g. Saarna herkuttelusta on tässä tilanteessa vielä turhempi jos painoa on tullut koko raskauden aikana enemmänkin liian vähän kuin liian paljon. 

Monet ottavat nämä neuvolantätien tokaisut tosissaan ja aiheettomat saarnat aiheuttavat paljon stressiä kun sadan gramman painonnousua murehditaan viikkotolkulla.

[/quote]

Tämä just aiheuttaa sellasen primitiivisen puolustusreaktion ja fiiliksen, ettei neuvolaan halua mennä. Itselle tuli ekasta kiloja enempi kuin "suositus" on, neuvolan terveydenhoitaja ei tuntunut ymmärtävän sitä, että kun olet täydessä liikunta, kantamis yms. kiellossa (oli kohdunkaula lyhentynyt ja avautunut jo rv 26 ja työ fyysinen työ) niin kai niitä kiloja saattaa ehkä tullakin. Jäi muutama kilo vielä tiputtamatta, kun uudelleen raskaaksi. Toisessa raskaudessa vointi hyvä, mutta iik, kiloja kokonaisuudessaan pari alle sen suosituksen, ei olut hyvä tämäkään. Ja just tuo, että yhtenä kertana on tullut 100g liian vähän ja seuraavalla liikaa... voi jessös.

Vierailija
30/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 11:20"]

Senverran kannattaa käydä, että ne veriryhmä ja virusvasta-aineseulat tulee otettua. Ei tarvitse sitten vauvaa pistellä syntymän jälkeen. Ja jos olisi joku tauti, saa hoidon ja lapsi suojautuu tartunnalta.

[/quote]

No tässä oli ihan hyvä perustelu, miksi kannattaa käydä. Tarkentaisitko vielä minkä verran on tuo "sen verran"? Siis milloin nuo selvitykset siellä neuvolassa tehdään?

t. 9, jolla ei ole aikaa turhiin käynteihin

[/quote]

Sun oman lapsesi terveys on siis turhaa. Hieno asenne jo heti alkuun. Ei siellä neuvolassa kuitenkaan edes ravata kovin usein. Vasta lopussa ne tihenee. Alussa ei käydä kun max. kerran kuussa. Sitäkään ei jakseta kun sen on turhaa, eihän siellä kohdussa ole kuin oma lapsi. Aika turhanpäiväistä touhua.

Vierailija
31/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin eihän sinne neuvolaan ole pakko mennä. Mutta ihmettelen äitejä, jotka eivät sinne mene. Ja perustelevat sitä sillä, että raskaus ja synnytys on niin normaalia ja luonnollista. Niin, mutta samalla se on naisten yleisin kuolinsyy kehitysmaissa, joissa ei ole neuvolapalveluja. Samoin suomessa, ennenkuin terveydenhuolto on kehittynyt. Äitejä ja vauvoja on kuollut paljon! Suomi on ihan kärkipäässä silloin kun mitataan pienintä imeväisyys- , lapsi- ja äitikuolleisuutta. Siksi koska terveydenhuoltomon hyvä ja se on kaikille tarjolla

Vierailija
32/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika järkyttynyt. Minustakaan neuvolassa ei tarvitse koko ajan ravata (esim. 4-8 viikon välein alkuun ja äippälomalla 2 viikon välein). Mutta aikamoisen riskin on valmis ottamaan, jos ei mitään seurantaa halua. Esimerkiksi eteisistukka tai vauvan sydänvika vaikuttavat mm. synnytystapaan ja synnytyssairaalankin valintaan. Sitten taas saattaa veriryhmän takia (mitä rhesustekijöitä ne on) tarvita pistoshoitoja raskauden ajan. Sekä siis äitiä että vauvaa voidaan hoitaa raskausaikana jajokin asia voi vaikuttaas ynnytyksen ajankohtaan tai tapaan. Naisia ja lapsia kuolee yhä edellee raskausaikana ja synnytyksiin.

Vierailija
33/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan vähät käynnit voi selittyä keskosuudella/ennen aikaisuudella. Eli jos lapsella on jotain erityistä niin lapsella voi olla tosi tiheään käyntejä sairaalan lastenpolilla eli neuvolan sijaan alkuseuanta hoidetaankin siellä ja seuraajana on terveydenhoitajan sijaan lääkäri.

Tosin meille suositeltiin, että kävisimme myös normaalit neuvolakäynnit (niiden aikoja soviteltiin, niin että olivat aina polikäyntien välissä (esim. silloin, kun lääkärin kontrollit oli viikottain, niin lääkäri alkuviikosta ja painokontrolli neuvolassa loppuviikosta, sitten kun käynnit polilla kuukauden välein, niin polikäynti alkukuusta ja neuvola loppukuusta jne, eli neuvola-ajat jousti aina sairaalan (lääkärin) määräämän seurantarytmin mukaan.

Vierailija
34/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa outoja kommentteja tässä ketjussa. Ei siellä neuvolassa ravata sinun takia vaan sen kohdussa kasvavan sikiön takia

Vierailija
35/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 2 raskaudessa ollut raskausmyrkytys. Oireet alkoivat vasta kun olin jo synnyttänyt, eli paineennousu ja valkuaisen erittyminen virtsaan eivät aiheuttaneet mitään oireita sitä ennen. Raskausmyrkytyksen takia kumpikin lapsi syntyi sektiolla ennenaikaisesti. Ilman neuvolaa en tiedä olisinko hengissä.

Vierailija
36/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 10:02"]Ehkäjos minulla olisi rajattomasti aikaa, voisin huvikseni siellä rampata, mutta kun olen kiireinen ja aikaa ei riitä edes kaikkeen tarpeelliseen, niin täytyy priorisoida.

[/quote]

Onkohan sinulla aikaa sille lapselle sitten kun syntyy?

Vierailija
37/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 10:01"]Ja mitä ne siellä neuvolossa sitten tekevät niin ihmeellistä, että se on hyvivoinnin mittari. Vatsa kasvaa ja lapsen liikkeet tuntuu se riittää. Ei siihen ketää tarvita taputtamaan olkapäähän, että hyvä tyttö kun jaksat olla raskaana.
[/quote]

no apn tuttu on ollut ekaa kertaa raskaana! Siellä kuunnellaan että sydänäänet on normaalit, onko esin lapsi rv tarjonnassa, miten on kasvanut ja kehittynyt, neuvotaan mitä saa syödä ja mitä ei, mitä voi tehdä ja mitä ei. Kyllä ne kaikki tiedot on monesti ensikertalaiselle tärkeitä! Ja ultrassa havaitaan mahd kehityshäiriöt!

Vierailija
38/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän järkyttynyt näistä kommenteista, onko tää tottakaan? Minulla oli ensimmäisessä raskaudessa täydellinen etinen istukka, enkä osaa kuvitella, mikä tilanne olisi ollut, jos en olisi käynyt ultrissa (pelkkä rakenneultrahan on liian aikaisessa vaiheessa sen toteamiseen). Valtava verenvuoto olisi ainakin tullut yllätyksenä, ja koska en olisi tiennyt tilanteesta, en olisi ollut sairaalan läheisyydessä. Olisin voinut olla vaikka jossain mökillä vuodon alkaessa. Tällaiset komplikaatiot voivat muuten sattua ihan kenelle tahansa, terveydentilasta huolimatta.

Vierailija
39/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 10:32"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Väärin! Riski on esim. silloin, jos lähisuvussa on diabetesta. Sitä ei kumoa omat terveelliset elämäntavat ja oma normaalipainoisuus!

Vierailija
40/76 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No tässä oli ihan hyvä perustelu, miksi kannattaa käydä. Tarkentaisitko vielä minkä verran on tuo "sen verran"? Siis milloin nuo selvitykset siellä neuvolassa tehdään?

t. 9, jolla ei ole aikaa turhiin käynteihin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä