Aineenopettajana saan tilille 1680€/kk
Tässä vähän palkkavertailua toisesta laidasta.
Opetan 4 luonnontiedettä (kaikkiin pätevä) yläkoululaisille. Opetustunteja on viikossa 17. Kuulostaa vähältä, mutta käytännössä koululla on kuitenkin notkuttava koko päivä, sillä tunnit ovat kuin haulikolla ammuttuna lukujärjestyksessä. Lisäksi viikossa on vähintään 2-3 palaveria tai kokousta, jotka usein alkavat vasta klo 15.00. Olen myös luokanvalvoja, josta saan tunnin palkan viikossa. Luokanvalvojuus teettää työtä kuitenkin ainakin kahden tunnin edestä. Työhöni kuuluu valtavasti valmisteluja (kemian labratöiden varustelua, plankton näytteiden hakemista jne.). Pienestä tuntimäärästä johtuen en saa näistä töistä maksettavaa korvausta. Kokeiden, esitelmien ja esseiden korjaamista on paljon.
Tilille tulee kuun lopussa 1680€. Tuntipalkkaa en ole uskaltanut laskea. Todellisten työtuntien palkka alkaa varmasti ykkösellä.
Kommentit (43)
Just, aina sama virsi. Opettajan työ on niin vaativaa ja tärkeää, ei palkka ole ollenkaa riittävä ja kukaan ei ymmärrä. Työ vaatii myös niin paljon keskittymiskykyä että esim 2-3 tunnin hyppytunnilla ei saa mitään aikaan kun menee kellon kyttäämiseksi. Kukas kissan häntää nostaa jollei kissa itse?
ööö, miksei voi laittaa puhelimen hälytystä soimaan silloin kun muut hommat pitää lopettaa? ei tarvi kytätä kelloa ja tunnissa saa jo paljon aikaiseksi! ymmärrän kyllä että harmittaa työpaikalla notkua, jos ei ole mitään järkevää tekemistä, mutta kun opettajilla tuntuu sitä tekemistä olevan. rauhallinen paikkakaan ei minusta ole valtava ongelma. tuntien aikaan suurin osa opettajista ja oppilaista lienee tunneilla,joten opettajanhuone, ruokala, käytävät yms ovat hiljaisia. ehkäpä joku luokkahuonekin on tyhjänä.
MÄ olin yhteensä 2 vuotta käsityöopettajan sijaisena ja aineita oli vain muutama. En ollut ihan pätevä, mutta pitkä harrastus alalta ja perusopintoja kuitenkin.
Mullakin oli viikkotunteja vaan vaihtelevasti 10 - 15 h siksi hakijoita ei ollutkaan liikaa paikkaa kohtaan. Minä kun elin sinkkuna, ilmoitin rehtorille tulen joka aamu klo 18 käsityöluokkaan ja teen siellä omia juttuja, mutta jos tulee sijaistamisia eri aineille, otan mielelläni niitä.
Iso koulu ja naapurissa ala-aste, olin vähintään 4 aamuna 5.sta sijaistamassa, aina joku opettaja sairastui. Rehtori kertoi hän lukuisia kertoja oli huokassut helpotuksesta kun joku opettaja soitti sairastuneensa ja hän vaan katsoi ikkunasta alas, käsityöluokka oli toisessa rakennuksessa ja jos siellä paloi valo, toivotti pikaista paranemista ja soitti minulle. Opetin 2 vuoden aikana ihan kaikkea, laidasta laitaan ja sain sitten vielä muutamia lukion kurssejakin, lähinnä kokeissa läsnäoloa, en kummempaa.
Siinä sitten sain opinnot loppuun, rakastuin ja kun keväällä toinen kouluvuosi oli lopussa, äitiyslomalainen palasi kesäksi töihin, sanoin kiitos ja näkemiin.
Jos pääsee töihin isoon kouluun, on niin itsestä kiinni paljonko tunteja saa tehdä. Aina opettajat ja heidän lapset ovat kipeänä
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 10:22"]
Mikä on nettopalkkasi?
[/quote]
Taidat olla hieman yksinkertainen. Tuossahan lukee mitä AP saa tilille. Tilille maksettava palkka = nettopalkka. Mutta sillä nettopalkan suuruudella ei ole merkitystä, koska se voi vaihdella hyvinkin paljon. Palkkavertaillessa vertaillaan aina bruttopalkkoja. Kun työnantaja ilmoittaa palkan, hän ilmoittaa bruttopalkan.
[/quote]Tarkoitin kysyä bruttoa, mutta ajatus karkasi. Harmi, kun heti lähdetään haukkumaan..
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 13:07"]
MÄ olin yhteensä 2 vuotta käsityöopettajan sijaisena ja aineita oli vain muutama. En ollut ihan pätevä,
Jos pääsee töihin isoon kouluun, on niin itsestä kiinni paljonko tunteja saa tehdä. Aina opettajat ja heidän lapset ovat kipeänä
Varmasti ollut totta, mutta kun tässä taloudlellisessa tilanteessa ei sijaisia saa palkata vaan toiset opettajat ovottaa ainakin näin kunnassamme,
Minulla ed lukujärjestyksessä oli kaksi hyppytuntia ja yhdelläkään vuoden tunneista en saanut omia tuntisuunnitelmia ja kokeita tehdä vaan aika meni palaveeratessa ja eri työryhmissä istumisessa. Opettjan työpaivä on nykyisin kun kaikki supistettu niin hektinen, että kahvit jää juomatta ja kolleegan vointi kysymättä.
En ymmärrä ettei hyppytunneilla muka pysty tekemään mitään "koska joku saattaa soittaa ja pitää katsoa kelloa". Miten tuollaisella hermorakenteella varustettu ihminen on edes selvinnyt opiskeluistaan? Tai tavallisesta arjesta. Ja jos tuntuu ettei pysty hyppytunneilla keskittymään duuniin niin eikö sitä voi vaikka lähteä lenkille tai salille tms. Vai onko joku typerä sääntö, että jos on opetusta 8.30-9.15 ja sitten taas 12.15-13.45 niin tuo välissä oleva 3h on pakko hengata koululla?
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 10:42"]
Kaikki te, jotka kateellisinä kirjoitatte ap:n "helposta" työstä ja "lyhyestä työpäivästä". Menkää itse kouluun vaikka vuodeksi sijaiseksi, niin ehkä sitten lopultakin ymmärrätte, että opettajan työ ei ole vain lukujärjestykseen merkityt oppitunnit, vaan tekemistä on helposti toinen mokoma lisää, koeaikoina vieläkin enemmän. Valitettavasti vain se luokan ulkopuolella tehty työ ei tuota killinkiäkään kukkaroon, sillä palkka juoksee pidettyjen tuntien mukaan. Mutta se palkatonkin työ on tehtävä, tai pian on kengänkuva persauksessa.
Joku kuvitteli, että kun on hyppytunteja, niin silloinhan sitä ehtii tehdä kaikki tuntien valmistelut ja kokeiden laainnat ja korjaukset. Kokemuksesta voin sanoa: ei ehdi. On vieläkin paljon kouluja, joissa ei ole opettajille rauhallisia työtiloja. Ja vaikka olisikin, niin on vaikea keskittyä ja syventyä työhon, kun on koko ajan kytättävä kelloa, että lähtee ajoissa välituntivalvontaan tai oppitunnille. Tai juuri kun olet päässyt hyvään alkuun, soi puhelin, jossa Yasminilmarin äiti meuhkaa jotain käsittämätöntä ja uhkailee ties millä, kun kullanmuru on saanut huonon numeron kokeista.
Mutta mitäpä näitä teille selittelemään, ettehän te niitä usko kuitenkaan, koska te tiedätte asian paljon paremmin ilman kolmenkymmenenviiden vuoden opettajakokemustakin. Jokainenhan on asiantuntija kouluasioissa, koska on käynyt itse koulua, oli siitä sitten viisi tai viisikymmentä vuotta aikaa.
[/quote]
Mitä muuta opettajan työ on kuin samojen rutiinien toistoa. Samojen alkeiden opettamista vuodesta toiseen. Jotain kokeiden korjausta tai arvostelua en pidä kovin suurta aivovoimistelua vaativana. Työn vaativuuteen nähden opettajilla on Suomessa liiankin hyvä koulutus ja palkka.
Aika jees palkka. Mieheni saa vähemmän ja tekee todella ruumiillista työtä jatkuvaan syöttöön 8h satamassa.
Se on totta, että opetustyö on henkisesti todella raskasta. Itselläni on opetustunteja 26 viikossa. Kolmena päivänä 6 tuntia ja kahtena 4. Erityisesti kuuden tunnin jälkeen olen aivan puhki henkisesti. Tein aikaisemmin yksityisellä asiantuntijatyötä ja hyvin harvoin oli päiviä, jolloin olisin ollut niin väsynyt kuin nykyään tuon 6 tunnin jälkeen.
Ap, opettele työskentelemään hyppytuntien aikana. Tai käy vaikka lenkillä, hoida vaateostokset... Äläkä tee ylimääräistä! Tuolla ylempänä on laskukaava siihen, millä perusteella palkkasi maksetaan. Ja jos teillä on jatkuvasti kokouksia, laske paljonko niistä tulee viikkoa kohti. Jos liikaa, yhteys luottamusmieheen. Meillä järkeistettiin kokouskäytännöt pari vuotta sitten: varsinainen opekokous kerran kuussa, kahdesti kuussa tiimit ja kerran muut juoksevat asiat (vanhempainillat, työryhmät...).
Samastun kirjoitukseesi täysin, ap. Etenkin tuohon, ettei koululla välttämättä kykene keskittymään kunnolla hyppytuntien aikana töihinsä. Työhuoneessa on useita henkilöitä, joista moni puhuu jatkuvasti. Myös minulle, joka yrittää keskittyä johonkin. Vapaita luokkia ei ole.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 08:23"]
Tässä vähän palkkavertailua toisesta laidasta.
Opetan 4 luonnontiedettä (kaikkiin pätevä) yläkoululaisille. Opetustunteja on viikossa 17. Kuulostaa vähältä, mutta käytännössä koululla on kuitenkin notkuttava koko päivä, sillä tunnit ovat kuin haulikolla ammuttuna lukujärjestyksessä. Lisäksi viikossa on vähintään 2-3 palaveria tai kokousta, jotka usein alkavat vasta klo 15.00. Olen myös luokanvalvoja, josta saan tunnin palkan viikossa. Luokanvalvojuus teettää työtä kuitenkin ainakin kahden tunnin edestä. Työhöni kuuluu valtavasti valmisteluja (kemian labratöiden varustelua, plankton näytteiden hakemista jne.). Pienestä tuntimäärästä johtuen en saa näistä töistä maksettavaa korvausta. Kokeiden, esitelmien ja esseiden korjaamista on paljon.
Tilille tulee kuun lopussa 1680€. Tuntipalkkaa en ole uskaltanut laskea. Todellisten työtuntien palkka alkaa varmasti ykkösellä.
[/quote]
Lukujärjestyksen tekijä ei ole kovin fiksu.
Sä saat jo kolmesta fyketunnista yhden demotunnin.
2-3 palaveria tai kokousta viikossa, ja jos kaikki klo 15 jälkeen, niin ei taida rehtorikaan olla ihan ajan tasalla.
Meillä 1 opekokous/kuukausi klo 15-17. Muut kokoukset pidetään pikana välitunneilla / viestitään Wilmalla.
Toki oppilaspalaverit + vanhempaintapaamiset usein koulupäivän jälkeen.
Pätevä opettaja ei tarkoita että olisi fiksu. Näin ollen palkkatasokin on alhainen, vaativuudeltaan alhaisen tason työlle. Et pääsyt opiskelemaan muihin ammatteihin ja nyt ihmettelet miksi saat vähän palkkaa - alhaista älykkyyttä kuvaa sekin, että et ole tätä tajunnut.
36 jatkaa vielä. Mieti ap realistiset vaihtoehtosi miten saisit täydet tunnit. Onko joku jäämässä eläkkeelle? Tunteja toisesta koulusta? Muutto toiselle alueelle? Yhden opetettavan aineen opiskelu lisäksi?
Tiedetään.....T avustaja joka tekee 38h/viikko ja tilille rapsahtaa 1200kk....
Etsi itsellesi toinen työ, jossa saat täydet tunnit. Ei pitäisi olla mahdottomuus, jos olet pätevä neljässä aineessa. Ja kuten yllä todettu, älä stressaa liikaa töissä. Tärkeintä on olla ihminen oppilaille, kiinnostunut heistä ja innostunut työstään. Silloin voit itse hyvin ja oppilaat oppivat.
T. Toinen ope
Heh, heh! Englanninopettajani sanoi minua tyhmäksi ja ettei minusta tulisi koskaan mitään. Tienaan tällä hetkellä 1 100 €/kk nettona enemmän kuin opettaja-ap eli bruttona n. 2 000 €/kk enemmän.
No, onhan se hölmö itkeä sitä että saa opettajan palkkaa, kun on kerta opettajan hommiin mennyt! :O
Onpa hulluutta.
Mene tutkijaksi jonnekin (lääketeollisuus) kun oot hyvä matikassa.