Voinko vaihdatuttaa ex-vaimoni sukunimen takaisin "tyttönimeksi" lakiteitse?
Käyttää edelleen arvostetun sukuni nimeä, vaikka suhde on ohi.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa, että eräs sukulainen käyttää ex-miehensä sukunimeä edelleen. Kaikki muut eronneet ovat vaihtaneet takasin omaan nimeensä. Lapset eivät käy selitykseksi, koska lapsia on kahden miehen sukunimellä.
En mä ainakaan vaihtaisi takaisin tyttönimeeni jos eroaisin ja pitäisin tosi outona, jos oikeasti pitkän avioliiton jälkeen ylipäätään kukaan vaihtaisi.
Olen ollut naimisissa nyt 20v ja sukunimeni on osa minua, en todellakaan ero tilanteessa aloittaisi sukunimen vaihto rumbaa.
Muut eronneet ovat halunneet uuden alun, jopa silloin, kun lapsille tulee eri sukunimi eli ottaneet takaisin tyttönimensä tai jonkun muun oman suvun nimen. Sinäkin voisit muuttaa mielesi jos eroaisit, en itsekään pitäisi miehen nimeä, jos eroaisin.
Pidän sitä kummallisena, ettei "viitsitä" vaihtaa kortteja, avioero on kuitenkin vähän isompi projekti kuin ajokortin uusiminen, joka nykyisin joka tapauksessa jatkossa tehdään viiden vuoden välein, henkilökortti taitaa olla voimassa vielä lyhyemmän ajan.
Jos olisin erehtynyt ottamaan mieheni sukunimen, en todellakaan rupeaisi venkslaamaan enää takaisin. Passit, ajokortit, kaikki vaihtoon. Ei helekatti.
AP, halusiko vaimosi välttämättä vaihtaa sukunimensä naimisiin mennessänne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Arvostettu suku" voi hyvä ihme sentään. Tavallisia pulliaisia te olette.
Kyseessä kuitenkin Korhosen arvokas suku.
No sitten ymmärrän.
(eri)
Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa, että joku jaksaa välittää asiasta. Ymmärrän, jos olet sellainen uniikki lumihiutale jonka sukunimellä on tasan kourallinen ihmisiä, muuten en.
En jaksaisi ymmärtää siltikään. Jos on niin uniikki lumihiutale, niin ei kannata edes mennä naimisiin. Elelee vain sinkkuna ja suojelee arvokasta sukunimeään.
Vierailija kirjoitti:
Et voi, mutta minusta se on kummallista. Esimerkiksi mieheni ex-vaimo käyttää mieheni nimeä edelleen, vaikka on uusissa naimisissa uuden miehen kanssa, koska ex-miehensä nimi on paljon hienomman kuuloinen.
Itse pidin oman nimeni eli en ottanut miehen nimeä. Mielestäni jokainen syntyy jonkun sukunimen kanssa ja se on hänen oma nimensä, ei sitä kannata alkaa vaihtaa muiden ihmisten nimiin.
Tuo se vasta kummallista onkin. Naurettavaa suorastaan.
Mä en jaksaisi alkaa vaihtamaan omaa nimeäni kertaakaan.
Ilmeisesti uuden miehen Laurila ei ole tarpeeksi myyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa, että eräs sukulainen käyttää ex-miehensä sukunimeä edelleen. Kaikki muut eronneet ovat vaihtaneet takasin omaan nimeensä. Lapset eivät käy selitykseksi, koska lapsia on kahden miehen sukunimellä.
En mä ainakaan vaihtaisi takaisin tyttönimeeni jos eroaisin ja pitäisin tosi outona, jos oikeasti pitkän avioliiton jälkeen ylipäätään kukaan vaihtaisi.
Olen ollut naimisissa nyt 20v ja sukunimeni on osa minua, en todellakaan ero tilanteessa aloittaisi sukunimen vaihto rumbaa.Muut eronneet ovat halunneet uuden alun, jopa silloin, kun lapsille tulee eri sukunimi eli ottaneet takaisin tyttönimensä tai jonkun muun oman suvun nimen. Sinäkin voisit muuttaa mielesi jos eroaisit, en itsekään pitäisi miehen nimeä, jos eroaisin.
Pidän sitä kummallisena, ettei "viitsitä" vaihtaa kortteja, avioero on kuitenkin vähän isompi projekti kuin ajokortin uusiminen, joka nykyisin joka tapauksessa jatkossa tehdään viiden vuoden välein, henkilökortti taitaa olla voimassa vielä lyhyemmän ajan.
Ja kyllä minusta ajokortin tai passin uusiminen on isompi projekti kuin avioero, joka oli kyllä niin simppeli homma olla ja voi.
Vierailija kirjoitti:
"Arvostettu suku" voi hyvä ihme sentään. Tavallisia pulliaisia te olette.
Arvostetut Lötjöset.
Vierailija kirjoitti:
Ja ajatteles, vaimosi voi hankkia lapsen vaikka minkälaisen miehen kanssa ja antaa sille lapsellekin sinun sukusi arvokkaan sukunimen
:D
Jep, sitä ei tiedä minkä värinen Korhonen maailmaan putkahtaakaan!
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin erehtynyt ottamaan mieheni sukunimen, en todellakaan rupeaisi venkslaamaan enää takaisin. Passit, ajokortit, kaikki vaihtoon. Ei helekatti.
AP, halusiko vaimosi välttämättä vaihtaa sukunimensä naimisiin mennessänne?
Ei sirkus korttien vaihtoon lopu. Kaikki jäsenyydet, asiakkuudet ja sopimuksetkin pitäisi päivittää. Lehtitilauksetkin.
Ap on narsu. En ihmettele miksi hänet jätettiin.
Ex-vaimon onni päästä sinusta eroon, oli sitten jättäjä tai jätetty!
Mieheni on eronnut ensimmäisestä vaimostaan melkein 20 vuotta sitten, mutta tällä exällä on edelleen miehen sukunimi. Uusissa naimisissa tämä exä ei ole. Mulle ja miehelle ihan sama millä nimellä se nainen on. Itse en vaihtanut sukunimeä kun menimme miehen kanssa naimisiin. Eli mies on siis exänsä kanssa saman sukunimisiä kun taas nykyisen vaimonsa kanssa eri nimellä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut naimisissa nyt 20v ja sukunimeni on osa minua, en todellakaan ero tilanteessa aloittaisi sukunimen vaihto rumbaa.Muut eronneet ovat halunneet uuden alun, jopa silloin, kun lapsille tulee eri sukunimi eli ottaneet takaisin tyttönimensä tai jonkun muun oman suvun nimen. Sinäkin voisit muuttaa mielesi jos eroaisit, en itsekään pitäisi miehen nimeä, jos eroaisin.
Ei se ole pelkästään mikään kortinvaihtorumba. Jos olet elänyt jo kauan miehesi sukunimellä, kaikki elämässä pyörii sen nimen ympärillä. On sähköpostiosoitteita, joita on ihan hiton hankala ruveta vaihtamaan ja jakamaan uusiksi joka puolelle, kun kohteita voi olla satoja vuosien mittaan. Voi olla yritystoimintaa, joka on tullut tutuksi ko. nimellä. Avioero on vielä hemmetin kallis prosessi, ei paljon huvita ruveta maksamaan joka asian uusimisesta kymppejä ja satasia sinne tänne.
Itse en kyllä palaisi takaisin tyttönimeeni, sekin tuntuu jotenkin älyttömältä. Jos tulisi sellainen tunne, että nyt se nimi on pakko vaihtaa, kehittelisin itselleni uudissukunimen. Silloin vasta voi puhua uudesta alusta. Ei se tyttönimeen palaaminen mikään uusi alku ole, se on palaamista menneisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ajatteles, vaimosi voi hankkia lapsen vaikka minkälaisen miehen kanssa ja antaa sille lapsellekin sinun sukusi arvokkaan sukunimen
:DJep, sitä ei tiedä minkä värinen Korhonen maailmaan putkahtaakaan!
Väri ei ole kaikille kaikki kaikessa. Todennäköisesti tämä ap-Lötjönen/Korhonen on juuri näitä rassekansalaisia. Älyn vähyys viittaa siihen.
Oma tyttönimeni on sen verran yleinen, että kokonimikaimoja on useampi kourallinen. Jos eroaisin niin en vaihtaisi sukunimeä takaisin.
Von Strösselssön-Guggenhjelm? Sukusäännöissänne lukee että voit tosiaan poistattaa tämän nimen exältä. Tarvitset lakimiehen apua.
Voisiko tulla mahdollisuus poistaa miehen nimi jos se on tehnyt rikoksia huijauksia huijausliitto tai muu rikollisuus??? Häpäisee koko suvun pahalla nimellä. Myös mies voisi poistattaa naisen sukunimen muistista ja naiselta Eron jälkeen kun tehnyt huijausrikoksia .
Et voi, mutta minusta se on kummallista. Esimerkiksi mieheni ex-vaimo käyttää mieheni nimeä edelleen, vaikka on uusissa naimisissa uuden miehen kanssa, koska ex-miehensä nimi on paljon hienomman kuuloinen.
Itse pidin oman nimeni eli en ottanut miehen nimeä. Mielestäni jokainen syntyy jonkun sukunimen kanssa ja se on hänen oma nimensä, ei sitä kannata alkaa vaihtaa muiden ihmisten nimiin.