Teinitohtori terveyskeskuksessa
Muistatteko sarjan Teinitohtori? Tulo se pääosan skidi mieleen kun menin tänään terveyskeskukseen. Pakko tämän on kandilääkäri olla, mutta näyttää aivan teiniltä! Nuoremmalta kuin yläastelainen poikani.
Minulla on paha yskä ja epäilen että se on kehkoputkissa. Punastellen tämä nuori lääkäri pyysi riisumaan puseron kuunnellakseen keuhkoja ja oli muutenkin todella ujo ja vaivautunut.
Tuli ihan sääli nuorta kundia terveyskeskuksessa. Mitä poitsuja siellä nykyään löytyy?!
Toinen asia kokonaan on se, että kaipaisin kokeneen, aikuisen lääkärin mielipidettä. Yksityiselle ei ole varaa. Onko tk nuorten kandien harjoitustyömaa?
Kommentit (97)
Ja 93 on muuten hoitsu! :D täällä näemmä meitäkin jo parjataan.
En ole huomannut eroa onko 55 v vai 28 vee.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 16:22"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 16:19"]
Missäs ne sit harjoittelisi? Nukeillako?
[/quote]
Tykkäisitkö itse, jos omalääkärisi näyttäisi 12-vuotiaalta,
ap
[/quote]
Minkäs lääkäri ulkonäölleen voi?
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:12"]
Kyllähän ne parikymppiset varmaan alkaa näyttää lapsilta kun itse vanhenee :) Ei sitä silti tietty tarvi tytötellä tai pojutella, se on vaan huonoa käytöstä.
Itse olen 5. vuoden kandi, ensi kesänä ekat tk lääkärin työt tiedossa. Onneksi olen jo normikandia vanhempi (yli 30v) niin ehkä minuun suhtaudutaan paremmin vaikken sen enempää tiedäkään kuin muutkaan.
P.s. lääkiksessä harjoitellaan potilaan kohtaamista jonkin verran, nytkin oli juuri 2t teatteriharjoitusta niin että opettaja esitti erilaisia potilaita ja me lääkäriä. Joskus on ollut jopa ihan palkattuja näyttelijöitä. Kunnolla pystyy tietysti harjoittelemaan vain oikeilla potilailla.
[/quote]
"Nytkin oli juuri" ?
Lääkiksessä on nyt kesäloma, joten ei siellä nytkään juuri mitään parin tonnin teatteriharjoituksia vedetä.
Itselläni on ihan hyviä kokemuksia niin julkisella kuin yksityiselläkin puolella nuoremmistakin lääkäreistä.
Nyt kuitenkin aion pyytää äitiysneuvolalääkärin vaihtoa. Ilmeisesti lääkärillä (nuori naishenkilö) ei ole mitään varsinaista syventymistä synnytyksiin ja naistentauteihin. Ei osannut tutkia kohdunsuun tilannetta ja myös sydänäänien tutkimisesta jäi se kuva, että hänen mielestä sillä laitteella vaan levitettiin geeliä potilaan vatsaan. Jälkitarkastuksessa haluan kunnollisen synnytyksistä tietävän lääkärin mielipiteen esim. laskeumista (joka siis jo todettu aiemmin synnytyksen jälkeen).
Olen huomannut saman. Olen 45-vuotias ja tuntuu todella epämiellyttävältä kertoa seksuaalisista ongelmista pojalle, joka on tuskin selvinnyt puberteetista.
Ystävälläni taas on tosi nuori kandipimatsu omalääkärinä. Miten sellaiseen tyttöön voi luottaa vakavassa terveysongelmassa? Ymmärrän, että kunnat säästävät, mutta eikö aikuista lääkäriä enää saa?
[/quote]
Tykkäisitkö itse, jos omalääkärisi näyttäisi 12-vuotiaalta, ja käytännön kokemusta olisi vain hitunen? En ole nukke, ja minulla on vakavia, kroonisia terveysongelmia. En halua olla kenenkään harjoitustyö.
ap
Tietysti tk on kandien harjoitustyömaa. Jokaisen lääkäriksi valmistuvan pitää suorittaa tietty määrä terveyskeskuksessa! Heillä on aina mahdollisuus konsultoida vanhempaa kollegaa. Sitäpaitsi.... ulkonäkö monesti pettää!
Kertoo vaan siitä, että olet tullut itse vanhaksi...
Kandit saavat nykyään työskennellä terveyskeskuksissa vastaanottotyössä vasta viidennen opiskeluvuoden jäljeen eli lähes valmiina lääkäreinä, silloinkin ovat jonkun valvonnassa ja aina on oltava konsultoitava kokenut lääkäri talossa. Nuoreltahan moni kandi vaikuttaa mutta ikää heillä on vähintään n. 24 vuotta ja silloinkin on menty suoraan lukiosta lääkikseen.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 16:20"]
Olen huomannut saman. Olen 45-vuotias ja tuntuu todella epämiellyttävältä kertoa seksuaalisista ongelmista pojalle, joka on tuskin selvinnyt puberteetista.
Ystävälläni taas on tosi nuori kandipimatsu omalääkärinä. Miten sellaiseen tyttöön voi luottaa vakavassa terveysongelmassa? Ymmärrän, että kunnat säästävät, mutta eikö aikuista lääkäriä enää saa?
[/quote]
eiköhän ne kandit ihan aikuisia ole :) ja ei ikä ja osaaminen ole sama asia, onneksi.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 16:19"]
[/quote]
Tykkäisitkö itse, jos omalääkärisi näyttäisi 12-vuotiaalta, ja käytännön kokemusta olisi vain hitunen? En ole nukke, ja minulla on vakavia, kroonisia terveysongelmia. En halua olla kenenkään harjoitustyö.
ap
[/quote]
Jos hän on OMAlääkärisi, kyseessä ei ole kandi! Mikäli hän SIJAISTAA kesän omalääkäriäsi, älä huoli, ei enää kauaa! Kyllä voi ihmiset olla törttöjä /:(
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 16:22"]
Kertoo vaan siitä, että olet tullut itse vanhaksi...
Kandit saavat nykyään työskennellä terveyskeskuksissa vastaanottotyössä vasta viidennen opiskeluvuoden jäljeen eli lähes valmiina lääkäreinä, silloinkin ovat jonkun valvonnassa ja aina on oltava konsultoitava kokenut lääkäri talossa. Nuoreltahan moni kandi vaikuttaa mutta ikää heillä on vähintään n. 24 vuotta ja silloinkin on menty suoraan lukiosta lääkikseen.
[/quote]
Olen 38-vuotias enkä pidä itseäni vanhana. On inhimillaistä toivoa vakavassa terveysongelmassa aikuista ja kokenutta lääkäriä. Eihän monet mene harjoittelijakampaajallekaan, ja se on vain hiukset.
ap
Yskä on aina keuhkoputkissa, ei siinä mitään ihmeellistä tai vakavaa ole...
Kyllä 24-25-vuotias on aikuinen. Ei siellä sen nuorempia huseeraakaan.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 16:25"]
Yskä on aina keuhkoputkissa, ei siinä mitään ihmeellistä tai vakavaa ole...
[/quote]
Pointti on se, että se paidan poisriisumisen kysymys oli selvästi hänelle HYVIN vaivaannuttava, mitä se ei vanhemmille lääkäreille ole. Jos lääkäri punastelee kuunnellessaan keuhkoja kun näkee mun rintsikat niin ei se nyt luottamusta herätä. Koskaan aiemmin en ole ajatellut paidan riisumisesta lääkärissä mitään.
ap
Siinähän sitten itkette, kun ei terveyskeskukseen löydy suomea puhuvia pysyviä lääkäreitä.
t. hyvin säilynyt kahden lapsen 28-vuotias teinilääkäriäiti, joka ei terveyskeskukseen enää äitiyslomaltaan aio palata
[/quote]
hyvä kysymys
Mites AP olis yksityislääkäri tai nykyäänhän myös julkisellakin puolella voi vaihtaa terveysasemaa, jos nyt käyttämälläsi on mielestäsi epäpäteviä teinejä... Yhtälailla ne vanhat ja kokeneet lääkärit ovat joskus olleet vastavalmistuneita. Jos he eivät olisi kelvanneet töihin nuorena, niin eivät he olisi nyt sen kokeneempia kuin vastavalmistuneetkaan.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:56"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:42"]
Ikävä kyllä kokemuksen arvo laskee joka päivä. Kaiken tiedon kun saa googlesta. Ei se koske vain terveyskeskuksen arkea. Valitettavasti.
[/quote]
Olen tästä eri mieltä. Kun tutkii satoja ja tuhansia potilaita vuodessa, kehittyy kuitenkin sellainen tuntuma jota Googlella ei ole. Oppii suhteuttamaan eri löydösten arvoa toisiinsa. Myös intuitio kehittyy, joskus sitä vaan vaistoaa että tällä potilaalla on joku oikea hätä, vaikka en vielä tiedäkään mikä se on.
t. 68
[/quote]
Minä olen kanssasi aivan samaa mieltä! Valitettavasti moni muu ei ole. Se juuri oli pointtini. Kun kaiken tiedon saa ns. valmiina. Kuulee vain nykylukiolaisten puheita - mitään ei viitsitä opetella, kun se kuitenkin löytyy netistä. (Olen lukion opettaja) Ja kyllähän tässäkin ketjussa on jo monesti sanottu se, että nuorilla kandeilla on se uusin tieto, niin kuin kokeneet lääkärit eivät lukisi lääketieteellisiä julkaisuja ja tutkimuksia yms.
[/quote]
Onhan se netistä lukeminenkin opettavaa! :D sama kai se on mistä se tieto saadaan, kunhan saadaan. Netistä (kunhan on luotettava lähde) tai kirjoista.
Usein pitkään alalla työskennelleet (oli ala mikä tahansa) ovat tietyllä tavalla muutos vastarintaisia. "Tämä tehdään näin, koska tämä on aina tehty näin" asenteella mennään eikä suostuta edes kokeilemaan uusia toimintatapoja, vaikka ne olisivat mahdollisesti parempia. Noviisit eivät ole niin urautuneita tiettyyn muottiin ja pohtivat näin ollen useita ratkaisuja ja toimintatapoja. Ei se kokemuksen puute ole vain huono asia! :)