Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhtään vähättelemättä unettomuudesta kärsiviä

Vierailija
18.08.2021 |

Kuinka paljon liikutte päivässä? Vaikea uskoa, että uni ei millään tulisi, vaikka väsyttäisi itseänsä joka päivä raskaalla fyysisellä liikunnalla.

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan joka ei itse ole todellista unettomuutta kokenut, ei ymmärrä mitä helvettiä se on. Yksi yö unetta menee kevyesti mutta 3-4 yötä putkeen rupeaa rassaamaan nuppia jo tosissaan.

Unettomuudesta pääsee kun lakkaa stressaamasta asian kanssa ja päättää että nukkuu sen mitä nukkuu ja jos yöuni jää vajaaksi niin sen voi korvata päikkärillä. Kun homma on hallinnassa niin sitten kannattaa vaan noudattaa normaalia vuorokausirytmiä ja nuttkua yös sekä valvoa päivi. Tämän kirjoitan omasta kokemuksestani.

Ap on siinä väärässä että raskas liikunta tai fyysinen työ hieman ennen nukkumaan menoa ei ainakaan helpota uneen pääsyä.

Voi miten ihanan helppoa! Miten en ole tajunnut????

Koko valvotun elämäni olen ollut kellontarkka juuri siksi ettei vuorokausi- tai ruokailurytmi mitenkään häiritsisi nukkumista. Tarkkaillut syömisiä ja juomisia, minimoinut mm alkoholin ja kahvin. Käynyt kymmeniä "unikouluja", kokeillut kymmeniä lääkkeitä. Päiväunia en pysty nukkumaan, en vain nukahda kun olen yliväsynyt ja aivot käy kierroksilla. 

Tollo!

Vierailija
82/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan joka ei itse ole todellista unettomuutta kokenut, ei ymmärrä mitä helvettiä se on. Yksi yö unetta menee kevyesti mutta 3-4 yötä putkeen rupeaa rassaamaan nuppia jo tosissaan.

Unettomuudesta pääsee kun lakkaa stressaamasta asian kanssa ja päättää että nukkuu sen mitä nukkuu ja jos yöuni jää vajaaksi niin sen voi korvata päikkärillä. Kun homma on hallinnassa niin sitten kannattaa vaan noudattaa normaalia vuorokausirytmiä ja nuttkua yös sekä valvoa päivi. Tämän kirjoitan omasta kokemuksestani.

Ap on siinä väärässä että raskas liikunta tai fyysinen työ hieman ennen nukkumaan menoa ei ainakaan helpota uneen pääsyä.

Olisit hyvin voinut jättää kirjoittamatta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan vain halusin kysyä kysymyksen, ihmeellisen hyökkääviä vastauksia aloitukseen. Kysymällä näennäisen tyhmiä kysymyksiä nyt vaan yleensä oppii uusia asioita. Pahoitteluni kerta pahoitin useamman palstalaisen mielen. Itse en tosiaan kärsi unettomuudesta ja omista tutuistani moni unettomuudesta kärsivä on sairaanloisen ylipainoinen tai vaihtoehtoisesti todella laiha, eikä kukaan heistä tunnu juuri liikkuvan.

-Ap

Ehkä voi miettiä myös, että josko joku on sairaaNloisen lihava tai todella laiha juuri uniongelmien takia? Ja liikuntaa tuskin jaksaa harrastaa sen kummemmin, jos kuukausitolkulla elää elämää puoliteholla univajeen takia.

Vierailija
84/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unettomuus ei välttämättä ole nukahtamisongelma.

Minä nukahdan nopeasti, mutta joku herättää muutaman tunnin päästä aamuyöllä. Ehkä se on stressi, koska silloin alkaa virkeänä miettiä rästihommia ja viimeisetkin unenrippeet häviää.

Kun tämä toistuu joka yö, se vähäisen unen määrä alkaa syömään sisältäpäin.

Jep, juuri tämä! Mulla on sama että nukahdan nopeasti mutta saatan valvoa aamuyöllä pari kolme tuntia. Väsyttää mutta uni ei tule. Selkeä stressioire on.

Masennus oireilee siten että herää aamuyöllä eikä enää saa unta. Mielialalääkkeet.

Vierailija
85/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unettomuus ei välttämättä ole nukahtamisongelma.

Minä nukahdan nopeasti, mutta joku herättää muutaman tunnin päästä aamuyöllä. Ehkä se on stressi, koska silloin alkaa virkeänä miettiä rästihommia ja viimeisetkin unenrippeet häviää.

Kun tämä toistuu joka yö, se vähäisen unen määrä alkaa syömään sisältäpäin.

Jep, juuri tämä! Mulla on sama että nukahdan nopeasti mutta saatan valvoa aamuyöllä pari kolme tuntia. Väsyttää mutta uni ei tule. Selkeä stressioire on.

Masennus oireilee siten että herää aamuyöllä eikä enää saa unta. Mielialalääkkeet.

Minä vuonna valmistuit lääketieteen lisensiaatiksi/tohtoriksi?

Vierailija
86/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, senhän takia se onkin sairaus kun uni ei tule vaikka pitäisi. Miksei astmaatikot vaan hengitä tai ummetuksesta kärsivät vaan kakkaa?

Vierailija
87/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti trolli-ap saa joskus kokeilla unettomuutta niin loppuu vakavalla asialla visailu.

Vierailija
88/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, senhän takia se onkin sairaus kun uni ei tule vaikka pitäisi. Miksei astmaatikot vaan hengitä tai ummetuksesta kärsivät vaan kakkaa?

Just niin. Miksi joku on masentunut, vaikka naapurilla on kaikki hyvin? Miksi pyörätuolissa istuvat eivät vaan nouse ja lähde kävelemään? Miksi niin monet syövät lääkkeitä kaikenlaisiin sairauksiin ja vaivoihin, kun lääkkeetön hoito on paras hoito?

Jne. jne. Miksi?

Vierailija
89/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta vaikka ap onkin vain trolli joka yrittää ärsyttää käyttäjiä, on tuollaisia ihmisiä myös oikeasti. Siis niitä jotka menevät kertomaan sairaille ihmisille typeriä teorioitaan. Usein vielä kysymättä. Ihan kuin ihminen ei olisi jo kokeillut jos tauti korjaantuisi jollain vippaskonstilla.

Vierailija
90/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikun todella paljon, koko ajan menossa. En kyllä kärsi unettomuudesta, vaan nautin siitä. Menee aikaa hukkaan jos nukkuu joka yö. 8 timmaa jos nukkuu yössä niin sehän on helvetti kolmasosa koko elämästä.

Itse nukun 2 yönä viikossa keskimäärin. Muuten vedän piriä.

Nerokasta.

Vierailija
91/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurini kärsii (omien sanojensa mukaan) vaikeasta unettomuudesta. Lääkäri ei ole löytänyt mitään syytä vaivaan, joten on saanut unilääkket, joiden turvin nukkuu. Tässä vain on se, että hän "unohti" kertoa lääkärille, että tupakoi kerran tunnissa ja käyttää hyvin runsaasti alkoholia. Molemmat aineet aiheuttavat mm. unettomuutta ja muita unihäiriöitä. Lääkärikin tuskin olisi määrännyt unilääkkeitä, jos olisi tiennyt totuuden hänen alkoholin käytöstään, mutta päihderiippuvaisten maailma on sellainen, että käyttöä salataan ja vähätellään. En ole sanonut mitään, vaikka tekisi mieli kysyä, että ymmärtääkö hän, että  päihteidenkäyttönsä on syynä unettomuuteen.

Vierailija
92/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurini kärsii (omien sanojensa mukaan) vaikeasta unettomuudesta. Lääkäri ei ole löytänyt mitään syytä vaivaan, joten on saanut unilääkket, joiden turvin nukkuu. Tässä vain on se, että hän "unohti" kertoa lääkärille, että tupakoi kerran tunnissa ja käyttää hyvin runsaasti alkoholia. Molemmat aineet aiheuttavat mm. unettomuutta ja muita unihäiriöitä. Lääkärikin tuskin olisi määrännyt unilääkkeitä, jos olisi tiennyt totuuden hänen alkoholin käytöstään, mutta päihderiippuvaisten maailma on sellainen, että käyttöä salataan ja vähätellään. En ole sanonut mitään, vaikka tekisi mieli kysyä, että ymmärtääkö hän, että  päihteidenkäyttönsä on syynä unettomuuteen.

Tästä sinun naapurisi tapauksesta voimmekin kaikki muut unettomuudesta kärsivät vetää sen johtopäätöksen, että olemmekin juoppoja/narkkeja ja ketjupolttajia. Tosin itse en ole koskaan polttanut yhtäkään tupakkaa ja alkoa en ole käyttänyt vuosiin, ja ennenkin vain seurassa vähän. Kiitos valaisusta...

Vierailija
93/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimi 15.000 askelta per päivä.Kaksi koiraa jotka lenkitettävä satoi tai paistoi.Ei auta siihen että vaikka nukahdan nopeasti niin herään jo puolenyön aikaan ja uni ei enää tule.

Vierailija
94/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että raivostuttaa nämä supernukkujat jotka valittaa kun "ihan kamalaa kun sain viime yönä vaan jotain 6 tuntii nukuttua, on ihan kamala olo".  Itselle toi 6 tuntia olis luksusta.

Vierailija
95/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä sinun naapurisi tapauksesta voimmekin kaikki muut unettomuudesta kärsivät vetää sen johtopäätöksen, että olemmekin juoppoja/narkkeja ja ketjupolttajia. Tosin itse en ole koskaan polttanut yhtäkään tupakkaa ja alkoa en ole käyttänyt vuosiin, ja ennenkin vain seurassa vähän. Kiitos valaisusta...

Itse en ehkä lähtisi tuolle luulottelujen valtatielle, missä sinä ajelet ilmeisesti silmätkin siottuna, mutta ihan miten vaan. Puhuin vain yhdestä tapauskesta, en sinusta.

Vierailija
96/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sinua auttaisi psykoterapia, kun otat viestit noinkin henkilökohtaisesti ja uhriudut heittäytymällä auton alle?

Vierailija
97/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin kun jatkuu monta vuotta.

Vierailija
98/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sinua auttaisi psykoterapia, kun otat viestit noinkin henkilökohtaisesti ja uhriudut heittäytymällä auton alle?

Niin että silmät siottuna auton alle... :D Mene itse vaan, eikä psykoterapia sulle varmaan haitaksi olisi.

Vierailija
99/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että silmät siottuna auton alle... :D Mene itse vaan, eikä psykoterapia sulle varmaan haitaksi olisi.

voi kultapieni, oli siellä muitakin kirjoitusvirheitä, en viitsinyt korjata, kännyllä se on joskus hidasta. Kas kun et niitä huomannut.

Vierailija
100/101 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unettomuudesta kärsivänä alan lähinnä itkeä kommentistasi ap. Olen kärsinyt nyt kohta kuukauden unettomuudesta ja aivan kaikki on kokeiltu. Liikun säännöllisesti, mutta sydän alkaa hakkaamaan jo pienimmästäkin ponnistuksesta. Ainoa, mikä valitettavasti auttaa tällä hetkellä on nukahtamislääke. Inhoan käyttää sitä, mutta en voi valvoa yöstä toiseen ja käydä töissä. Nyt kykenen siihen joten kuten vaikka olo ei ole paras mahdollinen. En todellakaan haluaisi käyttää lääkkeitä mutta muuta vaihtoehtoa ei tällä hetkellä ole. Pelottaa hirveästi, etten pääse eroon tästä koskaan enkä enää opi nukkumaan luonnollisesti.

Turvallisempi vaihtoehto olisi kevyt mielialalääkitys. Sitalopraami toimii itselläni erinomaisesti unettomuuteen.

Sitalopraami kyllä mullakin auttoi hyvin unettomuuteen. Itseasiassa joka päivä oli pakko ottaa tunnin parin päikkärit ja silmät muutenkin alkoi lurppia jo ennen puolta päivää.

Tuota jatkuvaa väsymystä ja apatiaa kesti vuosikausia enkä tullut tajunneeksi mistä se johtui ennen kuin saatanallisten vieroitusoireiden saattelemana lopetin lääkityksen ja huomasin päiväunien kadonneen ja unettomuuden palanneen.

Nykyään taas unirytmit mitä sattuu kuten aina lapsesta lähtien mutta toisaalta ainakin päivisin riittää virtaa ja motivaatiota enemmän. Eli kyllähän tuo toimii, ei siinä.