Yhtään vähättelemättä unettomuudesta kärsiviä
Kuinka paljon liikutte päivässä? Vaikea uskoa, että uni ei millään tulisi, vaikka väsyttäisi itseänsä joka päivä raskaalla fyysisellä liikunnalla.
Kommentit (101)
Teinistä lähtien tunnin päivittäin. Enempi pahentaa unettomuutta ja tuokin täytyy suorittaa heti aamulla.
Muita fiksuja vinkkejä?
Teen fyysisesti raskasta työtä 6-8h päivässä. Herään tunnin välein yöllä.
Kukaan joka ei itse ole todellista unettomuutta kokenut, ei ymmärrä mitä helvettiä se on. Yksi yö unetta menee kevyesti mutta 3-4 yötä putkeen rupeaa rassaamaan nuppia jo tosissaan.
Jos se oliskin noin yksinkertaista.
Jos aloittaja kokisit puoletkaan kärsimästäni unettomuudesta niin et ihmettelisi. Vaan niinhän se on että kun itsellä ei ole ongelmaa niin ei ymmärrä toisten ongelmia.
Ei ole liikunnasta kiinni. Toisaalta, kun pitkään kärsii univajeesta, niin ei oikein jaksa enää mitään kauheaa rääkkiä vetää.
Haha! Mulla on yksi tuttu, joka on aivan himoliikkuja, ja hän kärsi vuosikausia unettomuudesta. Hänellä muuten käsittääkseni diagnosoitiin uniapnea viime vuonna. On siis todella hoikassa kunnossa ja treenattu vartalo. En ole hänen kanssaan asiasta jutellut, kun emme tosiaan ole mitenkään läheisiä, joten en tiedä sen enempää nykyisistä nukkumisista.
Yhtään vähättelemättä kykyäsi ajatella, mutta osaisitko kuvitella minkälainen motivaattori olisi selvittää erilaisia helpotuskeinoja jos elintoiminnoille yksi keskeinen asia alkaisi prakaamaan?
Tai tarkoitan, voisiko olla niin että ihminen joka kärsii ko. ongelmasta, olisi miettinyt asiaa enemmän, kuin ihminen joka ei?
Ihmisellä voi olla aivan hirveä fyysinen ja psyykkinen väsymys, mutta uni ei silti tule.
Voin kertoa että liikun työssäni paljon (sairaanhoitaja) ja vapaa -aikana ihan joka päivä. Unettomuus on silti suuri ongelma. Ylipainoa ei ole ja erittäin terveelliset elämäntavat joten havainnointisi ei ainakaan osunut minuun.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole liikunnasta kiinni. Toisaalta, kun pitkään kärsii univajeesta, niin ei oikein jaksa enää mitään kauheaa rääkkiä vetää.
Eikä varmasti ole terveellistäkään.
Olen joutunut ensiapuun, kun sydän petti kesken juoksulenkin. Syynä kroonisen univajeen aiheuttama ylirasitustila. Lisäksi vähänkään kävelyä vaativampi liikunta vaatii koordinaatiokykyä, jota minulla ei (enää) kaikkien näiden vuosien jälkeen ole.
Miul on aktiivinen koira jota lenkitän 5-10 kilsaa per päivä + siihen päälle koulun takia tulevat kävelyt ja kärsin silti elämää rajottavasta pahasta unettomuudesta vaikka on lääkkeet siihen. Tästä alotuksesta paistaa tietämättömyys 🙄
Liian myöhään lenkkeily tai kuntosalilla repiminen heikentää kaikin puolin yöunien laatua. Parasta on, jos ehtii rauhoittumaan ainakin pari kolme tuntia ennen kuin käy nukkumaan. Myös kipeät lihakset voivat saada heräilemään useita kertoja yössä, joten kovemmat treenit kannattaa jättää viikonloppuun.
Unettomuudesta kärsivänä alan lähinnä itkeä kommentistasi ap. Olen kärsinyt nyt kohta kuukauden unettomuudesta ja aivan kaikki on kokeiltu. Liikun säännöllisesti, mutta sydän alkaa hakkaamaan jo pienimmästäkin ponnistuksesta. Ainoa, mikä valitettavasti auttaa tällä hetkellä on nukahtamislääke. Inhoan käyttää sitä, mutta en voi valvoa yöstä toiseen ja käydä töissä. Nyt kykenen siihen joten kuten vaikka olo ei ole paras mahdollinen. En todellakaan haluaisi käyttää lääkkeitä mutta muuta vaihtoehtoa ei tällä hetkellä ole. Pelottaa hirveästi, etten pääse eroon tästä koskaan enkä enää opi nukkumaan luonnollisesti.
Minulla liikunta pahentaa unettomuutta, koska se virittää elimistöä. Parhaiten tulee uni, kun on aina sellaisessa koomamaisessa horroksessa.
Ai että yhtään vähättelemättä tuollainen aloitus?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä voi olla aivan hirveä fyysinen ja psyykkinen väsymys, mutta uni ei silti tule.
Mulla on juuri tuo ns. nukahtamisongelma. Väsyttää vaikka kuinka paljon niin en meinaa saada unta. Tämä on erittäin pirullinen vaiva. Useita kertoja ollut epätodellinen olo unenpuutteesta. Nykyään ei ole autoa mutta joskus suorastaan hirvitti ajaa rättipoikki väsyneenä.
Vierailija kirjoitti:
Unettomuudesta kärsivänä alan lähinnä itkeä kommentistasi ap. Olen kärsinyt nyt kohta kuukauden unettomuudesta ja aivan kaikki on kokeiltu. Liikun säännöllisesti, mutta sydän alkaa hakkaamaan jo pienimmästäkin ponnistuksesta. Ainoa, mikä valitettavasti auttaa tällä hetkellä on nukahtamislääke. Inhoan käyttää sitä, mutta en voi valvoa yöstä toiseen ja käydä töissä. Nyt kykenen siihen joten kuten vaikka olo ei ole paras mahdollinen. En todellakaan haluaisi käyttää lääkkeitä mutta muuta vaihtoehtoa ei tällä hetkellä ole. Pelottaa hirveästi, etten pääse eroon tästä koskaan enkä enää opi nukkumaan luonnollisesti.
Turvallisempi vaihtoehto olisi kevyt mielialalääkitys. Sitalopraami toimii itselläni erinomaisesti unettomuuteen.
Tuntemillani unettomuudesta kärsivillä ei ainakaan ole liikkumisen ja syömisen kanssa ongelmaa.
Nukun normielämässä kuin tukki, missä vain, melussa ja valossa. Jostain tuntemattomasta syystä kärsin unettomuudesta erään kevään. Silloin aika nopeasti tuli semmoinen olo, että liikunta olisi keholle jo vaarallista. Krapulainen, sydän tykytti unenpuutteesta jne. Kävelin pitkiä lenkkejä mutta ei se terveeltä niissä tuntemuksissa tuntunut.