Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhtään vähättelemättä unettomuudesta kärsiviä

Vierailija
18.08.2021 |

Kuinka paljon liikutte päivässä? Vaikea uskoa, että uni ei millään tulisi, vaikka väsyttäisi itseänsä joka päivä raskaalla fyysisellä liikunnalla.

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse urheilullinen mutta kärsinyt lapsesta saakka unettomuudesta. Pahin kausi oli teininä ja nuorena aikuisena kun nukuin joka kolmas yö muutaman tunnin.

Vierailija
42/101 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikun todella paljon, koko ajan menossa. En kyllä kärsi unettomuudesta, vaan nautin siitä. Menee aikaa hukkaan jos nukkuu joka yö. 8 timmaa jos nukkuu yössä niin sehän on helvetti kolmasosa koko elämästä.

Itse nukun 2 yönä viikossa keskimäärin. Muuten vedän piriä.

Miksi ihmeessä haaskaat aikaasi nukkumiseen edes kahtena yönä? Sinäkin aikana ehtisit vaikka mihin ja vaikka mitä. Vaikka vetään sitä piriä...

Liian pitkään jos valvoo niin äkkiä sitä on psykoosissa. 3 yötä ihan vakio, neljäs menee vielä joskus mut sen jälkeen aletaan leikkimään mielenterveydellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kärsin jonkin verran unettomuudesta , olen löytänyt melatoniinitabletit (saan reseptillä). Mulle auttaa. Tuosta liikunnasta , jos käyn päivällä ulkoilemassa niin tiedän että unensaanti on seuraavana yönä hankalaa. Mulle liikunta toimii piristeenä , outoa että jotkut kokevat sen unentuojana.

Ei minustakaan normaali liikunta toimi unentuojana. Sen sijaan joku koko päivä metsäsavotassa ja siihen päälle halkojen hakkaamista ja sauna, niin johan tuntuu väsymys kropassa. Ei tavanomainen lenkkeily tms saa kroppaa uupumaan.

Vierailija
44/101 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kokeillut lopettaa kofeiinin käytön?

Vierailija
45/101 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytön kännykkäni piippasi kahdesti viime yönä kello 03:00 ilman mitään syytä.

Ei tekstaria, virta vähissä, ei mitään syytä. Silti piippasi. Ihmettelin yöllä että mitä helvettiä.

En usko kaappaukseen, kun älytön yksinkertainen vanha romu missä ei ole nettiä eikä mitään.

Vierailija
46/101 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä masennus laukaisi paniikkioireet ja unettomuuden aikoinaan. Pahimmillaan en nukkunut kolmeen vuorokauteen, jonka jälkeen olinkin jo valmis vetämään itseni köyden jatkoksi. Onneksi sain nukahtamislääkkeet.

Ongelma lääkkeissä vain on se että niiden teho heikkenee todella nopeasti. Jouduin lopulta käyttämään kahta eri lääkettä nukahtamiseen, ja myöhemmin lisäsin cocktailiin vielä oluttakin... Sain onneksi lopulta näin katkaistua unettomuuskierteen lopulta, mutta edelleen pahan stressin myötä saattaa samat oireet nostaa päätään.

Unettomuus on yksi pirullisimmista vaivoista, sillä se vaikuttaa elämässä ihan kaikkeen, joten suosittelen todellakin tekemään mitä tarvitsee sen ylittämiseksi: olkoot työpaikan vaihto, rentoutuskurssit tai mikä vain.

Vierailija
47/101 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikun todella paljon, koko ajan menossa. En kyllä kärsi unettomuudesta, vaan nautin siitä. Menee aikaa hukkaan jos nukkuu joka yö. 8 timmaa jos nukkuu yössä niin sehän on helvetti kolmasosa koko elämästä.

Itse nukun 2 yönä viikossa keskimäärin. Muuten vedän piriä.

Miksi ihmeessä haaskaat aikaasi nukkumiseen edes kahtena yönä? Sinäkin aikana ehtisit vaikka mihin ja vaikka mitä. Vaikka vetään sitä piriä...

Liian pitkään jos valvoo niin äkkiä sitä on psykoosissa. 3 yötä ihan vakio, neljäs menee vielä joskus mut sen jälkeen aletaan leikkimään mielenterveydellä.

Tuo kommentti, johon lienet vastannut, oli herja. Ei kukaan täysipäinen moisia kirjoittele. Vanha kansa sanoi, että kun hyvin nukkuu (siis luonnollista unta), se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. Tuo pirin vetäjä voi vetää piriään ihan rauhassa vaikka 25/8.

Eikä sitä unta tule kroonisesti unettomalle sen 3 yön valvomisen jälkeenkään. Kyse ei siis ole mistään valinnasta tai halusta/tahdosta. 

Vierailija
48/101 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä masennus laukaisi paniikkioireet ja unettomuuden aikoinaan. Pahimmillaan en nukkunut kolmeen vuorokauteen, jonka jälkeen olinkin jo valmis vetämään itseni köyden jatkoksi. Onneksi sain nukahtamislääkkeet.

Ongelma lääkkeissä vain on se että niiden teho heikkenee todella nopeasti. Jouduin lopulta käyttämään kahta eri lääkettä nukahtamiseen, ja myöhemmin lisäsin cocktailiin vielä oluttakin... Sain onneksi lopulta näin katkaistua unettomuuskierteen lopulta, mutta edelleen pahan stressin myötä saattaa samat oireet nostaa päätään.

Unettomuus on yksi pirullisimmista vaivoista, sillä se vaikuttaa elämässä ihan kaikkeen, joten suosittelen todellakin tekemään mitä tarvitsee sen ylittämiseksi: olkoot työpaikan vaihto, rentoutuskurssit tai mikä vain.

Entäs kun nuo kaikki on kokeiltu ja paljon muuta ja ainoaksi vaihtoehdoksi jäi työkyvyttömyyseläke, mutta eipä tule uni eläkkeelläkään. 

Vierailija
49/101 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älytön kännykkäni piippasi kahdesti viime yönä kello 03:00 ilman mitään syytä.

Ei tekstaria, virta vähissä, ei mitään syytä. Silti piippasi. Ihmettelin yöllä että mitä helvettiä.

En usko kaappaukseen, kun älytön yksinkertainen vanha romu missä ei ole nettiä eikä mitään.

Ajasta Älä häiritse -toiminto joka yölle ja sieltä asetuksista kaikki poikkeukset pois päältä.

Vierailija
50/101 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs kun nuo kaikki on kokeiltu ja paljon muuta ja ainoaksi vaihtoehdoksi jäi työkyvyttömyyseläke, mutta eipä tule uni eläkkeelläkään. 

Tämä. Aina suositellaan sitä sun tätä, ilmeisesti sillä oletuksella, että vielä ei ole kokeiltu, jos kerran unettomuus edelleen vaivaa.

Vierailija
51/101 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kofeiini vaikuttaa minulla rauhoittavasti. 

Vierailija
52/101 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ADHD:n merkki

Vierailija
53/101 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kärsin jonkin verran unettomuudesta , olen löytänyt melatoniinitabletit (saan reseptillä). Mulle auttaa. Tuosta liikunnasta , jos käyn päivällä ulkoilemassa niin tiedän että unensaanti on seuraavana yönä hankalaa. Mulle liikunta toimii piristeenä , outoa että jotkut kokevat sen unentuojana.

Ei minustakaan normaali liikunta toimi unentuojana. Sen sijaan joku koko päivä metsäsavotassa ja siihen päälle halkojen hakkaamista ja sauna, niin johan tuntuu väsymys kropassa. Ei tavanomainen lenkkeily tms saa kroppaa uupumaan.

Riittävän pitkä HIIT-sessio lähellä maksimisykettä saa kroppasi takuuvarmasti uupumaan. Unensaantiin se ei siltikään välttämättä vaikuta.

Vierailija
54/101 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasketko sä lampaita iltaisin ja mietit vain positiivisia asioita sänkyyn mentyäsi? :D Entä juotko lämmintä maitoa ja laitat villasukat jalkaasi nukkumaan mennessäsi. Noilla neuvoillahan nukkuu varmaan todella hyvin heräämättä aamuun asti. :D 

Vierailija
55/101 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ADHD:n merkki

Kyllä, juuri näin. Päässä on auki useampi "radiokanava" kerrallaan, niin eihän se nukahtaminen helppoa ole.

Vierailija
56/101 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyötyliikuntaa keskimäärin 13500 askelta päivässä. Toimistotyö, mutta fyysiset harrastukset; puutarhanhoitoa, mökillä rakentamista ja pientä puusavottaa jne.

Lekuri on sanonut, että mulla on pieni kävelypakkomielle. Kävelen aina esim pihelimpalaverien ajan, pää toimii paremmin.

Vierailija
57/101 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kärsin pahasta unettomuudesta. Osaisitko neuvoa missän päin Helsingin keskustaa voisi viettää päivän metsäsavotassa ja hakata päälle halkoja. Sauna nyt vielä varmaan jostain löytyisi... Sekin pitää ottaa huomioon, että jos on jo vuosikausia kärsinyt unettomuudesta, voisi se kirves kroonisesti univajeisella osua omaan nilkkaan...

Vierailija
58/101 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En valitettavasti tiedä mikä keino sinulle toimisi. Itsekin olen pelännyt että tilanne kroonistuisi, mutta onneksi sain katkaistua tarpeeksi nopeasti. Itsellä ehkä parhaiten on toiminut semmoinen "lempeä ja salliva" ajattelu, että vaikken nyt saa unta niin tässä lötköttäessä saa sentään kroppa vähän rentouduttua. Pahinta on se kun alkaa mielessään maalailemaan uhkakuvia "jos en nukahda nyt vartin sisällä niin olen unettomana koko yön ja koko viikon!!" - eli tietyynlainen pakotettu väliinpitämättömyys omaan tilaansa. Yritän myös muistaa että vaikken koekaan nukkuneeni yöllä lainkaan, niin olen kuitenkin luultavasti nukkunut pieniä mikrounia lyhyissä pätkissä, mikä on myöskin parempi kuin ei mitään.

Kehottaisin myös selvittämään mahdolliset syyt unettomuuden taustalla (esim. rahahuolet tai mt-ongelmat) ja hakemaan niihin jonkinlaista ratkaisua. En tietenkään voi luvata mitään tuloksia, mutta toivon silti parasta teille!

Vierailija
59/101 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En valitettavasti tiedä mikä keino sinulle toimisi. Itsekin olen pelännyt että tilanne kroonistuisi, mutta onneksi sain katkaistua tarpeeksi nopeasti. Itsellä ehkä parhaiten on toiminut semmoinen "lempeä ja salliva" ajattelu, että vaikken nyt saa unta niin tässä lötköttäessä saa sentään kroppa vähän rentouduttua. Pahinta on se kun alkaa mielessään maalailemaan uhkakuvia "jos en nukahda nyt vartin sisällä niin olen unettomana koko yön ja koko viikon!!" - eli tietyynlainen pakotettu väliinpitämättömyys omaan tilaansa. Yritän myös muistaa että vaikken koekaan nukkuneeni yöllä lainkaan, niin olen kuitenkin luultavasti nukkunut pieniä mikrounia lyhyissä pätkissä, mikä on myöskin parempi kuin ei mitään.

Kehottaisin myös selvittämään mahdolliset syyt unettomuuden taustalla (esim. rahahuolet tai mt-ongelmat) ja hakemaan niihin jonkinlaista ratkaisua. En tietenkään voi luvata mitään tuloksia, mutta toivon silti parasta teille!

Kiitos paljon, mutta kun kaikki nuokin on kokeiltu ja käyty läpi lääkärikäynneillä (yleis- ja erikoislääkärit) ja sairaalajaksoilla, kuntoutuksessa, lääkkeitä kokeilemalla ja vaihtamalla ym. ym. ja paljon muuta. 

Vierailija
60/101 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuuteen pitäisi voida saada lääkekannabisresepti Suomessa. Nykyäänhän noita ei juuri kirjoiteta ja tästäkin ketjusta saa lukea miten ihmiset napsii lääkecoctailia alkoholin kanssa nukahtaakseen. Gramman kymmenesosa luonnonmukaista indica kukintoa saattaisi monellakin ajaa asian ilman lääkkeiden haittavaikutuksia. Just saying...