Yhtään vähättelemättä unettomuudesta kärsiviä
Kuinka paljon liikutte päivässä? Vaikea uskoa, että uni ei millään tulisi, vaikka väsyttäisi itseänsä joka päivä raskaalla fyysisellä liikunnalla.
Kommentit (101)
Vähintään 10 000 askelta/pv (eilen tuli 11 500 askelta). Viime yönä SILTI tuli taas pyörittyä sängyssä ja nukuin varmaan viisi tuntia siitä yhdeksästä tunnista mitä varasin nukkumiseen :(
Vähänpä ap ymmärtää unettomuudesta. Jotkut meistä on niin uupuneita että ei ole voimia edes pysyä unessa. Suosittelen ilta kahvia ennen nukkumaanmenoa tai teetä. Siitä saa sen verran energiaa että on voimia nukkua.
Et taida ymmärtää minkälaista todella paha unettomuus on. Välillä mennyt 21 illalla nukkumaan ja hereillä vielä klo 11 seuraavana aamuna. Pahimillaan melkein kolme vuorokautta hereillä. Ja silti vaikeuksia saada unta. Tiedän että tämä on aika pitkälle mennyttä unettomuutta eikä suurinosa kärsi nöin pahasti että työkuntokin mennyt täysin. Mutta unettomuus voi olla näin pahaa.
Harrastan thainyrkkeilyä kolme kertaa viikossa, kolmena muuna päivänä käyn salilla.
Kun aikaisemmin harrastin toista vastaavanlaista lajia, nimenomaan kisa- ja leiriviikonloput olivat unettomuuden kannalta pahimpia. Arkena urheilee sen tunnin pari päivässä, mutta leireillä lähes koko päivän. Öisin en saanut melkein millään nukuttua, koska kävin niin ylikierroksilla. Monet suoritukset menikin v-ituiksi sen takia, koska en saanut edeltävänä yönä nukuttua.
Yritä nyt viimein ymmärtää, että unettomuus on sairauden kaltainen tila eikä laiskuutta.
Jos unettomuus olisi noin yksinkertaista, kukaan ei olisi uneton.
Liikunta, meditaatio jne. auttavat minua hetkellisesti stressin vähentämisessä, mutta eivät vaikuta unettomuuteen. Ongelma on myös se, että keskittymiskykyni on olematon, jolloin saatan vaikkapa kesken punttitreenin unohtaa mitä olen tekemässä, joskus jopa missä oikeastaan olen. Meditoidessa voin yrittää laskea esimerkiksi hengityksen tahdissa kymmenestä alaspäin tms. Vähänpä se auttaa, kun ajatus katkeaa jo ysin jälkeen.
Hopeavettä 30 minuuttia ennen nukkumaan menoa. Suolalamppu pään viereen kun menet nukkumaan. Ja aamulla juot omaa kusta (vain keskisuihku). Näillä paranee unettomuus.
Vierailija kirjoitti:
Hopeavettä 30 minuuttia ennen nukkumaan menoa. Suolalamppu pään viereen kun menet nukkumaan. Ja aamulla juot omaa kusta (vain keskisuihku). Näillä paranee unettomuus.
Juon aamuin illoin omaa kusta saunasolmuun vääntäytyneenä. Nukun kuin pukki 12 h.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko vanhempasi saaneet terveitäkin lapsia?
Testasin, yli 15 tuhatta askelta/pvä vaatii että tavoitan ”luonnollisen” väsymyksen. Minua ei vaan suoraan sanoen kiinnosta ottaa niin vaativaa rutiinia osaksi päiväohjelmaa kun esim. töissäkin olisi kerettävä käydä, ja univelassa ei kyllä jaksakaan kuin keskittyä hengissä säilymiseen älyttömien fyysisten suoritusten sijaan.
Mä en kärsi unettomuudesta, mutta ihan vaan kommentti tuohon rankkaan liikuntaan: jotta siitä olisi mitään hyötyä unensaantiin, liikunta pitäisi ajoittaa riittävän aikaiseen ajankohtaan. Liian myöhään harrastettu rankka liikunta ennemminnin sotkee yöunet, kun kroppa käy ylikierroksilla.
Vierailija kirjoitti:
Ai että yhtään vähättelemättä tuollainen aloitus?
Sama tuli mulle mieleen. Mua hävettäisi suunnattomasti moinen aloitus - varsinkin näiden peukutusten jälkeen - ja pyytäisin ylläpitoa poistamaan suurta hävetystä aiheuttamani ketjun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juon aamuin illoin omaa kusta saunasolmuun vääntäytyneenä. Nukun kuin pukki 12 h.
Sen kyllä huomaa kommentistasi, että se juomasi kusi on patoutunut päähäsi.
Liikun todella paljon, koko ajan menossa. En kyllä kärsi unettomuudesta, vaan nautin siitä. Menee aikaa hukkaan jos nukkuu joka yö. 8 timmaa jos nukkuu yössä niin sehän on helvetti kolmasosa koko elämästä.
Itse nukun 2 yönä viikossa keskimäärin. Muuten vedän piriä.
Minä kärsin jonkin verran unettomuudesta , olen löytänyt melatoniinitabletit (saan reseptillä). Mulle auttaa. Tuosta liikunnasta , jos käyn päivällä ulkoilemassa niin tiedän että unensaanti on seuraavana yönä hankalaa. Mulle liikunta toimii piristeenä , outoa että jotkut kokevat sen unentuojana.
Olen juossut 20 vuotta 10km neljästi viikossa, ja silti elämääni on mahtunut unettomuutta. Oletko ap jotenkin vajaa, siis kehitysvammainen tai heikkolahjainen? En tarkoita loukata, vaan olen ihan aidosti utelias.
Vierailija kirjoitti:
Liikun todella paljon, koko ajan menossa. En kyllä kärsi unettomuudesta, vaan nautin siitä. Menee aikaa hukkaan jos nukkuu joka yö. 8 timmaa jos nukkuu yössä niin sehän on helvetti kolmasosa koko elämästä.
Itse nukun 2 yönä viikossa keskimäärin. Muuten vedän piriä.
Miksi ihmeessä haaskaat aikaasi nukkumiseen edes kahtena yönä? Sinäkin aikana ehtisit vaikka mihin ja vaikka mitä. Vaikka vetään sitä piriä...
Vierailija kirjoitti:
Minulla liikunta pahentaa unettomuutta, koska se virittää elimistöä. Parhaiten tulee uni, kun on aina sellaisessa koomamaisessa horroksessa.
Tuon vuoksi itsekin yritän käydä iltalenkillä jo kuuden aikoihin tai aikaisemminkin, jos ehtii.
Minä kärsin unettomuudesta lapsen vauvavuoden jälkeen, kun olin tottunut heräämään joka yö monta kertaa. Olin ihan hälytysvalmiudessa koko ajan, enkä saanut levättyä.
Tuolloin heräsin joka aamu 6-6.30, siis joka aamu, kuljin joka paikkaan kävellen työntäen lastenrattaita ja ulkoiltiin päivittäin pari tuntia. Ei se hikiliikuntaa ollut taaperon kanssa tietenkään, mutta kuitenkin liikkeessä pysymistä ja ulkoilua. Painokin pysytteli siellä 54 kilossa.
Tämä on auttanut minua ja voisi olla ehkä avuksi jollekin toisellekin, jolla hermosto hyrrää jatkuvasti kierroksilla.