Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mulla on paranoidinen skitsofrenia, 2-suuntainen mielialahäiriiö ja asperger!

Vierailija
10.09.2014 |

Eli kolme vakavaa tautia samassa paketissa (pistäkää paremmaksi!). Ilmeisesti nämä tasapainottavat toisiaan, sillä on pystynyt elämään suhteellisen normaalia elämää eli opiskelemaan, tekemään töitäkin + seurustelemaan.

Olisi hauska kuulla onko muilla vastaavanlaisia diagnooseja.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh. Sähän oot ollu onnekas! Tosin saanen huomauttaa, että asperger ei ole vakavaa eikä se ole tauti.

Vierailija
2/24 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:34"]

No huh huh. Sähän oot ollu onnekas! Tosin saanen huomauttaa, että asperger ei ole vakavaa eikä se ole tauti.

[/quote]

Ei nuo taudit kohdallani ole niin pahoja, miltä ne kuullostavat. Juomisen takia olen skitsofrenian saanut ja kun pysyn irti alkoholista, ei ongelmia tässä suhteessa synny. 2-suuntainen mielialahäiriö pysyy myös kurissa, kun osaa tunnistaa varomerkit riittävän ajoissa ja pysyä irti viinasta. Ja asperger on asperger, joka minulla on hyvälaatuista eli pystyn vaativiinkin kongnitiivisiin toimintoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on epävakaa persoonallisuushäiriö, kaksisuuntainen mielialahäiriö sekä traumaperäinen stressihäiriö. En paremmaksi pistä jos sitä hait mutta tautimme meillä kaikilla epäonnekkailla.

Vierailija
4/24 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut siinä luulossa, että samoissa aivoissa ei voisi olla sekä kaksisuuntaista mielialahäiriötä, että skitsofreniaa ainakaan yhtä aikaa, mutta okei. Usein diagnoosia tehdessä pohditaan, onko henkilöllä skitsofrenia vai kaksisuuntainen. Vai skitsoaffektiivinen kaksisuuntainen. Mutta ehkä ap:kaan ei ole saanut kaikkia diagnooseja kerralla.

Täytyy kuitenkin muistaa, että diagnoosin lätkäisy ei itsssään mitään sairautta aiheuta ja mielisairauksien kohdalla diagnoosin teko on vaikeampaa, kuin somaattisissa sairauksissa, että hutejakin tulee.

Mutta ap:lle tsemppiä :)

Vierailija
5/24 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko kysyä, missä järjestyksessä nuo diagnoosit ovat tulleet? Vai kaikki yhtäaikaa?

Vierailija
6/24 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 20:28"]

Saanko kysyä, missä järjestyksessä nuo diagnoosit ovat tulleet? Vai kaikki yhtäaikaa?

[/quote]

Skitsofrenia viimeisenä, sitä ennen bipolaari ja sitä ennen asperger. Mutta päädiagnoosi on tällä hetkellä paranoidinen skitsofrenia, joka on varsin yleinen sairaus: skitsofreniaa sairastaa n. 1 % väestöstä. 

Nykyään on hyviä psykoosilääkkeitä, joilla skitsofrenia pysyy kurissa (eikä mulla skitsofrenia ole kovin paha ollutkaan - en kuule ääniä tai omaa esim. aistiharhoja).

Vierailija
7/24 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullapa ei ole skitsoa, mutta syön skitsoille tarkoitettuja lääkkeitä!

t. epävakaa ja dissosiatiivinen

Vierailija
8/24 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat diagnoosit kuin nro neljällä. Ihan tasaista arkeahan tässä eletään, perhe-elämää ja kuntoutusta. Vuoden päästä olisi toiveissa takaisin työelämään.. Ja minullakin kuten ap:llä oireet sairauksissa lieventyy huomattavasti kun pysyy alkosta erossa ja välttelee liikaa stressiä ja kuormittavia ihmissuhteita.

Vierailija
9/24 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olet terveempi kuin yleensä kukaan erikseen yksittäisen samanlaisen diagnoosin saaneista.

Vierailija
10/24 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 20:38"]

[/quote]

Skitsofrenia viimeisenä, sitä ennen bipolaari ja sitä ennen asperger. Mutta päädiagnoosi on tällä hetkellä paranoidinen skitsofrenia, joka on varsin yleinen sairaus: skitsofreniaa sairastaa n. 1 % väestöstä. 

Nykyään on hyviä psykoosilääkkeitä, joilla skitsofrenia pysyy kurissa (eikä mulla skitsofrenia ole kovin paha ollutkaan - en kuule ääniä tai omaa esim. aistiharhoja).

[/quote]

Siis jäikö bipolaari edelleen voimaan, kun sait skitsofreniadiagnoosin? Kuinka paranoidiseen skitsofreniaan diagnosoitiin, jos harhoja ei ole. Outoa. Mutta niin kai se elämä on.

(eipä silti, tuntemani skitsofreenikko ei omasta mielestään kuule ääniä, vaan ihan oikasti hänen selkänsä takana puhutaan ja huudellaan naapureista kaikenlaista)

Vierailija
11/24 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 20:55"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 20:38"]

[/quote]

[/quote]

Siis jäikö bipolaari edelleen voimaan, kun sait skitsofreniadiagnoosin? Kuinka paranoidiseen skitsofreniaan diagnosoitiin, jos harhoja ei ole. Outoa. Mutta niin kai se elämä on.

(eipä silti, tuntemani skitsofreenikko ei omasta mielestään kuule ääniä, vaan ihan oikasti hänen selkänsä takana puhutaan ja huudellaan naapureista kaikenlaista)

[/quote]

Täsmennän: minulla on toki ollut vainoharhoja, mikä on liittynyt ennen kaikkea voimakkaaseen juomiseen (juomisputkiin), mutta muutoin aistitoiminta on normaali. Ääniä en ole koskaan kuullut, mikä on tosin yleistä skitsofreniassa.

Syön vieläkin bipolaarisuuteen tarkoitettuja lääkkeitä, joten diagnoosi lienee voimassa. 

Vierailija
12/24 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sama lääkäri antanut sinulle nuo diagnoosit? Kun minullakin on todettu kaksisuuntainen ja skitsofrenia ja kuitenkin nykyisin sanotaan sairastavan skitsoaffektiivista joka kumoaa edelliset. Sen lisäksi on traumaperäinen dissosiaatiohäiriö ja epävakaa persoonallisuus.

Vierailija
13/24 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko mies ja seurustelet mun kaverin kanssa???

Vierailija
14/24 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:17"]

Onko sama lääkäri antanut sinulle nuo diagnoosit? Kun minullakin on todettu kaksisuuntainen ja skitsofrenia ja kuitenkin nykyisin sanotaan sairastavan skitsoaffektiivista joka kumoaa edelliset. Sen lisäksi on traumaperäinen dissosiaatiohäiriö ja epävakaa persoonallisuus.

[/quote]

Ei, eri lääkäreiltä ovat tulleet. 

Vierailija
15/24 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofrenia, paniikkihäiriö, syömishäiriö, melatoniinin tuotanto on heittänyt kärrynpyörää (en nuku ilman lääkkeitä, en vain nuku, ja lääkkeillä olen zombi), ja olen pariin kertaan ollut ihan tarpeeksi lähellä psykoosia. Se tunne, kun psyyke murenee... Ja ikää alle 20v.

Vierailija
16/24 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ei sitten välttämättä ole enää voimassa. Oot varmaan ollut psykologisissa testeissä, kun noin monta diagnoosia..? Itellä tuli noi mun vahvistetuksi sillä ja vanhat kumoutuivat.

t. 13

Vierailija
17/24 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro16 vielä. Mun skitsofrenia on siinä tilassa, että näen epätodellisia asioita (mustat hahmot välillä seurailevat mua, pariin kertaan olen nähnyt ruumiita makaamassa kirjaston lattialla, mutta ne ruumiit ovat hävinneet hetkessä, jne) ja ääniä kuulen, välillä se on pientä kohinaa ja suhinaa, joskus ihan sanoja. Pahana päivänä äänet houkuttelevat mua tekemään kaikkea pahaa ja pahoina, pahoina päivinä olen impulsiivisesti itsemurha-altis :3 Mikäs tässä.

Vierailija
18/24 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:27"]

Osa ei sitten välttämättä ole enää voimassa. Oot varmaan ollut psykologisissa testeissä, kun noin monta diagnoosia..? Itellä tuli noi mun vahvistetuksi sillä ja vanhat kumoutuivat.

t. 13

[/quote]

Olen käynyt läpi kattavat psykologiset testit. Nykyään asperger ei ole kohdallani ongelma, sillä olen oppinut elämään sen kanssa. Myöskään depressiota minulla ei ole esiintynyt vähään aikaan, mutta manian suhteen pitää olla aina varuillaan (ettei esim. innostu ylisuorittamiseen).

Vierailija
19/24 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:17"]

Oletko mies ja seurustelet mun kaverin kanssa???

[/quote]

Olen miespuolinen henkilö ja edellisestä seurustelusuhteesta on jo pari vuotta aikaa (joka kesti 10 vuotta). Ikää on kertynyt 40 vuotta.

Vierailija
20/24 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te kaikki keillä on noita useita diagnooseja: onko teillä perhettä, lapsia?