Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Munasarjakysta ja Mirena-kierukka

Vierailija
10.09.2014 |

Minulle asennettiin vuosi sitten (45-vuotiaana) Mirena-kierukka runsaiden kuukautisten hoitoon. Aika paljon on tiputellut, mutta järkkykuukautiset ovat pysyneet poissa. Kuukausi sitten kävin vuotohäiriön takia gynekologilla Femedassa ja hän sanoi, että minulla on vasemmassa munasarjassa noin 3 x 3 cm kokoinen kysta. Tämä oli toiminnallinen ja yksilokeroinen ja lääkäri sanoi, että voin unohtaa koko asian. Nyt kuitenkin vasen munasarja on ollut aika kipeä ja välillä kipu tuntuu nivusissa asti. Tämän lisäksi yhdynnän jälkeen on hiivatulehdusoireita (kutinaa ja kirvelyä). Myös miehellä. Papa-koe oli ok ja minulla on myös tähystetty kohtu vuosi sitten pienen polyypin poiston yhteydessä. Nyt kun olen googlaillut Mirenan sivuoireita niin kystat ja hiivatulehdukset ovat olleet aika yleisiä. Onko kenelläkään kokemusta tästä asiasta? Pitääkö minun taas mennä gynegologille tuon vihlovan munasarjan takia vai kannattaisiko kenties luopua Mirenasta kokonaan? Pystyykö kukaan auttamaan?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita munasarjakystia ihmisille kyllä tulee ja menee, varsinkin vanhemmiten, olipa kierukkaa tai ei. Useimmiten niille ei tarvitse tehdä mitään, puhkeavat itsestään ja "katoavat", mutta uusia voi tulla tilalle kyllä. Mutta jos kipua on häiritsevästi niin kannattaahan sitä lääkärissä käydä, mutta mikään "pakko" ei siinä mielessä ole että tiedetään että kipu johtuu vaarattomasta syystä eli siitä kystasta. 

Jos noita kutinaa ja kirvelyä on vain yhdynnän jälkeen niin tuskin on kyse hiivatulehduksesta, varsinkaan jos asiaan ei liity hiivalle tyypillistä vuotoa. Asiaan saattaa vaikuttaa limakalvojen kuivuus (sitä kaikki hormoniehkäisyt voivat tehdä) tai esim. bakteeritasapainon tilapäinen häiriintyminen siemennesteestä. Jos on kuivuutta, voisi kokeilla ilman reseptiä esim. Ovestin-emätinpuikkoja. Muuten erilaiset bakteeritasapainoa edistävät emätinpuikot voisivat olla avuksi.

Vierailija
2/21 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta! Mitenköhän paljon tuohon munasarjakipuun uskaltaa syödä särkylääkettä? Se tuntuu nimittäin päivittän.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 10:07"]

Kiitos vastauksesta! Mitenköhän paljon tuohon munasarjakipuun uskaltaa syödä särkylääkettä? Se tuntuu nimittäin päivittän.

Ap

[/quote]

Tilapäisesti, viikon-muutaman, uskaltaa syödä pakkauksen ohjeen mukaan vaikka päivittäin. Mutta jos se annos ei riitä, tai päivittäisen kipulääkkeen tarve olisi pidempiaikainen, sitten pitäisi kyllä mennä lääkäriin. Käsikauppasärkylääkkeiden käyttöön liittyy kuitenkin pitkäaikaiskäytössä haittoja. 

Ja toki jos kipu tulee yhtäkkiä valtavan voimakkaaksi niin lääkäriin, kysta voi olla kiertynyt ja silloin tarvitaan päivystysleikkausta. 

Vierailija
4/21 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla kokemuksia näistä vaivoista?

Vierailija
5/21 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
6/21 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justiinsa! Itelle laitettiin just Mirena kystan hoitoon. On munasarjassa 3,5x4 cm iso kysta ja tän kierukan pitäs estää sen kasvaminen. Ollut vielä aivan pirun kipeä tuon laiton jälkeen ja jos se ei edes auta niin voi terve!

Vierailija
7/21 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain eka kertaa elämässäni kystat Mirena kierukasta.Valtavat kivut olleet kuukausia.Aiemmin ei ole koskaan tullut ja gynekologini suoraan sanoi, että mun kohdalla johtuu Mirenasta.Painaa rakkoa kystat ja juostava wc koko ajan.41v eli en ikäloppu.Mitään kystaongelmia ei ole ikinä aiemmin ollut.Kivut on valvottaneet pari kktta ja terolut hoito ei ole auttanut asiaan vaan kystat kasvaa aina uusiksi.Mirena saa lähtöpassit!

Vierailija
8/21 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlella ”munasarjakysta + kierukka” hakusanalla löysin tämän keskustelun, joka on minulle ajankohtainen.

Olen 49-vuotias ja elämäni toinen Mirena hormonikierukka laitettiin 4 vuotta. Syynä kuukautiskierron höiriöt.

Vajaa viikko sitten minulla alkoi ajoittaista vihlovaa kipua vasemman munasarjat kohdalla ja jomottavan kipua oikean munasarjan kohdalla. Lisäksi jomotusta umpilisäkkeen kohdalla. Kävin gynekologilla, jolla olen asioinut viimeiset 10 vuotta. Käyn kerran vuodessa tämän Mirenan vuoksi.

Minulta löytyi kaksi kirkasta kystaa oikean munasarjasta. Muissa kipupaikoissani ei ollut mitään. Lääkäri sanoi, että ne oikean puolen munasarjassa olevat voivat säteellä kipua vasemmalle puolelle varsinkin kun minulla on se kierukka.

Sain hoidoksi 10 päivän Terolut kuurin, jonka tarkoituksella on surkastaa kystat.

Olen ennenkin saanut saman kuurin luetaan. En tiedä miten ovat ennen tehonneet, koska aikaisemmin en ole

saanut kipua kystasta. Kuukauden päästä käyn jälkitarkastuksessa.

Vierailija
9/21 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain minipillereistä kivuliaan kystan. Lääkäri määräsi e pillerit ja nykyään olen kivuton myös kuukautisten aikana. Kysta on varmaankin hävinnyt. Menin lääkäriin juurikin kivuliaiden kuukautisten takia. Kystan aiheuttamaan kipuun ei auttanut mikään määrä särkylääkettä. Joka yö koski ennen kuukautisia varsinkin..

Vierailija
10/21 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain munasarjakystaan n 10pv kuurin ja kysta häipyi.

Vierailija
11/21 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni sama ongelma -- nyt menossa siis toinen Mirena. Ikinä elämässäni ei ole ollut munasarjakystia, mutta molemmissa Mirenoissa näitä rupeaa kehittymään 3,5 vuoden kohdalla asennuksesta. Viimeksi ultrassa niitä näkyi kolme suurta. Niiden kasvaminen ja puhkeaminen sattuu todella paljon (enkä ole mitenkään arka kivulle).

Molemmissa Mirenoissa siis tämä alkoi 3,5 vuoden kohdalla ja paheni pahenemistaan. Ekan kohdalla päädyttiin siihen (4v ja jotain kuukausia), että vaihdetaan Mirena ajoissa ja vaiva katosi TÄYSIN, kunnes nyt 3,5 vuoden kohdalla tokan Mirenan kanssa vaiva on takaisin -- kipuja jokaikinen päivä kystan takia (onneksi vasta yksi). Mietin, että voiko kierukassa olla niin vähän hormonia enää 3,5v kohdalla, että keho reagoi näin -- koska vaiva tosiaan katosi kierukkaa vaihtamalla pitkäksi toviksi...

Hiiva-vaivoja on myös lisännyt ja päänahan kutinaa ollut ekan kierukan laittamisesta alkaen (minulle täysin epätyypillinen oire).

Vierailija
12/21 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni asennettiin viime vuoden aprillipäivänä mirena-kierukka joka poistettiin eilen. 3kk laiton jälkeen olin niin kipeä että menin tutkituttamaan kierukan ja kaikki ok. Pisin kipukohtaus kesti n.12 tuntia. Kivut loppuivat ja 3kk jälkeen taas sama homma. Nyt on jälleen 3kk kulunut edellisestä kipukohtauksesta ja taas sama homma. Revin tapetteja ja olin menettää tajun kun sain niin kovan kipukotauksen ja sitä kipuilua oli muutenkin jatkunut jo kuukauden ainakin. Eilen sitten sain ajan gynekologille ja selvisi että vasemmanpuolen munasarjassa on tennispallon kokoinen kysta, ei ihme että olin ollut kipeä. Gynekologi otti pyynnöstäni kierukan pois ja samalla kuukauden kestävä kipu jäi sinne!  IHANA TUNNE! Myös hiivatulehdusta ollut jatkuvasti, limakalvot kuivat, yhdynnän jälkeisiä kipuja joskus todella pahojakin semmoisia. Toivotaan että elämä palaisi nyt normaaliksi ja kivuttomaksi!  

Vierailija
13/21 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Mirena, ja alle vuodessa alkoi olla jatkuvaa kovaa vatsakipua, jolloin ultrattiin ja kystathan siellä. Aiemmin käytössä yhdistelmäehkäisypillerit ja ei mitään tällaista vaivaa. Kun Mirena sitten otettiin pois, kivut loppuivat nopeasti ja oletan siis että kystat surkastui. Kystat on ihan mainittu siellä haittavaikutusluettelossakin.

Vierailija
14/21 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko Kysta näkyä vain kuukautisten aikaan? Kun gyne löysi multa kystan mutta silloin oli just menkat alkamassa.. Aikaisemin ei oo näkynyt. Mulla kans runsaat menkat mutta vain 2 ekaa päivää, olen jotenkin keksinyt keinot siihen ..:D

Vierailija
15/21 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla kokemuksia näistä vaivoista?

Ei, oon onneksi mies 🤣

Vierailija
16/21 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on ehkäisypillerit millä kuukautiset on säännölliset ja kestää sen 3-5 vrk ja kun täyttää sen 40 voi laittaa sterilointi klipsit niin on huoleton olo ei kipuja. Kierukka aiheuttaa kipuja aina. Kysta on rakkula kasvain usein joku loinen tai juomavesi saastunut. Ihmisessä loiset aiheuttaa rakkuloita. Joskus ne lähtee vaan itsekseen joskus antibiooteilla. Hiivaan on lääkkeitä ja kannattaa ottaa trikhomonas ja klamydia näyte. Olet kohta vaihdevuosi ikäinen ja kuukautiset loppuu kokonaan. Sitä ennen voi olla kovaa vuotoa.Siinä 45-55 ne loppuu.

Vierailija
17/21 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirenan kehitti mies, Luukkainen 1970-80-luvulla. Hän keksi myrkyn, jota voisi soveltaa ehkäisyyn!

Kyseessä on "kasvinsuojeluaine".

Gynekologi Peter Zimmerman ei antaisi vaimonsa käyttää mitään synteettisiä hormonivalmisteita!

Näin hän aina on puhunut! Hänen vaimonsa on Seija Zimmerman. Vaimo on myös lääkäri. Hänen alaansa ovat neurologiset ongelmat. 

Ottakaa asioista selvää! Zimmermanit elävät vielä, kysykää heiltä! He ehkä suostuvat kertomaan millainen kemiantuote on synteettinen naishormoni!!!

Vierailija
18/21 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama ongelma ja mies ehdotti kierukan poistoa, tämä oli hyvä ratkaisu. Mieluummin kärsin kuukautista viikon kuussa kuin jokapäiväisestä kivusta ja hiivasta. Kysta tuli ulos itsekseen kun kierukka poistettiin. 

Vierailija
19/21 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kysta kasvoi isoksi. Se leikattiin pois. Oli 27 28 cm kokoinen.

Vierailija
20/21 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kystaa todettiin 7kk Mirenan asetuksen jälkeen. Alavatsakipuja on eteenkin rasituksessa ja tuntuu tekevän jatkuvaa pissahädän tunnetta.