Kuinka suhtaudutte, jos korttinne ei toimi kassalla...
Ja kassahenkilö ilmoittaa kuuluvalla äänellä että ei ole katetta, tms.
Korttini ei jostain syytä ole viikonlopun jälkeen toiminut, mutta mielenrauhani takia tarkastin tilini, joka oli ok. Ensin lauantaina Prisman kassalla korttini hylkäsi maksun ja kassahenkilö toisti useaan otteeseen että "ei taida olla rahaa, siellä kortilla ei ole rahaa".
Eilen puolestaan Alepan kassalla korttini ei toiminut. Olin varannut pienen määrän käteistä mukaan tarkoituksenani ostaa vain leivänpäälliset ja suklaata. Kortti ei toiminut ja pyysin suklaan sivuun. Kuitti piti mitätöidä ja kassa joutui pyytämään apua hommaan. Selitti siinä melko kuuluvalla äänellä, kuinka "hänellä ei olekaan rahaa".
En tiedä miksi tilanteet tuntuivat jokseenkin nöyryyttäviltä, vaikka itse tiedän ettei suinkaan rahasta ole kiinni. Toisekseen, kun itse aikanani olin kassakoulutuksessa, minulle kerrottiin että vastaavissa tilanteissa ei ryhdytä kommentoimaan asiakkaan tilin saldoa, vaan yritetään hoitaa asia hienovaraisesti.
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:26"]Kassa ei käyttäydy noin, koska eivät näe saldoa. Ja miten ihmeessä voisivat nähdä, jos kortti ei edes toimi? [/quote] Kyllä käyttäytyy ja sehän tässä hauskinta onkin. Saldoa ei näy, mutta jos kortti ei toimi, jotkut ottavat asiakseen päätellä että se johtuu asiakkaan rahattomuudesta. Olen työskennellyt tällaisten myyjien kanssa, onneksi en enää.
[/quote]
En ymmärrä, miksi jotkut kokevat tuon mahdollisen "tililläsi ei ole katetta" -toteamuksen niin nöyryyttävänä. Itse ainakin siirrän käyttötililleni aina summan X rahaa. Joskus teenkin jonkun hankinnan ja sitten unohdan, että tilillä ei olekaan rahaa ja kaupassa kortti ei toimikaan. Se ei tarkoita sitä, että minulla ei olisi ollenkaan rahaa, ne rahat eivät vaan ole sillä tililläni ja se on oma mokani. En ymmärrä, miksi mun pitäisi hermostua, vaikka kassahenkilö sanoisi jotain tilin katteesta, kun se on vielä totta. Kaikesta sitä ihmiset oikeasti herneet nenäänsä vetää.:-)
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:29"]Ojennan kassalle 500 euron setelin ja totean, että maksetaan sitten tästä. Tililläni on aina rahaa, joten minulle on turha sanoa, että ei ole katetta.
[/quote] Todella törkeää. Kassa ei todennäköisesti voi mitenkään vaikuttaa kortin toimimiseen. Itse olen passittanut viissatasen heiluttelijat ostamaan purkkapakettinsa jostain muualta. Vaihtokassa ei riitä missään kaupassa noin ison rahan rikkomiseen ja sen nyt luulisi jokaisen tajuavan. Tämänkin luen niihin alkeellisimpiin käytöstapoihin.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:26"]Kassa ei käyttäydy noin, koska eivät näe saldoa. Ja miten ihmeessä voisivat nähdä, jos kortti ei edes toimi? [/quote] Kyllä käyttäytyy ja sehän tässä hauskinta onkin. Saldoa ei näy, mutta jos kortti ei toimi, jotkut ottavat asiakseen päätellä että se johtuu asiakkaan rahattomuudesta. Olen työskennellyt tällaisten myyjien kanssa, onneksi en enää.
[/quote]
En ymmärrä, miksi jotkut kokevat tuon mahdollisen "tililläsi ei ole katetta" -toteamuksen niin nöyryyttävänä. Itse ainakin siirrän käyttötililleni aina summan X rahaa. Joskus teenkin jonkun hankinnan ja sitten unohdan, että tilillä ei olekaan rahaa ja kaupassa kortti ei toimikaan. Se ei tarkoita sitä, että minulla ei olisi ollenkaan rahaa, ne rahat eivät vaan ole sillä tililläni ja se on oma mokani. En ymmärrä, miksi mun pitäisi hermostua, vaikka kassahenkilö sanoisi jotain tilin katteesta, kun se on vielä totta. Kaikesta sitä ihmiset oikeasti herneet nenäänsä vetää.:-)
[/quote] Minusta se ei varsinaisesti ole nöyryyttävää vaan asiatonta käytöstä. Myyjän asia on rahastaa tuotteesta tai olla myymättä tuotetta jos rahaa ei löydy, ei arvella asiakkaiden varallisuutta saati naureskella sille.
Mun liksa ei tule korttitilille, joten joskus vinguttelen korttia ylenpalttisesti verrattuna varoihin enkä jaksa käydä säännöllisesti verkkopankissa tutustumassa tilanteeseen ja siirtämässä rahaa (tämä toimii melko hyvänä säästökikkana mulla), joten joskus kassalla masiina herjaa, ettei fyrkka riitä. Silloin sanon, että aijaa, ja lätkäisen luottokortin sisään. Mulle on ihan sama, mitä joku Siwan kassa ajattelee mun varallisuudesta/varattomuudesta.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:31"] [quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:26"]Kassa ei käyttäydy noin, koska eivät näe saldoa. Ja miten ihmeessä voisivat nähdä, jos kortti ei edes toimi? [/quote] Kyllä käyttäytyy ja sehän tässä hauskinta onkin. Saldoa ei näy, mutta jos kortti ei toimi, jotkut ottavat asiakseen päätellä että se johtuu asiakkaan rahattomuudesta. Olen työskennellyt tällaisten myyjien kanssa, onneksi en enää. [/quote] En ymmärrä, miksi jotkut kokevat tuon mahdollisen "tililläsi ei ole katetta" -toteamuksen niin nöyryyttävänä. Itse ainakin siirrän käyttötililleni aina summan X rahaa. Joskus teenkin jonkun hankinnan ja sitten unohdan, että tilillä ei olekaan rahaa ja kaupassa kortti ei toimikaan. Se ei tarkoita sitä, että minulla ei olisi ollenkaan rahaa, ne rahat eivät vaan ole sillä tililläni ja se on oma mokani. En ymmärrä, miksi mun pitäisi hermostua, vaikka kassahenkilö sanoisi jotain tilin katteesta, kun se on vielä totta. Kaikesta sitä ihmiset oikeasti herneet nenäänsä vetää.:-) [/quote] Minusta se ei varsinaisesti ole nöyryyttävää vaan asiatonta käytöstä. Myyjän asia on rahastaa tuotteesta tai olla myymättä tuotetta jos rahaa ei löydy, ei arvella asiakkaiden varallisuutta saati naureskella sille.
[/quote]
No miten sä saat "tililläsi ei ole katetta" -toteamuksesta varallisuuden arviointia? Tai naureskelua. En ole itse törmännyt kumpaankaan. :-)
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 10:59"]Viimeksi sanoin että "oho... ei taida olla tilillä rahaa" ja maksoin Visalla.
[/quote]
Sama!!!
Mulla on kettuillut kortti pitemän aikaa. Ilmoittaa, että anna kortti myyjälle. No en anna, vaan kokeillaan useamman kerran, ja jossain vaiheessa toimii.
Yhden kerran olin syystä nostanut tilin tyhjäksi, ja en musitanut sitä kassalla, että pitää käteisellä maksaa.
Ensin mulla oli epäuskoinen ilme, ja just että mitä hemmettiä, onhan siellä rahaa. Sitten ykskaks muistin, että ai niin, nostin just kaikki, tässä on käteistä. Ja nauratti ihan pirusti. Ojensin sata euroa :)
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:50"]
Mulla on kettuillut kortti pitemän aikaa. Ilmoittaa, että anna kortti myyjälle. No en anna, vaan kokeillaan useamman kerran, ja jossain vaiheessa toimii.
Yhden kerran olin syystä nostanut tilin tyhjäksi, ja en musitanut sitä kassalla, että pitää käteisellä maksaa.
Ensin mulla oli epäuskoinen ilme, ja just että mitä hemmettiä, onhan siellä rahaa. Sitten ykskaks muistin, että ai niin, nostin just kaikki, tässä on käteistä. Ja nauratti ihan pirusti. Ojensin sata euroa :)
[/quote]
Ja tähän lisään, että paniikkihan se aina nousee, vaikka tietää että saldoa löytyy. Mutta olen mie yhden kerran Apteekissa joutunut seinästä hakemaan, kun ei niiden laite toiminut mun kohdalla.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:31"] [quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:26"]Kassa ei käyttäydy noin, koska eivät näe saldoa. Ja miten ihmeessä voisivat nähdä, jos kortti ei edes toimi? [/quote] Kyllä käyttäytyy ja sehän tässä hauskinta onkin. Saldoa ei näy, mutta jos kortti ei toimi, jotkut ottavat asiakseen päätellä että se johtuu asiakkaan rahattomuudesta. Olen työskennellyt tällaisten myyjien kanssa, onneksi en enää. [/quote] En ymmärrä, miksi jotkut kokevat tuon mahdollisen "tililläsi ei ole katetta" -toteamuksen niin nöyryyttävänä. Itse ainakin siirrän käyttötililleni aina summan X rahaa. Joskus teenkin jonkun hankinnan ja sitten unohdan, että tilillä ei olekaan rahaa ja kaupassa kortti ei toimikaan. Se ei tarkoita sitä, että minulla ei olisi ollenkaan rahaa, ne rahat eivät vaan ole sillä tililläni ja se on oma mokani. En ymmärrä, miksi mun pitäisi hermostua, vaikka kassahenkilö sanoisi jotain tilin katteesta, kun se on vielä totta. Kaikesta sitä ihmiset oikeasti herneet nenäänsä vetää.:-) [/quote] Minusta se ei varsinaisesti ole nöyryyttävää vaan asiatonta käytöstä. Myyjän asia on rahastaa tuotteesta tai olla myymättä tuotetta jos rahaa ei löydy, ei arvella asiakkaiden varallisuutta saati naureskella sille.
[/quote]
No miten sä saat "tililläsi ei ole katetta" -toteamuksesta varallisuuden arviointia? Tai naureskelua. En ole itse törmännyt kumpaankaan. :-)
[/quote] Minä olen ja oletettavasti myös moni muu. Asiallinen "tililläsi ei ole katetta" vielä menee vaikka itse en ole siis sanonut niinkään. Olen kuitenkin todistanut useampia tilanteita joissa myyjä on sanonut esimerkiksi "ei sulla oo rahaa" ja nauranut päälle. Joskus kyse on ollutkin pankin yhteysongelmista. Tietysti moni ajattelee niin, että joku Siwan kassa on sen verran alkeellinen olento ettei edes käytöstapoja tarvitse odottaa, minä en.
Asun ulkomailla ja täällä meillä on aika tavallista ettei ne kortit aina toimi. Harvemmin varmaan kenellekään tulee edes mieleen että johtuis siitä, ettei tilillä oo rahaa. Yhteydet vaan tilttaa niin usein. Mulla on lompakossa aina paikallinen pankkikortti ja lisäksi kaksi suomalaista luottokorttia. Välillä voi olla ettei Visa toimi, mutta Master Card toimiikin. Kansainvälisiä kortteja tulee käytettynä lähinnä backuppina, joten luottorajat ei koskaan ole edes lähellä täysiä, se ei ole syy. Paikallinen toimii useimmiten, muttei aina.
Kyllähän siinä tulee sellainen hassu ja kiusaantunut olo kassalla ja miettii, et jos ei mikään kortti käy ja on viikon ruokaostokset siinä- Pankkiautomaatillekin on näissä marketeissa yleensä matkaa. No, aina lopulta joku kortti on onneksi käynyt. Usein on toki käteistäkin mukana, muttei aina.
Suomessa olen huomannut etä Handelsbankenin kortti ei jostain syystä aina välillä toimi, ärsyttää ja tekis mieli vaihtaa pankkia, mutta ei viitsi alkaa kilpailuttaa pelkkien kesien takia asuntolainoja jne. Siksi kannan käteistä mukanani Suomessa yleensä aina vähintään 50-100 € ja maksan mieluummin sillä. Koska Suomessa tuntuu just tuolta, että kassa kuuluttaa kovaan ääneen että "ei myyntilupaa" ja "ei vissiin oo katetta".
Oon muuten Suomessa kerran maksanut yhden nuoren broilerinkoivet, kun kassa ilmoitti ettei tilillä ole katetta. Pojalla oli vissiin Visa Electron. Paketti koipia maksoi jotain 1,95 € ja annoin sen kassalle käteisenä, ku olin seuraavana vuorossa. Sai poika ainakin ruokaa jos vaikka tili sit tyhjä olikin. Se oli ainoa ostos :(
Mä ostin muutamia vuosia sitten prismasta talvitakin itelle. Menin kassalle ja aloin maksamaan kortilla. Eipä toiminu kortti.. Koitin muutaman kerran, ei siltikään. Myyjä sitten totta helvetissä ISSOON ÄÄNEEN että "ONKOHAN TÄÄLLÄ KATETTA??" sanoin että kyllä on... Vittu mua nolotti... Eikä ollu käteistä lompakossa.
Onneks siinä muutaman metrin päässä oli otto automaatti ja sanoin että käyn nostaan rahaa.. Siltikin olin paniikissa kun miettiin että jos en saa edes käteistä nostettua... No, empäs saanukkaan :D Mutta luojan lykky mulla oli toinen kortti ja sain sillä nostettua rahat ja maksettua takin. Nopeesti häivyin kaupasta maksamisen jälkeen.
Olin sinä samaisena päivänä ostellut paljon tavaroita uuteen asuntoon ja pankin sivuille mennessäni, huomasin, että nostovara oli mennyt maksimiin. Eli sen takia en saanu maksettua enään prismassa kortilla sitä takkia. Mulla oli kaiken lisäksi aika alhanen se summa, minkä edestä voi max. nostaa tai maksaa kortilla.
Siinä siis syy, eli ei ollu pankista tai kortista muuten johtuvaa vikaa. Mutta tuon tapahtuman jälkeen en koskaan ole maksanu enään kortilla mitään.
Kyllä myyjältä on ammattitaidotonta spekuloida ääneen syyllä miksi kortti ei toimi. Itse en onneksi ole tuollaiseen törmännyt. Mulla on monta luottokorttia, joissa on pienet luottorajat, ja joskus kun haluaa jotain isompaa laittaakin luotolle niin voi mennä sekaisin, että missä kortissa oli mikä luottoraja ja millä oli jo ostettu jotain viime laskun jälkeen. Kerran piti laittaa puolet uusista ruokahuoneen tuoleista toiselle kortille ja puolet toiselle. Myyjä oli kyllä ihan hienotunteinen, vaikka piti yrittää useammalla kortilla, että millä ne saisi maksettua. Kyllähän mä halutessani saisin paljon isomman luottorajan, mutta normaalisti sille ei ole mitään tarvetta, kun en pahemmin luotolle osta ja maksan korttivelan aina kokonaisuudessaan seuraavassa kuussa. Käytän luottokortteja vain tasoittamaan menojen kuukausittaista vaihtelua.
Mä ainakin sanon että ei mene jostain syystä läpi, löytyiskö käteistä? Yleensä ne haluaa kokeilla uudestaan, ja pahoittelen, että ei vieläkään onnistu. Mutta en todellakaan kailota että se ois semmonen juttu että sulla ei ole katetta tällä tilillä!
Kävin pari päivää sitten kaupassa, ja ei hyäksynyt mun korttia, olin hämmentynyt ja vähän nolona, kun nyt hän varmaan luulee ettei mulla ole tilillä katetta (piti olla vielä n.400e) no kauppa samalla kadulla kuin mun kämppä, niin sanoin että käyn hakee käteistä, eli jos laittaa mun tavarat hetkeks sivuun. kotona nappasin käteistä ja kävin koneella samalla kattomassa tilitiedot, ja olihan siellä sen verran rahaa kuin pitikin. Hain mun ostokset käteisellä ja selitin samalla myyjälle että varmaan johtuu maksupäätteistä, kun kyllä siellä tilillä ainakin on rahaa.
Syykin sit selvis, mun kortti oli vanhentunut sinä päivänä ja en ollut huomannut asiaa, olin vissiiin sivuuttanut uuden kortin mikä tulee postista sillä löytyhän se lehti pinon välistä.
Itse olin muutamia vuosia takaperin baarissa töissä, ja siellä siis sellainen korttimaksupääte mikä tulostaa sen kuitin. Jos tilillä ei ollut katetta, kuittiin tulostui vaan teksti "ei myyntilupaa". Näin kävi useasti illassa, kun ihmiset ei kännissä tajunnut että nyt on menty yli varojen. Monet kävi useasti koittamassa samalla kortilla ostamista, eipä siinä auttanut muuta sanoa kuin valitettavasti kortti ei toimi. Kerran kyllä lätkäisin yhdelle tyypille tuon kuitin kouraan että tajus vihdoin ja viimein että nyt on rahat loppu :D
Kassakone ei tosiaan kerro mistä johtuu että kortti ei toimi, ei myyjän pitäisi noin alkaa sanomaan kun vika voi yhtä hyvin olla kaupan yhteyksissä. Itse aina ihmettelen asiakkaalle että mikähän tässä on kun ei toimi, koitetaan muutamaan kertaan uudestaan jos menisi läpi. Jos ei siltikään toimi, kysyn haluaako käydä nostamassa käteistä ja pidän ostoksia sen aikaa sivussa sekä neuvon läheiselle automaatille...
Joskus ne kassahenkilöt n vaan niin tökerösti, eivät tajua että ovat asiakaspalvelussa. Ei siinä mitään noloa ole, jos Ei ole rahaa. Välillä on ja välillä ei ja välillä ne koneet tökkii.
Eihän sille sit mitään mahda. Nyt ei ole kyllä usein niin käynyt ja on ollut joskus joku luottokortti sitten mukana.
Sanon, että "jaa. Eipä sitten ole rahaa.
Mitenkäs näiden ostosten kanssa? Viekö itse pois vai veitkö sinä?"
Mutta se on oikeesti sen kassahenkilön noloutta, jos kailottaa toisten tileistä siellä.
Kyllä mäkin joskus sit hermostun ja saatan sanoa, että "mitä sinä sitä siinä kailotat? " Tmv.
Se kailotus ei ole asiallista ja jokaisella voi ton tilin kanssa tulla ongelmia.
Mulle kerran yks neiti kailotti, että"näissä luottokorteilla" sitä ja tätä...kun oli hankaluus. No, mä tokaisin, että ei tämä mikään luottokortti ole. Ärsytti se ylimielisyys. Se vaan aistii.joskus.
Hymyilen leveästi samalla hymähtäen, nyökkään merkitsevästi ja otan kaksi askelta taaksepäin. Heitän ilmoille ajankohtaisen vitsin ja luon katseen myyjään. Nauramme. Otan toiset kaksi askelta taaksepäin ja pinkaisen juoksuun. En käy kyseisessä kaupassa enää ikinä.
Onpa hassua, mulle ei koskaan ole kukaan kassa todennut, että rahat on varmaan loppu, vaan aina on todettu jotain tyyliin "tämä ei nyt jostain syystä mennyt läpi tms." Johtuisikohan sitten yleisestä lookista eli eivät usko, ettei mulla ois rahaa :D
Mutta jos teidän kortti ei toimi ja tiedätte tilillä olevan rahaa, muistakapa tarkistaa sen kortin voimassaolo. Kerran ihmettelin, kun kortti ei toistuvasti toiminut, kunnes huoltoaseman myyjä tajusi, että täähän on mennyt kuun vaihteessa vanhaksi. Viesti pankista oli mennyt nettipankkiin, enkä sieltä tajunnut tarkastaa.
Varmennusvastaus 116 tarkoittaa että rahat on loppu. Meinaan revetä nauruun jos asiakas alkaa inttämään, että on siellä rahaa.
Muut varmennusvastaukset tarkoittavat yhteysvirhettä tms.