Kuinka suhtaudutte, jos korttinne ei toimi kassalla...
Ja kassahenkilö ilmoittaa kuuluvalla äänellä että ei ole katetta, tms.
Korttini ei jostain syytä ole viikonlopun jälkeen toiminut, mutta mielenrauhani takia tarkastin tilini, joka oli ok. Ensin lauantaina Prisman kassalla korttini hylkäsi maksun ja kassahenkilö toisti useaan otteeseen että "ei taida olla rahaa, siellä kortilla ei ole rahaa".
Eilen puolestaan Alepan kassalla korttini ei toiminut. Olin varannut pienen määrän käteistä mukaan tarkoituksenani ostaa vain leivänpäälliset ja suklaata. Kortti ei toiminut ja pyysin suklaan sivuun. Kuitti piti mitätöidä ja kassa joutui pyytämään apua hommaan. Selitti siinä melko kuuluvalla äänellä, kuinka "hänellä ei olekaan rahaa".
En tiedä miksi tilanteet tuntuivat jokseenkin nöyryyttäviltä, vaikka itse tiedän ettei suinkaan rahasta ole kiinni. Toisekseen, kun itse aikanani olin kassakoulutuksessa, minulle kerrottiin että vastaavissa tilanteissa ei ryhdytä kommentoimaan asiakkaan tilin saldoa, vaan yritetään hoitaa asia hienovaraisesti.
Kommentit (76)
Itse asiassa mulle käy usein niin ettei kortti toimi! Rahaa tilillä kyllä on, mutta siru temppuilee. Muutaman yrityksen ja sirun pyyhkimisen jälkeen kortti taas pelittää. Muutaman kerran olen käynyt nostamassa rahaa. Erästä myyjää muistelen lämmöllä, kun takana oli pitkä jono ja korttini ei taaskaan toiminut. Hän ohitti pin-koodin ja höyläsi juovan että sain maksettua. Kiitos hänelle :)
Oon itse asiakaspalvelutyössä, eikä tulisi mieleenkään sanoa asiakkaalle, että tilillä ei ole katetta. En tiennyt, että niin saa edes sanoa, kunnes koin sen itse jossain perus s-marketin kassalla. Itse vielä takuuvarmasti tiesin, että katetta on, koska palkka oli tullut edellisenä päivänä, mutta maksoin kuitenkin käteisellä...
Aikoinaan kassalla töissä ollessani huvitti ihmisten reaktiot siihen, et tilillä ei ollut katetta. Meillähän oli tosin tiukat määräykset siitä, et ei saatu alkaa asiaa toitottamaan siinä ja nolaamaan asiakasta, vaan piti jonkun kiertoilmaisun tavoin ehdottaa esims. käteisellä maksamista.
Mut se reaktio oli siis yleensä sellanen oikein ylikorostetun hämmästynyt ja närkästynyt: "MITÄH!? SIIS KYLLÄ SIELLÄ RAHAA ON!!", eikä siihen oikein voinut lisätä mitään, vaik teki mieli sanoa, et "no ei kyl itseasias oo, KÖYHÄ!". Oli välillä huvittavaa, kun oli tosiaan kyseessä vähän "parempi" kauppa ja rouvat välillä niin fiininä ja ostetaan vasikanmaksaa, eikä tilillä oo katetta edes..
Toisinaan jättivät suurielkeisesti ostokset siihen ja sanoivat menevänsä automaatilta hakemaan käteistä ja palaavansa maksamaan, mut arvaa palasko kukaan ikinä..lopusta sen melkein jo osasi lähtee heti hyllyttää tuotteita takasin paikoilleen, kun se jo tiesi.
Joskus tosin oli sympatiaakin asiakasta kohtaan, kuten kerran nuori mies tyttöystävänsä kanssa, osti heille jotkut 5e ostokset, eikä kate riittänyt, lopulta maksoi korvat punoittaen puolet pikkukolikoilla ja puolet kortilla tyttöystävän kuollessa nauruun vieressä. Sanoin kyllä, että tällaista sattuu vähän väliä, ei mitään noloa. Eikä siinä oikeestaan ookaan, ihmisten reaktiot oli noloja!=)
Mä yleensä varmistan etukäteen että tilillä on rahaa, mutta pari viikkoa sitten kävi noin. Olin ihan hämmentynyt kun S-marketin myyjä tuli suoraan sanomaan ettei tililläni ole katetta. Olin todellakin kuvitellut, etteivät myyjät kommentoi korttiongelman syytä muiden asiakkaiden kuullen.
Mulla on myös useampi kortti.
Joskus kyllä joku ei ole toiminut ja kassa todellakin sanonut, että "sulla ei ole tällä tilillä rahaa..." Tilanteesta riippuen olen sanonut, "että todellakin on..." tai "hups, voi kauheeta." Ja sitten antanut toisen kortin.
Tarkistan yleensä paljonko rahaa mulla on tilillä enne kauppaan menoa. Joskus on käynyt noin mutta ei ole kyl kukaan alkanut kovaan ääneen rahattomuudesta huudella. Tarjoan toisen kortin tai käyn nostamassa käteistä jos syystä tai toisesta korttia ei saada toimimaan.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 08:53"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 08:52"] Meillä ei koskaan näy kassassa syytä kortin toimimattomuudelle, ellei sitten nostoraja ole ylittynyt tms. Mutta ettei rahaa olisi, sitä ei kone kerro.
[/quote]Siinä tuli vähän erisanainen viesti kussakin tilanteessa. Voi olla, että nykyään kassajärjestelmät ovat erilaiset. Onhan tuosta jo muutama vuosi kun olen viimeksi kassan takana istunut :)
[/quote]
Mä olen aika varma, että ainakin jossain kassoissa näkyy edelleen syy, koska mulle ei ole korttiongelmissa koskaan sanottu mitään tilin katteesta ennen kuin nyt, kun tili oli oikeasti tyhjänä.
Viimeksi sanoin että "oho... ei taida olla tilillä rahaa" ja maksoin Visalla.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 12:58"]
Kassakone ei tosiaan kerro mistä johtuu että kortti ei toimi, ei myyjän pitäisi noin alkaa sanomaan kun vika voi yhtä hyvin olla kaupan yhteyksissä. Itse aina ihmettelen asiakkaalle että mikähän tässä on kun ei toimi, koitetaan muutamaan kertaan uudestaan jos menisi läpi. Jos ei siltikään toimi, kysyn haluaako käydä nostamassa käteistä ja pidän ostoksia sen aikaa sivussa sekä neuvon läheiselle automaatille...
[/quote]
Miten vanhat koneet teillä oikein on?
Kyllä kertoo kassa mistä johtuu ettei kortti mene läpi (ainakin tunti sitten vielä kertoi kun kassalta kotiin lähdin)
Mahdollisuuksia miksei mene läpi on monia mutta yleisimpiä on että kate ei riitä, kortti ei ole voimassa tai ei saa yhteyttä kortinantajaan.
Nämä ja monet monet muut kassa kertoo selkeällä suomen kielellä.
Varmaan sen takia että sitten on helpompi lähteä asiaa ratkomaan kun tietää mistä kiikastaa?
En koskaan nolaa asiakasta sanomalla ettei ole rahaa muiden kuullen.
Jos johtuu jostakin muusta virheestä niin sanon heti mistä johtuu ja mitäs nyt tehdään asialle.
Katetta on aina mutta korttini ei jostain syystä toimi yhdellä lähikauppani kassalla ja se sattuu olemaan se kassa joka on useimmiten auki. Joten pakkaan ostokset, jätän ne kassan taakse ja käyn viereisellä pankkiautomaatilla. Ei nolota yhtään.
No osalla noista asiakkaista ei kyllä oikeasti ole rahaa tilillä. Ja en itse enää sano, että "sinulla ei ole rahaa täällä" mutta kun kone on varmentanut ja päätynyt siihen virhekoodiin, en oikeasti voi sen jälkeen enää mitään asialle. Rasittavaa näissä tapauksissa siis on nämä, jotka jäävät jankuttamaan, että "ON MULLA RAHAA SIELLÄ!" ja sitten korttia pitää kokeilla 10 kertaa, että jospa se menisi läpi, vaikka joka kerta kortti sitten varmentaa siihen lopputulokseen, että "virhe XXXX".
Eli jos on sitten jo toisen kerran kokeiltu, että meniskö läpi, niin ei tarvi enää 10 kertaa kokeilla.
Ja neuvoisin myös antamaan palautetta ketjuille, eikä napisemaan täällä palstalla, jos kassahenkilön käytös on ollut asiatonta mielestänne.
t: kassatäti
Itse en koskaan kassatöissä ryhtynyt ääneen arvelemaan syitä jos asiakkaan kortti ei toiminut. Minusta se kuuluu jo alkeellisimpiin käytöstapoihin, mutta yllätyksekseni todella monelle kollegalle tämä oli täysin tuntematon asia. Kortin toimimattomuuden syyn saattaa näkyä koodina kassan näytöllä, mutta tällä ei mielestäni ole mitään väliä, sillä ilmoitin asiakkaalle aina vain että kortti ei toimi, löytyisikö toista korttia tai käteistä. Itselleni on asiakkaana käynyt useita kertoja niin ettei korttini ole syystä tai toisesta toiminut, jos siinä tilanteessa myyjä on ryhtynyt arvioimaan varallisuuttani, olen jättänyt tuotteen ostamatta. Muistaakseni näin on käynyt kahdesti.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:25"]Itse en koskaan kassatöissä ryhtynyt ääneen arvelemaan syitä jos asiakkaan kortti ei toiminut. Minusta se kuuluu jo alkeellisimpiin käytöstapoihin, mutta yllätyksekseni todella monelle kollegalle tämä oli täysin tuntematon asia. Kortin toimimattomuuden syyn saattaa näkyä koodina kassan näytöllä, mutta tällä ei mielestäni ole mitään väliä, sillä ilmoitin asiakkaalle aina vain että kortti ei toimi, löytyisikö toista korttia tai käteistä. Itselleni on asiakkaana käynyt useita kertoja niin ettei korttini ole syystä tai toisesta toiminut, jos siinä tilanteessa myyjä on ryhtynyt arvioimaan varallisuuttani, olen jättänyt tuotteen ostamatta. Muistaakseni näin on käynyt kahdesti.
[/quote] Lisään vielä, että reagoin kortin toimimattomuuteen normaalitilanteessa tietysti maksamalla toisella kortilla tai käteisellä.
Kassa ei käyttäydy noin, koska eivät näe saldoa. Ja miten ihmeessä voisivat nähdä, jos kortti ei edes toimi?
Minä menin n. 1kk sitten citymarkettiin ja ostin n. 100€ ruokaa. Noh, kassalla kortti ei toiminut ja laitteessa luki aina "tapahtuma hylätty". Tiesin tasan tarkkaan että minulla on tilillä rahaa, mutta myyjä alkoi vänkäämään ettei tilillä ole rahaa, nostoraja on ylitetty vaikka sanoin ettei minulla todellakaan ole nostorajaa. Alkoi käyttäytyä niin vittumaisesti, että kävin vieressä olevalla automaatilla ja nostin 200€ ja pamautin tiskiin ja sanoin "pidä loput jos joltakulta RAHA LOPPUU tai vaikka NOSTORAJA YLITTYY". Kamani oli jo kasseissa ja äkkiä häivyin paikalta suutuspäissäni. En tiedä, kassa oli mummo ja minä nuori 20v että siksikö käsitteli minua kuin lasta kertoen mikä nostoraja on ja miksi se minulla on :)
Ojennan kassalle 500 euron setelin ja totean, että maksetaan sitten tästä. Tililläni on aina rahaa, joten minulle on turha sanoa, että ei ole katetta.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:26"]
Kassa ei käyttäydy noin, koska eivät näe saldoa. Ja miten ihmeessä voisivat nähdä, jos kortti ei edes toimi?
[/quote]
Kone antaa aina samanlaisen virhekoodin silloin jos tilillä ei ole katetta.
Kuten edellä on sanottu, voi tuokin olla järjestelmävirhe, mutta eihän se nyt kaikissa tapauksissa ole. Kone taas antaa erilaisen virhekoodin, jos kortti on varastettu tai se ei ole voimassa tai asiakkaan päiväkohtainen saldoraja on ylittynyt. Järjestelmiä koodeineen on erilaisia tietenkin, mutta olen itse työskennellyt järjestelmän kanssa, joka antaa nuo koodit.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:26"]Kassa ei käyttäydy noin, koska eivät näe saldoa. Ja miten ihmeessä voisivat nähdä, jos kortti ei edes toimi?
[/quote] Kyllä käyttäytyy ja sehän tässä hauskinta onkin. Saldoa ei näy, mutta jos kortti ei toimi, jotkut ottavat asiakseen päätellä että se johtuu asiakkaan rahattomuudesta. Olen työskennellyt tällaisten myyjien kanssa, onneksi en enää.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:29"]
Minä menin n. 1kk sitten citymarkettiin ja ostin n. 100€ ruokaa. Noh, kassalla kortti ei toiminut ja laitteessa luki aina "tapahtuma hylätty". Tiesin tasan tarkkaan että minulla on tilillä rahaa, mutta myyjä alkoi vänkäämään ettei tilillä ole rahaa, nostoraja on ylitetty vaikka sanoin ettei minulla todellakaan ole nostorajaa. Alkoi käyttäytyä niin vittumaisesti, että kävin vieressä olevalla automaatilla ja nostin 200€ ja pamautin tiskiin ja sanoin "pidä loput jos joltakulta RAHA LOPPUU tai vaikka NOSTORAJA YLITTYY". Kamani oli jo kasseissa ja äkkiä häivyin paikalta suutuspäissäni. En tiedä, kassa oli mummo ja minä nuori 20v että siksikö käsitteli minua kuin lasta kertoen mikä nostoraja on ja miksi se minulla on :)
[/quote]
Ilmeisesti jäit kuitenkin ensin jankuttamaan että "on mulla rahaa siellä"?
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 09:19"]Kun kayttaa luottokorttia niin ei tarvitse itkea.
[/quote]
Ai eiks sun luottokortti ole koskaan sanonut kaputt? Mun on, sillä ylläri, vika voi olla yhteyksissäz