Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihmiset näin köyhiä!?

Vierailija
10.09.2014 |

Luulin olevani köyhä, sillä oon matalapalkkainen yh ja kaikenlisäksi kohta jäämässä työttömäksi. Olen muuttamassa uuteen kaupunkiin ja minulla on turhia huonekaluja sekä muuta tavaraa, jotka ajattelin dumpata roskalavalle lähtiessä.

Satuin kuitenkin laittamaan tori.fi ilmoituksen eräästä hyllystä, että annan sen ilmaiseksi. Olen saanut vuorokauden sisällä 50 harrasta pyyntöä saada hylly! Hylly, jonka meinasin oikeasti heittää vain roskiin, sillä en tee sillä mitään eikä minulla ole edes omaa autoa kuskata sitä kaatopaikalle. Antamisesta tulee hyvä mieli, mutta mua myös kauhistuttaa se, etten aikaisemmin tullut ajatelleeksikaan että vanhat tavarani voisi kelvata oikeasti jollekin.

Tästä viisastuneena ajattelin laittaa muutakin tavaraa toriin ilmaiseksi. 

Ajattelin vain kirjoittaa, en tiedä oikein miksi. Ehkä siksi, että toisen roska voi olla toisen aarre. Pahoittelen provosoivaa otsikkoa, halusin asialle huomionne. :)

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kerro kyllä köyhyydestä yhtään mitään tuo, että mielellään otetaan ilmaiseksi vastaan.

Vierailija
2/47 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon ihmisiä, joilla ei ole mitään omaisuutta. Voit olla esim laitoksessa elänyt mt-potilas, ja kotiutetaan lähes tyhjän päälle. Monille ilmaiset ja erittäin edulliset huonekalut ovat tarpeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 08:33"]

Ei kerro kyllä köyhyydestä yhtään mitään tuo, että mielellään otetaan ilmaiseksi vastaan.

[/quote]

Tuotakin mietin, ettei kaikki varmaan köyhiä ole. Muitakin motiiveja olisi kiva kuulla. Itse en tykkää turhasta tavarasta enkä ottaisi mielelläni juuri esimerkiksi huonekaluja ilmaiseksi mistään, kun ne vievät tilaa ja se kuljetus on vaikeaa. Tietty jotkut voi olla tavarankerääjiä tms.

ap

Vierailija
4/47 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voi tahtoa juuri sellaisen tavaran, tai sitten vaikkapa tahtoo kierrättää. Toisaalta, ihmisethän menee ihan sekaisin kun jotain voi ilmaiseksi saada, vaikkei sitä tarvitsisikaan. Minä lahjoitan aina itselle turhat tavarat pois, tulee hyvä mieli ja onhan se ympäristöllekin hyvä, että kierrätetään. Ja ostan itsekin paljon tavaraa käytettynä, tai otan lahjoituksina, ei se rahasta ole kiinni aina, vaan juuri ekologisuudesta, ja siitä että miksi maksaisin tuotteesta vaikkapa 200e, kun voin saada sen edullisemminkin? Ehkä siksi en ole niin köyhä, en kyllä mikään rikaskaan, mutta varmasti olisin köyhempi jos kaiken uutena ostaisin :)

Vierailija
5/47 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä köyhyyden syvyyttä ei kukaan työssäkäyvä tai ansiosidonnaisella elävä voi tajuta, mikä kohtaa sitten, kun putoaa työmarkkinatuen ja sossun armopalojen varaan. Olen itse kokenut sen, sekä lapsena että kun itse sain opiskeluaikana perheenlisäystä, eikä töitä heti löytynyt. Tosin sossun rahoja en kehdannut edes hakea, vaikka kai niihin oikeus olisi ollut,olisi vointu vaikka ostaa vauvalle uuden turvakaukalon tms.

Silloin ei ole varaa mihinkään uuteen. Huonekalut ja vaatteet ostetaan kirppikseltä tai käytettyinä tai yritetään saada ilmaisina kavereilta tai sukulaisilta. Lastenvaunut on yleensä pakko ostaa ja niistä pyydetään käytettynäkin törkeitä hintoja. Kaikki rahat menee pakollisiin kuluihin.

- laphilainen

Vierailija
6/47 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 08:37"]

Joku voi tahtoa juuri sellaisen tavaran, tai sitten vaikkapa tahtoo kierrättää. Toisaalta, ihmisethän menee ihan sekaisin kun jotain voi ilmaiseksi saada, vaikkei sitä tarvitsisikaan. Minä lahjoitan aina itselle turhat tavarat pois, tulee hyvä mieli ja onhan se ympäristöllekin hyvä, että kierrätetään. Ja ostan itsekin paljon tavaraa käytettynä, tai otan lahjoituksina, ei se rahasta ole kiinni aina, vaan juuri ekologisuudesta, ja siitä että miksi maksaisin tuotteesta vaikkapa 200e, kun voin saada sen edullisemminkin? Ehkä siksi en ole niin köyhä, en kyllä mikään rikaskaan, mutta varmasti olisin köyhempi jos kaiken uutena ostaisin :)

[/quote]

Tämä on tosi kiva näkökulma. :) Oma isäni on sellainen että ottaa aina jos ilmaiseksi/halvalla saa. Vaikka ei tarvikkaan :D

Vierailija
7/47 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän aikaan vuodesta opiskelijat sisustavat asuntoaan, ja aika moni heistä ottaa mielellään vastaan sellaista ilmaista tavaraa, jonka voi suruttaa heittää pois kun taas muuttaa. Muutenkin moni tilapäiseläjä ottaa vastaan ilmaista juuri samasta syystä, eli että ei tarvitse sitten seuraavaan muuttokuormaan pakata niin paljon.

Vierailija
8/47 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mitä saa ilmaiseksi, kelpaa ihmisille, vaikka tavara olisi kuinka kamala tahansa. Jos kirppiksellä jokin tavara minulla ollut 0 euroa, heti on mennyt, mutta sama tavara 0,10 eurolla ei ole kelvannut kenellekkään.

Vierailija
9/47 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et nyt sen paremmin kerro, minkälaisia nämä sinulle turhat ja ylimääräiset huonekalut ovat. Siksikään tämä ei mielestäni kerro köyhyydestä mitään. Jos hylly oli esim. joku muutaman vuoden vanha Sotkan lastulevyhyllykkö, saattaa joku olla juuri sellaista vailla lastenhuoneeseen, varastoon tms. Tietää, että hylly tulee saamaan kolhuja ja ei niin hellää kohtelua, joten ei viitsi hankkia uutta. Oli ehkä etsimässä käytettyä torilta ja olisi ollut valmis maksamaan jonkun euron, mutta ilokseen saikin nyt ilmaiseksi! Ja toisen roska voi tosiaan olla toisen aarre. Osa ihmisistä ei arvosta vanhoja huonekaluja yhtään, toiset taas haluavat nimenomaan vanhoja, kunnon puusta tehtyjä tuoleja, pöytiä jne, välittämättä kolhuista joita eletty elämä on huonekaluihin tuonut. Ne tuovat huonekaluun juuri sitä fiilistä ja luonnetta, jota hän arvostaa! Toiselle se on vain kolhiintunut, kamala pöytä jota ei huolisi vaikka maksettaisi. Itse olen etsinyt tietynlaista, vanhaa tuolia keittiöömme pitkään. Naarmut tai kulunut maali ei haittaa, koska aikomuksena on hioa ja maalata tuoli. Monenlaista oli tarjolla, jotkut selvästi tiesivät sellaisen tuolin arvon ja pyysivät monta kymppiä hintaa, toiset taas myivät sitä sarjaa koko pöytäryhmää 6 tuolin kera samalla hintaa, mitä toinen pyysi yhdestä tuolista. Kun jaksoin sitkeästi etsiä, löysin tuolin lopulta 5 eurolla. Tuolin myyneelle naiselle se oli vain kamala vanha tuoli, ja oli onnellinen, kun joku haki sen pois ja hän sai vähän taskurahaa. Minä taas olin erittäin onnellinen, kun sain vihdoin haluamani tuolin, ja vielä noin edullisesti! Vaikkei taloutemme olisi todellakaan kaatunut jos olisin maksanut siitä vaikka 40 euroa.

Vierailija
10/47 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kaksi ääripäätä - todella köyhät, joilla on vaikeuksia selvitä mistään ylimääräisistä hankinnoista, koska niihin ei kertakaikkiaan minimituilla ole varaa. Sitten on ne ihmiset, hyvätuloiset tai muut, jotka ovat tuudittautuneet siihen ajatukseen, että mistään ei tarvitse maksaa yhtään mitään. Ovat ahneimpina aina hamuassa lisää, vaikka eivät oikeastaan edes tarvitsisi kyseistä esinettä. Riittää jo se, että joku toinen, joka todella tarvitsi vaikka huonekalua, haluaa. Silloin näiden ahnekattien on saatava tavara itselleen vain siksi, ettei joku muu saa.

Vierailija
11/47 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä taitaa olla ihan vain yksinkertaisesti ahneita ihmisiä, jotka ottaa, kun ilmaiseksi saavat. Tai sitten hamstraavat ilmaista tavaraa myydäkseen sen edes pienellä voitolla eteenpäin. Toivottavasti hyllysi saaja on oikeasti varaton!

Mä olen huuto.netissä myynyt tavaraa osta heti euron hintaan, kun olen halunnut ylim. tavarasta eroon. Hyvin on kauppa käynyt, eikä ole tarvinnut vastailla "ei oota" - kymmenille pettyneille kyselijöille.

Vierailija
12/47 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin on mahdotonta olla ottamatta, jos ilmaiseksi saa. He roudaavat kotiin aivan mitä tahansa romua ja selittelevät, että eihän sitä koskaan tiedä jos vaikka itse tai joku muu joskus tarvitsisi. Esimerkiksi kolme rikkinäistä vasemman jalan kenkää.

Vierailija
13/47 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 08:47"]

Tähän aikaan vuodesta opiskelijat sisustavat asuntoaan, ja aika moni heistä ottaa mielellään vastaan sellaista ilmaista tavaraa, jonka voi suruttaa heittää pois kun taas muuttaa. Muutenkin moni tilapäiseläjä ottaa vastaan ilmaista juuri samasta syystä, eli että ei tarvitse sitten seuraavaan muuttokuormaan pakata niin paljon.

[/quote]

Kun hankkii kaiken alusta asti, maksaa hiukan liikaa vaikka palkka kohtalainen.

Totta on ettei 80-luvulla ollut niin pop.

Vierailija
14/47 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 10:19"]

Kyllä niitä taitaa olla ihan vain yksinkertaisesti ahneita ihmisiä, jotka ottaa, kun ilmaiseksi saavat. Tai sitten hamstraavat ilmaista tavaraa myydäkseen sen edes pienellä voitolla eteenpäin. Toivottavasti hyllysi saaja on oikeasti varaton!

[/quote]

Mitä vikaa on siinä, että saa jotain ilmaiseksi ja myy sen rahalla eteenpäin? Muuttuuko tilanne, jos tekee sen ostaakseen saamallaan rahalla paketin kaurahiutaleita kun kaapissa ei ole ruokaa eikä kukkarossa rahaa? Miksi ihan kuka tahansa ei olisi oikeutettu tekemään kauppaa?

Ilmaiseksi ei kukaan saa kuitenkaan mitään niin että siitä saisi liiketoimintaa aikaiseksi. Harrastuksesta se varmaan joillekin käy.

Vierailija
15/47 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen hyllyn saajan motiivit varmaan selviävät kun hän tulee hakemaan sitä hyllyä. Jos pihalle puhalletaan pienen omakotitalon hintaisella mersulla, niin kyse oli jostain muusta kuin varattomuudesta. 

Minä annoin ennen tavaraa ilmaiseksi, kun luulin että niitä joku varaton tulee hakemaan. Kun sitten sieltä mersustaan pyyhälsi sisälle joku salkkumies hirveässä kiireessä ruttaamaan sitä tavaraa hehtaariautonsa peräkonttiin, niin se oli mun mielestä vaan väärin. Joku toinen olisi tullut siitä oikeasti iloiseksi, oikeasti tarvinnut sitä.

Tehtiin sitten niin, että muuton yhteydessä laitettiin ilmoituksia opiskelija-asuntojen ilmoitustaululle, jossa vaihdettiin tavarat kahvipakettiin. Luvattiin apua kuljetukissakin jos ei ole omaa autoa. Kaikki tavarat menivät opiskelijoille, niille jotka oikeasti niitä tarvitsivat. He olivat tosi iloisia, ja yleensä siinä kahvipaketin kaverina oli jotain yritetty laittaa vähän ekstraa, yksi ulkomaalainen opiskelija leipoi leipää, yksi toi suklaata tms. Heille oli oikeasti iso asia, että kun ovat ihan yksin isossa kaupungissa, niin joku antaa kirjoituspöydän tai sängyn, ja auttaa vielä tuomaan sen asuntoonkin, ettei tarvitse yksin raahata sitä voimiensa äärirajoilla. Meille jäi tästä projektista hyvä fiilis. :)

Vierailija
16/47 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on paljon kusipääjobbareita, jotka käyttää muita hyväkseen hyötyäkseen itse.

Vierailija
17/47 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät köyhät roinaa tarvitse vaan elämänhallintataitoja.

Vierailija
18/47 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:20"]

Eivät köyhät roinaa tarvitse vaan elämänhallintataitoja.

[/quote]

Niin, aivan. On ihmeellistä, etteivät kunnat järjestä esimerkiksi pelkällä kansaneläkkeellä kitkutteleville eläkeläisille kursseja elämänhallintaan, kuten "näin saa yhden nitron riittämään pidemään" tai "askartele tekarisi itse taikataikinasta". Loppuisi köyhyys heiltäkin, kun ymmärtäisivät vaan karsia elämästään pois turhan kulutuksen.

Vierailija
19/47 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos lahjoittajille! Itse olen Tori.fi:stä löytänyt paljon kaikkea edullisesti, mutta vähintään 20 e olen maksanut joka asiasta.

Taustatilanne tämä: minipalkka ja määräaikainen työsuhde, opintolainaakin ja nopea muutto avioeron takia. Puolet kodin tarvikkeista puuttui ja ruokakaappikin oli typötyhjä. Sain maksettua takuuvuokrat ja vuokrat, asumistuki viipyi yli kuukauden eikä sitä saa vajaalta kuukaudelta, vaikka vuokra pitikin maksaa.

Hankin nopeasti kaiken puuttuvan itselle ja lapsille, puuttui siis kaikkea sängyistä patjoisa lakanoista kodinkoneisiin ja ruokaan.

Sossu ei muuten auttaisi, koska puolisolla on elatusvelvollisuus niin kauan, että ero on virallisesti selvä: koko puolen vuoden harkinta-ajan. En kuitenkaan voinut jäädä miehen luo enää siksi ajaksi eikä mies usotunut maksaman mitään. vasta eron tultua voimaan alkoi maksaa edes elatusmaksuja lapsista. Siihen asti olisi ollut elatusvelvollisuus myös minua kohtaan, mikä estää toimeentulotuen saamisen.

Voin kertoa, että oli tiukkaa elää, kun käteen jäi ruokaa ym. pakollisia varten pelkät lapsilisät!

Vierailija
20/47 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

P.S. Mulla ei ole autoa. Sain tutulta kyydin hakemaan isompia tavaroita. Se auto on ihan kiva :)

t. 20

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan