Hammaslääkäripelko
On sellainen pelko ja paniikki, etten kertakaikkiaan uskalla mennä. En ole yli 10 vuoteen käynyt. Ajatuskin saa kylmän hien nousemaan pintaan. Hoidan hampaitani huolella, ettei mitään vaan tapahdu. Harjaan 3 krt päivässä, käytän hammaslankaa kerran päivässä. Tiedän, ettei se riitä, mutten vain voi mennä. Mihinkään nukutuksiin ei ole varaa.
Pelottaa, mitä vielä tapahtuukaan.
Kommentit (44)
AP
Vau , juhuu, SÄ teit sen , otit ensimmäisen askeleen . Ota näistä neuvoista sopivimmat ,kirjaa ne paperille ja anna lääkärille . Näin varmistut että lääkärisi tietää mikä on sinulle tärkeää ja helpottaa oloasi, varmistat omalta osaltasi toiminnan, Sit sinun ei tarvitse hätäillä ja panikoida että unohdin sanoa sitä ja sitä. Se tulee onnistumaan hyvin . Olet ROHKEA !
Nro 11 sta Nyt seuraat perässä , tee samoin kuin Ap ! Säkin pystyt siihen. Ihan oikeesti, ajattele kuinka ihanaa tulee olemaan kun hymyilet ja suusi on kunnossa, kuinka nukut yösi paremmin kun stressi tästä on poissa . Me tsempataan myös sinua.
nro 23 ja29
Kuulostaa joltain ahdistuneisuushäiriöltä, jos joka päivä pitää kauhulla miettiä. Hae lääkäriltä resepti rauhoittavaan lääkkeeseen ja sen voimalla hoidatat hampaasi. Ajattele nyt, saattaa olla ettei suussasi ole mitään vialla ja ihan turhaan olet vuosikausia kauhusta kankea.
Hienoa, ap!
Nro 27 lisää vielä musiikin kuuntelusta, että koska minulla on ne rauhoittavat, ei mikään oikein pelota. Musiikista tulee hyvä fiilis. Ja puudukkeet ovat olleet niin vahvat, ettei yht'äkkisiä vihlaisuja edes tule.
Minä hammaslääkärikammoinen tulin juuri hammaslääkäristä. Eka kerta opiskelujen jälkeen, aikaa viime käynnistä 12 vuotta. Pelkäsin ennen vastaanottoa kuolevani sydänkohtaukseen jännityksen takia, mutta yllättäen siinä tuolissa oli jo vähän helpompaa, kun koko ajan ajattelin että ei tällä kertaa tehdä vielä mitään muuta kuin tarkistetaan joten ei tarvi pelätä. Sydän hakkasi kyllä kovin mutta en ihan paniikissa ollut. Hammaslääkäri aina välillä antoi myös nielaista rauhassa kun minulla on tukehtumisen pelko joka pahenee jos suuhun kertyy sylkeä jota en saa suu auki nielaistua.
Käsittämätön yllätys oli ettei paikattavia reikiä ollut ollenkaan. Huh! Viisaudenhampaiden poistoa suositteli, mutta minä en siihen ryhdy koska eivät ole koskaan vaivanneet mitenkään, ovat ok asennossa eikä niissä ole reikiä. Alkavia reikiä oli muutama mutta nekin sellaisia joiden eteneminen on jo pysähtynyt, ei tarvi tehdä mtiään ja seuraava tarkastusaika 3 vuoden päähän.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 15:59"]
Terveisiä hammaslääkäristä! :O
Sain peruutusajan jo tälle iltapäivälle ja äsken tulin sieltä ja - tadaa! - uskomatonta mutta totta minulle ei tehty mitään. Ei mitään! Hmmaslääkäri sanoi, että hammaskalusto on niin kunnossa kuin olla voi. Ihmetteli kovasti, ettei hammaskiveäkään ollut. Otti röntgenin koko purennasta, eikä sekään tuonut asiaan muutosta: kaikki kunnossa! Olen ihan puulla päähän lyöty :) ap
[/quote]
Käytkö nyt useammin, kun kokemus oli hyvä vai skippaatko seuraavaksi kymmeneksi vuodeksikin?
Hyvä palvelu oli turun yths:llä eli opiskelijoiden hammashoidossa. Varmasti yksityisiltä saa vähintään yhtä hyvää palvelua.
Terveisiä hammaslääkäristä! :O
Sain peruutusajan jo tälle iltapäivälle ja äsken tulin sieltä ja - tadaa! - uskomatonta mutta totta minulle ei tehty mitään. Ei mitään! Hmmaslääkäri sanoi, että hammaskalusto on niin kunnossa kuin olla voi. Ihmetteli kovasti, ettei hammaskiveäkään ollut. Otti röntgenin koko purennasta, eikä sekään tuonut asiaan muutosta: kaikki kunnossa! Olen ihan puulla päähän lyöty :) ap
Ei ole ongelmia, ei ainakaan sellaisia, joita itse huomaisin. Siis ei särkyä, verenvuotoa, ei lohkeamisia, tietääkseni ainakaan. Pelkään, että eräänä aamuna herään poski turvoksissa ja on PAKKO mennä. Pelkään sitä niin paljon, että pesen hampaat yhden ylimääräisen kerran heti, kun tällaisia ajatuksia edes tulee. Tutkin kaupan hyllyllä hammashygieniatuotteita ja ostan aina uusia tuotteita, suuvesiä, erilaisia harjoja, joita näen mainoksissa. Vaihdan hammasharjan parin viikon välein jne. En käytä enää sähköhammasharjaa, koska kerran kuulin, ettei ne olisivatkaan hyviä. Kaikkea tällaista. Pääasia ettei tarvitse mennä hammaslääkäriin. ap
Käytä hyvä ihminen sähköharjaa ! Mieluiten vaikka kahta erilaista, esim Omronin harjakset ovat hyvin ohuita ja puhdistavat ikenen reunasta ja alta paremmin kun tavallinen sähkis, se taas pesee laakeat pinnat paremmin.
Onko sinulla ollut paljon reikiä ? Jos ei ole , sinulla ei ehkä ole suussa bakteeria joka aiheuttaa reikiintymistä.
Mikä sinua pelottaa ? Voisitko hankkia sellaisen hammaslääkäripeilin ( saa apteekista n 5 e) ja katsella sinne suuhusi miltä siellä näyttää, voipi olla että huomaat ettei siellä ole mitään reikiin viittaavaa tms. voisi auttaa sinua sitten menemään hammaslääkärille.
Entä jos tilaat tarkastusajan , pystykö siihen ? Antaisitko lääkärin katsoa ? Entä antaisitko suuhygienistin katsoa ? Suuhygienisti osaa kyllä kertoa suusi tilasta mutta ei tarvitse pelkää että poraisi....
Kuten joku jo kertoi voi ihan terveysaseman hammaslääkärillä saada rauhoittavaa lääkettä, mahdollisesti voit saada lähetteen narkoosihoitoon jos pelko sitä vaatii ja jos korjaustarvetta suussa paljon.
Sama täällä, ap. :( Minäkin pesen hampaitani monta kertaa päivässä, joskus 15 vuotta sitten joku lääkäri sanoikin minulle näkevänsä suustani, että pesen liikaa ja liian kovaa. Ikenet vetäytyvät, ja kuulemma kiillekin voi kärsiä.
Lopetin hymyilemisen jo monta vuotta sitten, nykyään vältän jo puhumistakin ihmisten seurassa, ettei kukaan vaan näe hampaitani. Ajattelen paskoja hampaitani 24/7/52, mutta en vaan kehtaa mennä hoidattamaan niitä.
Se pesu ja lankaus ei muuten auta, eikä mikään kotihoito jos hammaskiveä on ientaskuissa. Se aiheuttaa jatkuvaa ientulehdusta eikä helpota ennenkuin suuhygienisti on ne kivet poistanut.
Sitä kiveä muodostuu yleensä kaikille ajansaatossa.
Miksi ihmeessä kärsiä, yksityisellä saa nukutuksessa hoidettua ja joillakin paikoilla on mahdollisuus maksaa osamaksulla hoidot.
Kerro hammalääkärille pelostasi. Pyydä tupla-annos puudutetta, toimi ainakin mun kohdalla. Psyykkaa itseäsi ajattelemalla, että se ei kestä kuin sen muutaman sekunnin se kipu ja sitten se on ohi. Palkitse itsesi käynnin jälkeen jollain kivalla ja ajattele sitä palkintoa hoidon aikana. Mä ajattelin hesen kerrosateriaa...
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:10"]
Miksi ihmeessä kärsiä, yksityisellä saa nukutuksessa hoidettua ja joillakin paikoilla on mahdollisuus maksaa osamaksulla hoidot.
[/quote]
No esim minä en vaan kehtaa mennä. En pelkää kipua enkä isoa laskua, vaan häpeän kuollakseni reikiä hampaissani. Mitä se lääkäri oikeasti ajattelee, kun väitän hoitaneeni hampaitani huolella, kuten teenkin, ja silti minulla on reikiä. Aikuisella ihmisellä. En vaan kehtaa mennä siihen tuoliin, en pysty. Hammaskiveä tai ientulehduksia minulla ei ole koskaan ollut, vain reikiä. Aina vaan reikiä, ja vielä lisää reikiä.
11
11, Ei se lääkäri sen kummempaa ajattele, on tottunut näkemaan jos jonkinmoista suuta.
Kuule. Minua oikein pelotti enkä saanut varattua millään aikaan kun puhelimeen tarttuessa tärisin. Kirjoitin ajanvaraukseen sähköpostia ja selitin pelkoni, ja sen että toivoisin saavani tarkastusajan pelkoon erikoistuneelta lääkäriltä. Seuraavana päivänä minulle soitettiin ja oli varattu pitkä aika ja kehotettiin ottamaan saattaja mukaan, että varmasti tulen. Aluksi vaan istuttiin ja juteltiin ja hetken kuluttua sain istua tuoliin eikä ollut edes pakko avata suuta. Käsiini sain pehmopallot puristettavaksi. Kuvat saatiin otettua ja seuraavalla kerralla tarkastettua. Myös lääkitys olisi mahdollista,
11, Ajattele niin että hammaslääkäri rakastaa sun suuta , reikineen päivineen , sä olet maksava asiakas , mitä enemmän reikiä sen paksumpi lompakko ;)
Oletko käynyt erikoislääkärillä tuon reikiintymisen kanssa ? Johtuuko reikiintyminen jostakin kiilteen ongelmista tai heikkoudesta tms. Kyllä hammaslääkäri näkee hoitaako hampaitaan, vaikka ne olisivat reikiintyvää sorttia joten sen takia ei tarvii hävetä !
Esim bulimia , ja refluksitauti heikentävät kiillettä, kun vatsahapot syövyttäneet kiillettä reikiintyvät ne helposti. Joten oikeesti kannattaa käydä hammaslääkärillä ja tarvittaessa erikoislääkärillä.
Nyt vaan asennemuutosta kehiin, ja jos eka hammaslääkäri ei natsaa niin menee toiselle .
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 12:13"]
Voi mitä teinkään. Etsin netistä hammaslääkärin ja soitin ja varasin ajan. Hui kamalaa, vieläkin sydän hakkaa ja hiki otsalla. Olen menossa hammaslääkärille!!!
Kiitos teille sydämellisesti. Tästä ketjusta oli paljon apua.
Olen nyt sitten menossa pelkopotilaisiin perehtyneelle hammaslääkärille parin viikon päästä. ap
[/quote]
Hieno juttu, ap :)