Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammaslääkäripelko

Vierailija
10.09.2014 |

On sellainen pelko ja paniikki, etten kertakaikkiaan uskalla mennä. En ole yli 10 vuoteen käynyt. Ajatuskin saa kylmän hien nousemaan pintaan. Hoidan hampaitani huolella, ettei mitään vaan tapahdu. Harjaan 3 krt päivässä, käytän hammaslankaa kerran päivässä. Tiedän, ettei se riitä, mutten vain voi mennä. Mihinkään nukutuksiin ei ole varaa.

Pelottaa, mitä vielä tapahtuukaan.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla jotain ongelmaa siellä suussa? Särkyä, lohjennut hammas, hammaskiveä, ientulehdusta?

Vierailija
2/44 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa hammaslääkäripelko. Niin paha, että todellakin hoidatan hampaani vain ja ainoastaan nukutuksessa. Sinne, kun menee niin tarkistavat tilanteen ja antavat kustannusarvion. Sitten varaan ajan hoitoon. Kela korvaa osan hoidosta. Kohta tulee vuosi, kun olin viimeksi. Mitä pidempään odotat niin sen suuremmat ongelmat ja hinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loisia suolistossa, hyvät naiset. Sitä ei uskoisi miten paljon näillä vaikutusta mielialaan. Kylmä hikikin on oire siitä.

Vierailija
4/44 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 08:45"]

Loisia suolistossa, hyvät naiset. Sitä ei uskoisi miten paljon näillä vaikutusta mielialaan. Kylmä hikikin on oire siitä.

[/quote]

siis mikä ihmeen skitso tää suolistohuutelija on? Aika monessa ketjussa näkyy sekoilevan..

Vierailija
5/44 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni viime käynnistä hammaslääkärissä 18 vuotta enkä aio ikinä mennä ellei sitten esim. särky pakota. Eihän noissa pakko ole käydä, mitä sitä stressaamaan jos ei ole mitään ongelmiakaan.

Vierailija
6/44 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita terveyskeskuksen hammaslääkäriin ja selitä tilanne, joissakin paikoissa on nimittäin pelkoon erikoistuneita lääkäreitä ja heidän kanssaan voit miettiä eri vaihtoehtoja aina lääkityksestä nukutukseen. Minäkin pelkään hammaslääkäriä ja olin 12vuotta käymättä, ensimmäisellä käynnillä lääkäri ei edes kurkannut suuhun vaan laittoi suoraan nukutettavaksi (tiedettiin että suussa oli 6 vuoden kestävää paikkaa ollut 12vuotta.) sen jälkeen olen siedättänyt itseäni käymällä puolen vuoden välein hammaslääkärillä, yhdellä ja samalla siis. Kaikki menee varmasti hyvin, kunhan löydät hammaslääkärin johon luotat! KIRJOITIN KÄNNYKÄLLÄ, SIKSI EI KAPPALEJAKOA.

Vierailija
7/44 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loisistako nämä mielenvaihtelut ja pelot johtuvatkin? Ei ihme että perhosia on vatsassa, ja vatsa löysällä kun oikein jännittää. Jotakin niille pitäisi kyllä tehdä.. itselleni tulee vähän krapulamainen olo jos antibiootteja syö pidemmän aikaa ja suolisto menee sekaisin. Täytyy sitten jatkaa vaan ja toivoa että tämä joskus loppuisi. Olisihan se mukava olla täysin normaali, eikä tällaista stressivatsaa, eihän se tietty tapa, mutta haluan olla täysin terveiden kirjoissa.

Vierailija
8/44 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yths:lla on tunnetusti hyvä hammashoito.

Vierailija
9/44 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:29"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:18"]

11, Ei se lääkäri sen kummempaa ajattele, on tottunut näkemaan jos jonkinmoista suuta.

[/quote]

Tilaa erikoislääkärille, lähde selvittämään mikä sun suuta reikiinnyttää. Tee se nyt heti, ihan heti , olethan koneen äärellä, netistä tilaat, ei  tarvii soittaa ellet halua.

Sä olet hoitanut hampaitasi, syy on jossakin muussa. Olet arvokas , ei sinun pidä kärsiä suusi takia, sä pystyt siihen ja siitä eteenpäin ammattilainen auttaa sinua.

Monet muutkin asiat hoidamme ammattilaisilla, milloin tarvitsemme sähkäriä ,maalaria , autonkorjaajaa. tms.  Ethän varmaan häpeä sitäkään jos jokin muu asia tarvii ammattiapua.

Sit tulet kertomaan että olet ottanut askeleen, onnellisemman suun puolesta. Tarkoitan siis juuri sinua ! Nyt tilaat sen ajan, ei huomenna, ei ensi viikon palaverin jälkeen vaan NYT.

Niin, fiksua kai olisi luottaa tuohon, mutta... Elämä on todella raskasta kun aamulla ensimmäiseksi ja illalla viimeiseksi ajatukset pyörivät hampaissa. Mietin itselleni usein deadlinen mihin mennessä lupaan itselleni, että varaan ajan tarkastukseen ja sitten hoidatan kuntoon kaiken mikä vialla on. No, ne deadlinet tulee ja menee...

[/quote]

Vierailija
10/44 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:44"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:29"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:18"]

11, Ei se lääkäri sen kummempaa ajattele, on tottunut näkemaan jos jonkinmoista suuta.

[/quote]

Tilaa erikoislääkärille, lähde selvittämään mikä sun suuta reikiinnyttää. Tee se nyt heti, ihan heti , olethan koneen äärellä, netistä tilaat, ei  tarvii soittaa ellet halua.

Sä olet hoitanut hampaitasi, syy on jossakin muussa. Olet arvokas , ei sinun pidä kärsiä suusi takia, sä pystyt siihen ja siitä eteenpäin ammattilainen auttaa sinua.

Monet muutkin asiat hoidamme ammattilaisilla, milloin tarvitsemme sähkäriä ,maalaria , autonkorjaajaa. tms.  Ethän varmaan häpeä sitäkään jos jokin muu asia tarvii ammattiapua.

Sit tulet kertomaan että olet ottanut askeleen, onnellisemman suun puolesta. Tarkoitan siis juuri sinua ! Nyt tilaat sen ajan, ei huomenna, ei ensi viikon palaverin jälkeen vaan NYT.

Niin, fiksua kai olisi luottaa tuohon, mutta... Elämä on todella raskasta kun aamulla ensimmäiseksi ja illalla viimeiseksi ajatukset pyörivät hampaissa. Mietin itselleni usein deadlinen mihin mennessä lupaan itselleni, että varaan ajan tarkastukseen ja sitten hoidatan kuntoon kaiken mikä vialla on. No, ne deadlinet tulee ja menee...

[/quote]

[/quote]

Anteeksi tuossa meni nro 19 lainaus sekaisin kirjoitukseni kanssa.

Vierailija
11/44 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Ymmärrän kyllä, että joidenkin on vaikea ymmärtää tällaisia kaltaisiani. Ei sitä oikein osaa edes tarkkaan sanoa mitä pelkää. Kipua, kyllä, ja sitä ettei puudutus autakaan. Ja sitä, että saa jonkun paniikkikohtauksen siinä tuolissa. Viime kerralla, silloin joskus vuonna 2002 tartuin kauhuissani hammashoitajaa kädestä ja kiskaisin käden instrumentteineen pois suustani (kamalan noloa!!). Eniten kuitenkin sitä että sieltä tulee jotain ihan hirveää diagnoosia esille. Että kaikki paikat on uusittava. Ja niitähän ON. Se kaikki yhtenä mylläkkänä mielessä PLUS jotain muuta, jota en osaa edes pukea sanoiksi. Kauhua. ap

Vierailija
12/44 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen.

Jokaisessa kunnallisessa / kaupungin hammaslääkärissä on myös ilokaasu -mahdollisuus.

Se on erilaista ilokaasua kuin synnytyksessä, ja toimii todella hyvin. (Olen mies, mutta kokeilin synnytyksessä ilokaasua, ja hyi kamala kun vetää pään kerralla sekaisin).

Sitä annetaan koko hoidon ajan, ja juuri oikea määrä eli ei tule huono olo.

Ilokaasu vie kivun pois TÄYSIN. Se myös rentouttaa niin, että puudutus tehoaa. Jos tutkit asiaa, niin ilokaasun ominaisuuksiin ihan oikeasti kuuluu ikenien puutuminen. Sitä tapahtuu myös näillä narkeilla jotka vetää jotain sekopää-ilokaasua.

Itse olen aika paha tapaus. Olen juossut pois hammaslääkäristä kesken poraamisen. Kokeilin pilleriä alle (hampilääkäristä saatua rauhoittavaa) ja puuduttavia ja blaa. Ei auta MITÄÄN. Pelkopotilaillahan ongelma on juuri siinä, että kun jännittää niin paljon, niin pudutusaine ei imeydy / toimi. Minulle on aiemmin laitettu maksimit puudutusaineita, eli niin paljon kun kehoon voi tykittää. Eli mooninkertaisesti. Silti tuntuu ihan samalta kuin ilman aineita.

Mutta ilokaasu toimii. Ihan yhtä hyvin väittäisin, kun nukutus (jota en ole kokeillut).

Tämä on aika kiusallinenkin vaiva. Enkä tiedä mistä pelko johtuu. Harrastan ääriurheilulajeja ja olen melko äijä. Ja sitten pelkään kuin pikkutyttö jotain hammaslääkäriä. Tämän takia hampaat meni huonoon kuntoon, ennenkuin minut ohjattiin ilokaasuhoitoon. Jonot vain on yleensä pitkät. Kuten muuallekin toki.

Tsemppiä!

M33

Vierailija
13/44 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin myös hammaslääkäripelosta. Pelotti, hävetti ja v*****i rahanmeno, jos yksityiselle menee. En mennyt yksityiselle, vaan ihan kaupungin hammaslääkäriin. Ja yllätyin: hampaita tutkittiin röntgenillä, eikä millään kamalalla rapsuttelupiikillä. Toimenpiteiden ajaksi sain rauhoittavat ja puuduketta & pintapuuduketta ennen piikkiä extrapaljon. Ei sattunut, ei pelottanut. Eikä edes hävettänyt, hammaskääkäri tsemmppasi voittamaan pelot. 

Ps. Jostain syystä minua kammottaa eniten hammaslääkärilaitteiden äänet. Mutta jos laittaa kuulokkeet korville ja musan täysille, ei laitteiden äänet kuulu niin kovaa. 

Vierailija
14/44 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikki olisi minusta ihan hirveää. Että sitä kuuntelisi jotain kivaa biisiä ja yhtäkkiä äkkiarvaamatta tuleekin kamala kipu PÄNG!. Ei, ei, ei.... Haluan vahtia ja kontrolloida tapahtumaa haukan tavoin. ;-)

Vierailija
15/44 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, eli kipu on yksi paha pelkoa aiheuttava. Puhu lääkärille siitä. minulla sovittuna hammaslääkärin kanssa että jos nostan kättä niin toiminta loppu HETI ,selvitettiin mikä hätänä , oli se sitten nenän kutinasta ,ahdistukseen  tms. Kipua en ole kokenut  kun puudutteet kunnolliset.

Voi olla että paikkoja tarvii uusia , se on yleensä nopeampi / Helpompi operaatio kun perinteinen paikkaus.

Miten reagoit rauhoittavaan lääkkeeseen ? Oletko koskaan saanut esim ennen nukutusta ?

Miltä tuntuisi lääkitys ? Yksi rauhoittavista jota käytetään juuri hammashoidossa vie hieman muistia ( vaikutuksen ajalta) saatat jopa nukahtaa.

Suu voidaan hoitaa yleensä kerralla nukutuksessa mutta se ensimmäinen askel on otettava, he ei valitettavasti osaa sinua kotoa tulla hakemaan.

Vierailija
16/44 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ketään muuta kuin minä, joka pelkää PUUDUTUSTA nimenomaan? Minua kammottaa piikit ja se että saan puudutteesta allergisen reaktion, kurkku turpoaa umpeen ja minut täytyy viedä sairaalaan intuboitavaksi. Onneksi ei ole tarvinnut ikinä puuduttaa, minä en pelkää kipua ja paikkaukset kestän hyvin ilman puduutusta, mutta aina kammottaa että mitä jso vaikka täytyisi poistaa hammas mitä ei oikein voi ilman puudutteita tehdä, hui kamala kun kammottaisi. Varmaan vääntäsin sen hampaan irti kotona tongeilla kännissä enenn kuin uskaltauisin hammaslääkäriin puudutettavaksi ;)

Vierailija
17/44 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mitä teinkään. Etsin netistä hammaslääkärin ja soitin ja varasin ajan. Hui kamalaa, vieläkin sydän hakkaa ja hiki otsalla. Olen menossa hammaslääkärille!!!

Kiitos teille sydämellisesti. Tästä ketjusta oli paljon apua.

Olen nyt sitten menossa pelkopotilaisiin perehtyneelle hammaslääkärille parin viikon päästä. ap

Vierailija
18/44 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 12:12"]

Onko ketään muuta kuin minä, joka pelkää PUUDUTUSTA nimenomaan?

[/quote]

Kyllä, sekä puudutusta että kipua ilman puudutusta. Ja että puoli leukaluuta irtoaa jne.jne. Ihan kaikkea. ap

Vierailija
19/44 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 12:09"]

Musiikki olisi minusta ihan hirveää. Että sitä kuuntelisi jotain kivaa biisiä ja yhtäkkiä äkkiarvaamatta tuleekin kamala kipu PÄNG!. Ei, ei, ei.... Haluan vahtia ja kontrolloida tapahtumaa haukan tavoin. ;-)

[/quote]

Joo, minäkin haluan tarkkaan tietää mitä seuraavaksi tapahtuu. Eräs lääkäri kauan sitten olikin hyvä siten, että selosti rauhallisesti jokaisen toimenpiteen ja rapsutuksen tarpeen, mutta sitten hän tietenkin lähti eläkkeelle. Tämä keskustelu on bensaa liekkeihin, en kestä. :(

11 ja joku myöhempi

Vierailija
20/44 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 12:13"]

Voi mitä teinkään. Etsin netistä hammaslääkärin ja soitin ja varasin ajan. Hui kamalaa, vieläkin sydän hakkaa ja hiki otsalla. Olen menossa hammaslääkärille!!!

Kiitos teille sydämellisesti. Tästä ketjusta oli paljon apua.

Olen nyt sitten menossa pelkopotilaisiin perehtyneelle hammaslääkärille parin viikon päästä. ap

[/quote]

Ihan oikein ja hienosti teit!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan