Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun kodin siisteys ei muita perheenjäseniä kiinnosta…

Vierailija
17.08.2021 |

Mikä neuvoksi? Meillä on kaksi teiniä ja vanhemmat ja minua lukuunottamatta muut perheenjäsenet voisivat asua vaikka sikolätissä. Siivooja käy kahden viikon välein, ja sen päivän on just ja just siistiä. Muun ajan roskat, tiskit ja vaatteet jäävät niille seisoville sijoilleen missä niitä on käytetty. Lapsilla on omat, sovitut kotityönsä, jotka kyllä hoitavat - muistutusten jälkeen ja viiveellä. Meillä on aina ihan hirveä sotku, hirvittää ajatuskin yllättäen saapuvista vieraista. Koska minä olen ainoa, jota tilanne ahdistaa, onko ratkaisuna se, että kuljen muiden perässä ja korjaan jäljet - vai mikä auttaisi?

Kommentit (265)

Vierailija
61/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa tietää miksi juuri sinä saat määrittää siivoustason joita muiden pitää noudattaa.

Vierailija
62/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde pariksi viikoksi pois kotoa ja peruuta siivoojan käynti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja käy kahden viikon välein? Mitä hän silloin siivoaa? Meillä ainakin lattia on imuroitavaa joka päivä tai muuten on niin likainen että jalkojen alla ihan tuntee sen hiekan ja roskien määrän, mopattava ainakin kerran viikossa, useimmiten kahdesti ja aina on likainen vesi.

Vierailija
64/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta siivoaminen hetkeksi.

Jos mahdollista niin mene sisaruksesi tai kaverisi luokse viikoksi. Tai ihan hotelliin, peruutat sen siivoojan niin on vara olla.

Sanot vaan ettet jaksa elää läävässä ja olla s e joka siivoaa jäljet ja rankuttaa koko ajan.

Vierailija
65/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei ei ei ! Peruuta myös se siivooja!

Ihan vaan haet lukujärjestyksen ja demokraattisesti (diktaattorina ihan siis vaan heh) päätät,että Maanantai: x ja x ja x siivoavat paikat xx ja tiistaina ukko käy kaupassa,pesee pyykit keskiviikkona sä menet joogaan ja perhe imuroi ja viikkaa pyyki,ruuan esivalmistelu viikonloppuun,torstaina käyt saunassa perjantaina isä ja lapset leipovat pizzaa,siihen kuuluu jälkien siivous,lauantaina sä tarkastat paikat ja teet seuraavan viikon siivouslistan ja sunnuntai on kaikille vapaapäivä.

Kun alkavat rutkuttaa,niin kysyt,mitäs tehhään siite,antakaa ohjeita!

Sinulla ei taida olla teini- ikäisiä lapsia. Tiedät vain, miten homma toimii teoriassa, käytäntö ei mene noin. Joku perheenkasvatusopas voi ohjeistaa noin ja sen on kirjoittanut perheetön ihminen.

Vierailija
66/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppini on käynyt talouskoulun ja opettanut perheelleen siivoustyylin, jossa raivotaan koko lauantai, hakataan joka viikko matot ulkona jne.

Siinä välissä ei tehdä mitään.

Kukaan heistä ei osaa järjestää mitään. Kaikki tavarat etsitään sillä idealla, että "missä sitä on viimeksi käytetty".

Tämä vaan ei toimi yhtään lapsiperheessä, jossa joka päivä pitäisi siivota ja järjestää.

Mies ei ollut ikinä edes kuullut sanontaa "vie mennessäs, tuo tullessas", vaan hän kävelee esimerkiksi yläkertaan aina tyhjin käsin, sen sijana että veisi samalla sinne yläkertaan kuuluvia tavaroita käsissään.

Vierailija
67/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppini on käynyt talouskoulun ja opettanut perheelleen siivoustyylin, jossa raivotaan koko lauantai, hakataan joka viikko matot ulkona jne.

Kukaan heistä ei osaa järjestää mitään. Kaikki tavarat etsitään sillä idealla, että "missä sitä on viimeksi käytetty".

Tämä vaan ei toimi yhtään lapsiperheessä, jossa joka päivä pitäisi siivota ja järjestää.

Mies ei ollut ikinä edes kuullut sanontaa "vie mennessäs, tuo tullessas", vaan hän kävelee esimerkiksi yläkertaan aina tyhjin käsin, sen sijana että veisi samalla sinne yläkertaan kuuluvia tavaroita käsissään.

ja totta kai vain sinun tapasi on oikea. Jos kerran viikossa siivoaa kunnolla niin sekään ei sinulle riitä, koska se ei ole tapa joka on sinun lapsuudenkodistasi peräisin. Got it.

Vierailija
68/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottaisin myös sitä, että keräät yhteisissä tiloissa olevat tavarat ja roskat jätesäkkiin ja paiskaat sotkijan huoneeseen, ja ovi kiinni. Peset vain omat pyykkisi, koska mies ja teinit osaavat myös halutessaan käyttää pesukonetta. Jos kamppeet menevät sekaisin, ei haittaa, koska jos tavara tai vaate on tärkeä, siitä ehkä opitaan huolehtimaan itse. Jos kukaan ei kajoa säkkiin tietyn ajan kuluessa, kerro, että säkki sisältöineen lentää roskiin. Ja sitten myös toteutat uhkauksen.

Tokihan teillä vastavuoroisesti saattaa tulla katkoksia teinien etuuksiin, jos kotityöt eivät yhtään kiinnosta?

Vierailija
69/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että tämä ei ole suosittu mielipide, meillä minä siivoan lähes kaiken, mutta en vaan jaksa äkseerata ja vaatia koko ajan. Haluan, että kotona on lapsilla kivaa. Keskitän vaatimukset koulunkäyntiin, harrastuksiin ja lemmikistä huolehtimiseen. 

Oletuksena toki on, että kaikki laittavat tiskit koneeseen jne., lapsilla on muutama määrätty kotityö, mutta 100 % toteutuminen vaatisi niin paljon nillittämistä, että olen jo luovuttanut. 

Lapsillani on koko loppuelämä aikaa siivota omia kotejaan. Välillä käyn heidän kanssaan keskustelua siitä, mitä kaikkea aikuisen elämään kuuluu: työ, laskut, terveydestä huolehtiminen, kodinhoito. Haluan, että heillä on realistinen käsitys elämästä. 

Vierailija
70/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on puolisosi eli perheen toisen vanhemman rooli siivouksessa? Lapsesi ottavat mallin kodinhoitoon sotkuisemmasta vanhemmmasta.

Älä ollenkaan kanna huonoa omaatuntoa hirveästä sotkusta. Pidä huolta omasta mielenterveydestäsija hyvinvoinnistasi. Lopeta sinäkin kodin siivous, lopeta siivouspalvelun osto ja anna muiden perheenjäsentesi elää sikolätissä. Sitä saa mitä tilaa!

Vierailija
71/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tästä voit syyttää anoppiasi ja appiukkoasi. Jos aikuinen mies ei osaa edes laittaa omia vaatteita kaappiin, niin häntä ei ole opetettu lapsuudenkodissa viemään tavaroita paikalleen ja siivoamaan. Mies vaihtoon!

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä liikaa tavaraa? Konmarittakaa kaikki turhat. Pidätte viikonlopun kun jokainen käy läpi omat turhat tavarat. Siivoaminen on helpompaa kun kaapit ei pursua ja kaikelle oma paikka. Varmaan silti tulee sotkua mutta ehkä silloin riittää ne siivoojakäynnit. Ei muiden asennetta pysty oikein muuttamaan kokemusta on

Tavaraa on varsin maltillisesti ja kaikelle on paikkansa. Mutta kun ne ei ole siellä. Kävin just toteamassa että miehen vaatteita on vähemmän kaapissa kuin makkarin lattialla/ olohuoneen ja keittiön tuoleilla ja ties missä. ”Tuulettumassa”, kuulemma… AP

Vierailija
72/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on puolisosi eli perheen toisen vanhemman rooli siivouksessa? Lapsesi ottavat mallin kodinhoitoon sotkuisemmasta vanhemmmasta.

Älä ollenkaan kanna huonoa omaatuntoa hirveästä sotkusta. Pidä huolta omasta mielenterveydestäsija hyvinvoinnistasi. Lopeta sinäkin kodin siivous, lopeta siivouspalvelun osto ja anna muiden perheenjäsentesi elää sikolätissä. Sitä saa mitä tilaa!

Niin…mutta mites kun itse haluaa olla siistissä tilassa? Eroko ainoa mahdollisuus. Miksi nuo sikailijat saavat sitten määrittää sen siisteystason.

Vierailija
73/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tehdään pikasiivouksia koko sakilla. Ilmoitan, että kohta siivotaan. Laitetaan aikaa vaikka 15 min. Siinä ajassa tulee jo tosi siistiä, kun tekijöitä on monta. Yksi imuroi. Tämä tehdään melkein joka päivä, esim. päivällisen jälkeen. Tai aina, kun kaaos alkaa ahdistaa.

Tämä toimii mainiosti kun on vieraita tulossa tai kun tavarat pitää järjestellä ennen siivoojan tuloa. Jos ehdotan muina aikoina, saan vastaukseksi kysymyksen ”miksi”. Kun ei sotku ketään muuta kuin minua häiritse… AP

Vierailija
74/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat ohjakset käsiisi ja ilmoitat, että ruoka- ja pyykkihuolto tai mitä sinä kotona teetkin (ja luultavasti vastaat jostain tärkeästä asiasta ja teet enemmän kuin muut) loppuu nyt, jos muu väki ei skarppaa ja pidä omaa osaansa kodin yhteiskuntasopimuksesta. Käyköön itse kaupassa ja valmistakoon ruokansa ja hoitakoon pyykkinsä ja muut asiat omin voimin, jos yhteiseen hyvään osallistuminen ei kiinnosta. 

Joko asetat vaatimuksia ja toteutat uhkauksen ja huolehdit vain omista tarpeistasi tai jatkat päivittelyä v*ttuuntuneena ja annat perseilyn jatkua. 

Vierailija
75/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen järjestellyt sen verran, että saan siirrettyä osan henkilökohtaisista tavaroistani lukittuun kaappiin. Eipähän perheenjäsenet enää pölli mun ompelusaksia, pinsettejä, laturia, teippirullaa, kyniä yms. Ensin hukataan omat ja yhteiset tavarat, sen jälkeen "lainataan" mun omia, ja hukataan nekin. Olen kieltänyt miestä ja lapsia hakemasta tavaraa mun työpöydän laatikoista, kun eivät koskaan palauta niitä, ja sitten en löydä omia tavaroitani kun niitä tarvitsisin. Lapsilla on omassa huoneessa esimerkiksi kynäpenaalit, ja keittiössä on ihan nimikoitu kori kynille, mutta kun pitäisi tehdä läksyt, niin eipä löydy mistään lyijäriä, kumia tai terotinta.

Mies pölli mun nappikuulokkeet itselleen, perusteena että mä en näköjään käytä niitä kun ovat olleet monta vuotta samassa paikassa. Käytin niitä joka ilta kun kuuntelin äänikirjaa ennen nukkumaan menemistä, ja totta kai ne oli samassa paikassa, kun laitoin ne käytön jälkeen omalle paikalleen!

Vierailija
76/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja totta kai vain sinun tapasi on oikea. Jos kerran viikossa siivoaa kunnolla niin sekään ei sinulle riitä, koska se ei ole tapa joka on sinun lapsuudenkodistasi peräisin. Got it.

Kun se kerran viikossa raivona siivoaminen ei auta mitään.

Koska silloin ei ikinä _järjestetä_ mitään, vaan kaikki tavarat vain nostellaan ylös lattialta hetkellisesti minkä jälkeen se kuona laskeutuu takaisin puolessa tunnissa.

Anoppilassa kahlataan tavarasotkussa. Se ei toimi lapsiperheessä!

Vierailija
77/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että tämä ei ole suosittu mielipide, meillä minä siivoan lähes kaiken, mutta en vaan jaksa äkseerata ja vaatia koko ajan. Haluan, että kotona on lapsilla kivaa. Keskitän vaatimukset koulunkäyntiin, harrastuksiin ja lemmikistä huolehtimiseen. 

-

Lapsillani on koko loppuelämä aikaa siivota omia kotejaan.

Taitaapi loppuelämänä lasten puolisot joutua siivoamaan, kun puoliso haluaa keskittyä töihin, harrastuksiin ja lemmikistä huolehtimiseen. Noin niitä porsaita kasvatetaan.

Vierailija
78/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on vain se ongelma, että kyseessä on myös minun kotini ja oma mielenterveyteni ja hyvinvointini vaatii, että saan rentoutua siistissä kodissa.

Vierailija
79/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se siivoaa, joka haluaa siivota. Ihan turha kiusata muita siksi, että itse ei kykene elämään haluamaansa elämää.

Jos elää ja asuu kodissa ja käyttää keittiötä, kylpyhuonetta, vessaa ym., niin silloin on myös vastuussa niiden siisteydestä! Siivous ei voi olla yhden vastuulla, oli sitten kysymyksessä koti, kimppakämppä tai soluasunto! Jos asuntoa ei siivota koskaan, niin tuloksena on kauhukämppä!

Vierailija
80/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa tietää miksi juuri sinä saat määrittää siivoustason joita muiden pitää noudattaa.

Tämä Sinä sattuu olemaan vanhempi, joka sanoo kodissa sen viimeisen sanan! Hän käy töissä ja osallistuu perheensä elättämiseen! Lauma tarvitsee johtajan ja se ei voi olla se pienin, laiskin eikä se kaikkein huonokäytöksisin!