Kun kodin siisteys ei muita perheenjäseniä kiinnosta…
Mikä neuvoksi? Meillä on kaksi teiniä ja vanhemmat ja minua lukuunottamatta muut perheenjäsenet voisivat asua vaikka sikolätissä. Siivooja käy kahden viikon välein, ja sen päivän on just ja just siistiä. Muun ajan roskat, tiskit ja vaatteet jäävät niille seisoville sijoilleen missä niitä on käytetty. Lapsilla on omat, sovitut kotityönsä, jotka kyllä hoitavat - muistutusten jälkeen ja viiveellä. Meillä on aina ihan hirveä sotku, hirvittää ajatuskin yllättäen saapuvista vieraista. Koska minä olen ainoa, jota tilanne ahdistaa, onko ratkaisuna se, että kuljen muiden perässä ja korjaan jäljet - vai mikä auttaisi?
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten väännetään rautalangasta että kotinne ei ole mikään hotelli ja sinä et ole siivooja. Sen tulee olla ehdoton vaatimus, että omat jäljet korjataan aina. Roskat kuuluu laittaa heti roskiin, tiskit pesukoneeseen, vaatteet pyykkikoriin tai paikka puolikäytetyille. Tästä en joustaisi päivääkään!
Entä sitten kun ei edelleenkään toimi - soitanko poliisit vai miten tämä täytäntöönpano? On pyydetty kauniisti, uhkailtu, saatu itkupotkuraivarit… Luvataan, hetken ehkä hyvällä tuurilla toimiikin ja taas ollaan lähtöpisteessä. Ihan niin yksinkertaisesti meillä ei toimi, että ilmoitan että tämä on asia josta en jousta.
Lopeta niiden jälkien siivoominen. Kyllä ne jossain vaiheessa huomaa, että ne elää paskan keskellä ja tajuaa, että ilman sinua talo näyttää kaatopaikalta. Kyllä ne sitten tajuaa siivota ne omat jäljet.
Jos sä hoidat niiden tiskit aina niin ne tottuu siihen. Älä enää tee sitä.
Testattu, ei toimi. Tiskikone laitetaan pyörimään tasan sitten kun jokainen puhdas kuppi on käytetty. Ne jotka ei mahdu koneeseen jää edelleen tiskipöydälle likaisena. Kun tässä on tosiaan se perustavanlaatuinen ongelma, että tämä yleinen epäsiisteys ei ketään muuta perheenjäsentä kuin minua häiritse. AP
Mun esikoinen on tällainen.
Hän ei ole oppinut edes omaa takkiaan laittamaan naulaan, vaikka siihen on opetettu nyt 19 vuotta. Oli lapsen korkeudella naulakko, on heti oven suussa, on sanottu, on kehotettu, on käskytetty.
Hän römpsäyttää kaikki kamansa sohvalle/tuolille/lattialle sisään tullessaan. Mikään ilve ei saanut häntä laittamaan niitä paikoilleen.
Isänsä ei myöskään saa laitettua kaapin ovia kiinni, ikinä, ei mikroa kiinni tai kupua sen sisään, ei tuolia paikalleen noustessaan pöydästä jne.
MIKÄÄN EI AUTA.
Tällaista meilläkin on.
Mä fantasioin yksinäisestä vanhuudesta siistissä kodissa.
Vierailija kirjoitti:
Lattialla lojuvat tavarat roskasäkkiin. Sanot että mikä on hujan hajan on roskaa ja menee kierrätykseen. Ehkä alkavat oppia. Opettakaayleensä ne penskat pienestä pitäen siivoamaan, sillä ei ne teininä muutu, jos lapsena on passattu. Kyllä, minulla on lapsia, aikuisia jo.
Teininähän ne nimenomaan muuttuukin. Meillä on lapset otettu pienestä pitäen mukaan kotitöihin, on kerätty lelut lattialta suunnilleen siitä asti kun oppivat kävelemään, yhdessä on pyyhitty pölyjä, imuroitu, omat astiat tiskikoneeseen heti kun ikätasonsa puolesta pystyivät… ei todellakaan ole passattu liikoja. Teini-iässä kaikki opit ovat unohtuneet. Tavarat ja vaatteet jää juuri niille sijoilleen missä ne kädestä putoaa. Astiat ruokapödälle tai korkeintaan tiskipöydälle. Aamupalatarvikkeet jätetään pöydälle lämpimään lojumaan. Kaapinovet, vessanovet, ruokapakkaukset, kaikki jätetään auki mitä auki voi jättää. Kengät kenkäkaapin eteen eteisen lattialle kulkuesteeksi. Ja ihmetellään missä on joku tietty teepaita tai muu vaate. No siellä likapyykkikorissa varmaankin edelleen, ellei ole kukaan pyykännyt?
En ole lopettanut asiasta puhumista. Huomautan vaikka sata kertaa kunnes asiat hoituu. On tosi työlästä ja varmaan tavallaan helpommalla pääsisi jos antaisi periksi ja tekisi itse. En vaan periaatteesta ala toisten jälkiä siivoamaan.
Omissa kodeissaan saavat sitten elää oman siisteyskäsityksensä mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
1. Vanhemmat ovat aina ensisijassa vastuussa sotkuista ja asioiden priorisoinnista, eivät teinit tai lapset. 2. Kerran kahdessa viikossa siivous ei ehkä ehdi ajoissa kaaokseen. Pitäisikö se olla kerran viikossa tai joka päivä jotain pientä, kun ihmisiä on usea asunnossa. 3. Keittössä vanhemmat voivat pitää järjestystä yllä. 4. Vieraille omat säännöt. 5. Koristeellisia sääntökylttejä seinille eri huoneisiin, ei liian vaativia, mutta helposti ymmärrettäviä?
Jumankauta. Jokaisen on laitettava vaattensa joko roikkumaan naulakkoon/hengariin tai pesukoriin , eikä jättää kuin kakkan pylystään siin, mihin sen päältään ottaa.
Entä ruoka-astiat, huuhtaisee ja pistää koneeseen itse kukin. Jos kone on puhtaitä täys, tyhentää (4 min)
Wc:t pesee kukin vuorollaan 2x vk ja lakuaarin rähmeet huuhtasee jokainen sotkemisen jälkeen.
Kauppareissut ja ruuanlaitot tekee isä ja äiti kumpikin SOVITUN MUKAAN+ lapset 12 ikävuoden jälkeen 1-2x vk.
Saakeli kukaan ei ole kenenkään piika.IHAN OMA VIKA ,JOS SELLAISEKSI RYHTYY JA SIITÄ EI SITTEN PIDÄ NAPISTA. Jos ei jo seurusteluvaiheessa vaadi näitä kumppaniltaan, niin sen jälkeen se ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Muuta pois jos kärsit. Olet vähemmistö ja koitat määritellä, mikä on oikea tapa elää. Miksi muiden pitäisi alistua tyrannin tahtoosi.
Onko sinun mielestä se, että jokainen korjaa omat jälkensä, jotenkin liikaa vaadittu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Vanhemmat ovat aina ensisijassa vastuussa sotkuista ja asioiden priorisoinnista, eivät teinit tai lapset. 2. Kerran kahdessa viikossa siivous ei ehkä ehdi ajoissa kaaokseen. Pitäisikö se olla kerran viikossa tai joka päivä jotain pientä, kun ihmisiä on usea asunnossa. 3. Keittössä vanhemmat voivat pitää järjestystä yllä. 4. Vieraille omat säännöt. 5. Koristeellisia sääntökylttejä seinille eri huoneisiin, ei liian vaativia, mutta helposti ymmärrettäviä?
Jumankauta. Jokaisen on laitettava vaattensa joko roikkumaan naulakkoon/hengariin tai pesukoriin , eikä jättää kuin kakkan pylystään siin, mihin sen päältään ottaa.
Entä ruoka-astiat, huuhtaisee ja pistää koneeseen itse kukin. Jos kone on puhtaitä täys, tyhentää (4 min)Wc:t pesee kukin vuorollaan 2x vk ja lakuaarin rähmeet huuhtasee jokainen sotkemisen jälkeen.
Kauppareissut ja ruuanlaitot tekee isä ja äiti kumpikin SOVITUN MUKAAN+ lapset 12 ikävuoden jälkeen 1-2x vk.
Saakeli kukaan ei ole kenenkään piika.IHAN OMA VIKA ,JOS SELLAISEKSI RYHTYY JA SIITÄ EI SITTEN PIDÄ NAPISTA. Jos ei jo seurusteluvaiheessa vaadi näitä kumppaniltaan, niin sen jälkeen se ei onnistu.
Lakkkaa riehumasta, lapseton tollo.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että tämä ei ole suosittu mielipide, meillä minä siivoan lähes kaiken, mutta en vaan jaksa äkseerata ja vaatia koko ajan. Haluan, että kotona on lapsilla kivaa. Keskitän vaatimukset koulunkäyntiin, harrastuksiin ja lemmikistä huolehtimiseen.
Oletuksena toki on, että kaikki laittavat tiskit koneeseen jne., lapsilla on muutama määrätty kotityö, mutta 100 % toteutuminen vaatisi niin paljon nillittämistä, että olen jo luovuttanut.
Lapsillani on koko loppuelämä aikaa siivota omia kotejaan. Välillä käyn heidän kanssaan keskustelua siitä, mitä kaikkea aikuisen elämään kuuluu: työ, laskut, terveydestä huolehtiminen, kodinhoito. Haluan, että heillä on realistinen käsitys elämästä.
Olen tullut melkolailla samaan lopputulokseen.
Tosin välillä menee hermot ja silloin saatan hyvinkin nillittää ja äkseerata. Joskus se sotku ja kaaos vain on liikaa.
Teinit vain nyt ovat teinejä, meillä näitä ihmeolioita on kaksi.
Kummalakin on oma huoneensa ja ihan oma tapansa saada huone sotkun ja kaaoksen valtaan.
Toisen spesialiteetti on vaatekasat.
Samassa läjässä puhtaat ja likaiset, märät uimakamppeet ja hikiset treenikamat ja siihen päälle vielä parit kosteat pyyhkeet, voi ihanuus! Sitten kuuluu: Äiitii, missä mun pelipaita on, eikä mulla oo pelisukkiakaan!
Toinen on puolestaan erikoistunut siihen mitä olen alkanut nimittää Tahmaksi. Eli limsapulloja, karkkipapereita, likaisia astioita, puoleksi syötyjä herkkuja/ruokia/eväitä lattialla, sängyssä, pöydällä, taskuissa, koulurepussa, treenikassissa. Meikit pursuavat pitkin pöytää korkit tai kannet auki, kynsilakkaa on saattanut valua koulukirjolle tai pöydälle tai lattialle...täältä kuuluu: Äiitii, mulla ei oo juomapulloa turnaukseen, tai Äiitii, miten tän tahran saa pois hupparista, onko se pilalla, nyyh!
Molemmat teinit tyttöjä, kovia urheilemaan ja koulunsa hoitavat ihan kunniakkaasti, molemmat myös ihania tyttöjä, mutta teini-ikä on kyllä kummaa aikaa.
Taivastelijoille sanon, että kotitöitä on harjoiteltu pienestä asti ja ytöt ovat kotona mun kanssa tehneet yhdessä taloustöitä. Yhdessä vaiheessa mopista tuli aina riitaa, joten jokaisella oli omansa.
Tykkäsivät myös ruoanlaitosta ja leipomisesta ja yllätyshitti oli pölyjen pyyhkiminen.
Tuolloin jopa nukkekoti oli kiiltävän puhdas ja järjestetty viimeisen päälle.
Joten toivoa on, ehkä järjestys, siisteys, seesteys ja kasojen ja läjien katoaminen toteutuvat taas, kunhan pahimmista hormonimyrskyistä päästään.
Välillä jaksan tälle jopa nauraa, välillä en. Taitaa vain olla ihan tavallista teinien kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että tämä ei ole suosittu mielipide, meillä minä siivoan lähes kaiken, mutta en vaan jaksa äkseerata ja vaatia koko ajan. Haluan, että kotona on lapsilla kivaa. Keskitän vaatimukset koulunkäyntiin, harrastuksiin ja lemmikistä huolehtimiseen.
Oletuksena toki on, että kaikki laittavat tiskit koneeseen jne., lapsilla on muutama määrätty kotityö, mutta 100 % toteutuminen vaatisi niin paljon nillittämistä, että olen jo luovuttanut.
Lapsillani on koko loppuelämä aikaa siivota omia kotejaan. Välillä käyn heidän kanssaan keskustelua siitä, mitä kaikkea aikuisen elämään kuuluu: työ, laskut, terveydestä huolehtiminen, kodinhoito. Haluan, että heillä on realistinen käsitys elämästä.
Olen tullut melkolailla samaan lopputulokseen.
Tosin välillä menee hermot ja silloin saatan hyvinkin nillittää ja äkseerata. Joskus se sotku ja kaaos vain on liikaa.
Teinit vain nyt ovat teinejä, meillä näitä ihmeolioita on kaksi.
Kummalakin on oma huoneensa ja ihan oma tapansa saada huone sotkun ja kaaoksen valtaan.
Toisen spesialiteetti on vaatekasat.
Samassa läjässä puhtaat ja likaiset, märät uimakamppeet ja hikiset treenikamat ja siihen päälle vielä parit kosteat pyyhkeet, voi ihanuus! Sitten kuuluu: Äiitii, missä mun pelipaita on, eikä mulla oo pelisukkiakaan!
Toinen on puolestaan erikoistunut siihen mitä olen alkanut nimittää Tahmaksi. Eli limsapulloja, karkkipapereita, likaisia astioita, puoleksi syötyjä herkkuja/ruokia/eväitä lattialla, sängyssä, pöydällä, taskuissa, koulurepussa, treenikassissa. Meikit pursuavat pitkin pöytää korkit tai kannet auki, kynsilakkaa on saattanut valua koulukirjolle tai pöydälle tai lattialle...täältä kuuluu: Äiitii, mulla ei oo juomapulloa turnaukseen, tai Äiitii, miten tän tahran saa pois hupparista, onko se pilalla, nyyh!
Molemmat teinit tyttöjä, kovia urheilemaan ja koulunsa hoitavat ihan kunniakkaasti, molemmat myös ihania tyttöjä, mutta teini-ikä on kyllä kummaa aikaa.
Taivastelijoille sanon, että kotitöitä on harjoiteltu pienestä asti ja ytöt ovat kotona mun kanssa tehneet yhdessä taloustöitä. Yhdessä vaiheessa mopista tuli aina riitaa, joten jokaisella oli omansa.
Tykkäsivät myös ruoanlaitosta ja leipomisesta ja yllätyshitti oli pölyjen pyyhkiminen.
Tuolloin jopa nukkekoti oli kiiltävän puhdas ja järjestetty viimeisen päälle.
Joten toivoa on, ehkä järjestys, siisteys, seesteys ja kasojen ja läjien katoaminen toteutuvat taas, kunhan pahimmista hormonimyrskyistä päästään.
Välillä jaksan tälle jopa nauraa, välillä en. Taitaa vain olla ihan tavallista teinien kotona.
Meillä toinen sotkee purkkaan aivan kaiken. Sitä onkin kiva irrottaa hanoista, auton penkeistä, yöpöydästä jne.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta niiden jälkien siivoominen. Kyllä ne jossain vaiheessa huomaa, että ne elää paskan keskellä ja tajuaa, että ilman sinua talo näyttää kaatopaikalta. Kyllä ne sitten tajuaa siivota ne omat jäljet.
minä kokeilin tätä. vuosi sitten. ei toimi.
enkä kehtaa päästää tänne enää edes ketään kylään, kämppä on kuin Aurin tiktokvideoilla :( enkä enää tiedä mistä aloittaa siivous
Vierailija kirjoitti:
Siivooja käy kahden viikon välein? Mitä hän silloin siivoaa? Meillä ainakin lattia on imuroitavaa joka päivä tai muuten on niin likainen että jalkojen alla ihan tuntee sen hiekan ja roskien määrän, mopattava ainakin kerran viikossa, useimmiten kahdesti ja aina on likainen vesi.
Ihan kummallista, en ymmärrä. Eikö teillä oteta eteisessä kenkiä pois, vaan kannetaan ne hiekat koko taloon-uskomatonat? Kuinka suuri perhe on ja mitä roskia te tiputtelette sinne lattioille- sitä varten on roskis? Kun syötte, eikö ne ruuat laiteta suuhun, vaan tiputatte pöydän alle.
Ei meillä ole lattialla juuri muuta ,kun pölyä ja villakoiria ,kun imuroidaan 1,5 viikon välein ja pestään lattiat kerran kuukaudessa. Ruokapöydät, keittiötasot ja saareke on joka ilta aivan puhdas ja tyhjä kaikesta sälästä ym:sta . Siellä on ainoastaan kahvinkeitin, leivänpaahdin , oliiviöly ja muutamat tyylikkäät mausteikot.
Pinnat sipaisen kostealla ja kuivalla liinalla viimeksi. Kun joku käy hakemassa jotain ruokailujen välissä , laittaa takisin kaapeihin ja pyyhkäsee murut roskikseen. Meitä on vanhemmat ja 2 teiniä( poika ja tyttö)
Ei meillä ole piikaa eikä renkiä näitä toimia varten , paitsi se siivooja käy kerran kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten väännetään rautalangasta että kotinne ei ole mikään hotelli ja sinä et ole siivooja. Sen tulee olla ehdoton vaatimus, että omat jäljet korjataan aina. Roskat kuuluu laittaa heti roskiin, tiskit pesukoneeseen, vaatteet pyykkikoriin tai paikka puolikäytetyille. Tästä en joustaisi päivääkään!
Entä sitten kun ei edelleenkään toimi - soitanko poliisit vai miten tämä täytäntöönpano? On pyydetty kauniisti, uhkailtu, saatu itkupotkuraivarit… Luvataan, hetken ehkä hyvällä tuurilla toimiikin ja taas ollaan lähtöpisteessä. Ihan niin yksinkertaisesti meillä ei toimi, että ilmoitan että tämä on asia josta en jousta.
Testattu, ei toimi. Tiskikone laitetaan pyörimään tasan sitten kun jokainen puhdas kuppi on käytetty. Ne jotka ei mahdu koneeseen jää edelleen tiskipöydälle likaisena. Kun tässä on tosiaan se perustavanlaatuinen ongelma, että tämä yleinen epäsiisteys ei ketään muuta perheenjäsentä kuin minua häiritse. AP
Mun esikoinen on tällainen.
Hän ei ole oppinut edes omaa takkiaan laittamaan naulaan, vaikka siihen on opetettu nyt 19 vuotta. Oli lapsen korkeudella naulakko, on heti oven suussa, on sanottu, on kehotettu, on käskytetty.
Hän römpsäyttää kaikki kamansa sohvalle/tuolille/lattialle sisään tullessaan. Mikään ilve ei saanut häntä laittamaan niitä paikoilleen.
Isänsä ei myöskään saa laitettua kaapin ovia kiinni, ikinä, ei mikroa kiinni tai kupua sen sisään, ei tuolia paikalleen noustessaan pöydästä jne.
MIKÄÄN EI AUTA.
Tällaista meilläkin on.
Mä fantasioin yksinäisestä vanhuudesta siistissä kodissa.
Muuta heti pois muita asukkaita siivousterrrorisoimasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivooja käy kahden viikon välein? Mitä hän silloin siivoaa? Meillä ainakin lattia on imuroitavaa joka päivä tai muuten on niin likainen että jalkojen alla ihan tuntee sen hiekan ja roskien määrän, mopattava ainakin kerran viikossa, useimmiten kahdesti ja aina on likainen vesi.
Ihan kummallista, en ymmärrä. Eikö teillä oteta eteisessä kenkiä pois, vaan kannetaan ne hiekat koko taloon-uskomatonat? Kuinka suuri perhe on ja mitä roskia te tiputtelette sinne lattioille- sitä varten on roskis? Kun syötte, eikö ne ruuat laiteta suuhun, vaan tiputatte pöydän alle.
Ei meillä ole lattialla juuri muuta ,kun pölyä ja villakoiria ,kun imuroidaan 1,5 viikon välein ja pestään lattiat kerran kuukaudessa. Ruokapöydät, keittiötasot ja saareke on joka ilta aivan puhdas ja tyhjä kaikesta sälästä ym:sta . Siellä on ainoastaan kahvinkeitin, leivänpaahdin , oliiviöly ja muutamat tyylikkäät mausteikot.
Pinnat sipaisen kostealla ja kuivalla liinalla viimeksi. Kun joku käy hakemassa jotain ruokailujen välissä , laittaa takisin kaapeihin ja pyyhkäsee murut roskikseen. Meitä on vanhemmat ja 2 teiniä( poika ja tyttö)Ei meillä ole piikaa eikä renkiä näitä toimia varten , paitsi se siivooja käy kerran kuukaudessa.
Räyh, räyh, räyh, räyh.
Mene vaikka kävelylle riehumasta.
Minua ei haittaa korjata lasten jälkiä, mutta esikoisen kanssa ongelmaksi muodostui se, että hänen huoneeseensa ei saa mennä.
Teen kotona töitä ja aiemmin käytin aamulla vartin koululaisten lähdettyä siihen, että siistin huoneensa. Samalla kun kuljin muutenkin kodin läpi ja siistin. Helppoa.
Nyt kun se sotku muhii siellä huoneessa 2-3 viikkoa, ei kukaan ihminen jaksa sitä enää siivota!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se siivoaa, joka haluaa siivota. Ihan turha kiusata muita siksi, että itse ei kykene elämään haluamaansa elämää.
Jos elää ja asuu kodissa ja käyttää keittiötä, kylpyhuonetta, vessaa ym., niin silloin on myös vastuussa niiden siisteydestä! Siivous ei voi olla yhden vastuulla, oli sitten kysymyksessä koti, kimppakämppä tai soluasunto! Jos asuntoa ei siivota koskaan, niin tuloksena on kauhukämppä!
Jos asuu yhdessä, siivoustaso määritetään yhdessä. Eikä niin, että siivoushulluin määräilee muita suoristamaan matonhapsuja joka hetki. Enemmistön mielipiteen mukaan päätetään riittävä siisteystaso, sitä neuroottisempaa siivousta haluava tehköön itse tehonuohouksensa.
Vierailija kirjoitti:
0
Vierailija kirjoitti:
Pinnat sipaisen kostealla ja kuivalla liinalla viimeksi. Kun joku käy hakemassa jotain ruokailujen välissä , laittaa takisin kaapeihin ja pyyhkäsee murut roskikseen. Meitä on vanhemmat ja 2 teiniä( poika ja tyttö)Ei meillä ole piikaa eikä renkiä näitä toimia varten , paitsi se siivooja käy kerran kuukaudessa.
Tämä keskustelu kyllä kolahti! Kirjoitin jo kahdesta teinistäni, joilla omat tyylit sotkea.
Urheilevat paljon, samoin minä kun vain vuorotöiltäni ehdin ja jaksan.
Joten niitä hikisiä treenikamppeita on pesussa aina, ja tietenkin hautautuneena niihin kasoihin.
Ja vaikka kuinka imuroisin ja tietenkin kengät otetaan eteisessä pois, futiskentän keinonurmen murua on aina jossakin. Luulen, että se on jokin maailmankaikkeuden välttämätön ainesosa, tai ehkä se musta aine, josta fyysikot puhuvat. Mutta sitä on kaikkialla.
Ja kyllä, iltaisin keittiö on yleensä siisti ja olohuone, mutta vain koska jompikumpi vanhemmista vielä lähes viimeisillä voimillaan siistii paikat.
Mieheni on myös vuorotyössä ja viimeisen vuoden ajan on tehnyt myös paljon ylitöitä.
Aivan toiseen keskusteluun kuuluu, miksi ja se, että vuorotyö ei vapauta vastuusta kotona. Ainakaan minua ei ole vapauttanut, vaiko sietäisihän minunkin samaa kokeilla.
Oikeasti ei, koska silloin sotku ja kaaos räjähtäisivät ihan eri sfääreihin, ja perhe-elämästä ei tulisi enää mitään. Perheenä eläminen on muutakin kuin sotkujen siivoamista.
Oikeasti olen aika loppu, vaikka yritänkin löytää positiivisen puolen asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se siivoaa, joka haluaa siivota. Ihan turha kiusata muita siksi, että itse ei kykene elämään haluamaansa elämää.
Jos elää ja asuu kodissa ja käyttää keittiötä, kylpyhuonetta, vessaa ym., niin silloin on myös vastuussa niiden siisteydestä! Siivous ei voi olla yhden vastuulla, oli sitten kysymyksessä koti, kimppakämppä tai soluasunto! Jos asuntoa ei siivota koskaan, niin tuloksena on kauhukämppä!
Jos asuu yhdessä, siivoustaso määritetään yhdessä. Eikä niin, että siivoushulluin määräilee muita suoristamaan matonhapsuja joka hetki. Enemmistön mielipiteen mukaan päätetään riittävä siisteystaso, sitä neuroottisempaa siivousta haluava tehköön itse tehonuohouksensa.
Entä jos joku sanoo, että ei haittaa vaikka lattialla mönkii matoja, niin saako hän vapautuksen siivouksesta? Jos muut tykkäävät, että silloin on liian sotkuista, ovatko he siivousneurootikkoja? Ei tuo enemmistön mukaan toimiminen toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehdään pikasiivouksia koko sakilla. Ilmoitan, että kohta siivotaan. Laitetaan aikaa vaikka 15 min. Siinä ajassa tulee jo tosi siistiä, kun tekijöitä on monta. Yksi imuroi. Tämä tehdään melkein joka päivä, esim. päivällisen jälkeen. Tai aina, kun kaaos alkaa ahdistaa.
Tämä toimii mainiosti kun on vieraita tulossa tai kun tavarat pitää järjestellä ennen siivoojan tuloa. Jos ehdotan muina aikoina, saan vastaukseksi kysymyksen ”miksi”. Kun ei sotku ketään muuta kuin minua häiritse… AP
Ihmisten kodeissa on vakiomäärä epäjärjestystä. Joillakin se epäjärjestys on hujan hajan olevina tavaroina, toisilla taas korvien välissä. Luovat ihmiset kuuluvat ensin mainittuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on puhuttu mistään maton hapsuista?
Täällä on puhuttu ihan normaalista siisteystasosta.
Jos et ymmärrä, mikä se on, löytyy esimerkiksi Martoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehdään pikasiivouksia koko sakilla. Ilmoitan, että kohta siivotaan. Laitetaan aikaa vaikka 15 min. Siinä ajassa tulee jo tosi siistiä, kun tekijöitä on monta. Yksi imuroi. Tämä tehdään melkein joka päivä, esim. päivällisen jälkeen. Tai aina, kun kaaos alkaa ahdistaa.
Tämä toimii mainiosti kun on vieraita tulossa tai kun tavarat pitää järjestellä ennen siivoojan tuloa. Jos ehdotan muina aikoina, saan vastaukseksi kysymyksen ”miksi”. Kun ei sotku ketään muuta kuin minua häiritse… AP
Ihmisten kodeissa on vakiomäärä epäjärjestystä. Joillakin se epäjärjestys on hujan hajan olevina tavaroina, toisilla taas korvien välissä. Luovat ihmiset kuuluvat ensin mainittuihin.
Höpö höpö.
Sotkuinen laiskimus ei ole sen luovempi kuin siisti ihminenkään.
En kestä näitä, jotka ”sipaisevat” pölyt sieltä sun täältä noin ohimennen ja kertovat täällä opettavaisesti, miten helppoa siistin kodin pito onkaan. Se on kuulkaa teidän harrastuksenne se siivoilu, kaikki eivät halua sipaista joka ilta kun heillä on muuta sisältöä elämässä.
Kännykkä lukkoon kunnes on siivottu omat jäljet. Paljon tehokkaampaa.