Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä narsismin tunnistaa?

Vierailija
17.08.2021 |

Niin.

Kommentit (904)

Vierailija
741/904 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitteko kertoa, miksi näitä narsimi-ketjua on täällä joka päivä? Mikä on sen ilmiön taustalla, että näistä jatkuvasti täällä kysellään ja kirjoitellaan? Epäilevätkö narsisti-kyselijät olevansa itse narsisteja, vai mistä on kysymys? Vai projisoidaanko itsessä olevat epämiellyttävät asiat toisiin ihmisiin ja syytellään heitä sitten narsisteiksi? Huomio itsestä muihin syyttelemällä muita. Vai onko niin, ettei osata eikä haluta ottaa vastuuta itsestä ja omasta elämästä, mutta sen sijaan syytellään muita kun ovat kohdelleet kaltoin minua, ja jäädään siihen rypemään.

Onhan se tärkeää tiedottaa narsistien hulluudesta, että ihmiset eivät suhteeseen ajaudu hullun ja väkivaltaisen narsistin kanssa.

se on myös yhteiskunnan ja veronmaksajien etu, kun ei tarvitse lopulta hoitaa narsistien lapsia ja läheisiä psykiatrilla.

Vierailija
742/904 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tässä ketjussa oli keskustelua narsistien ja psykopaattien älykkyysosamääristä, niin kyllä heitä on ihan laidasta laitaan, niin kuin kaikkia ihmisiä. Älykkäät narsistit ja psykopaatit päätyvät yleensä häikäilemättömiksi johtajiksi, liikemiehiksi ja/tai poliitikoiksi, tyhmät puolestaan vankilaan.

Suurin osa ei ole mitään järjen jättiläisiä, vaikka tietysti itse niin luulevat.

Viisaus ja älykkyys ovat eri asioita. Älykäskin ihminen voi olla röyhkeä, ylimielinen ja ilkeä, ja vähemmän älykäs puolestaan viisas, kiltti ja empaattinen. Narsistit ja psykopaatit eivät siis voi olla viisaita, mutta älykkäitä ja ovelia kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/904 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistit ja psykopaatit eivät siis voi olla viisaita, mutta älykkäitä ja ovelia kyllä.

ei ne ole yleensä edes sitä.

Vierailija
744/904 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tässä ketjussa oli keskustelua narsistien ja psykopaattien älykkyysosamääristä, niin kyllä heitä on ihan laidasta laitaan, niin kuin kaikkia ihmisiä. Älykkäät narsistit ja psykopaatit päätyvät yleensä häikäilemättömiksi johtajiksi, liikemiehiksi ja/tai poliitikoiksi, tyhmät puolestaan vankilaan.

Suurin osa ei ole mitään järjen jättiläisiä, vaikka tietysti itse niin luulevat.

Viisaus ja älykkyys ovat eri asioita. Älykäskin ihminen voi olla röyhkeä, ylimielinen ja ilkeä, ja vähemmän älykäs puolestaan viisas, kiltti ja empaattinen. Narsistit ja psykopaatit eivät siis voi olla viisaita, mutta älykkäitä ja ovelia kyllä.

Lisäksi narsistit käyttäytyvät Listan mukaan, oli älykkyyttä saman verran kuin saappaalla, tai vähemmän.

Vierailija
745/904 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ovelana itseään pitävä narsisti antaa aina itselleen pluspeukkuja vauva-palstalla.

Vierailija
746/904 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä samaa asiaa on vaahdottu suu pitkällä monia vuosia. Eikö ole tullut vielä asia selväksi?

Sinulle ehkä, monille muille ei. Jos asia ei sinua koske eikä kiinnosta, voit pysyä poissakin. Etkös vaan?

Vierailija
747/904 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitteko kertoa, miksi näitä narsimi-ketjua on täällä joka päivä? Mikä on sen ilmiön taustalla, että näistä jatkuvasti täällä kysellään ja kirjoitellaan? Epäilevätkö narsisti-kyselijät olevansa itse narsisteja, vai mistä on kysymys? Vai projisoidaanko itsessä olevat epämiellyttävät asiat toisiin ihmisiin ja syytellään heitä sitten narsisteiksi? Huomio itsestä muihin syyttelemällä muita. Vai onko niin, ettei osata eikä haluta ottaa vastuuta itsestä ja omasta elämästä, mutta sen sijaan syytellään muita kun ovat kohdelleet kaltoin minua, ja jäädään siihen rypemään.

Onhan se tärkeää tiedottaa narsistien hulluudesta, että ihmiset eivät suhteeseen ajaudu hullun ja väkivaltaisen narsistin kanssa.

se on myös yhteiskunnan ja veronmaksajien etu, kun ei tarvitse lopulta hoitaa narsistien lapsia ja läheisiä psykiatrilla.

Olen samaa mieltä.

Vierailija
748/904 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin kanattaa lukea/oppia mitä narsismi on, terve narsisti on periaatteessa täydellinen ihminen. Sairas narsisti on pykälää vähemmän psykopaatista. Tunnistaminen vaatii melko hyvät lahjat ihmistuntemuksessa.

Parisuhteessa sairasnarsisti lienee helpoin tunnistaa, sinulla ei ole arvoa ihmisenä ja hän vähättelee sinua kaikin tavoin. Rakastunut ihminen yleensä nostaa rakkaansa jalustalle ja palvoo häntä, sairas narsisti vähättelee muita ja pyrkii asemaan jossa kaikki ihmiset hänen ympärillään nostavat hänen itsetuntoaan. Ystävyys ja työsuhteissa sairas narsisti on yleisesti varovaisempi, koska nämä suhteet ovat vähemmän hänen halussa/hallinassa.

Kaikissa sairaan narsistin suhteissa lienee yleistä että hän vähättelee muita, pyrkii nostamaan itseään aina näkyviin, vie toisten tekemistä saavutuksista kunnian ja hän myös pyrkii kaikin keinoin saamaan yleisöä itselleen. Uhriutuminen tai syyttäminen toista uhriutumisesta tuntuu olevan sairaan narsistin nykyaikaista käyttäytymistä.

Terveellä ihmisellä/narsistilla on yleisesti halu ja näkemys käsitellä asioita obektiivisesti sekä halu keskustella asioista rakentavasti. Lyhyesti jos joku haluaa oikeasti olla kanssasi ystävä tai rakastavaisia, he eivät ikinä vähättele sinua ja he ovat valmiita keskusteluun ilman syyllistämistä.

Käänteinen sairas narsismi lienee vaikeinta tunnistaa. Toinen ihminen tavallaan kaijuttaa kaiken mitä sanot/teet ja hän elää myötäillen niin kauan kun hänelle sopii. Voisiko kyseistä sairasta narsismia kuvailla loisena, hän roikkuu sinussa niin kauan kun sinä olet hyödyllinen hänelle ja poistuu kun parempi uhri löytyy tai sinä et enään hyödytä hantä.

Vierailija
749/904 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistit ja psykopaatit eivät siis voi olla viisaita, mutta älykkäitä ja ovelia kyllä.

Sairaat narsistit ja psykopaatit ovat yleisesti todella viisaita/älykkäitä, heidän puutteensa esiintyy yleisesti muina ongelmina. Älä ikinä vähättele heitä tai heidän älykkyyttä. Et liene ikinä tavannut kyseisen kaltaista "ihmistä"?

Vierailija
750/904 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaat narsistit ja psykopaatit ovat yleisesti todella viisaita/älykkäitä, heidän puutteensa esiintyy yleisesti muina ongelmina. Älä ikinä vähättele heitä tai heidän älykkyyttä. Et liene ikinä tavannut kyseisen kaltaista "ihmistä"?

Se on ihan höpöhöpöä, että narsistit ja psykopaatit olisivat poikkeuksellisen älykkäitä. Ei pidä paikkaansa.

Vierailija
751/904 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja toiset on naiivia sekä heiltä puuttuu elämän kokemus?

Vierailija
752/904 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan höpöhöpöä, että narsistit ja psykopaatit olisivat poikkeuksellisen älykkäitä. Ei pidä paikkaansa.

Kohtuu monta tutkimusta maailmassa väittäisi muuta. Toinen asia on mitä pidät älykkyytenä.

Vierailija
753/904 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lista narsistin käytösmalleista:

Mahtailevuus

Huomiohakuisuus

Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä

Väkivaltainen

Empatian puute

Lapsellisuus

Suuruuskuvitelmat

Manipuloivuus

Epärehellisyys

Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä

Impulsiivisuus

Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)

Hovin kokoaminen

Mustamaalaaminen

Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat

Mitätöinti

Stalkkeroiminen

Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen

Valehteleminen

Hyvä lista mutta lisäisin tuohon vielä "convert narcissist" eli käänteinen narsisti?

Hän on tyyppi, joka pitää itseään ylivertaisena mutta hänen suurin ongelmansa on, että maailma ei tunnista/tunnusta hänen ylivertaisuuttaan.

Uhriutujatyyppi, jonka mielestä hän ei menesty, koska kaikki ovat hänelle kateellisia ja sabotoivat hänen menestymisenmahdollisuuksiaan. Esim. "kyllä minäkin olisin pärjännyt, ellei opettaja olisi ollut kateellinen ja antanut minulle kiusallaan huonot arvosanat eikä tunnustanut minun lahjakkuuttani." "Kyllä sinun kelpaa, kun olet lellikki jota on tuettu koko elämäsi, jos minulla olisi ollut samat mahdollisuudet ja resurssit kuin sinulla, niin tiedä mitä minusta olisi tullut" Tai: "vai on sinulla syöpä, minulla on ollut koko ikäni vakavia sairauksia, joihin lääkäri on evännyt hoidon, minä olen varmasti sairaampi kuin sinä ja minun elämäni on ollut taatusti kovempaa". ...

Perinteisen narsistin kanssa yhteyttä on liioitellut käsitys omasta merkittävyydestään ja ihmisten pitäminen esineinä ja palvelijoina ja kyvyttömyys tuntea empatiaa. Hallitsee lähipiiriään säälillä. jos joku uskaltaa epäillä esim. hänen sairauksiaan, hän nostaa p*skamyrskyn ja on kostonhimoinen. HÄN on kaikista väärinkohdelluin, sairain, alistetuin ja väärinymmäretyin!

Sitten on sosiaalinen narsisti, joka kantaa hyväntekijän viittaa. Hän tunkee somen täyteen tyhjänpäiväisiä itsestäänselviä meemejä ja iskulauseita tyyliin: "kierrätä! Pelasta maailma". Hän "haistelee tuulia" ja on päällään pystyssä kaikissa "mediaseksikkäissä" miekkareissa. Jos joku heittää kiperiä "kontroversiaaleja" kysymyksiä hänen mielipiteistään, hän räjähtää, kanseloi kysyjän välittömästi.

Jos joku hänen aatteellinen hengenheimolaisensa saa enemmän näkyvyyttä kuin hän, hän kiehuu kateudesta ja yrittää vaivihkaan sabotoida "kilpailijansa" tai keksii jonkun tempauksen, missä HÄN pääsee parrasvaloihin.

Hyvin usein paljastuu, että tällainen "hyvis" on yksityiselämässään inhottava tyyppi, joka terrorisoi perhettään ja alaisiaan. Hyvin usein heitä luonnehditaan muistelmissa "ristiriitaisiksi ihmisiksi".

Tarkoitako covert-narsistia ilman N-kirjainta. Se kääntyy enemmänkin piilonarsisti kuin käänteinen narsisti.

Haluan tehdä korjauksen omiin aikaisempiin kirjoituksiini: Kirjoitin aikaisemmin covert-narsistista synonyyminä ohutnahkaiselle narsistille. Näitä kun käytetään virheellisesti samaa tarkoittavina. Todellisuudessa psykoanalyytikot puhuvat ohutnahkaisesta narsismista tarkoittaessaan narsismijanan toisessa päässä olevaa ihmistä kuin grandiose-narsisti on. Eli ihmisellä ei ole minkäänlaista itsearvostusta, ja hän omistaa usein elämänsä toisten auttamiselle ja palvelemiselle. Mietin, onko termi ekoismi (ei egoismi) samaa tarkoittava. Englanniksi taitaa olla echoism.

Vierailija
754/904 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä erottaa alkavan muistisairauden ja narsismin? Narskupiirteinen seniori, johon olen ottanut etäisyyttä, tykittää nyt sellaista kaasuvalotusta, että se näkyy ulkopuolisillekin. Puhutteli minut kahden kesken, mutta ei tajunnut enää varmistaa ettei kukaan muu kuule. Ulkopuolinen henkilö kuuli. Jonkin ajan päästä väitti julkisesti, ettei ko. keskustelua ole käyty, ei muista sellaista ollenkaan. Ei ollut ainoa tapahtuma, jolloin "muisti" asioita joita ei ole oikeasti tapahtunut, tai kielsi tapahtuneita.

Eka ajatus oli totutusti kotiin lähtiessä, olenko minä tulossa hulluksi. Muistanko sittenkin väärin, minäkö kuvittelen, olenko sekaisin päästäni. Mutta ei, tällä kertaa tilanteelle on todistaja. Liekö narskun ote herpaantuu vanhetessa, vai onko sillä alkava alzheimer, kun jankkaa ettei muista? Pitääkö puhua hänelle muistitestistä? :D Siinä kyllä räjähtää megapotti.

Minusta mitä narsistisempi ihminen on (iästä riippumatta) sitä enemmän hän ns keksii menneisyytensä. Osa esim lapsuudesta on niin traumaattista, että hän on sen saattanut ainosti unohtaa tai muistaa vain kuvailevasti, ulkokohtaisesti. Hyvin perus on väkivaltaisten tai jopa mielisairaiden vanhempien/perheenjäsenten idealisointi. Omat lapset saattavatkin jputua sitten syntipukeiksi ja syyllisiksi kaikkeen taivaan ja maan väliltä.

No oma seitsemänkymppinen äitini on tuollainen. Ei hän ole olennaisesti muuttunut vuosikymmeniin, ei vaan pysty ymmärtämään miksen suostu hänen jäteastiakseen. Eli jollain tasolla pysty ymmärtämään tai muistamaan oman käytöksensä hirveyttä.

Muistihäiriöiset ovat ymmärtääkseni höppänöitä. En silti väitä etteikö narsimin ja muistisairauden oirekuvassa ole paljon samaa, narsisti mielestäni vain HALUAA unohtaa epämiellyttävät asiat ja vääristelee/valehtelee rutiininomaisesti. Hän juuttuu samaan kertomukseen elämästään.

Mutta miksei narsististakin voi tulla vielä dementikko päälle päätteeksi. Mikäpä sen estää.

Vierailija
755/904 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohtuu monta tutkimusta maailmassa väittäisi muuta. Toinen asia on mitä pidät älykkyytenä.

Siinä tapauksessa voit varmasti linkittää tähän ne kohtuumonet tutkimukset? Toivottavasti niissä selitetään myös, miksi juuri älykkäillä on sellainen temperamentti, että se altistaa narsismille ja miksi juuri älykkäät kehittävät lapsuuden kaltoinkohtelun seurauksena narsisteja. Tyhmemmistä kaltoinkohdelluistako tulee muita persoonallisuushäiriöisiä, masentuneita, ahdistuneita tms.

Vierailija
756/904 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa voit varmasti linkittää tähän ne kohtuumonet tutkimukset? Toivottavasti niissä selitetään myös, miksi juuri älykkäillä on sellainen temperamentti, että se altistaa narsismille ja miksi juuri älykkäät kehittävät lapsuuden kaltoinkohtelun seurauksena narsisteja. Tyhmemmistä kaltoinkohdelluistako tulee muita persoonallisuushäiriöisiä, masentuneita, ahdistuneita tms.

*miksi älykkäät kehittävät narsistisen persoonallisuushäiriön

Vierailija
757/904 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lista narsistin käytösmalleista:

Mahtailevuus

Huomiohakuisuus

Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä

Väkivaltainen

Empatian puute

Lapsellisuus

Suuruuskuvitelmat

Manipuloivuus

Epärehellisyys

Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä

Impulsiivisuus

Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)

Hovin kokoaminen

Mustamaalaaminen

Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat

Mitätöinti

Stalkkeroiminen

Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen

Valehteleminen

Hyvä lista mutta lisäisin tuohon vielä "convert narcissist" eli käänteinen narsisti?

Hän on tyyppi, joka pitää itseään ylivertaisena mutta hänen suurin ongelmansa on, että maailma ei tunnista/tunnusta hänen ylivertaisuuttaan.

Uhriutujatyyppi, jonka mielestä hän ei menesty, koska kaikki ovat hänelle kateellisia ja sabotoivat hänen menestymisenmahdollisuuksiaan. Esim. "kyllä minäkin olisin pärjännyt, ellei opettaja olisi ollut kateellinen ja antanut minulle kiusallaan huonot arvosanat eikä tunnustanut minun lahjakkuuttani." "Kyllä sinun kelpaa, kun olet lellikki jota on tuettu koko elämäsi, jos minulla olisi ollut samat mahdollisuudet ja resurssit kuin sinulla, niin tiedä mitä minusta olisi tullut" Tai: "vai on sinulla syöpä, minulla on ollut koko ikäni vakavia sairauksia, joihin lääkäri on evännyt hoidon, minä olen varmasti sairaampi kuin sinä ja minun elämäni on ollut taatusti kovempaa". ...

Perinteisen narsistin kanssa yhteyttä on liioitellut käsitys omasta merkittävyydestään ja ihmisten pitäminen esineinä ja palvelijoina ja kyvyttömyys tuntea empatiaa. Hallitsee lähipiiriään säälillä. jos joku uskaltaa epäillä esim. hänen sairauksiaan, hän nostaa p*skamyrskyn ja on kostonhimoinen. HÄN on kaikista väärinkohdelluin, sairain, alistetuin ja väärinymmäretyin!

Sitten on sosiaalinen narsisti, joka kantaa hyväntekijän viittaa. Hän tunkee somen täyteen tyhjänpäiväisiä itsestäänselviä meemejä ja iskulauseita tyyliin: "kierrätä! Pelasta maailma". Hän "haistelee tuulia" ja on päällään pystyssä kaikissa "mediaseksikkäissä" miekkareissa. Jos joku heittää kiperiä "kontroversiaaleja" kysymyksiä hänen mielipiteistään, hän räjähtää, kanseloi kysyjän välittömästi.

Jos joku hänen aatteellinen hengenheimolaisensa saa enemmän näkyvyyttä kuin hän, hän kiehuu kateudesta ja yrittää vaivihkaan sabotoida "kilpailijansa" tai keksii jonkun tempauksen, missä HÄN pääsee parrasvaloihin.

Hyvin usein paljastuu, että tällainen "hyvis" on yksityiselämässään inhottava tyyppi, joka terrorisoi perhettään ja alaisiaan. Hyvin usein heitä luonnehditaan muistelmissa "ristiriitaisiksi ihmisiksi".

Tarkoitako covert-narsistia ilman N-kirjainta. Se kääntyy enemmänkin piilonarsisti kuin käänteinen narsisti.

Haluan tehdä korjauksen omiin aikaisempiin kirjoituksiini: Kirjoitin aikaisemmin covert-narsistista synonyyminä ohutnahkaiselle narsistille. Näitä kun käytetään virheellisesti samaa tarkoittavina. Todellisuudessa psykoanalyytikot puhuvat ohutnahkaisesta narsismista tarkoittaessaan narsismijanan toisessa päässä olevaa ihmistä kuin grandiose-narsisti on. Eli ihmisellä ei ole minkäänlaista itsearvostusta, ja hän omistaa usein elämänsä toisten auttamiselle ja palvelemiselle. Mietin, onko termi ekoismi (ei egoismi) samaa tarkoittava. Englanniksi taitaa olla echoism.

Ohutnahkainen pystyy jonkinlaiseen (epä)suhteeseen grandioosin kanssa. Ovat symbioosissa joka usein kestää kuolemaan asti. Moni sadomasokistinen ja väkivaltainen suhde on tälläinen. Ovat todenneet että parempi sittenkin noin kuin yksin.

Skitsoidit ovat yksinäisiä erakkoja ja eivätkä kaipaa ihmiskontakteja.

Kaikki särkyneitä ja tyhjiä (narsistinen tyhjä ydin).

Vierailija
758/904 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa narsisteista ei ole mitään älykköjä. Älyltään keskinkertaisia ja väkivaltaisia hulluja.

Vierailija
759/904 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin kanattaa lukea/oppia mitä narsismi on, terve narsisti on periaatteessa täydellinen ihminen. Sairas narsisti on pykälää vähemmän psykopaatista. Tunnistaminen vaatii melko hyvät lahjat ihmistuntemuksessa.

Parisuhteessa sairasnarsisti lienee helpoin tunnistaa, sinulla ei ole arvoa ihmisenä ja hän vähättelee sinua kaikin tavoin. Rakastunut ihminen yleensä nostaa rakkaansa jalustalle ja palvoo häntä, sairas narsisti vähättelee muita ja pyrkii asemaan jossa kaikki ihmiset hänen ympärillään nostavat hänen itsetuntoaan. Ystävyys ja työsuhteissa sairas narsisti on yleisesti varovaisempi, koska nämä suhteet ovat vähemmän hänen halussa/hallinassa.

Kaikissa sairaan narsistin suhteissa lienee yleistä että hän vähättelee muita, pyrkii nostamaan itseään aina näkyviin, vie toisten tekemistä saavutuksista kunnian ja hän myös pyrkii kaikin keinoin saamaan yleisöä itselleen. Uhriutuminen tai syyttäminen toista uhriutumisesta tuntuu olevan sairaan narsistin nykyaikaista käyttäytymistä.

Terveellä ihmisellä/narsistilla on yleisesti halu ja näkemys käsitellä asioita obektiivisesti sekä halu keskustella asioista rakentavasti. Lyhyesti jos joku haluaa oikeasti olla kanssasi ystävä tai rakastavaisia, he eivät ikinä vähättele sinua ja he ovat valmiita keskusteluun ilman syyllistämistä.

Käänteinen sairas narsismi lienee vaikeinta tunnistaa. Toinen ihminen tavallaan kaijuttaa kaiken mitä sanot/teet ja hän elää myötäillen niin kauan kun hänelle sopii. Voisiko kyseistä sairasta narsismia kuvailla loisena, hän roikkuu sinussa niin kauan kun sinä olet hyödyllinen hänelle ja poistuu kun parempi uhri löytyy tai sinä et enään hyödytä hantä.

Onko terve narsisti joku sun oma termi vai missä siitä puhutaan? Olen lukenut aiheesta paljon, mutten ole koskaan törmännyt tuohon. Käsitteeseen terve narsismi kylläkin.

Vierailija
760/904 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älyllistäminen on tyypillinen narsistinen defenssi. Kun tunnepuoli on ontto joutuvat kompensoimaan älyllään.

Somaattinen (älyllisesti vaatimattomampi) kompensoi ulkonäöllään jos suinkin kykenee. Sekoituksiakin on. Somaattinen usein korostuneen seksikäs/viettelevä, älyllinen narsisti taas saattaa inhota seksiä tai ei ainakaan yhdistä sitä tunnesuhteisiin vaan esim perversioihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän