Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ranteen jännetuppitulehdus

Vierailija
17.08.2021 |

Onko kellään ollut toistuvasti? Onko kellään leikattu, vai onko hoitona vain kortisonipistokset, kuten lääkärini kertoi?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä oliko kyse jännetuppitulehduksesta, kun en koskaan mennyt lääkärille, mutta mulla oli puoli vuotta ranne kipeä, varsinkin hienomotorinen rasitus (tietokone, käsityöt) tuntui saavan sen tosi kipeäksi. Sain sen lopulta levon ja joogan avulla kuntoutettua itse.

Vierailija
2/12 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme vuotta vaivannut erilaiset jännetulehdukset käsissä. Kortisonia pistetty sinne tänne. Syyksi paljastui viimein kilpirauhasen vajaatoiminta. Kädet ei kestä toistuvaa liikettä työssä vaan tulehtuvat helposti. Leikkausta ei ole tarvinnut, mutta lepoa ja kortisonia ja pillereitä aamulla vajikseen. Eipä helpota siltikään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä siksi ettei niillä kokemillasi jännetulehduksilla ole mitään tekemistä kilpirauhasen kanssa

t.lääkäri

Vierailija
4/12 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tumputa ja palstaile vähemmän

Vierailija
5/12 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme vuotta vaivannut erilaiset jännetulehdukset käsissä. Kortisonia pistetty sinne tänne. Syyksi paljastui viimein kilpirauhasen vajaatoiminta. Kädet ei kestä toistuvaa liikettä työssä vaan tulehtuvat helposti. Leikkausta ei ole tarvinnut, mutta lepoa ja kortisonia ja pillereitä aamulla vajikseen. Eipä helpota siltikään.

Ja ihan turha alapeukuttaa tätä sillä lääkäri on itse näin sanonut että niveltulehdukset johtuu vajiksesta.

Vierailija
6/12 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin äidillä oli. Mutta sitten ne oli kuitenkin reuma.

Vierailija
7/12 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

You tubesta löytyy hyviä treeniohjeita ja neuvoja miten sen kanssa elää ja treenata sitä paremmaksi

Mulle ainakin autto👍

Vierailija
8/12 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli puoli vuotta. Pidin rannetukea, mikä ei auttanut lainkaan. Sitten ammattilainen laittoi kinesioteippiä - meni viikko ja piina oli kadonnut. Kannattaa ainakin kokeilla.

Vierailija
9/12 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vuosia kestänyt tulehdus. Valitettavasti, kun joutuu käyttää konetta, niin käsi ei saa levätä..

Osta tällainen rannetuki, joka on lastalla varustettu: https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/FUTURO-RANNETUKI-LASTAN-KANSSA

En ottanut kortsonia, enkä syönnyt kipulääkkeitä. Ainoastaan jouduin pari kertaa syömään sellaista tulehduslääkettä, joka toimi heti, kun käsi meni ihan jumiin, eikä,taittunut mihinkään. En muista sen l’äkkeen nimeä, mutta se vaikuttaa ”heti”. Sitä saa muutenkin syödä maks muutaman päivän.

Toistuva liike pois, ja jos esim tablettia tai konetta käyttää, niin toisella kädellä. Itsellä meni pois. kun aloin välttää ranteen rasitusta ja kiinnittämään huomiota tukeen yms. Käden pitää saada levätä. Kaikki pienikin esim netin selailu kotonatabletilla, rasittaa taas uudelleen kättä.

Fysioterapeutilta saa ohjeet myös ranteiden jumppaamiseen. Kaikki kortisonopistokset jne. ei ole mielestäni hyväksi. Ne on pikaratkaisuja ja kortisoni heikentää niveliä.

Vierailija
10/12 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni tätä vaivaa aiheuttaa lääkärin mukaan reuma. Mietin vaan että onko tämä jatkuva riesa ja ravattava kortisonipiikillä tämän tästä.

Ap

Vierailija
11/12 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä siksi ettei niillä kokemillasi jännetulehduksilla ole mitään tekemistä kilpirauhasen kanssa

t.lääkäri

Näin kyllä sanotaan ihan kilpirauhasliiton sivustolla ja lääkärikin näin totesi joten niiden nivelkipujen vuoksi ne verikokeet otettiin ja sairaus todettiin. Mutta sinäkin olet varmasti terveyskeskuksen lääkäri (jos lääkäri ylipäätään), joka on nukkunut ne kaksi tuntia, jotka tästä sairaudesta kerrotaan siellä luennoilla :D Teitä torkkujia ja lukuhaluttomia lääkäreitä on hirvittävän paljon, etenkin terveyskeskuksissa. Ainoa mikä kiinnostaa on palkan nostaminen ja hoitojen/tutkimusten välttäminen. Vasta olen lääkityksen aloittanut joten ei ihan parissa viikossa vuosikymmeniä vaivannut sairaus parane.

Vierailija
12/12 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut jännetupintulehduksia varmaan 25 vuoden ajan. Ensin syynä oli runsas käsin kirjoittaminen, sittemmin vaiva tuli myös tietokoneella näpyttelystä. Parhaiten on auttanut käden totaalilepuutus (1-3 viikkoa) ja levon jälkeen fysioterapia + ranteiden jumppaaminen, ergonomisen näppiksen & rullahiiren hankkiminen ja liiallisen rasituksen välttäminen (viimeistään siinä vaiheessa, kun ranteessa yhtään vihlaisee). Nyt onkin jo useampi vuosi siitä, kun jännetupintulehdus viimeksi vaivasi. Kortisonia en ole käyttänyt koskaan.