Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä narsismin tunnistaa?

Vierailija
17.08.2021 |

Niin.

Kommentit (904)

Vierailija
701/904 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten narsisti saadaan lääkäriin, että voidaan tehdä se virallinen diagnoosi?

Se diagnoosi ei sinua auta. Narsisti pitää sinua otteessaan tuolla väitteellä. Jos saisit diagnoosin hänelle, kuulisin että se diagnoosi on sinulle tai ainakin merkki sinun kykenemättömyydestä. Todennäköisesti alkaisi myös terrorisoida lääkäriä, jos pitäisi sitä loukkauksena. Älä väittelee narsistin kanssa. Jätä se.

Vierailija
702/904 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se diagnoosi ei sinua auta.

Vastaa silti kysymykseen. Miten narsisti saadaan lääkäriin, että diagnoosi saadaan aikaan? Narsisti itse väitti ettei ole narsisti koska lääkärin antamaa diagnoosia ei ole, vaikka käytös on täysin narsistin käytöstä ja myös aivan Listan mukaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/904 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä diagnoosi auttaa. Sen jälkeen narsisti ei voisi enää väittää että ei ole narsisti. Loppuisi ns. ulinat sen aiheen suhteen.

Vierailija
704/904 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti alkaisi myös terrorisoida lääkäriä, jos pitäisi sitä loukkauksena. Älä väittelee narsistin kanssa. Jätä se.

Lääkäriä vainoamalla narsisti todistaisi hyvin sen että on päästään sekaisin.

Vierailija
705/904 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se diagnoosi ei sinua auta. Narsisti pitää sinua otteessaan tuolla väitteellä. Jos saisit diagnoosin hänelle, kuulisin että se diagnoosi on sinulle tai ainakin merkki sinun kykenemättömyydestä. Todennäköisesti alkaisi myös terrorisoida lääkäriä, jos pitäisi sitä loukkauksena. Älä väittelee narsistin kanssa. Jätä se.

Olen jättänyt jo aikaa sitten, mutta silti kiinnostaa millä tavalla narsistin voisi saada lääkäriin joka tekisi virallisen narsismidiagnoosin. Muutenkin siis kuin vain perhesurman jälkeen vankimielisairaalassa.

Vierailija
706/904 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaa silti kysymykseen. Miten narsisti saadaan lääkäriin, että diagnoosi saadaan aikaan? Narsisti itse väitti ettei ole narsisti koska lääkärin antamaa diagnoosia ei ole, vaikka käytös on täysin narsistin käytöstä ja myös aivan Listan mukaista.

Lista tietää.

Vierailija
707/904 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se diagnoosi ei sinua auta. Narsisti pitää sinua otteessaan tuolla väitteellä. Jos saisit diagnoosin hänelle, kuulisin että se diagnoosi on sinulle tai ainakin merkki sinun kykenemättömyydestä. .

Narsistit on tosiaan ihan sekaisin.

Vierailija
708/904 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lista tietää.

Lista on niin Paras!

Vierailija
709/904 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti alkaisi myös terrorisoida lääkäriä, jos pitäisi sitä loukkauksena. Älä väittelee narsistin kanssa. Jätä se.

Narsisti voisi myös esitellä lääkärille raivokohtauksiaan, että lääkäri näkisi kuinka sekaisin narsisti voi olla, ja minkälaista hullunkäytöstä narsistien läheiset joutuvat kokemaan.

Vierailija
710/904 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä on ollut ystävyyssuhde narsistin kanssa, oletteko kohdanneet väkivaltaista käytöstä? Luulen, että narsisti ei kohdista fyysistä väkivaltaa ystäviinsä, mutta henkistä väkivaltaa voi olla sitäkin enemmän. Jos narsisti loukkaantuu jostain, hän katsoo oikeudekseen mustamaalata ystäviäänkin.

Minusta tuntuu, että narsisti on niin taitava kuvailemaan asioita, että hän saa ihmiset uskomaan juttuihinsa, vaikka ne voivat olla täysin tuulesta temmattuja tai ainakin vahvasti liioiteltuja. Onko teillä kenelläkään esimerkkiä sellaisesta tilanteesta, että narsisti on kertonut jotain jostain ihmisestä ja ette ole uskoneet?

Hyviä kysymyksiä. Taustalla on 30 vuoden suhde ihmisen kanssa, jonka ymmärsin narsistiksi vasta eron jälkeen.

Narsisti ei kohdistanut ystäviinsä fyysistä väkivaltaa, ei juuri myöskään henkistä, koska ystävät olivat hänelle tärkeitä työntekijöitä ja auttajia erilaisissa tilanteissa - hän itse käytti joskus "työntekijä"-sanaa näistä ystävistään, kun kuvaili heidän merkitystään hänelle. Narsistin ystävyyssuhteita leimasikin nimenomaan muista hyötyminen: arvokkaita ja yhteydenpidon arvoisia ystäviä olivat ne, joista oli narsistille hyötyä, ja hän käytti heitä sumeilematta hyväkseen. Näillä ystävillä oli yleensä määräilevä kumppani, jossa oli enemmän tai vähemmän narsistisia piirteitä. Oli suorastaan silmiinpistävää, miten samanlaista kaavaa narsistin ystävien parisuhteet noudattivat.

En pysty muistamaan, että olisin osannut parisuhteen aikana kyseenalaistaa koskaan mitään narsistin kertomia asioita, vaan uskoin aina kaiken. Näin jälkeenpäin olen sitten joutunutkin kyseenalaistamaan käytännössä kaiken 30 vuoden ajalta, kun on käynyt ilmi, miten häikäilemätön ja vakuuttava valehtelija hän on. Hän onnistuu puhumaan kaikki puolelleen niin että muut eivät edes huomaa, miten hänen tarinansa muuttuu koko ajan. En kuitenkaan ihmettele sitä, että häntä uskotaan. Ajattelinhan itsekin ennen että vaikka hän oli ihmisenä miten p*ska tahansa, hän oli sentään rehellinen ja luotettava. Hah! Vähänpä tiesin tuolloin.

Vierailija
711/904 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaus ketjusta kopioitu, mitä mieltä?

Vierailija

11288/11320 |

klo 11:20 | 23.8.2021

En ole trolli, sadisti, kiusaaja enkä narsisti. Aikamoisia syytöksiä, jotka loukkaa syvästi. Mutta en välitä. Tiedän itse parhaiten, mikä on totuus. Onneksi ja luotan siihen.

Vierailija
712/904 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron muutaman asian. Muuten menisi koko päivä.

- Ei ole omatuntoa

- Ei empatiaa

- Ei itsereflektointi kykyä

- Jos käyttää jatkuvasti "haastan oikeuteen" uhkausta

Vierailija
713/904 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noita kriteereitä katsotaan listan mukaan niin melkein jokainen on narsku!!

Vierailija
714/904 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silmitön raivokohtaus milloin mistäkin

Sanojen suuhun laittaminen

Manipulointi

Ei minkäänlaista empatiakykyä

Mahtailu

Ei kestä mitään kritiikkiä,toisia kyllä kritisoidaan

Nykyään tutkijat lienevät sitä mieltä, että narsistin empatiakyky ei ole täysin nolla. Se vaan on merkittävästi heikentynyt tai narsisti ei vaan käytä sitä. Empatia käsitteenä jaetaan kognitiiviseen (tietoisuus siitä, mitä toinen kokee ja tuntee) ja affektiiviseen empatiaan (tunteiden kokeminen toisen kanssa ja myötäeläminen). Narsisteilla nimenomaan jälkimmäinen on heikentynyt. Kuitenkin jotta narsisti pystyisi manipuloimaan, hänen täytyy ymmärtää toisen tunne-elämää järjen tasolla voidakseen vetää oikeista naruista. Kognitiivinen empatia on siis narsisteillakin olemassa.

Ei pidä paikkaansa.

Nykyisen tutkimustiedon valossa kyllä pitää. T. Psykologi

En ole tuo vastaanväittänyt vaan eri, mutta tuossahan on kyse empatian uudelleenmäärittelystä. Sanakirjamääritelmän mukaan empatia on myötätuntoista eläytymistä, eli siihen sisältyy nimenomaan tunne. Mutta jopa siinäkin mielessä uskon narsistin kykenevän empatiaan valikoidusti, varmasti narsistikin kykenee tunnetasolla eläytymään toiseen, kunhan hänellä itsellään on sama tilanne ja toisen tilanteeseen eläytyminen ei ole häneltä pois. Eikös narsistit esimerkiksi ihaile merkkihenkilöitä ja siten kykene samaistumaan joihinkin ihmisiin?

Psykopaatit sen sijaan eivät tunne empatiaa perinteisessä merkityksessä, mutta tuon uuden kognitiivisen määritelmän mukaan hekin siihen muka kykenisivät. Nimittäin psykopaatit ovat myös hyviä tunnistamaan ja hyödyntämään ihmisten tunnetiloja, jopa jäljittelemään niitä. Ei se oikein kansantajuiseen empatiamääritelmään istu. Kognitiohan on kognitiota, ja tunteet on tunteita.

Toisaalta uuden käsityksen mukaan empatiakin on taito, jota voi harjoittaa, eli jotain tekemistä sillä kognition kanssa on (eikö niin?). Sitä ei kai pidetä enää myötäsyntyisenä, vaan jokainen voi harjoittaa empatiataitojaan.

Itse määrittelisin empatian yhtä aikaa sekä kognitiiviseksi kyvyksi että kyvyksi tuntea, eläytyä, joten kiistatta se on narsistilla puutteellista ja psykopaatilla sitä ei ollenkaan ole. Molempien täytyy siis täyttyä, että voisi puhua empatiasta, vaikka kyvyllä olisi myös kognitiivinen ulottuvuutensa.

Vierailija
715/904 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä on ollut ystävyyssuhde narsistin kanssa, oletteko kohdanneet väkivaltaista käytöstä? Luulen, että narsisti ei kohdista fyysistä väkivaltaa ystäviinsä, mutta henkistä väkivaltaa voi olla sitäkin enemmän. Jos narsisti loukkaantuu jostain, hän katsoo oikeudekseen mustamaalata ystäviäänkin.

Minusta tuntuu, että narsisti on niin taitava kuvailemaan asioita, että hän saa ihmiset uskomaan juttuihinsa, vaikka ne voivat olla täysin tuulesta temmattuja tai ainakin vahvasti liioiteltuja. Onko teillä kenelläkään esimerkkiä sellaisesta tilanteesta, että narsisti on kertonut jotain jostain ihmisestä ja ette ole uskoneet?

Olen itse ollut nuorena niin narsistinen (narsisti kuitenkaan), että se on varmaan suojannut minua joutumasta narsistin "ystäväksi". Narsisti ei olisi minusta juurikaan hyötynyt, kun olin niin itsekäs ja itsekeskeinen.

No, normaalilla ihmisellä tapahtuu kypsymistä ajan myötä.

Yksi erittäin manipuloiva ystävä minulla oli nuorena. En pidä häntä narsistina, sillä hän oli kuitenkin suurpiirteinen ja huumorintajuinen. Manipulointitaipumukselleen hän ei vain mitään voinut, koska varmaankin näki muut ihmiset tyhmempinä kuin hän itse oli.

Nyt varttuneemmalla iällä tämä henkilö on saanut itselleen asperger-diagnoosin. Olin lentää pyrstölleni, kun kuulin tästä. Aspergerithan eivät ole taitavia rivien välistä lukijoita tai muiden manipuloijia, kuten tämä nuoruudenystäväni on. He eivät myöskään ymmärrä ironiaa tai itse välttämättä viljele sarkasmia, vai mitä mieltä muut ovat? En voi uskoa diagnoosia, kun tiedän ihmisen ja hänen manipuloivuutensa. Uskon siis, että hän on onnistunut manipuloimaan itselleen diagnoosin, koska hyötyy siitä jotenkin. Voiko olla mahdollista? Ketkä asperger-diagnooseja tekevät?

Vierailija
716/904 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä erottaa alkavan muistisairauden ja narsismin? Narskupiirteinen seniori, johon olen ottanut etäisyyttä, tykittää nyt sellaista kaasuvalotusta, että se näkyy ulkopuolisillekin. Puhutteli minut kahden kesken, mutta ei tajunnut enää varmistaa ettei kukaan muu kuule. Ulkopuolinen henkilö kuuli. Jonkin ajan päästä väitti julkisesti, ettei ko. keskustelua ole käyty, ei muista sellaista ollenkaan. Ei ollut ainoa tapahtuma, jolloin "muisti" asioita joita ei ole oikeasti tapahtunut, tai kielsi tapahtuneita.

Eka ajatus oli totutusti kotiin lähtiessä, olenko minä tulossa hulluksi. Muistanko sittenkin väärin, minäkö kuvittelen, olenko sekaisin päästäni. Mutta ei, tällä kertaa tilanteelle on todistaja. Liekö narskun ote herpaantuu vanhetessa, vai onko sillä alkava alzheimer, kun jankkaa ettei muista? Pitääkö puhua hänelle muistitestistä? :D Siinä kyllä räjähtää megapotti.

Vierailija
717/904 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä kysymyksiä. Taustalla on 30 vuoden suhde ihmisen kanssa, jonka ymmärsin narsistiksi vasta eron jälkeen.

Narsisti ei kohdistanut ystäviinsä fyysistä väkivaltaa, ei juuri myöskään henkistä, koska ystävät olivat hänelle tärkeitä työntekijöitä ja auttajia erilaisissa tilanteissa - hän itse käytti joskus "työntekijä"-sanaa näistä ystävistään, kun kuvaili heidän merkitystään hänelle. Narsistin ystävyyssuhteita leimasikin nimenomaan muista hyötyminen: arvokkaita ja yhteydenpidon arvoisia ystäviä olivat ne, joista oli narsistille hyötyä, ja hän käytti heitä sumeilematta hyväkseen. Näillä ystävillä oli yleensä määräilevä kumppani, jossa oli enemmän tai vähemmän narsistisia piirteitä. Oli suorastaan silmiinpistävää, miten samanlaista kaavaa narsistin ystävien parisuhteet noudattivat.

En pysty muistamaan, että olisin osannut parisuhteen aikana kyseenalaistaa koskaan mitään narsistin kertomia asioita, vaan uskoin aina kaiken. Näin jälkeenpäin olen sitten joutunutkin kyseenalaistamaan käytännössä kaiken 30 vuoden ajalta, kun on käynyt ilmi, miten häikäilemätön ja vakuuttava valehtelija hän on. Hän onnistuu puhumaan kaikki puolelleen niin että muut eivät edes huomaa, miten hänen tarinansa muuttuu koko ajan. En kuitenkaan ihmettele sitä, että häntä uskotaan. Ajattelinhan itsekin ennen että vaikka hän oli ihmisenä miten p*ska tahansa, hän oli sentään rehellinen ja luotettava. Hah! Vähänpä tiesin tuolloin.

Mikä oli syynä eroon, kumpi sitä halusi ja jos sinä, vainosiko narsisti vai pääsitkö eroon helposti?

Entä tuo valheisiin uskominen 30 vuoden ajan? Miten sellaisesta voi toipua? Luulisi että se veisi uskon itseenkin, omiin kykyihin. Ja se hetki, kun tajuaa lopulta kaiken... Vai tajusitko vasta pikku hiljaa?

Vierailija
718/904 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tosiaan. Narsisti saattaa kuvitella, että kaikki ovat samanlaisia kuin hän itsekin, ja käyttäytyvät myös Listan mukaan, mutta niin asia ei tosiaan ole.

Vierailija
719/904 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tosiaan. Narsisti saattaa kuvitella, että kaikki ovat samanlaisia kuin hän itsekin, ja käyttäytyvät myös Listan mukaan, mutta niin asia ei tosiaan ole.

Lista narsistin käytösmalleista ja vertaan niitä omaani:

Mahtailevuus - Ei

Huomiohakuisuus - Ei

Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä - Ei

Väkivaltainen - Ei

Empatian puute - Ei

Lapsellisuus - Ei

Suuruuskuvitelmat - Ei

Manipuloivuus - Ei

Epärehellisyys - Ei

Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä - Ei

Impulsiivisuus - Ei

Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta) - Ei

Hovin kokoaminen - Ei

Mustamaalaaminen - Ei

Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat - Ei

Mitätöinti - Ei

Stalkkeroiminen - i

Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen - Ei

Valehteleminen - Ei

Ei sopinut yksikään.

Vierailija
720/904 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti voisi myös esitellä lääkärille raivokohtauksiaan, että lääkäri näkisi kuinka sekaisin narsisti voi olla, ja minkälaista hullunkäytöstä narsistien läheiset joutuvat kokemaan.

siihen virheeseen narsisti ei varmaan koskaan sorru, että esittelisi "ulkopuolisille" omaa hulluuttaan sen pahimmassa muodossa.

siinähän voisi mennä narsisin maine mukavana henkilönä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme