Mistä narsismin tunnistaa?
Kommentit (904)
Kuulustelee, tivaa, kontrolloi kaikki asiasi, raivostuu jos et kerro hälle jotain ja stalkkeroi tiedot kai jostain kuitenkin itselleen. Sairaalloisen mustasukkainen ja omistushaluinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, mulla on puolisona diagnosoitu narsisti.
Miksi puolisosi on mennyt lääkäriin, että diagnoosi on saatu aikaan? Onko ollut mielentilatutkimuksessa vaikka aiemman perhesurman takia vai mistä syystä?
Kriisin takia hakeutui hoitoon ja terapeutti ohjasi psykiatrille. Ei ole surmannut perhettään eikä tehnyt muutakaan rikollista.
Mikähän kriisi saa narsistin psykiatrille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään tyhjentävää listaa tunnistamiseen tuskin on.
.Kyllähän tuo ylläoleva lista on hyvä lista narsistien tunnistamiseen, koska siinä esitellään narsistien vakiokäytöstä.
Lista esittelee julkinarskun vakiokäytöksen. Introvertit narskut ei sovi siihen.
Minkälainen on introvertin narskun lista?
Kynnysmatto. Kärjistetysti "anteeksi kauhiasti kun olin hankala ja sun oli pakko lyödä oikea silmäni mustaksi , lyö vasenkin ja pyydän tosiaan anteeksi kaikkea sanomaani ja tekemääni".
Eli on uhka vain itselleen, kun taas narsisti on uhka kaikille muille?
Ohutnahkainen narsisti ei ole vaaraksi muille , ei se uskalla. Paksunahkainen ja ohutnahkainen on monesti liitossa keskenään. Molemmat saa suhteelta mitä haluavat , toinen hakkaa ja toinen antaa hakata. Sairasta sakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.Kyllähän tuo ylläoleva lista on hyvä lista narsistien tunnistamiseen, koska siinä esitellään narsistien vakiokäytöstä.
Lista esittelee julkinarskun vakiokäytöksen. Introvertit narskut ei sovi siihen.
Kynnysmatto. Kärjistetysti "anteeksi kauhiasti kun olin hankala ja sun oli pakko lyödä oikea silmäni mustaksi , lyö vasenkin ja pyydän tosiaan anteeksi kaikkea sanomaani ja tekemääni".
Ohutnahkainen narsisti ei ole vaaraksi muille.
Eli ovat aika harmittomia päinvastoin kuin väkivaltaiset narsistit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohutnahkainen narsisti ei ole vaaraksi muille , ei se uskalla.
Ja narsistikin uskaltaa riehua vain läheisilleen.
Aluksi ylitsevuotavainen kohteliaisuus. Ihmiset tulivat sukujuhlissa kysymään, minäkö olen se ihmeellinen tyttö, josta x puhuu ja ylistää, kuinka osaan kaiken. Erittäin hämmentävä kokemus, olin varsin tavallinen ja oikeastaan jopa syrjäytymisriskissä, en ollut löytänyt opiskelupaikkaa, kotoa ei tuettu, narsistinen lapsuudenperhe. Oikeastaan tämä oli eka red flag, mutta se tuntui ihmeelliseltä ja koukutti todella tehokkaasti, minusta ressukasta joku puhuu noin! Olin valmis antamaan tyyliin henkeni hänelle.
Syntipukkien käyttö. Aluksi tämäkin tuntui normaalilta ja alkoi vaivihkaa. Ihmiset, läheisetkin, jotka ajattelevat eri tavalla kuin N, olivat vihollisia. Heistä puhuttiin pahaa tuntitolkulla. Päin naamaa N esitti heille ystävällistä ja lipevää. Aloin väsyä ja uupua näihin sessioihin, joissa minun piti kuunnella kuinka N ryöpyttää syntipukkejaan heidän selkänsä takana.
Empatian puute. Olin sairaana, enkä voinut lähteä hänen kanssaan kahville. Hän loukkaantui, minun piti pyytää anteeksi 39 asteen kuumettani. Hän sai tarvita apua ja vaati sitä suoraan, minulle nauroi vastaavasta tai suhtautui erittäin ivallisesti, etkö muka itse pärjää.
Toisen ihmisen henkilökohtaisen elämänilon, onnellisuuden ja haaveiden järjestelmällinen tuhoamispyrkimys. Kun sitten sain opiskelupaikkani arvostetusta opinahjosta, N pysähtyi kuin seinään eikä pystynyt puhumaan hetkeen mitään. Hän oli täysin poissa tolaltaan. Sanoi ettei voi uskoa asiaa, ja kyseli ahdistuneen oloisena, aionko ottaa paikan vastaan. Kyseessä oli tyyliin lääkis, josta ei juuri jätetä paikkoja vastaanottamatta. Jatkossa hän dissasi opintojani, tenttituloksissa oli virhe, jos sain hyvän numeron. Lakkasin kertomasta hänelle hyvä asioitani, jottei hänelle tulisi niistä paha mieli. Minun onneni sai hänet murentumaan henkisesti, ja se näkyi päälle.
Kertoi julkisesti arvostavansa jotain minuun liittyvää asiaa, kahden kesken kumosi kaiken. Tyyliin onpa x:n tekemä salaatti hyvää, kahden kesken ilmoitti ettei halua sellaista pöytäänsä enää koskaan.
Tässä nyt päällimmäisiä, hyvä ketju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, mulla on puolisona diagnosoitu narsisti, mutta vaikea sanoa mistä hänet voisi lyhyen tuntemisen jälkeen tunnistaa. On toki vähän mahtaileva, ”juppi”, huomionhakuinen muttei liikaa kuitenkaan, ei niin että se pistäisi silmään. On mielistelevä, vähän flirtti, ”tosi mukava”.
Kyllä sinä vuosien aikana vielä opit asiat ns. kantapään kautta. Ei narsisti heti ala väkivaltaiseksi. Jos narsisti olisi heti väkivaltainen sekopää, ei hän saisi parisuhteitakaan aikaan.
Nyt en kyllä oikein ymmärrä, mitä haluat minulle kertoa. Kyllä minä puolisoni tunnen, paremmin kuin hän itse.
Jos narsisti ei säännöllisesti riehu perheensä keskuudessa milloin mistäkin syystä, ja saa jopa psykoottistasoisia raivokohtauksia, kyseessa ei ole narsisti. Narsismiin liittyy aina väkivaltainen käytös.
Isäni oli työkavereidensa mukaan aurinkoinen päivänsäde. Kiipikin hyvään asemaan työelämässä. Ehkä röyhkeydellään ja suorasukaisuudellaan. Myös tuttavapiirin illanvietoissa isä oli hauska seurustelija ja jutunkertoja, joka nauratti koko huonetta.
Kotona oli kamala raivoaja, syyllistäjä ja riidankylväjä, joka vaati kiitollisuutta siitä, että ylipäätään oli tehnyt meidät, kasvattanut, pukenut ja ruokkinut. Olimme laiskoja, tyhmiä ja rumia. Usein meidät potkittiin istumaan rappukäytävään yöllä, kun isä sai hulluuskohtauksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja sekin ,että esittävät muille jopa jotain suuria auttajia ja hyväntkeijöitä. Pitää kyllä meteliä "hyvän"tekemisestään eikä se todellakaan ole aitoa! Hakee aina "auttamisellaan"vain huomiota muilta itselleen ja varmaan uhrilta sitä kiitollisuudenvelkaan ostamista.
Narsisti esiintyy mielellään laupiaana samarialaisena, mutta on oikeasti täysi Juudas.
Narsissi on helppo tunnistaa. Kukat ovat väriltään keltaisia tai keltavalkoisia ja niissä on lisäteriötorvi. Lehdet ovat kapeita, tasasoukkia ja tylpähköjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, mulla on puolisona diagnosoitu narsisti, mutta vaikea sanoa mistä hänet voisi lyhyen tuntemisen jälkeen tunnistaa. On toki vähän mahtaileva, ”juppi”, huomionhakuinen muttei liikaa kuitenkaan, ei niin että se pistäisi silmään. On mielistelevä, vähän flirtti, ”tosi mukava”.
Kyllä sinä vuosien aikana vielä opit asiat ns. kantapään kautta. Ei narsisti heti ala väkivaltaiseksi. Jos narsisti olisi heti väkivaltainen sekopää, ei hän saisi parisuhteitakaan aikaan.
Nyt en kyllä oikein ymmärrä, mitä haluat minulle kertoa. Kyllä minä puolisoni tunnen, paremmin kuin hän itse.
Jos narsisti ei säännöllisesti riehu perheensä keskuudessa milloin mistäkin syystä, ja saa jopa psykoottistasoisia raivokohtauksia, kyseessa ei ole narsisti. Narsismiin liittyy aina väkivaltainen käytös.
Ei liity. Tutustu lisää aiheeseen. Vain pieni osa narsisteista on väkivaltaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei liity. Tutustu lisää aiheeseen. Vain pieni osa narsisteista on väkivaltaisia.
Aivan jokainen narsisti on väkivaltainen. Jokainen on sitä psyykkisesti, suuri osa myös fyysisesti. Jos narsisti ei ole väkivaltainen, se johtuu vain siitä, että hänellä ei ole kohdetta väkivallalleen. Eli ei ole sitä tuttua ja turvallista perhettä ja läheisiä joita voisi pahoinpidellä.
74 jatkaa syntipukkien ryöpytyksestä. Kyseessä oli tapahtuma, jota ei tehty vieraampien läsnäollessa, vain hovi sai todistaa sitä. Alun selän takana haukkuminen eteni siihen, että haukuttava saattoi olla myös paikalla ja nöyränä kuunteli. Läsnä näissä oli aina hovia vähintään yksi, usein montakin henkilöä. Kukaan ei koskaan sanonut mitään tai puuttunut kiusaamiseen, vaan kaikki kuuntelivat hiljaa kuinka N paukutti menemään haukkuen toista. Jos paikalle tuli ulkopuolinen, N muuttui korostetun ystävälliseksi kiusaamaansa ihmistä kohtaan. Ja me hovi vaan katsottiin vierestä.
Flying monkeys. Tämä hävettää eniten. Narsku valjasti minutkin utelemaan tietoa somesta ja netistä tietyistä vihaamistaan henkilöistä. Minun tuli välittää tiedot hänelle. Hakeuduin näiden vihattujen ihmisten lähipiiriin, ja sain tietoa jota välitin narskulle. Saatoin myös antaa heille kritiikkiä jostain asiasta, josta narsku halusi heitä moittia. Tämä on jotain ihan kauheaa, mitä en varmaan koskaa saa anteeksi, mutta näin narskun vallassa olin, olin ihan täysi sätkynukke. En kyseenalaistanut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Narsissi on helppo tunnistaa. Kukat ovat väriltään keltaisia tai keltavalkoisia ja niissä on lisäteriötorvi. Lehdet ovat kapeita, tasasoukkia ja tylpähköjä.
Listan seikka: "lapsellisuus"
Vierailija kirjoitti:
Narsisti janoaa huomiota. Pahin pyllistys hänelle on, kun et ole tekemisissä enää.
Narsisti ei voi käsittää sitä, että minkä vuoksi joku ei pidä hänestä, maailman täydellisimmästä ihmisestä.
Siksi onkin sanottu, että täydellinen ignooraaminen on paras keino paeta narsistia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lista narsistin käytösmalleista:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
Väkivaltainen
Empatian puuteLapsellisuus
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
ImpulsiivisuusNöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen
ValehteleminenLoistava lista! Lisäisin vielä:
- imelä imartelu ja nuoleskelu heti alussa, kun ei vielä tunneta
- suureelliset lahjat, joilla pyritään saamaan saaja kiitollisuudenvelkaan
- julkkisten nimien droppailu muka todella läheisinä tuttavinaLisäisin vielä että vaikka tämä on päällisin puolin ihan mukiinmenevä lista, se pätee vain melko puutteellisesti ihmismieltä ymmärtämättömään narsistiin. Ehkä pitää sitten ruveta puhumaan jo psykopatiasta tarkoittaessani tiettyjä merkkejä. Psykopaatti on narsistia pidemmällä vaikka on samaan aikaan narsisti. Hän ymmärtää tekojensa seuraukset muttei häpeä tarkoitusperiään. Psykopaatti piilottaa todelliset tunteensa. Hän näyttelee koko ajan mutta toisin kuin narsisti, psykopaatti tajuaa naäyttelevänsä.
Ei pidä paikkaansa.
Ja nyt kerrotkin miksi ei pidä paikkaansa!
Itse et siis sitä ymmärrä?
Ymmärrän mutta kiinnostaa mitä sinä et ymmärrä. (tuleeko paljon jankkausta).
Jazzissa mikä tahansa on mahdollista, rock-musiikissa rajatumpaa yleensä tempon vuoksi ja pop-musiikissa käytännössä mahdotonta.
ah ah ah!
Vierailija kirjoitti:
Täähän on varmaan ties kuinka mones aloitus N-aiheesta.
Kerron tarinan. Seurustelin kerran miehestä joka ei ollut mielestäni ollenkaan N tai psykopaattinen. Varsin avoin ja keskustelutaitoinen suomalaismieheksi, synt 70-luvun alussa. Ei pahemmin riidelty, vaikka haasteita kyllä oli. Keskustelemalla selvittiin. Ja jokaiseen sanaan pystyin luottamaan.
Suhde kuitenkin loppui koska naiset piirittivät tätä alfaa, ja hänellä meni pää pyörälle eikä enää pystynyt sitoutumaan. Voin kertoa, että häntä todellakin stalkkasi useampi, tai juoksivat perässä enemmän kuin yksi ja kaksi nainen. Hän myös epäili meidän suhteen täydellisyyttä, ettei se voisi olla totta/jatkua. Mä en sitä epäröinyt mutta muitten naisten takia annoin mennä, ajattelin että ehkä palaa takaisin. Anyways, hän alkoi sittemmin yhden fanin kanssa seurustelemaan vakituisesti. Ja mitä saan 9 vuoden kuluttua sattumalta kuullakaan?!? On ollut ihan hirveä ihminen, narsisti ja psykopaatti-hullu mitä lie. Ajanut vaimonsa lopulliseen ratkaisuun
Ja toinen tosi tarina: Seurustelin miehen kanssa, insinööri 60lukulainen. Keskustelutaidot lähellä nollaa. Suurudenhullu, mytomaani, pihi, sairaallollisesti vanhemissa kiinni, kerskuileva, kavereilleen määräilevä, kiero, kavalsi työnantajalta, kiersi veroja, teki ohareita tai oli aina myöhässä - lista olisi loputon. Oli pakko jättää tämä henkilö parin vuoden päästä, voin todella huonosti henkisesti, täytyin vihasta enkä välittänyt enää itsestäni.
Ja mitä kuulenkaan!? Tämä henkilö hyvin pian meidän jälkeen perustanut perheen, nuorempi yh-äiti lapsineen. Ja on täydellinen plastpappa ja mies! Kyllä vain, oikeasti.
Mitäs tästä opimmekaan, joku voi olla toiselle hyvä ja toiselle myrkkyä. Ehkä ei olekaan narsisteja. vain huonoja ihmissuhteita, toisilleen sopimattomia.
Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että maailmassa on paljon ihmissuhteita, joissa kumppanit eivät sovi toisilleen ilman, että kumpikaan on narsisti. Olen myös sitä mieltä, että Sinä voisiut hyvin olla jutun narsisti. Et avannut välirikkoihin johtavia syitä joten mahdollisuus tämäkin. Muiden kanssa onnistuu, sinun kanssasi ei. Itse tunnen vain narsisteja, joilla ei ole onnistunut kenenkään kanssa.
See me kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lista narsistin käytösmalleista:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
Väkivaltainen
Empatian puuteLapsellisuus
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
ImpulsiivisuusNöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen
ValehteleminenLoistava lista! Lisäisin vielä:
- imelä imartelu ja nuoleskelu heti alussa, kun ei vielä tunneta
- suureelliset lahjat, joilla pyritään saamaan saaja kiitollisuudenvelkaan
- julkkisten nimien droppailu muka todella läheisinä tuttavinaLisäisin vielä että vaikka tämä on päällisin puolin ihan mukiinmenevä lista, se pätee vain melko puutteellisesti ihmismieltä ymmärtämättömään narsistiin. Ehkä pitää sitten ruveta puhumaan jo psykopatiasta tarkoittaessani tiettyjä merkkejä. Psykopaatti on narsistia pidemmällä vaikka on samaan aikaan narsisti. Hän ymmärtää tekojensa seuraukset muttei häpeä tarkoitusperiään. Psykopaatti piilottaa todelliset tunteensa. Hän näyttelee koko ajan mutta toisin kuin narsisti, psykopaatti tajuaa naäyttelevänsä.
Ei pidä paikkaansa.
Ja nyt kerrotkin miksi ei pidä paikkaansa!
Itse et siis sitä ymmärrä?
Ymmärrän mutta kiinnostaa mitä sinä et ymmärrä. (tuleeko paljon jankkausta).
Jazzissa mikä tahansa on mahdollista, rock-musiikissa rajatumpaa yleensä tempon vuoksi ja pop-musiikissa käytännössä mahdotonta.
ah ah ah!
ha ha haa!
you are very funny!
Vierailija kirjoitti:
Toisen ihmisen henkilökohtaisen elämänilon, onnellisuuden ja haaveiden järjestelmällinen tuhoamispyrkimys. Kun sitten sain opiskelupaikkani arvostetusta opinahjosta, N pysähtyi kuin seinään eikä pystynyt puhumaan hetkeen mitään. Hän oli täysin poissa tolaltaan. Sanoi ettei voi uskoa asiaa, ja kyseli ahdistuneen oloisena, aionko ottaa paikan vastaan. Kyseessä oli tyyliin lääkis, josta ei juuri jätetä paikkoja vastaanottamatta. Jatkossa hän dissasi opintojani, tenttituloksissa oli virhe, jos sain hyvän numeron. Lakkasin kertomasta hänelle hyvä asioitani, jottei hänelle tulisi niistä paha mieli. Minun onneni sai hänet murentumaan henkisesti, ja se näkyi päälle..
Minulla oli samanlainen lapsuuden”kaveri.” Opin vähättelemään kaiken, mikä liittyi johonkin menestymiseen, ettei hänelle tule paha mieli. Koulussa valehtelin aina koenumerot huonommiksi, haukuin piirustukseni, äikän ainekirjoitukseni ja näytelmäroolini. Jos ope kehui, se oli myrkkyä tälle ihmiselle.
Piilotin uudet vaatteeni ja leluni, sillä hän pyrki rikkomaan ne tavalla tai toisella.
Kun minulla oli uudet vaatteet koulussa, niin N kaatoi minut ”vahingossa” ojaan, jolloin ne rapaantuivat. Uusilla leluilla halusi aina leikkiä siten, että ne hajosivat. N kusetti minua vaihtamaan huonompiin kiiltokuviin omia hyviä. Sain pyörän, jolloin N ohitti minut siten, että kaaduin ja pyörä naarmuuntui.