Mistä narsismin tunnistaa?
Kommentit (904)
Narsisti on lipevä tarvittaessa.
Hän ottaa aina tilan haltuunsa. Siis minkä tahansa seurueen tai huoneellisen väkeä. Jos hän tietää etukäteen, että sinne on menossa joku häntä voimallisempi, hän ei mene kyseiseen tilanteeseen lainkaan.
Esim tunnen narsistin, joka ei mene lainkaan (muuta kuin ihan pakottavissa tilanteissa, kuten oman tyttären häät) samoihin tilanteisiin puolisonsa suvun kanssa. Narsisti nimittäin on vain amiksen käynyt ja puolison suku tohtoritasoisia ja älykkäitä. Eli narsisti ei saa noit tilanteita millään haltuunsa. Liian älykkäitä osallistujia.
Silmistä en niin tiedä.
Mulla tällainen ikävä juttu. Töissä eräs henkilö, joka ollut kauemmin töissä kun minä mutta minä olen ns ylempänä. Ollaan tunnettu ihan muista kuvioista vuosia ennen kuin päädyttiin samalle työnantajalle. Iso sellainen, ei mitenkään törmätä jatkuvasta työn merkeissä. Ollaan pidetty yhteyttä myös ns vanhoina kavereina työn ulkopuolella. Silloin harvemmin puhutaan työasioita.
Nyt on kuitenkin muutamia kertoja tapahtunut niin, että vaikka otan häneen yhteyttä työsähköpostitse tai skypellä ja kysyn TYÖASIAA, mutta saatan heittää jotain miten menee-tyylistä samaan viestiin niin hän ei vastaa ollenkaan!? Tai joskus vastaa ihan kauhean äkäisesti, häiritset nyt mua yksityisasioilla työaikana. Yksi esim oli kun kysyin tunteeko hän XX:n. Kyseessä siis toinen työntekijä ja kun olin uusi silloin niin kyselin. vastaus oli tyyliin, älä kysele mitään sun kiinnostuksen kohteista. Siis ihan kyllä työasialla olin liikenteessä. Nyt viimeksi tiedustelin yhtä asiakirjaa, niin eipähän viitsinyt vastata.
En todellakaan pommita tätä tyyppia usein, välillä on vaan ihan pakko kysyä jotain työhön liittyvää. Mietin kyllä että mitä tätä henkilöä vaivaa? Mitätöinti, olisi vaan yksi tunnusmerkki, mutta en oikein tunne tarpeeksi hyvin että tunnistaisin muita.
Diagnoosia kaipailen. En viitsi nyt tässä vaiheessa viedä eteenpäin koska kaiken kaikkiaan aika mitätön asia in the big picture. Enemmän kyllä miettii, että pistää yksityispuolen sosialisoinnit poikki ja töissä vaan jos on ihan pakko. Ja jos joku esimies joskus kysyisi, niin en voisi vuorovaikutustaitoja kehua.
Mä en muuta tiedeä. Mun mielstä yksi tunnusmerkki on se, että kun on ollut narsistin seurassa niin alkaa itse epäilemään ja syyttää itseään samasta käytöksestä.
No mulla on vuosikymmenten kokemusta lähipiirissä, valitettavasti:( Ei empatiakykyä yhtään(voi esittää muille kyllä), haluaa tuhota ja jopa vahingoittaa aidosti elämäniloisen ihmisen (itse kykenee tuntemaan aidosti vain vahingoniloa muiden kärsimyksistä), ristiriitainen viestintä(voi kehua sua jostain liehitelläkseen/lepytelläkseen, mutta pian ottaakin kehunsa takaisin/se onkin käännetty kritiikiksi sinua vastaan)
, raivokohtauksia mitättömistä jutuista, tykkää ostella ja lahjoa ihmisiä kiitollisuudenvelkaan(kelaa näillä myö uhrinsa aina takaisin, jos se yrittää erkaantua ja paeta narskua), jatkuvasti oltava huomio hänessä(yleensä kovaääninen, tarinoi mahtipontisesti jne., mutta toisaalta covert narsisti esittää alussa hiljaista sivustaseuraajaa, mutta tilaisuuden tullen alkaa tuo itsekehu jne.), kylmä, sulla on aina "selittämätön" paha olo sen seurassa(usein jo ennekin ja pitkään vielä jälkeenkin).
Eli empatian puute, syyllistäminen, ei ikinä vikaa itsessään ,aina oikeassa mukamas, ei kestä mitään kritiikkiä, loukkaantuu helposti ja raivoaa sitten silmittömästi(ei toki esim. hovin nähden vältämättä vaan uhrinsa kanssa sitten kahden kesken), itsekehu, ylemmyysharhat ym.tärkeimmät tuntomerkit. Neuvoo jatkuvasti mitne mjuiden pitää olla ja elää(kuten hän itse), matkii muita koska ei ole omaa persoonaa ja näkee muut vain itsensä jatkeena.
On kuin pikkulapsi, mutta aikuisen keinot esim. tuhota toinen halutessaan. Yleensä henkinen väkivalta muuttuu fyysiseksi jossain vaiheessa. Pysy kaukana, jos pystyt vaan mitenkään, saatat ehtiä pelastaa terveytesi, elämäsi ja henkesi.
- Pyrkii saamaan sinut avautumaan ja kertomaan jotakin luottamuksellista. Tätä käyttää myöhemmin hyväkseen. Joko kiristää tai huutaa sen julki kaikkien läsnäollessa.
- Esittää suorasukaisia kysymyksiä yksityisasioistasi muiden kuullen. ”Saitko sen hiivalääkereseptin eilen lääkäriltä?”, ”Paljonko saat palkkaa?”
- Kateellinen ja kilpailunhaluinen. Sättii, vähättelee ja panettelee muita, jotka menestyvät jossakin.
- Tunkee tietoa itsestään jokaisessa somekanavassa koko ajan. Riippuvainen palautteesta ja tykkäyksistä.
Soita sille tämä ja katso miten reagoi!;) Saattaa kyllä olla turvallisinta vain uhrin itsekseen voimaantua.
Piilonarsistit on aika kinkkisiä tunnistaa. Usein vaikuttavat mukavilta ja kilteiltäkin. Kuitenkin heilläkin on suuria vaikeuksia asettua toisen ihmisen asemaan. Väistelevät hankalia aiheita, vaihtavat puheenaihetta, välttävät vastuunottoa. He saattavat asettua hoivattavan asemaan ja olla epäitsenäisiä. Tasa-arvoinen parisuhde ei onnistu. Puheet ja teot eivät kohtaa.
Julki- ja piilonarsisti ovat saman janan eri ääripäitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että vaan outo fiilis. Jotenkin tulee vaikutelma siitä, että toinen näyttelee. Tää on siis voimakkaimmillaan kun tapaatte ensimmäisiä kertoja. Kaikkeen tottuu ja ihminen on sopeutuvainen eläin. Eli ne parin tapaamisen perusteella tulevat ”liskonaivofiilikset”. Älä analysoi vaan mieti, mitä tunsit.
Juu ja yleensä sieltä tulee mitä tapahtumarikkain, intiimejä yksityiskohtia sisältävä ja tunteisiinvetoavin elämäntarina hauskasti kerrottuna.
Usein jäät ihmettelemään, miksi hän kertoi sellaisen heti ensitapaamisella, kun ette edes tunne kunnolla.
Mulle jäi ekoista tapaamista jotenkin outo fiilis iha samoista syistä eli tavallaan kertoi liikaa itsestään. Jotenkin epänormaalin paljon. Siis epäilyttävää olisi sekin, ettei kertoisi mitään. Mutta jotenkin meni överiksi.
Ja siis se ylitsevuotavuus. Voi kertoa myös epävarmasta ihmisestä mutta silloin yleensä jossakin kohtaa huomaa toisen hermoilevan (esim. kaivaa korttia maksaakseen mutta ei vain koordinaatio onnistu, käsi tärisee, kompastelee jne.). Narsisti on hyvin varmalla tavalla ylitsevuotava.
Mulla siis kokemusta vähintääkin keskimääräistä älykkäämmästä narsistista. Olen kutakuinkin varma, että on vähintään narsisti. Mahdollisesti myös psykopaatti. Ja jollakin tasolla tiedostaa olevansa ns. "erilainen". Osaa tarkkailla muiden käytöstä, osaa lukea ihmisiä erittäin taitavasti. Pohjimmiltaan mukava tyyppi niin kauan, kuin ei oteta huomioon mottoaan "tarkoitus pyhittää keinot". Tämä tekee hänestä vaarallisen.
Vierailija kirjoitti:
No mulla on vuosikymmenten kokemusta lähipiirissä, valitettavasti:( Ei empatiakykyä yhtään(voi esittää muille kyllä), haluaa tuhota ja jopa vahingoittaa aidosti elämäniloisen ihmisen (itse kykenee tuntemaan aidosti vain vahingoniloa muiden kärsimyksistä), ristiriitainen viestintä(voi kehua sua jostain liehitelläkseen/lepytelläkseen, mutta pian ottaakin kehunsa takaisin/se onkin käännetty kritiikiksi sinua vastaan)
, raivokohtauksia mitättömistä jutuista, tykkää ostella ja lahjoa ihmisiä kiitollisuudenvelkaan(kelaa näillä myö uhrinsa aina takaisin, jos se yrittää erkaantua ja paeta narskua), jatkuvasti oltava huomio hänessä(yleensä kovaääninen, tarinoi mahtipontisesti jne., mutta toisaalta covert narsisti esittää alussa hiljaista sivustaseuraajaa, mutta tilaisuuden tullen alkaa tuo itsekehu jne.), kylmä, sulla on aina "selittämätön" paha olo sen seurassa(usein jo ennekin ja pitkään vielä jälkeenkin).
Eli empatian puute, syyllistäminen, ei ikinä vikaa itsessään ,aina oikeassa mukamas, ei kestä mitään kritiikkiä, loukkaantuu helposti ja raivoaa sitten silmittömästi(ei toki esim. hovin nähden vältämättä vaan uhrinsa kanssa sitten kahden kesken), itsekehu, ylemmyysharhat ym.tärkeimmät tuntomerkit. Neuvoo jatkuvasti mitne mjuiden pitää olla ja elää(kuten hän itse), matkii muita koska ei ole omaa persoonaa ja näkee muut vain itsensä jatkeena.
On kuin pikkulapsi, mutta aikuisen keinot esim. tuhota toinen halutessaan. Yleensä henkinen väkivalta muuttuu fyysiseksi jossain vaiheessa. Pysy kaukana, jos pystyt vaan mitenkään, saatat ehtiä pelastaa terveytesi, elämäsi ja henkesi.
Sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään tyhjentävää listaa tunnistamiseen tuskin on.
.Kyllähän tuo ylläoleva lista on hyvä lista narsistien tunnistamiseen, koska siinä esitellään narsistien vakiokäytöstä.
Lista esittelee julkinarskun vakiokäytöksen. Introvertit narskut ei sovi siihen.
Minkälainen on introvertin narskun lista?
- Vika on aina työnantajassa, esimiehessä, joka on ilkeä ja hullu. Saa potkut. Voi myös ylentyä nopeasti, sillä nuolee ja kehuu pomoaan ylenpalttisesti ja käy yksityislounailla, jolloin panettelee muita - kilpailijoitaan. Panee mokansa töissä muiden piikkiin tai tuhoaa toisten työtä pimittämällä tietoa tms.
- Ex-puolisot ovat aina mielenvikaisia, sekopäitä tai kamalia luusereita. Johtunee siitä, että nämä tulivat järkiinsä ja jättivät narsistin, mikä loukkaa heitä kovaa. Usein narsisti seurailee (menestyvien) exiensä tekemisiä somesta tai pitää yhteyttä voidakseen hyödyntää heitä jollakin tavalla. Verkostoituminen on heille tärkeää.
Suomessa elää kymmeniä tuhansia ihmisiä luonnevikaisen narsistin armoilla.
Täähän on varmaan ties kuinka mones aloitus N-aiheesta.
Kerron tarinan. Seurustelin kerran miehestä joka ei ollut mielestäni ollenkaan N tai psykopaattinen. Varsin avoin ja keskustelutaitoinen suomalaismieheksi, synt 70-luvun alussa. Ei pahemmin riidelty, vaikka haasteita kyllä oli. Keskustelemalla selvittiin. Ja jokaiseen sanaan pystyin luottamaan.
Suhde kuitenkin loppui koska naiset piirittivät tätä alfaa, ja hänellä meni pää pyörälle eikä enää pystynyt sitoutumaan. Voin kertoa, että häntä todellakin stalkkasi useampi, tai juoksivat perässä enemmän kuin yksi ja kaksi nainen. Hän myös epäili meidän suhteen täydellisyyttä, ettei se voisi olla totta/jatkua. Mä en sitä epäröinyt mutta muitten naisten takia annoin mennä, ajattelin että ehkä palaa takaisin. Anyways, hän alkoi sittemmin yhden fanin kanssa seurustelemaan vakituisesti. Ja mitä saan 9 vuoden kuluttua sattumalta kuullakaan?!? On ollut ihan hirveä ihminen, narsisti ja psykopaatti-hullu mitä lie. Ajanut vaimonsa lopulliseen ratkaisuun
Ja toinen tosi tarina: Seurustelin miehen kanssa, insinööri 60lukulainen. Keskustelutaidot lähellä nollaa. Suurudenhullu, mytomaani, pihi, sairaallollisesti vanhemissa kiinni, kerskuileva, kavereilleen määräilevä, kiero, kavalsi työnantajalta, kiersi veroja, teki ohareita tai oli aina myöhässä - lista olisi loputon. Oli pakko jättää tämä henkilö parin vuoden päästä, voin todella huonosti henkisesti, täytyin vihasta enkä välittänyt enää itsestäni.
Ja mitä kuulenkaan!? Tämä henkilö hyvin pian meidän jälkeen perustanut perheen, nuorempi yh-äiti lapsineen. Ja on täydellinen plastpappa ja mies! Kyllä vain, oikeasti.
Mitäs tästä opimmekaan, joku voi olla toiselle hyvä ja toiselle myrkkyä. Ehkä ei olekaan narsisteja. vain huonoja ihmissuhteita, toisilleen sopimattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lista narsistin käytösmalleista:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
Väkivaltainen
Empatian puuteLapsellisuus
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
ImpulsiivisuusNöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen
ValehteleminenLoistava lista! Lisäisin vielä:
- imelä imartelu ja nuoleskelu heti alussa, kun ei vielä tunneta
- suureelliset lahjat, joilla pyritään saamaan saaja kiitollisuudenvelkaan
- julkkisten nimien droppailu muka todella läheisinä tuttavina
Lisäisin vielä että vaikka tämä on päällisin puolin ihan mukiinmenevä lista, se pätee vain melko puutteellisesti ihmismieltä ymmärtämättömään narsistiin. Ehkä pitää sitten ruveta puhumaan jo psykopatiasta tarkoittaessani tiettyjä merkkejä. Psykopaatti on narsistia pidemmällä vaikka on samaan aikaan narsisti. Hän ymmärtää tekojensa seuraukset muttei häpeä tarkoitusperiään. Psykopaatti piilottaa todelliset tunteensa. Hän näyttelee koko ajan mutta toisin kuin narsisti, psykopaatti tajuaa naäyttelevänsä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ei olekaan narsisteja. vain huonoja ihmissuhteita, toisilleen sopimattomia.
Kyllä väkivaltaisia narsisteja on olemassa, ja se on hyvin yleinen pään vakava vika. Ja täysin parantumaton.
Tuntemani narsisti jäi kiinni selkeistä valheista, muttei ollut siitä millänsäkään. Kertoi jotakin lehtijuttuja tai elokuvajuonia omina kokemuksinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lista narsistin käytösmalleista:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
Väkivaltainen
Empatian puuteLapsellisuus
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
ImpulsiivisuusNöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen
ValehteleminenLoistava lista! Lisäisin vielä:
- imelä imartelu ja nuoleskelu heti alussa, kun ei vielä tunneta
- suureelliset lahjat, joilla pyritään saamaan saaja kiitollisuudenvelkaan
- julkkisten nimien droppailu muka todella läheisinä tuttavinaLisäisin vielä että vaikka tämä on päällisin puolin ihan mukiinmenevä lista, se pätee vain melko puutteellisesti ihmismieltä ymmärtämättömään narsistiin. Ehkä pitää sitten ruveta puhumaan jo psykopatiasta tarkoittaessani tiettyjä merkkejä. Psykopaatti on narsistia pidemmällä vaikka on samaan aikaan narsisti. Hän ymmärtää tekojensa seuraukset muttei häpeä tarkoitusperiään. Psykopaatti piilottaa todelliset tunteensa. Hän näyttelee koko ajan mutta toisin kuin narsisti, psykopaatti tajuaa naäyttelevänsä.
Ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään tyhjentävää listaa tunnistamiseen tuskin on.
.Kyllähän tuo ylläoleva lista on hyvä lista narsistien tunnistamiseen, koska siinä esitellään narsistien vakiokäytöstä.
Lista esittelee julkinarskun vakiokäytöksen. Introvertit narskut ei sovi siihen.
Minkälainen on introvertin narskun lista?
Kynnysmatto. Kärjistetysti "anteeksi kauhiasti kun olin hankala ja sun oli pakko lyödä oikea silmäni mustaksi , lyö vasenkin ja pyydän tosiaan anteeksi kaikkea sanomaani ja tekemääni".
Jaa-a, mulla on puolisona diagnosoitu narsisti, mutta vaikea sanoa mistä hänet voisi lyhyen tuntemisen jälkeen tunnistaa. On toki vähän mahtaileva, ”juppi”, huomionhakuinen muttei liikaa kuitenkaan, ei niin että se pistäisi silmään. On mielistelevä, vähän flirtti, ”tosi mukava”.
Jos olisin teini-iässä tiennyt mitä narsisti-isäni tekee tulevan 30 vuoden aikana, olisin ehkä tappanut hänet. Olisin päässyt vähemmällä, kuten moni muukin. Kaikki läheiset ihmettelivät mikä miestä vaivaa, mutta siihen aikaan ei vielä narsismista paljon tiedetty tavallisen kansan keskuudessa.