Mistä narsismin tunnistaa?
Kommentit (904)
Vierailija kirjoitti:
Narsisti on se, joka näkee vaivaa kaivaakseen kaikki sometiliesi tykkäykset ja kommentoinnit jopa vuosikymmenen takaa.
Narsistia siis harmittaa toisten saamat kehut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, mulla on puolisona diagnosoitu narsisti.
Miksi puolisosi on mennyt lääkäriin, että diagnoosi on saatu aikaan? Onko ollut mielentilatutkimuksessa vaikka aiemman perhesurman takia vai mistä syystä?
Kriisin takia hakeutui hoitoon ja terapeutti ohjasi psykiatrille. Ei ole surmannut perhettään eikä tehnyt muutakaan rikollista.
Mikähän kriisi saa narsistin psykiatrille?
En usko että sellaista onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisen ihmisen henkilökohtaisen elämänilon, onnellisuuden ja haaveiden järjestelmällinen tuhoamispyrkimys. Kun sitten sain opiskelupaikkani arvostetusta opinahjosta, N pysähtyi kuin seinään eikä pystynyt puhumaan hetkeen mitään. Hän oli täysin poissa tolaltaan. Sanoi ettei voi uskoa asiaa, ja kyseli ahdistuneen oloisena, aionko ottaa paikan vastaan. Kyseessä oli tyyliin lääkis, josta ei juuri jätetä paikkoja vastaanottamatta. Jatkossa hän dissasi opintojani, tenttituloksissa oli virhe, jos sain hyvän numeron. Lakkasin kertomasta hänelle hyvä asioitani, jottei hänelle tulisi niistä paha mieli. Minun onneni sai hänet murentumaan henkisesti, ja se näkyi päälle..
Minulla oli samanlainen lapsuuden”kaveri.” Opin vähättelemään kaiken, mikä liittyi johonkin menestymiseen, ettei hänelle tule paha mieli. Koulussa valehtelin aina koenumerot huonommiksi, haukuin piirustukseni, äikän ainekirjoitukseni ja näytelmäroolini. Jos ope kehui, se oli myrkkyä tälle ihmiselle.
Piilotin uudet vaatteeni ja leluni, sillä hän pyrki rikkomaan ne tavalla tai toisella.
Kun minulla oli uudet vaatteet koulussa, niin N kaatoi minut ”vahingossa” ojaan, jolloin ne rapaantuivat. Uusilla leluilla halusi aina leikkiä siten, että ne hajosivat. N kusetti minua vaihtamaan huonompiin kiiltokuviin omia hyviä. Sain pyörän, jolloin N ohitti minut siten, että kaaduin ja pyörä naarmuuntui.
Narsismi kuuluu ihmisyyteen. Lapsuuden aikana narsismia ei vielä diagnosoida siksi, että persoonallisuuden kehitys on kesken. Kaverisi ei selkeästi ollut tunne-elämänsä kehityksen puolesta tasollasi ja ymmärrän välirikkonne. Älä kuitenkaan noin löyhin perustein syytä ketään narsistiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, mulla on puolisona diagnosoitu narsisti, mutta vaikea sanoa mistä hänet voisi lyhyen tuntemisen jälkeen tunnistaa. On toki vähän mahtaileva, ”juppi”, huomionhakuinen muttei liikaa kuitenkaan, ei niin että se pistäisi silmään. On mielistelevä, vähän flirtti, ”tosi mukava”.
Kyllä sinä vuosien aikana vielä opit asiat ns. kantapään kautta. Ei narsisti heti ala väkivaltaiseksi. Jos narsisti olisi heti väkivaltainen sekopää, ei hän saisi parisuhteitakaan aikaan.
Nyt en kyllä oikein ymmärrä, mitä haluat minulle kertoa. Kyllä minä puolisoni tunnen, paremmin kuin hän itse.
Jos narsisti ei säännöllisesti riehu perheensä keskuudessa milloin mistäkin syystä, ja saa jopa psykoottistasoisia raivokohtauksia, kyseessa ei ole narsisti. Narsismiin liittyy aina väkivaltainen käytös.
Ei varmastikaan liity ja riippuu siitä kenen kanssa narsisti on tekemisissä. Siis fyysinen väkivalta. Henkinen sen sijaan kyllä, jos olet hänen uhrinsa. Alkuunhan narsistit voi olla maailman rakastettavimpia ihmisiä.
Ilminarsistit tai mahtailevat narsistit käyttäytyy eri tavalla kuin piilonarsistit, jotka voivat vaikuttaa hyvin vaatimattomilta. Noista löytyy paljon youtubesta (grandious narvisist ja covert narcisist). Molemmat lajit on kuitenkin riippuvaisia ihmisten huomiosta ja siksi sitä pitää hankkia hinnalla millä hyvänsä. Se on heille elinehto. He eivät tunnusta muiden ihmisten rajoja ja käyttäytyvät juuri niin kuin itse haluavat. Rakkaimpansa he asettavat ensin jalustalle, mistä aika pian pudottavat nälviäkseen ja osoittaakseen toisen huonommuuden ja haastaakseen riitaa. Vihamiehilleen ovat aika ikäviä, koska heitä ei juurikaan omatunto pidättele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään tyhjentävää listaa tunnistamiseen tuskin on.
.Kyllähän tuo ylläoleva lista on hyvä lista narsistien tunnistamiseen, koska siinä esitellään narsistien vakiokäytöstä.
Lista esittelee julkinarskun vakiokäytöksen. Introvertit narskut ei sovi siihen.
Minkälainen on introvertin narskun lista?
Kynnysmatto. Kärjistetysti "anteeksi kauhiasti kun olin hankala ja sun oli pakko lyödä oikea silmäni mustaksi , lyö vasenkin ja pyydän tosiaan anteeksi kaikkea sanomaani ja tekemääni".
Eli on uhka vain itselleen, kun taas narsisti on uhka kaikille muille?
Ohutnahkainen narsisti ei ole vaaraksi muille.
Eli ovat aika harmittomia päinvastoin kuin väkivaltaiset narsistit.
Niin - tavallaan. Eivät ole väkivaltaisia, mutta osaavat vedota uhrautumiseensa, siihen että auttavat (väkisin), että ovat yksin (nyyh!), ja tekevät, koska ”kukaan muukaan ei tätä tee.”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti on se, joka näkee vaivaa kaivaakseen kaikki sometiliesi tykkäykset ja kommentoinnit jopa vuosikymmenen takaa.
Ei vaan narsisti haluaa varmistaa selustansa eli että uhri on yksin. Ettei tukijoita löydy mistään kanavasta. Että saa pitää kokonaan omanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisen ihmisen henkilökohtaisen elämänilon, onnellisuuden ja haaveiden järjestelmällinen tuhoamispyrkimys. Kun sitten sain opiskelupaikkani arvostetusta opinahjosta, N pysähtyi kuin seinään eikä pystynyt puhumaan hetkeen mitään. Hän oli täysin poissa tolaltaan. Sanoi ettei voi uskoa asiaa, ja kyseli ahdistuneen oloisena, aionko ottaa paikan vastaan. Kyseessä oli tyyliin lääkis, josta ei juuri jätetä paikkoja vastaanottamatta. Jatkossa hän dissasi opintojani, tenttituloksissa oli virhe, jos sain hyvän numeron. Lakkasin kertomasta hänelle hyvä asioitani, jottei hänelle tulisi niistä paha mieli. Minun onneni sai hänet murentumaan henkisesti, ja se näkyi päälle..
Minulla oli samanlainen lapsuuden”kaveri.” Opin vähättelemään kaiken, mikä liittyi johonkin menestymiseen, ettei hänelle tule paha mieli. Koulussa valehtelin aina koenumerot huonommiksi, haukuin piirustukseni, äikän ainekirjoitukseni ja näytelmäroolini. Jos ope kehui, se oli myrkkyä tälle ihmiselle.
Piilotin uudet vaatteeni ja leluni, sillä hän pyrki rikkomaan ne tavalla tai toisella.
Kun minulla oli uudet vaatteet koulussa, niin N kaatoi minut ”vahingossa” ojaan, jolloin ne rapaantuivat. Uusilla leluilla halusi aina leikkiä siten, että ne hajosivat. N kusetti minua vaihtamaan huonompiin kiiltokuviin omia hyviä. Sain pyörän, jolloin N ohitti minut siten, että kaaduin ja pyörä naarmuuntui.Narsismi kuuluu ihmisyyteen.
Ihmisyyden näkökulmasta narsistit ovat vain geenijätettä. Pahin ja parantumaton pään vika maailmassa.
Psykiatrille menevät kyllä ne narsistin uhrit, eivät narsistit itse. Ideaalissa maailmassa tilanne olisi tietenkin toisin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään tyhjentävää listaa tunnistamiseen tuskin on.
.Kyllähän tuo ylläoleva lista on hyvä lista narsistien tunnistamiseen, koska siinä esitellään narsistien vakiokäytöstä.
Lista esittelee julkinarskun vakiokäytöksen. Introvertit narskut ei sovi siihen.
Minkälainen on introvertin narskun lista?
Kynnysmatto. Kärjistetysti "anteeksi kauhiasti kun olin hankala ja sun oli pakko lyödä oikea silmäni mustaksi , lyö vasenkin ja pyydän tosiaan anteeksi kaikkea sanomaani ja tekemääni".
Eli on uhka vain itselleen, kun taas narsisti on uhka kaikille muille?
Ohutnahkainen narsisti ei ole vaaraksi muille.
Eli ovat aika harmittomia päinvastoin kuin väkivaltaiset narsistit.
Niin - tavallaan. Eivät ole väkivaltaisia, mutta osaavat vedota uhrautumiseensa, siihen että auttavat (väkisin), että ovat yksin (nyyh!), ja tekevät, koska ”kukaan muukaan ei tätä tee.”
Eli heistä on haittaa vain itselleen kun taas narsistista on haittaa kaikille läheisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, mulla on puolisona diagnosoitu narsisti, mutta vaikea sanoa mistä hänet voisi lyhyen tuntemisen jälkeen tunnistaa. On toki vähän mahtaileva, ”juppi”, huomionhakuinen muttei liikaa kuitenkaan, ei niin että se pistäisi silmään. On mielistelevä, vähän flirtti, ”tosi mukava”.
Kyllä sinä vuosien aikana vielä opit asiat ns. kantapään kautta. Ei narsisti heti ala väkivaltaiseksi. Jos narsisti olisi heti väkivaltainen sekopää, ei hän saisi parisuhteitakaan aikaan.
Nyt en kyllä oikein ymmärrä, mitä haluat minulle kertoa. Kyllä minä puolisoni tunnen, paremmin kuin hän itse.
Jos narsisti ei säännöllisesti riehu perheensä keskuudessa milloin mistäkin syystä, ja saa jopa psykoottistasoisia raivokohtauksia, kyseessa ei ole narsisti. Narsismiin liittyy aina väkivaltainen käytös.
Ei varmastikaan liity ja riippuu siitä kenen kanssa narsisti on tekemisissä. Siis fyysinen väkivalta. Henkinen sen sijaan kyllä, jos olet hänen uhrinsa. Alkuunhan narsistit voi olla maailman rakastettavimpia ihmisiä.
Narsismiin liittyy aina väkivaltaista käytöstä, mutta narsisti riehuu vain läheisilleen, koska ei uskalla muille riehua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki toisen menestys, niin taloudellisesti tai muuten, on narsistille suuri kateuden aihe.
Kääntäen sanottuna toisen epäonni on narsistin onni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsismiin liittyy aina väkivaltaista käytöstä, mutta narsisti riehuu vain läheisilleen, koska ei uskalla muille riehua.
Pahoittelut mutta pakko nyt vääntää rautalangasta henkinen väkivalta. Moni ei edellenkään osaa mieltää sitä fyysiseen väkivaltaan rinnastettavaksi väkivallaksi. Tai siis ehkä 2000-luvulla syntynyt.
Edellenkään henkisen lähisuhdeväkivallan perusteena ei taida voida saada vankilatuomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi puolisosi on mennyt lääkäriin, että diagnoosi on saatu aikaan? Onko ollut mielentilatutkimuksessa vaikka aiemman perhesurman takia vai mistä syystä?
Kriisin takia hakeutui hoitoon ja terapeutti ohjasi psykiatrille. Ei ole surmannut perhettään eikä tehnyt muutakaan rikollista.
Aviokriisi. Se, kun vaimo kyllästyi, ja muutti pois.
Uskokaa tai älkää, ei sillä mulle ole väliä. Jos joku haluaa jutella asiallisesti, voin kertoa elämästä narsistin kanssa ja näkemyksiä narsistisesta käytöksestä. Itsekin olen käynyt testattavana (koska narsisti on varma, että vika on minussa).
Kun tein lähtöä narskun vaikutuspiiristä, hän heittäytyi uhriksi. Hänelle tuli yhtäkkiä mittavia kipuja ympäri kehoa, joihin ei kuulemma opiaattikaan auttanut. Ei pystynyt venyttelemäänkään, kun sattui niin. Hän saattoi kävellä sohvalta jääkaapille teatraalisesti uikuttaen kuin piesty koira. Istui yhtäkkiä viereen ja alkoi vuodattaa kipujaan. Naamio petti myös, yhteinen tuttava kertoi miten olivat olleet kaupunkilomalla samana viikonloppuna, kun narsku oli voivottanut minulle miten ei pääse sängystä ylös. Säälin hakeminen meni ihan naurettavaksi. Sama ihminen, joka niin voimallisena oli aiemmin minua kiusannut, alentanut ja mitätöinyt, oli edessäni kuin pieni itkevä lapsi, jota olisi pitänyt halailla ja suoda myötätuntoa. Viimeinen pisara oli mökillä, jossa hän oli kanssani. Narsku tuli esittelemään minulle itikanpistoa pohkeessa puhuen kuin lapsen äänellä, aijai, minua on pistänyt itikka. En tiedä, miten hän oletti minun toimivan, mutta hän vaikutti pelaavan viimeisen korttinsa heittäytymällä täysin uhriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelut mutta pakko nyt vääntää rautalangasta henkinen väkivalta. Moni ei edellenkään osaa mieltää sitä fyysiseen väkivaltaan rinnastettavaksi väkivallaksi.
Jokainen narsisti on siis väkivaltainen, ja jokainen narsisti on sitä psyykkisesti ja monet myös fyysisesti. Se miksi kukin asiat mieltää, ei merkitse mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa tai älkää, ei sillä mulle ole väliä. Jos joku haluaa jutella asiallisesti, voin kertoa elämästä narsistin kanssa ja näkemyksiä narsistisesta käytöksestä. Itsekin olen käynyt testattavana (koska narsisti on varma, että vika on minussa).
Uskotko itse nuo juttusi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tosiaan usko. Uskon, että olet itse narsisti, jolle patologinen valehtelu on jokapäiväistä puuhaa netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelut mutta pakko nyt vääntää rautalangasta henkinen väkivalta. Moni ei edellenkään osaa mieltää sitä fyysiseen väkivaltaan rinnastettavaksi väkivallaksi.
Jokainen narsisti on siis väkivaltainen, ja jokainen narsisti on sitä psyykkisesti ja monet myös fyysisesti. Se miksi kukin asiat mieltää, ei merkitse mitään.
Kyllä jokainen narsku on väkivaltainen. Syyllistäminen ja painostaminen ja halveksuminen ovat väkivaltaa, ja sitä kaikki narskut tekevät.
Sitä en usko, että kaikki narskut ovat fyysisesti väkivaltaisia.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Kyllästyikö vaimo narsistin valehteluun vai väkivaltaan? Tai muihin "listan" seikkoihin?