Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kastoit lapsesi kirkon jäseniksi?

Vierailija
09.09.2014 |

Kysymys vanhemmille, miksi kastoit lapsesi?

Jos olet itse uskonnollinen, niin perustele mitä lapsesi mielestäsi hyötyy kirkkokasteesta.

Jos olet ns. tapauskovainen eli et tunnusta luterilaista uskoa, mutta kuulut silti kirkkoon niin kerro teitkö vain koska "on tapana" vai oliko päätöksen takana muutakin?

Jos et kastanut lastasi kirkkoon ja tulit kertomaan sen tähän keskusteluun, niin kerro, vietittekö nimiäisiä ja miten toimit jos lapsesi vartuttuaan haluaisi osallistua seurakunnan ip-kerhoihin (vaikka vaan koska "kaveritkin") tai riparille tms?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen kastoi pappi. Ja ihan vain siksi, että olemme kristittyjä ja luterilaisen kirkon piirissä lapsikaste on yleisempi tapa kuin aikuiskaste.

Vierailija
22/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi puhut lapselle suomea etkä englantia, joka olisi paljon kannattavampaa? Miksi tilaat lapselle sitä lehteä, mikä teille tulee? Miksi lapsesi on liitetty johonkin tiettyyn harrastuspiiriin? Minkä pankin asiakkaaksi olet lapsesi laittanut? Entä mitä koulua lapsesi käy?

Vanhemmat tekevät paljon päätöksiä lapsen puolesta. Kirkko on vain yksi niistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäkö lapseni hyötyy kirkkokasteesta? Noh, jos ihan hyötyjä vaan haluaa ajatella, niin seurakunnan kerhot, ripari, voi tulla kummiksi, voi mennä naimisiin kirkossa ovat ehkä ne "edut". Mutta muutoin uskonto on meillä ehkä keskivertoperhettä enemmän läsnä arkipäivässä, joten tuntui ihan luonnolliselta liittää lapset myös osaksi seurakuntaa. Ja mitään uskonnon tuputusta meidän elämä ei tosiaan ole, vaan keskutellaan ihan kriittisestikin että onko esim. kristinuskossa mitään järkeä tai onko vaikka Jumalaa olla olemassa. Lapset tietenkin saavat erota halutessaan kirkosta, sitten kun osaavat muodostaa oman käsityksensä kirkon toiminnasta

Vierailija
24/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vielä ole saanut lasta, mutta en missään tapauksessa aio kastaa lastani kirkkoon. Suurin syy on se, ettei kirkolla tulisi olla mitään yhteiskunnallista valtaa (esim. lainsäädännön kannalta) demokraattisessa yhteiskunnassa. Ja mitä vähemmän kirkossa pyörii tapauskovaisia niin sitä perustelemattomampaa on kirkon yhteiskunnallinen valta ja sille yhteiskunnan tasolta ulkoistetut tehtävät (esim. perheterapia, jota aivan ehdottomasti pitäisi tarjota kunnallisesti kirkon sijaan).

Jos lapseni haluaa liittyä myöhemmin kirkkoon niin toki saa liittyä, mutta todennäköisesti silloin on kyse muusta kuin tapauskovaisuudesta, jossa ei ole mielestäni mitään järkeä.

Vierailija
25/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 16:43"]

En vielä ole saanut lasta, mutta en missään tapauksessa aio kastaa lastani kirkkoon. Suurin syy on se, ettei kirkolla tulisi olla mitään yhteiskunnallista valtaa (esim. lainsäädännön kannalta) demokraattisessa yhteiskunnassa. Ja mitä vähemmän kirkossa pyörii tapauskovaisia niin sitä perustelemattomampaa on kirkon yhteiskunnallinen valta ja sille yhteiskunnan tasolta ulkoistetut tehtävät (esim. perheterapia, jota aivan ehdottomasti pitäisi tarjota kunnallisesti kirkon sijaan).

Jos lapseni haluaa liittyä myöhemmin kirkkoon niin toki saa liittyä, mutta todennäköisesti silloin on kyse muusta kuin tapauskovaisuudesta, jossa ei ole mielestäni mitään järkeä.

[/quote]

Tai oikea termi ei taida ollakaan perheterapia vaan perheneuvonta, mutta joka tapauksessa.

Vierailija
26/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen agnostikko, ja vastustan ehdottomasti kirkon maallista valtaa. Halusin kuitenkin nimiäisten sijaan kastaa lapset, sillä kasteessa toivotaan lapselle hyvää, ja haluan taata lapsilleni kaiken mahdollisen hyvän mitä voin. Kaste on kaunis seremonia. Ja jos Jumala onkin, olen onnellinen että lapset on kastettu.

Käytännön asioita en ajatellut rehellisesti yhtään.

Vierailija
27/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kai mä nyt itse sitä kastanut! Vai voiks niin tehdä???

Vierailija
28/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin kastaa lapseni, koska arvostan kirkon työtä ja tahdon olla siinä edes jotenkin mukana. Kyse ei siis ole siitä, mitä lapsi siitä hyötyy (varsinaisesti).

Vierailija
29/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 16:28"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 16:21"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 15:26"]

Koska seurakunta on meillä ainut, joka järjestää lapsille kerhoja, muskareita ja muita harrastuksia. Lisäksi lapset haluavat kuitenkin riparille isompina.

[/quote]

Riparin yhteydessä voi ottaa kasteen. Täällä seurakunnan kerhot on avoinna kaikille.

[/quote] Kerhot saattavat olla avoinna kaikille, mutta eikö ole aika naurettavaa ensin rinta röyhänä erota kirkosta ja kuitenkin käyttää sen palveluja?

[/quote]

En ole eronnut kirkosta. Kerroin vain suurimman syyn miksi lapset kastettitin.

T. 13

Vierailija
30/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikein itsekkään tiedä.. Varmaan vaan koska se on tapana. Ajattelin jo nuorena etten tule kastamaan lapsiani kirkkoon, koska en itsekkään usko (kuulun kyllä, en tiedä siitäkään miksi. Monesti olen ajatellut erota mutta en kai ole vaan saannut aikaiseksi). Sitten kuitenkin lapseni isälle oli tärkeää että lapsi kastetaan kirkkoon niin en minä siinä ongelmaa nähnyt. Aloin tottua ajatukseen, en kuitenkaan ajattele kasteen olevan missään nimessä paha-asia. Isä kuitenkin, minulle tuntemattomista syistä, häippäsi raskauden loppupuolella ja minä jäin yksin lapsen kanssa. Jostain syystä sitten halusin kastaa silti lapsen. Ehkä vain siksi että olin jo tottunut ajatukseen ja suunnitellut missä ristijäiset pidettäisiin jne. Ja onhan se kaunis tapa. Loppujen lopuksi..Lapsi saa erota kirkosta tai liittyä siihen milloin vain (aluksi minun luvallani, vanhempana omatoimisesti) haluaa joten sillä, onko hänet alun perin kastettu vai ei, ei ole väliä. En kiellä lapseltani kirkkoa ja Jumalaa, hän saa uskoa jos niin tahtoo, vaikka minä en uskokkaan. Lapsena uskoin kovasti ja rukoilin joka ilta vaikkei meillä kotona uskontoa tuotukkaan esille. Isäni tiedän olevan ateisti mutta äiti uskoo, vaikkei meillä luettukkaan iltarukouksia tms. 

Vierailija
31/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 16:28"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 16:21"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 15:26"]

Koska seurakunta on meillä ainut, joka järjestää lapsille kerhoja, muskareita ja muita harrastuksia. Lisäksi lapset haluavat kuitenkin riparille isompina.

[/quote]

Riparin yhteydessä voi ottaa kasteen. Täällä seurakunnan kerhot on avoinna kaikille.

[/quote] Kerhot saattavat olla avoinna kaikille, mutta eikö ole aika naurettavaa ensin rinta röyhänä erota kirkosta ja kuitenkin käyttää sen palveluja?

[/quote]

Kuntahan maksaa usein seurakunnille noista palveluista.

Vierailija
32/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 14:48"]

1) Nimen saaminen samalla 2) Ripille pääsy 3) Naimisiin meno kirkossa Onhan tuossa syitä jo monta!

[/quote]

No, tulihan se sieltä: nimen saaminen, vielä kerran, jos nyt menisi perille: kasteessa EI saada nimeä. Nimen antavat lapsen vanhemmat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi