Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kastoit lapsesi kirkon jäseniksi?

Vierailija
09.09.2014 |

Kysymys vanhemmille, miksi kastoit lapsesi?

Jos olet itse uskonnollinen, niin perustele mitä lapsesi mielestäsi hyötyy kirkkokasteesta.

Jos olet ns. tapauskovainen eli et tunnusta luterilaista uskoa, mutta kuulut silti kirkkoon niin kerro teitkö vain koska "on tapana" vai oliko päätöksen takana muutakin?

Jos et kastanut lastasi kirkkoon ja tulit kertomaan sen tähän keskusteluun, niin kerro, vietittekö nimiäisiä ja miten toimit jos lapsesi vartuttuaan haluaisi osallistua seurakunnan ip-kerhoihin (vaikka vaan koska "kaveritkin") tai riparille tms?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) ristiäiset
2) pääsee kirkossa naimisiin

Vierailija
2/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin miten toimin? Antaa mennä ip-kerhoihin jos haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme kastaneet lapsiamme emmekä viettäneet nimiäisiä; molemmat saivat nimen syntyessään. Tervetuliaiset järjestimme. Kun päiväkodissa on seurakunnan järjestämää ohjelmaa, saavat itse valita osallistuvatko siihen vai ei-kristilliseen ohjelmaan. Olen itse ateisti, mutta mielestäni kirkossakäyminen on luterilaisessa kulttuurissamme yleissivistävää. Jos nuo myöhemmin haluavat liittyä kirkkoon, keskustellaan syistä ja sillä perusteella tehdään päätös. "Koska uskon Jumalaan" on hyväksyttävä syy, "koska naapurin Pekka saa mopon rippilahjaksi ja mäkin haluun" ei ole.

Vierailija
4/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

anopin takia

Vierailija
5/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnioitan kansallisia perinteitä (muissakin asioissa),

Tahdoin ilahduttaa vanhempia sukualisia, joille asialla on merkitystä,

Tahdoin pitää suuret ristiäiset (lapsen sukuunottojuhlat) omassa kirkossa, missä on muutkin lapset kastettu,

Tahdoin pukea lapsen suvussa toista sataa vuotta kulkeneeseen kauniiseen kastepukuun ja kirjailla hänenkin nimensä ja syntymäaikansa sen helmaan osaksi sukupolvien ketjua,

Tiesin että tulisin myöhemmin käyttämään seurakunnan palveluja kuten esim. maksutonta päiväkerhoa ja erilaisia harrasteleirejä, kuoron jäsenyyttä jne.

Olin kasvattanut jo niin monta lasta, että osasin arvata lapsen aikanaan haluavan riparille, yhdeksi kesäksi hautausmaalle kesätöihin (klassinen kesätyöpaikka 15-vuotiaille, jotka eivät vielä oikein muualta hommia saa).

Olen myös elänyt niin pitkään että tiedän että vaikka kukaan ei kirkkohäitä koskaan viettäisikään, niin jo useampaan otteeseen olemme "siunanneet lepoon" lapsen , isänsä ja toisen isoisänsä kainaloon sukuhautaan.

En halua opettaa lasta pienestä pitäen "pummiksi" eli ihmiseksi joka välttelee kirkollisveroa, mutta tahtoo "aina väliin" käyttää kirkon palveluita.

Siinä joitain monista syistä.

Vierailija
6/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut molempien synnytyksien jälkeen tosi herkillä ja oma oloni on ollut jotenkin haavoittunainen. Vastuu pienestä vauvasta on tuntunut suurelta, ja maailma pahalta paikalta. Jatkuva unenpuute ja fyysiset kivut eivät varsinaisesti ole yhtään parantaneet tilannetta. Ristiäiset ovat osuneet juuri sellaiseen saumaan, jolloin olen ollut psyykkisesti jotenkin kaikkein heikoimmillani, ja ajatus siitä että voi olla olemassa joku suurempi voima joka suojelee lasta ja ihmisiä, on tuntunut turvalliselle ja lohdulliselle.

Kun lapsi on kasvanut ja itse olen voimistunut, on se hormonihuuruinen alkuaika tuntunut jotenkin ihan eri maailmalta, enkä enää siinä normaalitilassa, taas jotenkin selväjärkisenä, olisi pitänyt lapselle ristiäisiä. Ja luulen, että tämä se sauma on johon kirkko on tavallaan "iskenyt" monen muunkin äidin kohdalla.

Vierailija
7/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:53"]

Kunnioitan kansallisia perinteitä (muissakin asioissa),

Tahdoin ilahduttaa vanhempia sukualisia, joille asialla on merkitystä,

Tahdoin pitää suuret ristiäiset (lapsen sukuunottojuhlat) omassa kirkossa, missä on muutkin lapset kastettu,

Tahdoin pukea lapsen suvussa toista sataa vuotta kulkeneeseen kauniiseen kastepukuun ja kirjailla hänenkin nimensä ja syntymäaikansa sen helmaan osaksi sukupolvien ketjua,

Tiesin että tulisin myöhemmin käyttämään seurakunnan palveluja kuten esim. maksutonta päiväkerhoa ja erilaisia harrasteleirejä, kuoron jäsenyyttä jne.

Olin kasvattanut jo niin monta lasta, että osasin arvata lapsen aikanaan haluavan riparille, yhdeksi kesäksi hautausmaalle kesätöihin (klassinen kesätyöpaikka 15-vuotiaille, jotka eivät vielä oikein muualta hommia saa).

Olen myös elänyt niin pitkään että tiedän että vaikka kukaan ei kirkkohäitä koskaan viettäisikään, niin jo useampaan otteeseen olemme "siunanneet lepoon" lapsen , isänsä ja toisen isoisänsä kainaloon sukuhautaan.

En halua opettaa lasta pienestä pitäen "pummiksi" eli ihmiseksi joka välttelee kirkollisveroa, mutta tahtoo "aina väliin" käyttää kirkon palveluita.

Siinä joitain monista syistä.

[/quote] Hyviä perusteluja. Asiaa on selvästi pohdittu!

Vierailija
8/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Nimen saaminen samalla
2) Ripille pääsy
3) Naimisiin meno kirkossa

Onhan tuossa syitä jo monta!

Vierailija
9/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaisen mieheni mieliksi. Olen ateisti ja minulle kastaminen tai kastamatta jättäminen oli se ja sama, mutta miehelleni tärkeä asia. Lapset voivat sitten kasvettuaan tehdä omat päätöksensä kirkkoon kuulumisen suhteen.

Vierailija
10/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki lapset kastettuja, rippikoulun/leirin käynevät kaikki myös.

kyse on lähinnä perinteestä, ei olla uskovaisia.

Vierailija
11/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäsin, että Jeesus suuttuu jos ei kasteta. Niin ja Leena-mummo pyörtyy ja Kalevi-setä luulee musulmaaniksi tai kommariksi. Eikö siinä ole syitä kylliksi?

Vierailija
12/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska seurakunta on meillä ainut, joka järjestää lapsille kerhoja, muskareita ja muita harrastuksia. Lisäksi lapset haluavat kuitenkin riparille isompina.

Vierailija
13/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ateisti äiti ei kastamu mua, mut "tulin uskoon" (kuulostaa tosi tyhmältä ja tönköltä mutta en keksi tolle muutakaa termiä) ja sit mut kastettii sillo rippijuhlissa. Aion menetellä samoin jos mulla joskus on lapsia :)

Vierailija
14/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että mun lapseni on tyytyväinen kun kastettiin. Nyt innolla menossa rippileirille, muiden kavereiden kanssa.

Vierailija
15/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska haluan kasvattaa lapseni kristinuskoon ja uskon luterilaisen kirkon opetukseen kasteen merkityksestä.

Vierailija
16/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 15:26"]

Koska seurakunta on meillä ainut, joka järjestää lapsille kerhoja, muskareita ja muita harrastuksia. Lisäksi lapset haluavat kuitenkin riparille isompina.

[/quote]

Riparin yhteydessä voi ottaa kasteen. Täällä seurakunnan kerhot on avoinna kaikille.

Vierailija
17/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:53"]Tiesin että tulisin myöhemmin käyttämään seurakunnan palveluja kuten esim. maksutonta päiväkerhoa ja erilaisia harrasteleirejä, kuoron jäsenyyttä jne.[/quote]

Missä päin on maksuttomat kerhot seurakunnalla? Täällä peritään maksut, kuuluit kirkkoon tai et.

Vierailija
18/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 16:22"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:53"]Tiesin että tulisin myöhemmin käyttämään seurakunnan palveluja kuten esim. maksutonta päiväkerhoa ja erilaisia harrasteleirejä, kuoron jäsenyyttä jne.[/quote]

Missä päin on maksuttomat kerhot seurakunnalla? Täällä peritään maksut, kuuluit kirkkoon tai et.

[/quote] Se ei todennäköisesti ole murto-osaakaan todellisista kuluista

Vierailija
19/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 16:21"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 15:26"]

[/quote]

Riparin yhteydessä voi ottaa kasteen. Täällä seurakunnan kerhot on avoinna kaikille.

[/quote] Kerhot saattavat olla avoinna kaikille, mutta eikö ole aika naurettavaa ensin rinta röyhänä erota kirkosta ja kuitenkin käyttää sen palveluja?

Vierailija
20/32 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä miehen kiusaks. Se ei kuulu kirkkoon eikä olis halunnu että lapsikaan kuuluu. 1-0 mulle :-D ite kuulun kyllämutten oo mikään himouskis...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme