Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paha mieli siitä, miten kova paikka lapsettomuuteni on äidilleni.

Vierailija
17.08.2021 |

Ja myös anoppikokelaalle.

En voi sille mitään etten halua lapsia. Syitä on monia, pääasiallisesti koen että liikakansoitukseen osallistuminen on yksinkertaisesti liian itsekäs teko. Haluaisin haluta lapsia, haluaisin olla sellainen tyyppi joka ei tälläisiä asioita mieti.

Äitini on odottanut lisääntymistäni kuin kuuta nousevaa jo vuosia. Hänellä on jo lapsenlapsia, mutta kuulemma se ei ole sama kuin tyttären lapset. Olen kyllä kertonut hänelle ettemme miehen kanssa aio niitä hankkia, mutta viesti ei tunnu menevän jakeluun.

Tiedän ettei lapsettomuus ole kenenkään muun asia kuin minun ja mieheni, mutta silti poden oudolla tavalla huonoa omatuntoa siitä etten halua jälkeläisiä. 100% siksi, että se on äidilleni niin suuri asia. Myös miehen äiti odottaa lapsenlapsia, ja tuntuu pitävän minua syypäänä lapsettomuusajatukseen. Tosiasiassa poikansa haluaa lapsia yhtä vähän kuin minäkin.

Oli pakko päästä purkamaan tätä johonkin. Miten te muut velat, onko ollut jotain tuntemuksia siitä miten omat vanhemmat suhtautuvat päätökseen?

Kommentit (468)

Vierailija
1/468 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi on itsekäs. Miksi hänelle kuuluisi lapsensa onni? Koska onneahan se on, että elää koko elämänsä vapaana ilman lapsia.

Vierailija
2/468 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskity omaan elämääsi, et ole vastuussa muiden tunteista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/468 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai se harmittaa jos vuosimiljoonia tällä pallolla sinnitellyt sukulinja sammuu yhden ihmisen tyhmyyden vuoksi.

En minä ole vielä elänyt kolmeakymmentäkään vuotta. Eikä sukulinjamme mihinkään sammu, kuten jo sanoin.

Ap

Vierailija
4/468 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu minä myös olen miehen äidin mielestä syypää siihen ettei lapsenlapsia ole eikä tule. Suvulle ja tutuille tarinoi jossain vaiheessa etten vaan kykene saamaan lasta vaikka haluaisin mutta tämän p*skapuheen korjasin kyllä nopeasti.

Vierailija
5/468 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on kans ihan kakkelia, että pojan lapset eivät ole sama. Huono asenne äidilläsi.

Olen itse henkisesti varautunut siihen ettei lastenlapsia tule. En haluaisi pakottaa lastani lisääntymään takiani. Ei kyllä ole mitään vinkkiä tai muuta sinulle antaa, jotta äiti ymmärtäisi kohtuuttomuutensa.

Vierailija
6/468 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitisi on itsekäs. Miksi hänelle kuuluisi lapsensa onni? Koska onneahan se on, että elää koko elämänsä vapaana ilman lapsia.

Tavallaan kyllä. Luulen että kyse on siitä, ettei äiti oikeasti ymmärrä onnellisuuden olevan mahdollista ilman lapsia. Tai oikeastaan jälkimmäisen olevan ensimmäisen edellytys itselleni.

Äidin omien sanojen mukaan lapset ovat olleet hänen elämänsä suurin onni. Sanojen tasolla hän tuntuu ymmärtävän että osa ihmisistä on onnellisia nimenomaan lapsettomana, mutta en usko että hän oikeasti on sisäistänyt asiaa.

Ap

Vierailija
7/468 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläsi kasvun paikka.

Vierailija
8/468 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu minä myös olen miehen äidin mielestä syypää siihen ettei lapsenlapsia ole eikä tule. Suvulle ja tutuille tarinoi jossain vaiheessa etten vaan kykene saamaan lasta vaikka haluaisin mutta tämän p*skapuheen korjasin kyllä nopeasti.

Sulla on sitten vielä paskaisempi tilanne. Tsemppiä.

Ollaan miehen äidille kerrottu ettei lapsia tule koska kumpikaan ei halua. Hän vastasi siihen että eivät miehet mitään lapsia haluakaan, rakastuvat niihin sitten pikkuhiljaa kun niitä vaan hankkii.

Joo ei. :D

Ap

Vierailija
9/468 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha tuntea mitään syyllisyyttä. Todella outo suhtautuminen äidilläsi, varsinkin kun niitä lapsenlapsia jo on.

Vierailija
10/468 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan kyllä. Luulen että kyse on siitä, ettei äiti oikeasti ymmärrä onnellisuuden olevan mahdollista ilman lapsia. Tai oikeastaan jälkimmäisen olevan ensimmäisen edellytys itselleni.

Äidin omien sanojen mukaan lapset ovat olleet hänen elämänsä suurin onni. Sanojen tasolla hän tuntuu ymmärtävän että osa ihmisistä on onnellisia nimenomaan lapsettomana, mutta en usko että hän oikeasti on sisäistänyt asiaa.

Ap

Ehkä hänellä on yleistyksiä näistä Veloista ja nyt on vaikea hyväksyä, että oma lapsi ei mahdukkaan hänen raameihinsa. Monilla on esim. mielikuva, että velat ovat ikuisia vastuun välttelijoöitä tai, että heillä olisi ollut onneton lapsuus.

Vierailija
11/468 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme lasta. Ovat lähestymässä kolmeakymppiä, eikä kenelläkään ole lapsia. Yksi haluaa ehdottomasti lapsia - sitten kun on puoliso ja asettunut aloilleen. Yksi on pohtinut, ettei halua omia lapsia, vaan adoptoida. Yksi on sanonut, ettei missään nimessä koskaan aio hankkia lapsia.

Minulle lapset ovat elämäni sisältö. En ole koskaan mistään työstä tai harrastuksesta - edes unelmapuolisostani - saanut yhtä merkityksellistä sisältöä elämääni. En pysty kuvittelemaan elämääni ilman lapsia. Ajattelen myöskin, että ilman lapsenlapsia tuleva elämäni näyttäisi köyhältä. Toivoisin aivan järjettömän paljon omia lapsenlapsia, joille voisin olla mummo. 

Kaikki toivoni on tuossa yhdessä lapsessa, joka haluaisi omia lapsia. En tiedä, osaisinko olla samalla tavalla mummo adoptoiduille lapsille. En siis tiedä. Tuntuu kaukaiselta, sillä en tunne ainuttakaan perhettä, jossa olisi adoptiolapsia. Se yksi lapsi, joka ei lapsenlapsia halua, saa toki olla lapsia haluamatta, mutta sisälläni olen pettynyt.

Vierailija
12/468 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini alkaa olla nyt tyytyväinen siihen, että edes yhdellä lapsella on aikaa heille kun ikää alkaa olla liki 80. Veljeni ja sisareni vetoavat pikkulapsiperheen kiireisiin, eivät ehdi auttamaan. Kaikki asumme vanhemmista aika kaukana, joten ei se minullekaan helppoa ole venyä ja matkustaa sinne viikonloppuisin. Nyt on sitten paha mieli siitä (minulla). 

Vierailija
13/468 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on kans ihan kakkelia, että pojan lapset eivät ole sama. Huono asenne äidilläsi.

Olen itse henkisesti varautunut siihen ettei lastenlapsia tule. En haluaisi pakottaa lastani lisääntymään takiani. Ei kyllä ole mitään vinkkiä tai muuta sinulle antaa, jotta äiti ymmärtäisi kohtuuttomuutensa.

Äitini palvoo veljeni lapsia. Kyse on enemmän siitä, että hän omien sanojensa mukaan voisi olla suoremmin apuna ja tukena kun lapsen äiti olisi oma tytär eikä miniä. Vaikka siis on paljon mukana veljen lasten elämässä.

Ap

Vierailija
14/468 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan miehen äidille kerrottu ettei lapsia tule koska kumpikaan ei halua. Hän vastasi siihen että eivät miehet mitään lapsia haluakaan, rakastuvat niihin sitten pikkuhiljaa kun niitä vaan hankkii.

Ap

Outoa tossakin, että äiti vähättelee poikansa valintoja ja tarpeita. Aika auttaa ehkä näissä, sitten kun olet 40v. puheet ehkä loppuvat. Miehelläsi tilanne ei välttämättä helpotu silloinkaan vaan sitten voidaan ehdottaa vaimon vaihtamista.

Vierailija
15/468 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hänellä on jo lapsenlapsia, mutta kuulemma se ei ole sama kuin tyttären lapset."

Äitisi on aivan sekaisin. Kyllä ne ovat normaalille ihmiselle sama asia. Moni jää kokonaan ilman lapsenlapsia ja joutuu vain hyväksymään asian. Itse tunnen kyllä sympatiaa ihmisiä kohtaan, jotka ovat haaveilleet lapsenlapsista ja todennäköisyyksiä parantaakseen hankkineet vaikkapa neljä lasta, eikä elämä heille yhtään lapsenlapsia suo. Tällöinkin päätös on toki lasten oma, mutta ymmärrän mielipahan, jos todennäköisyydet ovat olleet potentiaalisten isovanhempien puolella. Mutta se on käsittämätöntä, jos joku itse hankkii vain 1 tai 2 lasta ja yllättyy ja pettyy sitten, jos nämä eivät hypi oman pillin mukaan. Saati sitten, että kehtaa ruikuttaa, vaikka on jo lapsenlapsia saanut.

Vierailija
16/468 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ehkä hänellä on yleistyksiä näistä Veloista ja nyt on vaikea hyväksyä, että oma lapsi ei mahdukkaan hänen raameihinsa. Monilla on esim. mielikuva, että velat ovat ikuisia vastuun välttelijoöitä tai, että heillä olisi ollut onneton lapsuus.

Ei ainakaan vaikuta siltä että näin olisi. Muiden ihmisten vapaaehtoinen lapsettomuus (lähipiirissä pari tapausta) tuntuu olevan äidilleni neutraali asia. Hän on sitä mieltä että elämästä pitää tehdä sellainen kuin itse haluaa.

Tiedän että hän haluaa samaa myös minun kohdallani, vaikka paljon lapsenlapsia odottaakin.

Ap

Vierailija
17/468 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs, jos mielesi muuttuu 4-kymppisenä ja on jo myöhäistä hankkia lapsia?

Vierailija
18/468 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on jo lapsenlapsia? Äitisi on törkeä.

Vierailija
19/468 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Outoa tossakin, että äiti vähättelee poikansa valintoja ja tarpeita. Aika auttaa ehkä näissä, sitten kun olet 40v. puheet ehkä loppuvat. Miehelläsi tilanne ei välttämättä helpotu silloinkaan vaan sitten voidaan ehdottaa vaimon vaihtamista.

Oivoi, ei lopu. Olen 47v ja äiti muistaa aina mainita minusta ystävilleen, tuttavilleen, sukulaisille ja kadunmiehille puhuessa, että kun en ole lapsenlapsia hänelle tehnyt. Tai pahoitellaan sitä, että menin naimisiin miehen kanssa, jolla oli lapset jo valmiina. Kun ei se ole hänelle sama asia kuin omat lapsenlapset.

Vierailija
20/468 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän lapsiani itseäni viisaampana jos eivät lisänny. Antaa sukulinjan sammua vaan.

Testamentatkoon suvun omaisuuden vaikka ikimetsiin tai eläimille. Ihan sama. Joka tapauksessa se on aikuisten lasten oma päätös, eikä heidän tarvitse täyttää mummounelmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi