Pidän tupakoitsijoita vähä-älyisinä, ei voi mitään.
Harva asia on ihmiselle niin haitallista kuin tupakka. Tietoa asiasta on ollut satavilla jo kymmeniä vuosia. Jokainen alle viisikymppinen polttaja on siis joko tyhmä tai itsetuhoinen.
Miksi, siis miksi kukaan alottaa tavan, joka on a) haitallinen, b) pahanhajuinen c) sosiaalinen stigma d)kallis e) tunnetusti addiktoiva.
Kommentit (49)
Minä olin ainakin 15-vuotiaana selvästi tupankointivastainen ja pidin sitä hölmönä hommana. Ja niin pitivät muutkin fiksut luokkakaverit. Ne oli tulevia WT-tyyppejä ne, jotka silloin aloittivat tupakan polton.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:45"]
Minä olin ainakin 15-vuotiaana selvästi tupankointivastainen ja pidin sitä hölmönä hommana. Ja niin pitivät muutkin fiksut luokkakaverit. Ne oli tulevia WT-tyyppejä ne, jotka silloin aloittivat tupakan polton.
[/quote]
*tupakanpolton
Et sä nyt niin kovin välkyltä vaikuta, kun et yhdyssanojakaan osaa. :)
Olen iloinen puolestasi, että elämäsi on niin hyvin järjestyksessä, että jää aikaa muiden korjaamiseen (tai haukkumiseen). :)
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:43"]
Yleensä aloittaja on n. 15-vuotias. Silloin on muut asiat huomattavasti tärkeämpiä kuin äly ja terveys. Ja sitten onkin jo liian myöhäistä kun tulee järkiinsä.
[/quote]
höpö höpö, aina voi lopettaa.
Mun isäpuoli poltti n. 40 vuotta. Tuli terveysongelmia (yllätys) ja lopetti lääkärin määräyksestä. Totesi myöhemmin, että jos hän olisi tiennyt, miten helppoa lopettaminen on, hän olisi tehnyt sen jo 20 vuotta aikaisemmin. Mutta kun aina toitotetaan sitä, kuinka vaikeaa se on, niin ei ikinä uskonut pystyvänsä.
Jos motiivi on kohillaan, lopettaminen onnistuu.
Mielestäni tupakointi on jotenkin täysin tyylitajutonta. Minun on jotenkin vaikeaa mieltää, että tyylikkäällä ihmisellä voisi olla tupakka suussa. Yhdistän tupakan vahvasti rahaongelmiin, huonoon käytökseen, heikkoon yleissivistykseen ja wt:iin.
Ihminen joka haisee tupakalta, keltaiset hampaat jne. on jotenkin vaan liikoja itsestään kuvitteleva reppana.
Minulla on tuollainen mielikuva tupakoivista, vaikka varmaan muunlaisiakin löytyy.
Mun mielestä tupakoinnin aloittamiseen ja siihen liittyvään mahdolliseen "kapinointiin" sopii mainiosti suomalainen sananlasku:
'Itselleen sika vahingon tekee, kun purtilonsa kaataa.'
Mielestäni alkoholinkäyttäjät ovat vähä-älyisiä. Siis että juo humalahakuisesti useita kertoja kuukaudessa.
kysympä vaan et onko normaalia ku tossa viikonloppuna kaverin luona yötä ollessa käytin suunnilleen yks ja puol purkkia nuuskaa niin aamulla oli huuli tosi kipeä ja veren punaisen värinen ja on vieläkin kipeä niin lähteeks se pois???
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 17:02"]
Einstein ja Freud polttivat muiden muassa, olivat siis tyhmiä.
[/quote]
Silloin ei vielä tiedetty tupakan vaaroista. Lääkärit saattoivat jopa suositella tupakkaa hermojen rauhoittamiseksi. Huomasithan, että ap:kin hämmästeli vain alle 50v röökaajia?
Sitä kun on saavuttanut täydellisen terveyden ja nuoruuden. Sitten huomaa ettei sekään tuonut onnea vaikka kaiken annoin ja kovasti tein töitä.
Sitä sitten siirtyy eteenpäin elämässä ja lopettaa terveyshömpötykset ja terveydellä rahastukset.
Koko terveyshömpötys on huuhaata ja ei tuo onnea tai sitä jotain mitä mainostaa.
Ei se röökikään tuo, mutta ainakin lyhentää tehokkaasti elinikää. Suosittelen kokeilemaan tupakointia, jos todella pohditte sitä mitä hyötyä siitä on. Tupakoinnista löytyy paljon juttuja, jotka eivät ole huuhaata. Tupakkaa polttivat esi-isämme ja sitä ennen kivikauden intiaanitkin.
Tupakointi ei ole tyhmä tapa tai järkevä tapa. Se on vain yksi tapa muiden joukossa.
Tavallaan parasta tupakoinnissa on nykyään sen kapinallisuus. Kapina terveyttä kohtaan ja provosoiva ärsyttävän hämmentävä näky 2000-luvun terveysintoilijoiden silmissä.
Hauskinta on käydä lenkillä ja katsella, kun punkerot ovat terveyshumpunkin vallassa. Juosta niiden ohi ja juosta vielä toisen kerran niiden ohi. Hymyillä heidän uusille urheiluvetimille ja maalissa heitä punanaamaisia puuskuttajia odotellen vetää kessut.
Olen minä vetänyt kessua samaan aikaan, kun kiskaisin 33 puhdasta leuanvetosuoritustakin. Kyllä siinä terveysintoilijat katselivat pitkään.
t. entinen terveysimainonnan uhri
Lihavuus on haitallisempaa, kuin tupakointi. Sen tietää kaikki. Silti lihavuutta siedetään suopeammin, vaikka moni näkee lihavassakin yhteiskuntaa rasittavia piirteitä.
Lihavuuden haitoista on tiedetty kauemmin, kuin tupakoinnin haitoista. Silti todella moni syö ja juo yli oman tarpeensa. Löytyy lihavista myös ihan järkeviäkin tapauksia, mutta itsetuhoista käytöstä se on.
Ehkäpä he polttavat aikuisina juuri sen takia, että ovat nuorina halunneet koettaa ja sitten addiktoituneet. Ihan samalla tavalla ap on addiktoitunut ties mihin esim. sosiaalisen paineen alaisena. Suklaaseen, sokeriin kahvissa, BB:n katselemiseen...
Lievä ylipaino kylläkin pienentää ikäihmisten kuolleisuutta eikä ole muillekaan kovinkaan vaarallista. Tupakointi tuo suuret sairausrikit ja vie monen ennenaikaiseen hautaan.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 17:04"]Mielestäni alkoholinkäyttäjät ovat vähä-älyisiä. Siis että juo humalahakuisesti useita kertoja kuukaudessa.
[/quote]
Niinpä. Itse en juurikaan alkoholia käytä, mutta poltan kyllä tupakkaa. Teininä olin todella tupakanvastainen, mutta niinpä se vaan minäkin sen aloitin parikymppisenä.
Nojaa. Kuusikymppinen tuttava alkoi polttaa ihan vastalauseena sille, että polttaminen on niin paheksuttua ja rajoitettua nykyisin - lapsellista, mutta idea on kai pitää kiinni yksilönvapaudesta.
Mun puolesta kukin saa polttaa niin paljon kuin suinkin sielu sietää! Asia erikseen on tietysti raskaana olevan tupakointi,silloin kyllä täytyy olla päässä jotain vialla ja pahasti.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 17:21"]
Lievä ylipaino kylläkin pienentää ikäihmisten kuolleisuutta eikä ole muillekaan kovinkaan vaarallista. Tupakointi tuo suuret sairausrikit ja vie monen ennenaikaiseen hautaan.
[/quote]
Paitsi tupakoitsijat auttavat tupakanviljelijöitä hankkimaan elantonsa.
Se mikä on tupakoitsijalta pois on viljelijälle ja tehtaalle. Todella moni ihminen saa tulonsa tupakkateollisuudesta ja olisi järkyttävä notkahdus monen kukkarolle, jos kaikki suomalaiset lopettaisivat savukkeiden polton kerralla.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 17:13"]
Sitä kun on saavuttanut täydellisen terveyden ja nuoruuden. Sitten huomaa ettei sekään tuonut onnea vaikka kaiken annoin ja kovasti tein töitä.
Sitä sitten siirtyy eteenpäin elämässä ja lopettaa terveyshömpötykset ja terveydellä rahastukset.
Koko terveyshömpötys on huuhaata ja ei tuo onnea tai sitä jotain mitä mainostaa.
Ei se röökikään tuo, mutta ainakin lyhentää tehokkaasti elinikää. Suosittelen kokeilemaan tupakointia, jos todella pohditte sitä mitä hyötyä siitä on. Tupakoinnista löytyy paljon juttuja, jotka eivät ole huuhaata. Tupakkaa polttivat esi-isämme ja sitä ennen kivikauden intiaanitkin.
Tupakointi ei ole tyhmä tapa tai järkevä tapa. Se on vain yksi tapa muiden joukossa.
Tavallaan parasta tupakoinnissa on nykyään sen kapinallisuus. Kapina terveyttä kohtaan ja provosoiva ärsyttävän hämmentävä näky 2000-luvun terveysintoilijoiden silmissä.
Hauskinta on käydä lenkillä ja katsella, kun punkerot ovat terveyshumpunkin vallassa. Juosta niiden ohi ja juosta vielä toisen kerran niiden ohi. Hymyillä heidän uusille urheiluvetimille ja maalissa heitä punanaamaisia puuskuttajia odotellen vetää kessut.
Olen minä vetänyt kessua samaan aikaan, kun kiskaisin 33 puhdasta leuanvetosuoritustakin. Kyllä siinä terveysintoilijat katselivat pitkään.
t. entinen terveysimainonnan uhri
[/quote]
Suurin osa tupakoitsijoista on kuitenkin huonokuntoisia. Miksi mielipiteelläsi olisi väliä. On niitä lihaviakin maratoonareita olemassa.
Ihmiset tekevät kaikenlaista hullua, jossa ei ole järkeä. Kuka mitäkin.
Itse en tupakoi, mutta ei se nyt mun persettä kaiva, jos joku toinen tupakoikin. Kaikki me johonkin kuollaan kummiskin.