Tiedätkö miten Q-kirjain äännetään?
Kommentit (72)
Ihanaa, että tämä keskustelu on avannut niin monen silmät totuudelle!
Ap
Siis oikeasti tässä puhuttiinkin vain, miten se kirjain yksittäin lausutaan? Minulle on ollut aina itsestäänselvää, että se sanotaan kuu. Sen sijaan en ole ihan varma, miten se äännetään eri sanoissa. Se kai olisi oleellisempaa osata.
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeasti tässä puhuttiinkin vain, miten se kirjain yksittäin lausutaan? Minulle on ollut aina itsestäänselvää, että se sanotaan kuu. Sen sijaan en ole ihan varma, miten se äännetään eri sanoissa. Se kai olisi oleellisempaa osata.
Suomalaisia sanoja joissa on q-kirjain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisia sanoja joissa on q-kirjain?
Niitä ei ole, vain joissain suomenruotsalaisissa sukunimissä tms. tulevat suomen kieleen.
Vierailija kirjoitti:
No eikös se äännetä sanoissa kuten K? Korvaa Q K-äänteellä, ja ongelmasi on tipotiessään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni Kuu lausutaan kovemmin suusta ja Q kuivemmin & pehmeämmin. Kokeile lausua vielä Koo Ja Quu, suu ja kurkku menee vähän eri "asentoon".
Jaa, sä yrität hienostella. Kyllä uhan virallinen ääntämisohje o kuu koolla.
Jos et usko niin etsi kotuksen sivuilta tietoa.
Kokeile lausua kova K eli koo, sitten Guu ja sen jälkeen Quu. Kuulostaa hivenen erilaiselta.
Ai tää oli vitsi, no, heh heh. Ei mun tarvi tota kokeilla, kun q äänetään ihan rehdin suomalaisittain kuu. Voit toki yksinäs madame bukeeta.
Se kuulostaa junttimaiselta jos sanoo kovalla k:lla kuu. Mutta saat sanoa vaikka guggenheim jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Lausutaan kuin K.
Q äännetään enemmänkin kuin kv, esimerkiksi sanassa kvestori (latinaksi quaestor) tai status quo (status kvuo).
https://jkorpela.fi/kirjaimet/3.17.html
Yhdistelmän QU alkuperäisestä ääntämisestä latinassa on kolme käsitystä:
– [kv], joka on suomalaisten latinistien keskuudessa tavallinen ja jonka mukaan latinaa yleensä Suomessa lausutaan.
- [kw], joka vastaa englannin ääntämystä ja jota englantia puhuvassa maailmassa yleisesti käytetään
– [kʷ] eli labialisoitunut [k] (k-äänne lausutaan huulet pyöristettyinä), joka on monien latinistien käsitys.
Lisäksi pitää muistaa että monissa muissa kielissä q on ihan erillinen oma ääntensä, joka ei ole suomen k eikä g.
Vierailija kirjoitti:
Olisi jännä tietää missä kohdin on mennyt vikaan, kun yliopisto-oppineet opettajatkin opettavat väärin.
Eihän tuota asiaa yliopistossa opeteta.
Pitäisi kyllä opettaa ainakin matemaatikoille, sillä alalla niin usein on q käytössä, ja ärsyttää, kun se on luennoitsijalla guu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lausutaan kuin K.
Q äännetään enemmänkin kuin kv, esimerkiksi sanassa kvestori (latinaksi quaestor) tai status quo (status kvuo).
https://jkorpela.fi/kirjaimet/3.17.html
Yhdistelmän QU alkuperäisestä ääntämisestä latinassa on kolme käsitystä:
– [kv], joka on suomalaisten latinistien keskuudessa tavallinen ja jonka mukaan latinaa yleensä Suomessa lausutaan.
- [kw], joka vastaa englannin ääntämystä ja jota englantia puhuvassa maailmassa yleisesti käytetään
– [kʷ] eli labialisoitunut [k] (k-äänne lausutaan huulet pyöristettyinä), joka on monien latinistien käsitys.
Etkö lukenut korpelan tekstiä? Hän kirjoittaaa sanoista joissa q yhdistyy u:hun, siis käsitteleee qu-kirjainparin ääntämistä. Yleinen monissa latinan sanoissa.
Tässä ketjussa on kysytty q:n suomalaisesta ääntämisestä. No, jos on Qatar sanottava ääneen, niin sinä sitten sanot kvatar, kun yleisemmin taas me muut sanomme katar.
Sukunimi Sundqvist ainakin äännetään kv:n mukaan eikä Sundkuuvist.
Samoin Z vastaa ts-äänettä ja X vastaa ks-äänettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni Kuu lausutaan kovemmin suusta ja Q kuivemmin & pehmeämmin. Kokeile lausua vielä Koo Ja Quu, suu ja kurkku menee vähän eri "asentoon".
Jaa, sä yrität hienostella. Kyllä uhan virallinen ääntämisohje o kuu koolla.
Jos et usko niin etsi kotuksen sivuilta tietoa.
Kokeile lausua kova K eli koo, sitten Guu ja sen jälkeen Quu. Kuulostaa hivenen erilaiselta.
Ai tää oli vitsi, no, heh heh. Ei mun tarvi tota kokeilla, kun q äänetään ihan rehdin suomalaisittain kuu. Voit toki yksinäs madame bukeeta.
Se kuulostaa junttimaiselta jos sanoo kovalla k:lla kuu. Mutta saat sanoa vaikka guggenheim jos siltä tuntuu.
Sama mielikuva itselläkin, että ainakin ennen pidettiin vähän tyhmänä jos käyttää tuollaisia "yksinkertaisia" kovia konsonantteja, eikä "hienompia" tapoja lausua.
Mutta voinhan minä vaihtaa tähän mennessä jostain omaksumani quun -lausumisen guuna kuuksi sitten, jos se kerran on niin kynnyskysymys... jos vaan muistan käyttää sitä kuu -muotoa tästä lähtien...
Lopputulos on etta monet suomalaiset eivat osaa edes oman aidinkielensa aakkosia.
Kovasti kylla proystaillaan vaikka milla Pisatuloksella ja lukutaidolla, meh.