Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedätkö miten Q-kirjain äännetään?

Vierailija
16.08.2021 |

Monesti kuulee sen sanottavan väärin.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle opetettiin 90-luvulla koulussa tuo väärä ääntäminen ja ärsyttää, kun en ole vieläkään päässyt siitä eroon, vaikka muistan aina väärin lausuttuani heti, että miten se oikeasti lausutaan.

Vierailija
42/72 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

🌙

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

🌕

Vierailija
44/72 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Quqquu!

Vierailija
45/72 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muqsu

Vierailija
46/72 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen tottunut sanomaan esim. Audi Guattro. Edelleenkään ei ole vastattu, että milloin ja kenen toimesta on keksitty, että Q-kirjain onkin Suomessa lausuttava Kuu? Minä en ole tällaisesta ennen tätä päivää quullutkaan... ja 80-luvulla kävin peruskoulun.

Minäkin 80-luvulla peruskoulun aloittanut, ja vasta aikuisena huomasin kuinka erityisesti itseäni nuoremmat puhuvat jostain guu-kirjaimesta!

Eipä tuota kukaan kai ole keksinyt, että se juuri suomen kielessä lausutaan koon kaltaisesti, kun se niin tehdään joka kielessä.

Vierailija
47/72 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen kiin yhtyettä, fretti merkkuri on hjuva laulaja. Kiin elisapetti ja susi katro. Kasimotosta tykkään myös. Auti Katro joo.

Vierailija
48/72 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi jännä tietää missä kohdin on mennyt vikaan, kun yliopisto-oppineet opettajatkin opettavat väärin.

Vierailija
49/72 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi jännä tietää missä kohdin on mennyt vikaan, kun yliopisto-oppineet opettajatkin opettavat väärin.

Siinä, että kyseinen paskakirjain on roikutettu aakkostossamme. Ihan turha. Suosittelen lausumaan "gää".

Vierailija
50/72 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kjuu

Vierailija
51/72 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuu tai guu, molempia käytetään ja molemmat oikein.

Vierailija
52/72 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, että q kirjainta ei ole vielä tajuttu hyödyntää nimissä esim qllervo, saq ym. Siitä saisi kivaa kansainvälistä pössistä.

Vierailija
53/72 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sanotte että se pitää lausua kuu eikä guu. Se on aika murrekohtasta ja ette te täällä valita jos joku sanoo mie eikä minä.

Vierailija
54/72 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sanotte että se pitää lausua kuu eikä guu. Se on aika murrekohtasta ja ette te täällä valita jos joku sanoo mie eikä minä.

🤡

Vierailija
55/72 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiennytkään, että aakkosten lausumisessakin on murteita! :D Miten sinun murteessasi äännetään vaikkapa a? Tai p?

Ihanaa, että joku otti tämän aiheen esiin, olin jo aivan varma että kielenraiskaajat (guu-ukot ja -akat) olivat perineet taistelussa lopullisen voiton!

Vierailija
56/72 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi f-kirjaimen nimi saatetaan lausua murteellisesti "ähävä", d- kirjain "ree", g-kirjain "kee" jne.

Yleensä kaikki kuitenkin tietävät, miten kirjaimen nimi ja sitä vastaava äänne oikeasti kuuluu lausua, ja kykenevät vähän pinnistäen sen tekemäänkin.

Sen sijaan moni elää vahvassa harhaluulossa, että q-kirjaimen nimi äännettäisiin "guu" ja se äännettäisiin sanassa kuten g-kirjain. Näinhän ei ole, vaan kirjaimen nimi on "kuu" ja äänteenä se on sama kuin k.

Vierailija
57/72 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni Kuu lausutaan kovemmin suusta ja Q kuivemmin & pehmeämmin. Kokeile lausua vielä Koo Ja Quu, suu ja kurkku menee vähän eri "asentoon".

Vierailija
58/72 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä myös nämä murresanoin puhuvat tietävät, mikä on sanan kieliopillinen muoto. Turha väittää guukkuilua murteeksi, jos ei edes tiedä, että se Q lausutaan oikeasti kuu.

Vierailija
59/72 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni Kuu lausutaan kovemmin suusta ja Q kuivemmin & pehmeämmin. Kokeile lausua vielä Koo Ja Quu, suu ja kurkku menee vähän eri "asentoon".

Jaa, sä yrität hienostella. Kyllä uhan virallinen ääntämisohje o kuu koolla.

Jos et usko niin etsi kotuksen sivuilta tietoa.

Kokeile lausua kova K eli koo, sitten Guu ja sen jälkeen Quu. Kuulostaa hivenen erilaiselta. 

Vierailija
60/72 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on vähän parempaa väkeä, voi sanoa myös kjuuh

Paskanmarjat. Kuu on q. Jos joku parempaa väkeä lausua ”kjuuh”, niin sille voi opettaa, että kjuuh sanotaan silloin, kun kysytään ”ootko jo tulossa, venään täällä?” ja vastaaja tokaisee vähän sinne päin ”kjuuh…”

Se parempi väki voisi edes opetella suomea, jos on edes olevinaan parempaa parempaa väkeä.

t. aatelinen, joka lausuu kirjaimen q kuuna, joka on oikein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi