Englannin yo kuuntelu syksy 2014
Aivan älyttömän vaikea!!! Muilla samoja fiiliksiä? Alun aksentti oli älyttömän vaikea, koska se mongersi ja puhui epäselvästi. Kertoimet olivat hölmöt ja kylmät. Vastausvaihtoehdot olivat lähes jokaisessa kohdassa ympäripyöreitä enkä oikein tiennyt mitä laittaa.
Kommentit (421)
Kuuntelu pitäis poistaa kokonaan! ! Siinä pärjää vaan jos on asunut ulkomailla!
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:01"]Voih, otan osaa kaikki te jotka olitte kuuntelemassa! Kuulemma aivan hirveä kuuntelu, JÄLLEEN KERRAN. Sinänsä positiivinen ilmiö on tämän aiheuttanut: suomalaiset lukiolaiset osaavat englantia niin hyvin, että ytl:lä on vaikeuksia tehdä ero M:n, E:n ja L:n oppilainen välille. Keskustelimme asiasta englannin opettajani kanssa kun itse kirjoitin pari vuotta sitten keväällä. Syy kokeiden ja vastausvaihtoehtojen epämääräisyyteen löytyy juurikin siitä, että kun kokelaissa on niin leveä kärki vahvoja ja hyviä englannin osaajia, täytyy varsinkin ero 5% L:n ja 15% E:n saajien välille tehdä keinotekoisesti. Eli jos olet jossain kohdassa himpun verran tarkkaavaisempi ja osaat päätellä tai veikata oikein, saatat saada L:n, ja täysiä kymppejä ja ysejä koko kouluajan englannintunneilla vedellyt saattaa tippua E:hen tai M:ään, näiden pienien huomioiden ja no, tuurin avulla.
Opettajani puheita siis nämä suureksi osaksi. Hänen mielestään olisi hyvä, jos englantia voisi ryhtyä kirjoittamaan vähän kuten matikkaa "lyhyenä" ja "pitkänä", niin kokeet voisivat paremmin testata kokelaan oikeaa osaamistasoa. Nykyisissä kokeissa heikot osaajat jäävät ihan jalkoihin, kun koko koe keskittyy vain mekaanisesti testaamaan hyvien oppilaiden paremmuusjärjestystä.
[/quote]
Itseä ärsyttää toi juttu! Kun taas lukiossa ne, jotka osaavat, vaikka koko luokka, voi saada sen kympin. Mutta yo kokeissa pakostikin joku saa M, joku E ja pari sen L. Itseä kyrsii se kun niillä on ne prosentit ja sitten niitä karsitaan vaikka olisi oikeasti ne ainekset kasassa siihen L. Itse olen n. M - E tasoa, mutta juurikin tämän takia luulen, että tippuu M. Lukiossani on myös iso joukko kirjoittajia nyt syksyllä, joilla on koulussa 6-7 nro, ehkä jopa 8. Mutta kun A-C prosentit ovat suurimpia, luulen että he joutuvat tyytymään A tai B. Kaikki ei voi tietenkään saada sitä L, mutta en ymmärrä itse että miksi se on ytl:lle niin pakko jakaa prosentteihin! Vaikka kykyä olisi, silti voi saada huonon numeron.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:12"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:05"]Meni ihan suht hyvin kai(?) toivottavasti tulis 60/90. Ittellä tavote A,B tai C
Ite laitoin aaa bcb aba aab bac abb bca bac ca monivalintoihin
[/quote]
Näkyykö ne kysymykset jo jossain netissä? Vai miten muistat näin tarkkaan?
[/quote]
Ehkä se opetteli sen 8min tota :D
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:13"]Kuuntelu pitäis poistaa kokonaan! ! Siinä pärjää vaan jos on asunut ulkomailla!
[/quote]
Kyllä siinä muutkin pärjää ja mun mielestä se on hyvä tapa testata kuullun ymmärtämistä. Mitä enkulla tekee jos osaa vaan puhua, mutta ei ymmärrä kun toinen ihminen puhuu? Kyllä se siitä !
Sai immuniteetin, mutta samalla altistyi muille taudeilla samassa hyttysessä.
Kiva kuulla noinkin päin! :D Musta tuntuu että kaikki hokee miten vaikee oli, olihan siinä vaikeita kohtia mutta on paljon vaikeempiakin ollut. Ja se ekan osion aksentti oli ehkä epäselvä välillä, mutta vastaukset tuli ihan selkeesti...
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:01"]Voih, otan osaa kaikki te jotka olitte kuuntelemassa! Kuulemma aivan hirveä kuuntelu, JÄLLEEN KERRAN. Sinänsä positiivinen ilmiö on tämän aiheuttanut: suomalaiset lukiolaiset osaavat englantia niin hyvin, että ytl:lä on vaikeuksia tehdä ero M:n, E:n ja L:n oppilainen välille. Keskustelimme asiasta englannin opettajani kanssa kun itse kirjoitin pari vuotta sitten keväällä. Syy kokeiden ja vastausvaihtoehtojen epämääräisyyteen löytyy juurikin siitä, että kun kokelaissa on niin leveä kärki vahvoja ja hyviä englannin osaajia, täytyy varsinkin ero 5% L:n ja 15% E:n saajien välille tehdä keinotekoisesti. Eli jos olet jossain kohdassa himpun verran tarkkaavaisempi ja osaat päätellä tai veikata oikein, saatat saada L:n, ja täysiä kymppejä ja ysejä koko kouluajan englannintunneilla vedellyt saattaa tippua E:hen tai M:ään, näiden pienien huomioiden ja no, tuurin avulla.
Opettajani puheita siis nämä suureksi osaksi. Hänen mielestään olisi hyvä, jos englantia voisi ryhtyä kirjoittamaan vähän kuten matikkaa "lyhyenä" ja "pitkänä", niin kokeet voisivat paremmin testata kokelaan oikeaa osaamistasoa. Nykyisissä kokeissa heikot osaajat jäävät ihan jalkoihin, kun koko koe keskittyy vain mekaanisesti testaamaan hyvien oppilaiden paremmuusjärjestystä.
[/quote]
Itseä ärsyttää toi juttu! Kun taas lukiossa ne, jotka osaavat, vaikka koko luokka, voi saada sen kympin. Mutta yo kokeissa pakostikin joku saa M, joku E ja pari sen L. Itseä kyrsii se kun niillä on ne prosentit ja sitten niitä karsitaan vaikka olisi oikeasti ne ainekset kasassa siihen L. Itse olen n. M - E tasoa, mutta juurikin tämän takia luulen, että tippuu M. Lukiossani on myös iso joukko kirjoittajia nyt syksyllä, joilla on koulussa 6-7 nro, ehkä jopa 8. Mutta kun A-C prosentit ovat suurimpia, luulen että he joutuvat tyytymään A tai B. Kaikki ei voi tietenkään saada sitä L, mutta en ymmärrä itse että miksi se on ytl:lle niin pakko jakaa prosentteihin! Vaikka kykyä olisi, silti voi saada huonon numeron.
[/quote] Arviointi on muuttunut, ei tuu enää noiden prosenttien mukaan vaan arviointiperusteiden mukaan
Mitä järkeä koko ylppäreissä olisi jos kaikki saisi saman arvosanan kuin kursseista?? Kurssinumero on erillinen asia ja siihen vaikuttaa muukin kun puhdas osaaminen. Kyllähän kaikki lukion englannin läpäisseet osaavat englantia (onhan sitä jo 9 vuotta siinä vaiheessa opiskeltu), mutta eroja on. Mielestäni sen kieltäminen on tasapäistämistä ja sorsimista hyhin pärjääviä kohtaan. T. Kuuntelusta täydet ja ällä K2012 :).
Näin syysflunssien aikaan nenäliinaan voi kirjoittaa omat monivalintavastaukset, ja voi huoletta viedä ulos kokeesta. Ei varmasti kukaan ope tule tarkistamaan.
aca bcc aab cab cbc bab bca acc cb
Moikka :d koska vihko julkaistaan oikee
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:23"]Mitä järkeä koko ylppäreissä olisi jos kaikki saisi saman arvosanan kuin kursseista?? Kurssinumero on erillinen asia ja siihen vaikuttaa muukin kun puhdas osaaminen. Kyllähän kaikki lukion englannin läpäisseet osaavat englantia (onhan sitä jo 9 vuotta siinä vaiheessa opiskeltu), mutta eroja on. Mielestäni sen kieltäminen on tasapäistämistä ja sorsimista hyhin pärjääviä kohtaan. T. Kuuntelusta täydet ja ällä K2012 :).
[/quote]Lisään vielä, etten todellakaan ole asunut ulkomailla. Kielikorva kehittynyt lähinnä tv:n tuijotuksella ja musiikinkuuntelulla.
You fucking shitters will never make it to other countries anyway, so what's the point of all this crying? ;D
Minulla on mielestäni englannin ymmärtäminen hyvällä tasolla. Katson elokuvat ja sarjat pääsääntöisesti ilman tekstitystä (ja ilman vaikeuksia) ja luen paljon englanninkielisiä romaaneja ja artikkeleja. Silti kuuntelu yllätti, ymmärsin kokonaisuudet ja suurimman osan yksityiskohdista vaivatta, mutta vastausvaihtoehdot olivat hyvin epämääräisiä ja pari kertaa meni arvailuksi ihan vain siksi että oikea ratkaisu riippui jostain todella mielestäni erikoissanastoon kuuluvasta sanasta. Jäi vähän hölmistynyt olo :D
Mutta yritän olla ottamatta niin vakavasti. En varsinaisesti kuitenkaan tarvitse hyvää arvosanaa mihinkään, vaikka sitä tavoittelenkin.
Avot ja pierren aksentti ei olleet mulla se ongelma, arvasin absailinkin oikein, jess. Public service announcementit taas meni kaikki ihan ohi ja nettisivu kohdassa ymmärsin kuullun kyllä mutta vastausvaihtoehtoja en tajunnut ja meni arvailuksi :(
Mitä vastasitte astmakysymykseen? A vai b?
Kuuntelun yhteydessä jaettiin kaikille nenäliina johon kirjoitin vastausrivini ja otin mukaan. Pystyy sitten kattomaan miten meni kun tulee vastaukset.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:27"]You fucking shitters will never make it to other countries anyway, so what's the point of all this crying? ;D
[/quote]
Sulta nyt toi ei kyllä luonnistu.
Jos joskus nään Pierren, niin se saa multa pataan.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:05"]Meni ihan suht hyvin kai(?) toivottavasti tulis 60/90. Ittellä tavote A,B tai C
Ite laitoin aaa bcb aba aab bac abb bca bac ca monivalintoihin
[/quote]
Näkyykö ne kysymykset jo jossain netissä? Vai miten muistat näin tarkkaan?